Zrovna na tomhle webu bych spíš čekal obdivné smeknutí klobouku před dobrodruhy, kteří chtějí zkusit nepoznané a vydají se v amatérsky zbastlené miniponorce do hlubin (hnidopiši: všichni podepsali, že jest amatérsky zbastleno a může být smrtící) nebo skáčou z helikopotvory do divočiny, až jednou helikopotvora spadne.
Kdybych měl podobně peněz a netrpěl lehkou klaustrofobií, spíš bych si postavil cosi jako batysféru/batyskaf Auguste Piccarda s moderním vybavením. Kam se podělo nadšení z nového a riskantního? Zarostl vám do sádelnatých mozků princip předběžné opatrnosti? To už vás zdeformovala legislativa i v soukromém, zákonů a vyhlášek prostém životě? Zaprděnci.
Hamish Harding, Paul-Henri Nargeolet a Stockton Rush mají mojí úctu, i když naživo bych jim napřed vynadal za konstrukční nepředloženosti.
F
treb
zase jste pochopil starou bačkoru, jako obvykle. pointa je jinde, a sice že blb c milionář raději diverzitu než odbornost… to nezaslouží úctu, ale nesouhlasné zavrtění hlavy
Dissenter
Ty abys do toho zase nenapasoval černoušky.
61 let je sice ještě brzy, ale možná se líp umírá s amatérskými nadšenci než s zapšklými odborníky. Každý má práh přijatelného rizika jinde a civilizaci vždy posouvali dopředu spíš ti, kteří ho měli hodně vysoko.
hint: Zefram Cochrane
shane
Já jsem z toho pochopil, že majitel neměl rád, když mu staří zkušení odborníci říkají že něco dělá blbě, takže je vyházel a nabral mladý, co šlapali brázdu, ale aby to nevypadalo blbě a nebyl to PR průšvih, tak to zabalil do módních woke keců.
Takže smíšený pocity. Na jednu stranu sympatický dobrodruh co posouvá hranice lidského vědění, na druhý straně egoistický samožer, co ví všechno nejlíp.
servisdok
Tenhle neposunul žádné hranice lidského vědění.
Posunul akorát hranice oblasti, kde se ještě vyskytují kokoti v nadkritickém množství.
treb
trpělivost růže přináší, takže ještě znovu. zkuste si pozorně přečíst článek, v čem že je ten problém. není to o riziku u nového poznání, ale o ignoranci již poznaného. operace slepáku příborákem je taktéž vskutku inovativní, ale dost dobře si neumím představit, že by za to lékař sklidil obdiv.
treb
patří ignorace, sorry. i když…. ignorance tam asi byla taky :-)
Dissenter
Lékař ne, ale laik asi jo. A tím je řečeno vše. :)
to za prvý, za druhý, pokaváď by to byli dobrodruzi a výzkumníci, ale: týpci jednoznačně chceli ubouchat levnou hipsterskou sračku, ojebávající všecko, co snad ojebat šlo, přitom se ale bušili v kozy, jak to není hipstermoderní, a prodávat to za co největší majlant, aby si namastili kapsy
tendle modus-operandi je dneska vidět VŠUDE vokolo ve stále obludnějším objemech, hlavně jak se v tom točijou dotační a jiný erární hrachy (všecky ty už zmiňovaný solárníky a jiný kurvárny nevyjímaje)
sinuhet
Nedávno letěl William Shatner do vesmíru v Bezosově kocábce. Kdyby byl ten let neúspěšný, budete tu psát úplně ty samé sračky. Jak měli využít osvědčené řešení a nevymýšlet píčoviny, jak je to akorát zábava pracháčů, není na tom nic objevného, a vlastně to ani není cesta do vesmíru, co si budem.
servisdok
Ne, Bezos není pitomec a na rozdíl od toho ponorkového pitomce, si aspoň pojistil svou investici tím, že k tomu pustil skutečný odborníky.
Tenhle ty skutečné odborníky vyházel s tím, že „si to udělá po svým“.
No tak jo.
sinuhet
Překvapuje mě, jak snadno někoho nazvete pitomcem.
Pamatuju rozhovor s nějakým sovětským raketovým inženýrem, jak za ním v důchodu přišel sedmnáctilitej Musk diskutovat o raketách, a borec ho vyhodil s tím, že si myslel, že se budou bavit vážně, a ne fantasmagiorie o přistávajících boosterech.
Měl jsem dojem, že kapitalismus je právě o tom, že si to člověk může dělat po svým. Ale zjevně jak kdy. Teď ještě rozklíčovat, podle čeho, to jsem tu v diskuzi ještě pořád nedokázal vyčíst, a když se zeptám, raději nikdo neodpoví.
servisdok
Kdybys nebyl pitomcem, nelezl bys do diskusí na DF.
Podruhé, kdybys nebyl pitomcem, věděl bys, že na tom Bezosově projektu pracovali čtyři Rusové, dost pravděpodobně absolventi tamních škol.
Ko-za
To je tk se vším. Právě jsem měnil pojistný ventil u bojleru, protože prochcával. Ten ventil tam byl namontován jako nový v dubnu. Za tři měsíce je v hajzlu. Předchozí starý model jsme tam měli od roku 2006 bez jedinýho problému.
sinuhet
A to se nikdy v historii nestalo, že by se do prodeje dostal zmetek. To je až novinka roku 2023, a zrovna vy jste to objevil, a je třeba na tom dělat dalekosáhlé závěry.
Nově pojišťáky vydrží už jen 3 měsíce. A je to.
Třeba u HDD už 30 let platí, že disk nejspíš umře do 3 měsíců, nebo bude sloužit dlouhé roky. V Googlu kvůli tomu dokonce měly dočasná pole, kde když ten disk 3 měsíce přežil, zasloužil si přemístění do pořádnějšího pole. A myslím, že to tak bude u spousty věcí; to období se může měnit, ale buďto je ta věc nějak vadná, a projeví se to celkem rychle, nebo bude sloužit dlouho. Statistiky k pojišťovákům, narozdíl od vás, ale nemám.
sergej
U disků je až fantaksní že někteří to považují za důkaz hyperprostoru protože tam jde uložit mnohonásobně fyzicky víc informací než je atomů v samotném nosiči na oněch elekromagnetických polích co snímají fety a mosfety. A víte že nějaké přenice se zastánci řekněme klasiky stavby vesmíru a s těmi co tvrdí že vesmír je i na jiných principech/elektrický a že jsou rozpory a tedy tesla už nežije který byl geniálně kvalifikován a za ním posílal s problémy konstrukcí i ajnštain s tím že tomu nerozumí ať se zeptají jeho že on je jen pouhý teoretický fyzik. .-)
Dissenter
Výzkumníci to nebyli, jen dobrodruzi. Což není o moc méně fajn.
Voves
Týpci nasrali do polívky a prodávali knedlíčkovou.
Ko-za
Nepoznané? To nepoznané ke kterýmu se potopilo už asi 100 expedic před nima? To co je k vidění na všech možných záznamech a videích? Riskovat život kvůli tomu, abych byl stoprvní, kdo se potopil k tomu orezlýmu zábradlí a palubě od bahna? To není odvaha, to je demence.
sinuhet
Podobně jako všichni ti dementi co lezou na Mount Everest.
Jen pro zajímavost, kde je ta hranice, kdy je to ještě odvaha, a kdy demence? Po prvním? Po stém? A kdo jste, abyste to soudil?
Ko-za
A kdo jsi ty, abys soudil můj názor?
sinuhet
Ahá, tak já soudím váš názor.
Já tam viděl otázky. Ale chápu, že se vám na ně nechce odpovědět. Soudím tu argumentaci, a ta je úplně k hovnu. Bejval bych to ještě rozvážil na základě odpovědi, ale protože jste místo toho ukázal, že já taky biju černochy, tuším, že to nemá smysl, prostě jste si potřeboval plivnout, myslet jste u toho nepotřeboval. Nebo se pletu?
Ko-za
To nevim. Ale vaše reakce jsou velice svérázné. Jako od staré báby, která je nervózní, že jí vyprodaji vepřový játra před nosem.
sinuhet
To jste přesně vystihl. Taky mě ta ježibaba pěkně nasrala, jak si je odnášela. Člověk stojí ve frontě, a nakonec zbytečně.
Nicméně fakt je, že otázky byly položeny, a odpověď na ně mě zajímala. Zjevně vám ta argumentace takhle stačí, a nepotřebujete, aby ji někdo pochopil. Ale to pak nemá smysl diskutovat, péro si můžete jít vyhonit i jinam.
ygorek
sinuhet 306.2023 v 18:31
Na vaši otázku mohu jako prostý vidlák odpovědět jednoduše: Jsem, který jsem. A soudím, i když vím, že budu souzen.
Překlad: Jsem individuum schopné vlastního úsudku, tedy ho tvořím a pokud jsem nadáno inteligencí, chápu, že jiná individua dělají totéž a mohou dojít k jiným závěrům.
sinuhet
Dobře, můžu dostat odpověď i na ty dvě předchozí otázky?
Kde je ta hranice, kdy je to ještě obejvování nebo odvaha, a pak už jen demence?
ygorek
sinuhet 30.6.2023 v 21:02
Pokud se domníváte, že v mém příspěvku není odpověď na vaši otázku obsažena, zjevně jste ho nečtl dosti pozorně.
Ale to se dá napravit.
sinuhet
Domnívám se tak. A nemusíte ze mě dělat blbce, pokud stojíte o to, abych to pochopil, určitě to zvládnete tak popsat. Úplný pitomec nejsem.
Stačí popis, kde ta hranice je. Ve vašem příspěvku jsem slovo hranice vůbec nenašel. Položím tu otázku pro jistotu ještě jednou:
Kde je ta hranice, kdy je to ještě obejvování nebo odvaha, a pak už jen demence?
Je to reakce na Ko-za a jeho „Riskovat život kvůli tomu, abych byl stoprvní, kdo se potopil k tomu orezlýmu zábradlí a palubě od bahna? To není odvaha, to je demence.“. Stoprvní už je podle něj demence. Já bych chtěl vědět, kde to začíná.
servisdok
Začíná to přesně v tom bodě, od kterého se okázale ignorují poznatky a zkušenosti z té předchozí stovky ponorů. Dokonce se ignorují i důrazné připomínky vlastních odborníků z předchozí desítky ponorů vlastních.
Takže ty odborníky pro jistotu vyhodíme, aby nám do toho nekecali, nebo nám před hodně bohatými lidmi, potenciálními zákazníky, nekazili image.
Mě by jen zajímalo, co bude se společností OceanGate dál.
Počítám, že jako vždy a v podobných případech – už se dál psát nebude, protože to bude jedna hořká pilulka po druhé, minimálně tedy pro všecky ty blbečky s hurá inovacemi na štítu.
Právě proto jsem psal o tom, jak je dobře, že se podobní týpci, jakkoli pofidérně bohatí a s viditelným spasitelským syndromem, neserou do jaderných technologií, ačkoli by na to zcela jistě měli.
Dissenter
Nepoznané pro toho konkrétního člověka. Taky lezu na skály ne proto, že tam *nikdo* nebyl, ale proto, že jsem tam *já ještě* nebyl.
sinuhet
Jop, taky mi to tak přijde.
O slepých uličkách se moc nemluví, protože byly zapomenuty. Ale různých „woke“ nápadů byla v historii hromada. Vzpomeňme třeba bývalý východní blok, kde o směřování techniky sice nerozhodovaly menšiny, ale plánovači nebyli o moc lepší. Těch nesmyslných strojů, které se použily jednou, nebo raději ani vůbec, protože byly postaveny více na ideologii a ne fyzice, nebylo málo. A taky to své výsledky mělo. A vlastně kamkoli do historie půjdeme, tak něco takového objevíme. Není to žádná novinka. Jediné, co se mění, je, kdo to je.
A jak píšete, ti lidi do toho šli dobrovolně, věděli, že je to poněkud nebezpečnější než návštěva divadla, a nikomu tím neubližili; jen sami sobě. Nechápu, co na tom kritizovat nebo se vysmívat. Maximálně poučit.
Jako by si diskutující často neviděli ani na špičku nosu.
Jan Mrcasik
No tak, na tom není nic „woke“. Je to stejně absurdní, jako kdybys napsal „různých ptakopysčích nápadů byla v historii hromada.“
Woke znamená víru ve strukturální prohnilost a utlačovatelskost společnosti, nikoli amatérská, vohnoutská či stranickopolitická řešení.
Tenhle pitomý trend nesmyslného překrucování definic se musí zastavit dříve, než se mu povede dokonale zamaskovat co je zač „Woke“ politika. Protože přesně to woke chtějí – tvářit se, že neexistují a schovat se. Vydatně jim pomáháš.
sinuhet
Ne, není na tom nic woke, proto jsem to dal do uvozovek. Právě teď je ta ideologie woke. Předtím to bylo centrální plánování, katolicismus a nevímcovšechno.
Nevidím v tom nic výjimečného. O spoustě technických řešení rozhodli idioti na základě ideologie, a tím to pohřbili.
„Woke znamená víru ve strukturální prohnilost a utlačovatelskost společnosti“ – to mi docela připomnělo období kolektivizace. Ať dělám co dělám, ten princip mi přijde pořád stejný. Akorát ta ideologie se mění.
jizlivec
Jan Mrcasik 30.6.2023 v 18:33
„Tenhle pitomý trend nesmyslného překrucování definic se musí zastavit“
To se zcela jistě nepodaří…
Je to masivně tlačeno přinejmenším ze 3 směrů…
1. postupná výměna obsahu – notorický* příklad „liberální“…
2. zkreslování měřítek – užvejkaná noha na travelátoru je „krvavý masakr“…
3. podsouvání hodnotících a emočních prvků do zpravodajství…
* Velmi časté slovní spojení „notoricky známý“ je projevem velkorysého zacházení s pojmy, zřejmě ve snaze posílit dopad sdělení pomocí pleonasmů…
Také hledáte last minute zájezdy na poslední chvíli? A užíváte Essentiale k regeneraci a obnově jaterních buněk?
shane
Tak body 1 až 3 nejsou žádná novinka, ale jsou s námi po staleti. Lidi odjakživa toužili po senzacích.
Jistý posun je jen v tom, z čeho je možno udělat senzaci. V dobách, kdy utržený úd a podobné krvavé úrazy byly běžnou součástí průmyslového výrobního procesu by z toho neudělal senzaci ani starej Barnum, leda by šlo o končetinu někoho z horních deseti tisíc. V dnešním mnohem bezpečnějším světě už utržená haksna potenciál má.
jedna věc je vole vývoj, druhá věc je záměrný vědomý ojebávání všeho, naslibování hor a dolů za účelem inkasa těžkejch peněz od laiků, kterýs takto ojebal
sinuhet
Oni někoho ojebali? V čem a jak?
Měl jsem pocit, že podepsali, že do té plechovky lezou na vlastní nebezpečí, a předpokládám, že tušili, že je to trochu rizikovější než odpoledne v akvaparku.
že by te pasažére kerejm navykládali jak to není všecko dvojsluníčkový a davaj ďéngy a pak je posadili místo do podvodního autobusa, tak do podvodní raqe?
sinuhet
Jen jestli to není spíš tvůj dojem.
Podepsali, že do toho jdou na vlastní nebezpečí.
Druhé polovině tvého sdělení jsem neporozumněl, ale hádám, že to nevadí.
a byly jim zdělený všecky dostupný informace, čili že to je smrtelně nebezpečnej krám, což potvrdilo 11 z 10 odporníků přetím, než je pan nejvyšší vyhodil, pže by mu kazili kšeft? mě to všecko smrdí jako naprosto účelová hipsterská ojebávka
dyby si tam vozil babku a vnuky, je to soukromá věc, ale vozit cizí lidi za prachy (sáms to vole napsal vo kus níž, sem to viděl – vopchotní záměr je zážitková tůristika za prachy) se zamlčením relevantních skutečností, resp. možná dokonce přímým vědomým lhaní, z toho se jen tak nevyvlíknou ani dyby se pasažéři upsali krví
sinuhet
Předpokládám, možná máš jiné informace, že jim je nikdo netajil. Já si u dopravních prostředků taky obvykle nečtu všechny informace, to bych se posral, a beztak nejsem schopen to posoudit. Ale připomeň mi to, až mě příště povezeš autem, předpokládám, že mi všechny ty informace okamžitě k prostudování vydáš.
Jasně že to byla zážitková turistika za prachy. Jako lézt na Mount Everest, lítat do vesmíru a jánevímcovšechno. Ale buď si jistej, že kromě tebe je na planetě fakt málo lidí, co dokážou komplexně zhodnotit bezpečnost dopravního prostředku, a dělají to, než do něho vlezou. Vlastně jsem o nikom takovém neslyšel, a ani tobě to úplně nevěřím.
Spíš lidi sázejí na to, že to splňuje nějakou certifikaci. A tu tahle ponorka, pokud vím, měla. Jako spousta jiných dopravních prostředků, které se podělaly.
wágny a jiný wágnobusy totiž musijou splňovat poměrně hodně poměrně striktních legislativních požadavků (shrnuje to myslim procedůra známá jako homobuznaca) a eště se to, celkem často, dál pravidelně kontroluje (tady po 2 letech)
sinuhet
Zrovna STK sis vybral fakt blbě, to zaručuje něco v tom smyslu, že to auto odpovídá požadavkům výrobce; to ta ponorka měla.
A vztahuje se to jen na silniční. Tohle nebyla silniční ponorka. Pokud si půjdeš půjčit Ariel Atom na okruh, tak ten STK fakt nemá.
technická nemá s výrobcem zrovna nic moc společnýho
servisdok
V tom případě měl výrobce blbě stanoveny požadavky.
Pouze se domníval, že je má stanoveny správně. Když to kontrolovali skuteční odborníci a varovali před průserem, tak je vyházel s tím, že tohle není zrovna inovativní přístup.
Kdyby je měl stanoveny správně, tak by se to neposralo už kdesi ve dvou kilometrech a ti lidi by ten ponor k parníku, s nějakou dávkou štěstí, snad přežili.
sinuhet
„V tom případě měl výrobce blbě stanoveny požadavky.“
Ano, stejně jako bambilionkrát v historii. Třeba letectví je tím proslavené, ty správné požadavky ladí dodnes.
Dissenter
Zarostl vám do sádelnatých mozků princip předběžné opatrnosti? To už vás zdeformovala legislativa i v soukromém, zákonů a vyhlášek prostém životě?
Přesně o tomhle mluvím. :-)
ygorek
Dissenter 30.6.2023 v 21:28
Jen pro zajímavost, od kolika procent tuku shledáváte mozek sádelnatým?
Princip předběžné opatrnosti má s legislativou v soukromém životě společného co přesně?
Ráno jsem cestou potkal v trávě několik hub, ale mám v sádelnatém mozku (cca 60% tuku) vrostlý princip předběžné opatrnosti tak silně, že jsem jich sebral a snědl jen třetinu.
Dissenter
Máte správně sádelnatý mozek :), to byla metafora.
Princip předběžné opatrnosti je motorem přeopatrnělé legislativy a v soukromém životě se obojímu lze vyhnout právě podpisem „souhlasu/reversu“, jak tomu učinili cestující zmíněné miniponorky.
U hub vcelku chápu, že nejíte neznámé, protože požitek z jedení neznámých asi nebude dostatečně velký proti riziku z břichabolu. Leč nemít ty, jejichž práh akceptovatelného rizika nebyl tak nízko, nebyla by známa lahodná chuť hříbků.
Kevin
Mam hlubokou uctu k vynalezcum a technikum, kteri opravdu posouvaji pokrok a vydavaji se zkoumat nepoznane. Ale nekdo kdo se vyda testovat, zda viewport s certifikatem do 1500m vydrzi 3800 neni objevitel nybrz idiot…
Je to populárně naučné, většinu z toho budete znát. Ale ukazuje to právě na to, jakými slepými uličkami se věda ubírala a stále ubírá, a že to kupodivu může být i hodně prospěšné. Chce to pokoru, když člověk soudí vliv ostatních.
sinuhet
Ostatně ani tady ještě nevíme, k čemu všemu ta nehoda bude dobrá. Třeba se díky tomu povede zlepšit bezpečnost karbonových ponorek natolik, že vaše děti budou moci cestovat do hlubin Mariánského příkopu. Není to úplně pravděpodobné, ale nepředbíhejme.
Ko-za
Tahle nehoda je dobrá leda k tomu, aby její aktéři dostali Darwinovu cenu in memoriam a snad to poslouží jako odstrašující příklad, pro další pitomce, který měli v úmyslu podobnej úlet.
sinuhet
Darwinovu cenu dostanou asi těžko, když její podmínkou je, aby se člověk nestihl rozmnožit.
HonzaV
no jeden z nich prej vzal s sebou i mladýho, takže mission completed :(
tak ale mladej, pokud byl svéprávnej, to asi eště nestihl, tak ten vyhrát může
ygorek
sinuhet 30.6.02023 v 19:08
Vaše děti mohou cestovat do hlubin Mariánského příkopu již nyní, čím více jsou Číňany, tím pravděpodobněji. Ovšem plastové sáčky jsou tam již dnes, takže hlavní důvod pro takové cestování již pominul.
Childeater
Mariánský příkop je ovšem velmi nehostinné místo.
Přirovnal bych to k výletu do Bruntálu.
ygorek
Childeater 30.6.2023 v 20:59
Byl jsem tam a bydlel měsíc v tamějším klášteře jako jediný nocležník. Bylo tam nepříjemné ticho, ale příjemné sucho.
Potom došlo bahno.
Childeater
Pojedu letos okolo na motorce.
Možná, že se tam taky zastavím. Jen pro ten pocit, že jsem v životě vyzkoušel úplně všechno.
ygorek
Childeater 30.6.2023 v 21:13
Doporučuji.
Ovšem pozor na zubaté žáby.
shifty
Prijde zenska na gynekologii na vysetreni. Doktor ji prohlizi a furt rika:
„Hm, hm, to je Bruntal, to je Bruntal. Ale radeji se jeste poradim s kolegou…“ Dojde pro kolegu, ten se koukne, a rika, ze je to jasnej Bruntal, ale ze v tak slozitem pripade se musi poradit s primarem. Dojdou pro nej, ten prijde, jen tak letmo koukne a rekne: „Tak panove, takovej ukazkovej Bruntal a vy to nepoznate? Mate po premiich.“ Zenska je z toho cela na vetvi a tak se pta: „Prosim vas a co je to ten Bruntal?“ A primar ji rekne: „No pani, vite, okoli pekny, ale dira je to hrozna.“
nésem si moc vědomé, že by průkopníci obvykle hned poté, co se jim dotyčná věc sama nerozsypala, začli prodávat lístky a hrnout do ní zákazníky (prachy až na prvním místě), že?
sinuhet
Ahá, nikdy neslyšel o letadlech, vzducholodích, automobilech a mnoha dalších dopravních prostředcích?
Naplnit vzducholoď výbušným plynem, co za debila by do toho mohlo vlézt?
wrajti hned potom, co uletěli sto metrů, zbouchali vzdušnej autobus a začli prodávat lístky i přes to, že jim řada vývojářů řikala, že to je nevyzkoušený a vůbec samovražda? nebo to trvalo dekádu velice intenzivního vývoja, než byla (na pár měsíců) spuštěná komerční linka?
sinuhet
Takovejch samovražednejch letadel po celou historii bylo.
Možná tě to překvapí, i když ty to nejspíš víš, tak tomu moc nerozumím, ale tohle nebyla první ponorka na světě. Vlastně ponorky existujou na světě asi tak stejně dlouho jako ta letadla.
Ko-za
Tohle nebyla ponorka. To byl podvodní lis na lidské maso.
sinuhet
Napdá mě další příklad, kde to měli evidentně úplně blbě, a těch debilů, co v tom jelo, bylo daleko víc. A nemusíme chodit daleko od Titanu; Titanic.
Kterej debil mohl nastoupit na takovou loď. Kdyby si ti lidi dali pozor, lehce by zjistili, že té lodi není dost záchranných člunů, a že je úplně dementně zkonstruovaná. Fakt idioti.
Nebo cestovatelé na tom letadle, jak tam prdla matka v kormidle, pak se celý ty zadní plochy začali bimcat ve vzduchu, a to letadlo bylo téměř neovladatelný; po cestě to taky přerušilo všechny hydraulický okruhy, a pilot byl dost duchapřítomnej na to, aby to alespoň převezl nad moře, když už věděl, že to nemůže dobře dopadnout. Banda debilů, že nevěděla o single point of failure v podobě jedinýho táhla ke kormidlu, fakt. Každej jeden cestující byl debil. Teda vědět to mohli, ale nikoho z těch cestujících ani nenapadlo to zkoumat. Pitomci, za svoji smrt si mohli sami. Je to tak?
Hledat pod heslem: Alaska Airlines Flight 261
A takovejch případů by se našlo asi milion. Jestli to nebude tím, že lidstvo se odjakživa učí z vlastních chyb.
V době, kdy by se případný idiot ptal, zda nastoupit na Titanic, už Olympic nějaké plavby absolvoval a prý se dosud nepotopil.
sinuhet
A to je strašák, nebo máte i nějaký argument, který by vyvracel závěr?
ygorek
sinuhet 30.6.2023 v 21:04
Fakt, že Olympic byl v době spuštění Titanicu již v provozu, vylučuje tvrzení, že lodě byly dementně zkonstruované a pasažéři byli idioty.
Pokud byste místo strašákování přišel s osudem Britannicu, který se potopil podobně jako Titanic ne proto, že by byl dementně zkonstruován, ale že s ním bylo dementně zacházeno, to by by jiná.
K tomu bych pak mohl namítnout, že případ lodi Costa Concordia ukazuje, že lidstvo se rozhodně z vlastních chyb neučí. Anebo s vámi v případě, že věta o učení z vlastních chyb byl sarkasmus, vřele souhlasit.
Jan Mrcasik
Lidstvo se z vlastních chyb učí tam, kde je vůle. Viz civilní letectví, kde je každá havárie přeložena na regulace která má zabránit přesně tomu samému mechanismu havárie, nebo viz výše zmíněný SUBSAFE, který zapracoval známé příčiny potopení ponorek v čele s nebohým Thresherem.
Ale z vlastní korporátní praxe vím, že proti takovému zapracování poučení z chyb je obrovská opozice, a leckdy management raději takové potížisty s gustem vyhodí. Takže to nakonec funguje jen tam, kde k tomu firmy nutí nějaká zlá regulace.
shane
Ona ta zmiňována implozivní ponorka taky měla za sebou řadu ponorů a dokonce i výnorů. Fakt to nebyla jejì první plavba.
Trochu v jiné situaci byla druhá posádka mnou již zmiňované CSS Hunley. Ta se ke službě na ponorce DOBROVOLNĚ přihlásila až po té, co byla ponorka vylovena, odbahněna, vysušena a pietně zbavena ostatků předchozí posádky. Spoiler: Dopadli stejně, jen to další vylovení, odbahnění a příslušné funerální altivity proběhly asi o 150 let později. Ale zase to měli s větší parádou. Někdy se vyplatí nebejt první.
tak pokud proběhlo todle všecko, ale přitom neopravili příčinu proč šla ke dnu, tak to je potom teprva správná banda adeptů na dárwina :D
shane
Příčina prvního potopení bylo, že nefungovalo něco co fungovat mělo, tuším nouzové odhazování zátěže. Druhý potopení podle všeho způsobil tlaková vlna po exlozi nálože co potopila USS Housatonic. Ale dost kritický mechanický problémy měl ten krám celou dobu a posádka měla několikrát na mále. Rozhodně nemohli tvrdit, že je pámbu nevaroval.
Ona to byla celkem promyšlená a konstrukce a celkem vizionářská, na rozdíl od Bushnellovy Želvy, ale bohužel dost předběhla technické možnosti své doby.
shane
P.S. jo tak hovno dvakrát. Třikrát se potopila a zařvaly tam celkem tři osádky, 21 mužů. Na Housatonicu jich zakalilo 5.
Co chceš, v roce 1864, krevety? :) Housatonic si jen kecnul na dno a posádka vesměs nalezla do ráhnoví, co zůstalo trčet nad hladinou. Byla to jen dělová šalupa s posádkou 160 mužů.
HonzaV
@sinuhet 30.6.2023 v 19:17
no ale tohle nebyla první ponorka na světě… až se pojede na Mars, v čemkoliv, tak to pro mne budou hrdinové. Tohle fakt mám za naprostej hazard a touhu po dobrodružství bez bezpečnostní záklopky zvané selský rozum / pud sebezáchovy.
Dissenter
Asi nikdo nezpochybňuje, že nešlo o výzkumníky, ale o pouhé dobrodruhy pro zábavu. Jen mám(e) pocit, že v dnešní zpohodlnělé společnosti je toho selského rozumu a pudu sebezáchovy nadměrně mnoho.
Přiznejme každému individuální míru snesitelnosti rizika. Já k tomu přidám obdiv k těm, jejichž práh akceptovatelného rizika stojí vysoko nad tím mým. Jednoduše proto, že tihle lidé posouvají svět dopředu. Lidé riziko neakceptující jsou v zásadě pro rozvoj společnosti zbyteční.
Bez ohledu na to, že osazenstvo zmíněné ponorky riskovalo jen pro zábavu, žádný rozvoj si od svého počínání neslibovalo a i člověk, který celý svůj život bezpečně tráví v měkkém fotelu v přízemí, zevluje ze zavřeného trojitého okna, má právo na existenci.
Jihočech Honza
sinuhet: díky za odkazy, výborné přednášky.
LD
i prošlapávání slepých uliček je užitečné, pokud se z toho poučí ostatní, holt padli ve jménu pokroku …
Chápu, že při velmi rychlém stlačení se obsah ponorkové kabiny zahřeje…
Sám neumím příslušné fyzikální výpočty, ale věřím, že se může zahřát opravdu hodně…
Ale nechápu, z jaké prdele se tam vzaly nějaké uhlovodíky, kromě trošky vyprděného metanu…
sergej
Tak to byl na mikrose cundu UHT záhřev jak u mléka, nebo spíš v kremační peci ale na takový mžik že okolní masu vod to ze 4°C kdy má nejmenší objem nezvedlo ani o prd a možná bez izolace by přitom tlaku ani vyšší teplota v mediu nemohla být. Ale vězte že odborníky na jednotlivé fyzikální veličiny by to nebaklo ani náhodou. Pokud mají na něco přijít musí mít u toho šťourala renesančního typu „všehochuti leonarda da vinčiho to byl ale v oborech génius ale tam je problém že najít takového je jak pověstnou jehlu v kupce sena byť bez oborových znalostí což dnes nabuntuje jen zdatnější server a programátoři jsou zhusta hormonální trubky, kvalifikovaně. :-)))
;
sergej
Tak nasilážují exkrementy a borce se „záběrem s aplikací novot je okamžitě korunovaný blbec i když idea fungovala. :-))) No to je to pověstné zmatení jazyků babylón, no či jinak chaos v informačních polích exotismu trupelů ale bez abstaktního myšlení je to voda na mlýn nejtupějším blbům brutopýrací, Ták pták kvák.
Mimochodem děcka mít reálné zážitky co by proutkař bez virgule a snysly obsáhnout realitu nepotřebujete vřete nebo ne až v extrému dálkového pátrače na dotaz kdy se v tom nehrabu ae virgule třeba ukáže co je kde bylo a pozor i bude. Jé che che ché a válel jsem se v trčce patra dvojité multidimenzionální pyramidy částečně konstrukčně a do otevřeného vikýře se posadil jarabák a zapěl mi árii neuvěřitelného souladu harnonie a rytmu a pozor rozeznělo se mito v palici až to prostupolo skze mne do okolí a pochopil jsem že to byla ukázka multidimenzionální ptačí inteligence a určitě tedy adresáta exstavby rozeznal, a fakt se na mne upřeně podíval než odletěl, taková zážitek každá nemá. :-)))
Zážitky a rozsah vnímaní je nepřenosný pokud nejste telepati což ta bytost byla, aha.
Konec rétorického cvičení. https://www.youtube.com/watch?v=NZNn3zpjT6U
sergej
vježte – věřte :-) To už tak je z rychločtením je že listujete a víte o co gou a něco napsat v písmenkách už je i mimo, kurvayz.
Odhaduji, že autor článku měl na mysli uhlovovodíky, které se tam vzaly z dělohy. Do jaké míry je možné jejich zapálení při daném obsahu vody, netuším.
jizlivec
Tak uhlíku tam bylo opravdu dost…
Ale skoro všechen byl v jiné formě než uhlovodíky…
Nejspíš to přeformuloval google translator (schválně si najdu původní text, ale později)…
Chramostejl
Adiabaticka komprese; pokud jim to prdlo ve 3 km, tak to je bajvoko 300 bar, cili v tom zbytkovym objemu bude kolem 1300 C. To uz vzplane ledacos. A vychazi mi, ze se jim ty cca 4 kubiky smrskly na nejakejch 70 litru…
Hroch_bahenni
Vyšlo mi to stejně. 1530 K po kompresi z 1 bar na 300 bar. Poissonovu konstantu jsem vzal 1,4.
Lukas B.
to by bylo jakžtakž odpovídající za předpokladu, že by byla ponorka vyrobena z nějakého velmi tažného materiálu, a došlo by ke zmuchlání bez prasknutí. jako třeba z tenkého plechu. což tedy nebyla. a kdyby nakrásně byla z plechu, nebyl by tenkej, ale proklatě tlustej. důvodem je to, že v plechovém válci se docela slušně uchovává přetlak, ale děsně blbě podtlak, protože není plášť válce taženej, ale tlačenej, a rozhoduje ztráta stability, takže je to plné výztuh a při pokusu zmuchlat to docela brzo začne praskat, to opravdu nezafunguje jako spalovací prostor motoru při kompresi.
Hroch_bahenni
Lukas B.
Proč? Adiabatickou změnu jsem uvažoval právě kvůli náhlé kompresi – prasknutí. Ostatní zřejmě taky.
tak, jakmile se tam udělá dírka, tlak se začne okamžitě vyrovnávat s vnějším…v takové hloubce sakra rychle :D
sinuhet
Ty diskuze tady jsou vazne odpad.
A neni to jen o jednom hyperaktivnim trollovi, byt ten k tomu masivne prispiva.
To se pak lidem pisou clanky, kdyz jako reakci na to ziskaji takovou diskuzi. Kdyz DF uvazoval o uzavreni diskuzi, rikal jsem si, ze je to zbytecne. Ted to chapu trochu lepe. A treba by pak bylo i vice clanku.
sergej
Moudro až modro. To zas fakt asi ne :-)))))))))))))))
Pro aplikátory ignore o trochu více píce republice dlabanti a žvejkálisti. Humor, ironie, sarkasnus jim chodí mimo a nad laťku chápání tedy pokud a těm pod stovku. Tak se na nerudná hovada nezlobte není jim dáno a stačí jim rozeznat světlo a tmu v živném prostoru.
Jinde / :-) Ten potrhlej extrém chce i odkaz na odkaz držkující čumil.
.. ať budete přitroublému dysgrafikovi a dyslektikovi vysvětlovat cokoliv, nepochopí to. Jeho mozek není schopný vnímat objektivně ani děje, ani informace, ani jiné lidi. Takový člověk je de facto celý DYS. https://www.facebook.com/100094074429518/videos/267068675908111
Ko-za
Tak je nečti, cype.
sinuhet
Já je právě už moc nečtu. O to víc jsem překvapený, jak vypadají.
Offtopic diskuze byla vždycky, ale přišla mi daleko zajímavější. Někteří matadoři ještě drží. Ale je tu čím dál tím více egocentriků a konspirátorů, či jak to říct. Lidí, co si nevidí na špičku vlastního nosu, a mají potřebu křičet do světa, že ví všechno nejlépe. Postříkat všechny svým egojakulátem (já to slovo miluju).
Ko-za
No. A jsme u toho.
sinuhet
U čeho? Že se mi nechce psát články pro DF (což v mém případě není zase taková škoda), a tak si to troufám extrapolovat, že proto je tu méně článků?
vole blbej máš číst zprávy, za to nemužu že to nečteš, sem si zkurvil prst do pýče a nigdo nezavolá nenapíše nedojede
sergej
:-))
Dissenter
Souhlasím. Možná spíš než jen o diskusích je to o lidech. Potřeba vše hejtovat a shazovat, hledat postranní motivy. Málo optimismu a nadšení.
Souvisí to s celkovou situací ve společnosti, kdy nejdůležitější není něco dobře udělat, ale mít to dobře zprocesované, projít byrokratickými kolečky a běda jak je něco mimo předpisy. A na výsledku až tak nesejde, i kdyby byl krásný. Od řízení o povolení staby až někam k lékové studii.
Jihočech Honza
Což je asi nevyhnutelné. Dobře to zpracovává Petr Hampl ve svých knihách. Prolomení hradeb.
Dissenter
Jistě že je to vyhnutelné. Jen je potřeba se snažit překonat fyziologické stereotypy.
Hodně za to může vnímání negativit; mozek je cvičen aby negativní informace vyhledával (v době, kdy vnímali realitu sami a ne prostřednictvím mediálních mrdek to mohlo zabránit bezprostřednímu ohrožení) a nedovede si poradit se situací, kdy se hrnou katastrofické informace z celého světa, které budí dojem trvající krize.
Vystupňovaná citlivost na špatnosti + jejich selekce médii právě stojí za tou potřebou přehnaného (byrokratického a právního) zajištění, za zhoubným principem předběžné opatrnosti, protože toužíme po světě bez zlých věcí. Dokud jsme vyvažovali jen v rámci blízkého okolí, mělo to rozumné proporce, jakmile se jedna miska vah zatížila negativními zprávami z celého světa, opatrnost strašně zbumbrlíčkovatěla.
Řešení jsou dvě, cenzura negativních zpráv, nebo postupné otrnutí a zvýšení prahu citlivosti na zlo, přestat fňukat nad každou smrtí a přestat si s Johnem Donnem myslet, že vždycky když někde zvoní hrana, zvoní mně. První řešení vyžaduje diktátora, druhé i při nejoptimističtější epigenetické situaci bude trvat více generací.
shifty
hm. to není úplně blbý…
Jan Mrcasik
Podstata článku a rozmáhající se realita je ale přesně opačná. Žádné plánování, žádné procesy, ideálně ani žádné výpočty ničeho, prostě „se“ to nějak zaimprovizuje a vono se to poddá. A když ne, tak se to předělá. A znovu předělá. A znovu.
Kultura fušerství původem z oboru IT, kde už dekádu frčí vysloveně móda vývoje metodou pokus-omyl. Říká se tomu různě – „Move fast and break things“, „safe-fail“ ‚neplést s fail-safe), Agilní vývoj… V čistém softwaru je totiž selhání vlastně strašně levné. Většinou nevzniknou žádné fyzické škody, tak jako co.
Jenže ten samý obor IT/SW má ambice narvat se úplně všude, čemuž říkají „disrupce softwarem“ a „software eats the world“. Výsledkem je, že jak říkají sami IT, všechno ve fyzickém světě začíná mít vlastnosti softwaru. No a vyvíjet ponorku fušersky metodou pokus-omyl už jisté následky má. Nevratné.
Dissenter
Vždycky je třeba vidět i druhou stranu, náklady promarněné příležitosti. Existuje mez, kdy je časová nebo finanční náročnost plánování/procesů/výpočtů tak vysoká, že efektivně vyvíjený produkt zablokuje. A teď nemyslím železniční/silniční stavby v ČR v horizontu jednoho lidského života. :)
Obor, kde je to dovedeno ad absurdum, je vývoj léků. Cyklus od nové molekuly ke komerci trvá více než 10 let a zcela jistě je dnes více smrtí způsobeno nedostupností nového léku než nežádoucími účinky léků, které by se nedostatečně ověřené dostaly na trh. Přitom v optimálním uspořádání by to bylo zhruba v rovnováze.
Jan Mrcasik
S tím se v obecnosti dá souhlasit. Problém je, že takové ekvilibrium ideálního balancu nebylo nikdy a nikde. Vždycky je to u jedné z extrémních pozic, a akorát to osciluje mezi dvěma extrémy.
mysliš jako třeba to těžce toxický svinstvo co proklačil ten buzerant fauči a co zabilo minimálně vyšší jednotky tisíc pacošů na bohdá esli existující „nemoc“?
Sysop
Zrovna u leku existuje jeste jeden fenomen – firma investuje do vyvoje a jakmile je lek hotov, skonci v supleti, nez pro nej prijde ta spravna trzni prilezitost. Obchodne je to logicke, ovsem pro bezne lidi tak nejak nahovno.
Dissenter
Tohle je zdání.
Firma vyvine molekulu (a valnou část z nich nechá v šuplíku, důvody jsou i ekonomické).
Nejdražší a nejdelší na celém vývoji je proces testování (viz https://www.linkos.cz/slovnicek/faze-iii-klinicka-studie/). Cokoli (většinou nad I. fázi) vyžaduje takové investice, že v podstatě každá úspěšná molekula přijde do praxe. Pokud by po úspěšném klinickém testování výrobce dále čekal, regulatorní orgány budou vyžadovat další studii (zejména FDA, ale i EMA), bylo by to protismyslné. Navíc další výroba je už levná a v téhle fázi se už jen realizuje zisk.
Výjimkou jsou v podstatě jen situace, kdy ji konkurence předběhne a nebo kdy se ukáže, že klinické testování nebylo zdaleka tak úspěšné, jak se čekalo.
Sysop
Cetl jsem clanek nejakyho ceskyho badatele, tusim pred dvema lety. Jasne psal, ze proste vyvijeji leciva az do faze industrializace a pak jdou do suplete. Coz jemu zily netrha, neni to jeho business. Nejsem z oboru, takze neumim posoudit.
„Move fast and break things“ není nutně fušerství, spíš jiný způsob vývoje, kdy rychle zahazujete prototypy, které se neosvědčily. SpaceX tímhle způsobem vyvíjí své rakety a výsledkem jsou historicky nejspolehlivější nosiče vůbec.
Blbé je, když ta společnost začne postupovat stylem „Move fast and break critical features“, pak už ta selhání nejsou levná ani v softwaru (výpadky služby, ukradená data).
Jan Mrcasik
Jde o to,
1) jak drahé je „zahodit prototyp“ – jestli o pár dolarů na změnu pár řádek kódu, nebo pár desítek tisíc dolarů na refactoring či redesign celého SW, nebo pár desítek milionů dolarů za zničený fyzický letoun.
2) jestli při tom někomu hrozí újma (fyzický svět s lidmi jako posádkou apod.), nebo ztráta drahých produkčních dat (enterprise), nebo maximálně naštvaný uživatel (mobilní blbosti)
3) jestli je „prototyp“ skutečně prototypem, tzn. když se osvědčí, postaví se to znovu a pořádně podle poznatků z prototypu – a nebo jestli se vezme zbastlený prototyp, trochu se učeše a prohlásí se to za produkční verzi.
Bohužel pro většinu mých drahých kolegů jsou odpovědi 1) to je fuk, 2) to neřešíme, 3) samozřejmě že prototyp se učeše a pošle do produkce, proč bychom to psali znova pořádně?!
servisdok
Jde o to, zda je to vývoj pro spotřebku, nebo průmyslová aplikace.
V prvním případě o hovno jde, ve druhém to může být průser jak sviňa.
Zásadně mi vadí, že tyhle přístupy už pronikají i tam, kde by to bylo dřív nemyslitelné.
Loutkovodiči tohle ví a taky jste cílovým působením.
NEMUSÍ SI TO DÁT DO RÁMEČKU.
Helena 30.6.2023 11:34:44 Odpovědět
A je to stejné jako s kovidterorem-při kterém Babiš zatnul nesplatitelnou sekeru a Pyjala v tom pokračuje, grýndýlem-který těžce zaplatíme, ukradinou-kterou těžce platíme, zřízení amíckých základen v ČR-které budeme platit komplet, ukradinci-kterým všechno platíme, stejně je to s manželstvím pro všechny ……….všechno, úplně všechno, co režim takovýmto způsobem tlačí a nutí, je vždy sviňárna, podvod a prasárna na lidi !!
sergej 30.6.2023 19:28:10 Odpovědět
Inkluzky mají výsledky se začleňováním postižených do společnosti ale až na ten detail že potom společnost není společnost ale bordell na kolečkách.
——-
.. ať budete přitroublému dysgrafikovi a dyslektikovi vysvětlovat cokoliv, nepochopí to. Jeho mozek není schopný vnímat objektivně ani děje, ani informace, ani jiné lidi. Takový člověk je de facto celý DYS.
Třeba ta vojenská ponorka „odťukla sonarem skořepinu batyskafu. Mají je takové že velryby, delfíni utíkají před tím na břeh a jsou i mrtvé a zjistili že mají zakrvácený i potrhaný sluch.
se zubařema je to taky tristní a údajně podobnš tiká i situaca s praktikama pro děcka ai dospělý – průměr okázale roste a za chvílu začnou skutečně vážně chybět
asi budem jak v tom vyspělým západě, někdo tu asi loni popisoval příhodu s děckým dochtorem v noci nebo vo víkendu v malým rajchu – nejbližší vodevřená ordinaca asi 60 km a tam fronta až ven
Sysop
Tak ono staci v Germanii v nedeli zjistit, ze treba doslo pivo. A nebo vecer v deset, ze nemam benzin.
Na druhou stranu, jen ve Zwieselu jsou ctyri zubni ordinace. A to je prdel, kterou preflusnu.
Dissenter
Problém bude nejen s pediatry, ale i se specialisty v řadě oborů.
Je to ovšem otázka peněz. Zubaře seženeš velmi rychle, ale za cash.
Ostatní obory medicíny zatím těží z levné a rozsáhlé přesčasové práce; je třeba si uvědomit, že doktor dosahuje rozumné kvality práce (včetně možnosti pracovat bez odborného vedení) za 10-12 let po absolutoriu, což je čas dvojnásobný proti technikům a desetinásobný proti IT (nadsázka :-)). Tím jak proti socíku přibylo mnoho atraktivních logických oborů, klesl zájem o studium medicíny, ani forenzní rizika práce doktora nejsou zanedbatelná.
Bude potřeba si významně připlatit.
Dissenter
On se tím připlácením eliminuje ještě jeden faktor, který vede k odlivu doktorů mimo akutní péči – chování pacientů. Osobně nemůžu potvrdit, ale na těch různých emergentních a urgentních příjmech nepanuje zrovna příjemná atmosféra a nevychovanost až agresivita pacientů je častou stížností.
Otázka je, zda to nejde ruku v ruce s tím, že ti pacoši na pohotovosti mají větší a akutnější trápení než objednaný člověk s neurgentním a nebolestivým problémem.
Já jsem taky po drtivou většinu svého času zdvořilý pán, ale pokud se mnou lomcuje prudká bolest nebo horečka, samozřejmě se to projeví. (Naštěstí se to posledních mnoho let nestalo.)
kaBrnak
Já jsem si za posledních 30 let nevšiml nerudných pacientů na pohotovosti či v nemocniční pohotovosti. Většinou tiše trpí.
Zato jsem si obzvlášť posledních 15 let všímám extrémní nerudnosti doktorů, zejména ženských a zejména na zubní ambulanci.
Řeznický pes je proti nim gaučový psík mazlík.
To zacházení s lidmi je tam fakt otřesné. Prostě jsi tam regulérní MUKL.
A po covidu je to ještě řádově horší.
O co víc serou na pacienty klasičtí soukromí doktoři, kteří jim dělají ne výkony které potřebují, ale výkony ze kterých jim pojišťovna dá nejvíc prachů, o to víc práce pak mají v nemocnicích a na pohotovostech. Protože nenažraný soukromý specialista s autama a barákama za miliony, jim ve čtvrtek odflákl vyšetření a oni se zhoršeným stavem museli o víkendu do nemocnice či na pohotovost.
Dissenter
To samozřejmě možné je a myslím že určitou toleranci lékaři mají, ale když jsem pracoval v noční ambulanci kdysi já, podobné problémy jsem řešil extrémně vzácně (a není to tak dávno). Už tehdy platila známá zkušenost z vojenské medicíny, že první je třeba ošetřovat ty, co nekřičí, budou na tom hůře.
jizlivec
Marian Kechlibar 1.7.2023 v 11:37
„Otázka je, zda to nejde ruku v ruce s tím, že ti pacoši na pohotovosti mají větší a akutnější trápení než objednaný člověk s neurgentním a nebolestivým problémem.“
Jestli to spíš nebude tak, že množina těch s urgentními a bolestivými problémy se nijak zvlášť nekryje s množinou těch, co tam dělají brajgl…
Hroch_bahenni
Na venkově (konkrétně např. Podkrkonoší) někde zubaři nejsou ani za cash. Je třeba za tím „za cash“ jet do krajského města. Jasně, pokud nejste starej ani děcko a berete aspoň průměr a uvolní vás z práce, není problém.
Dissenter
Zubařina je poměrně náročná činnost a nelze očekávat, že bude v každé vsi, jako tam není kvalitní autoservis. Netřeba jezdit až do Perníkova/Mechova, slušné ordinace jsou v Jičíně nebo Trutnově a samoplátce berou, pokud vím.
Době, kdy se léčilo nekvalitně „na koleně“ na každém rohu odzvonil čas. Dle mého názoru zaplaťpámbu.
Hroch_bahenni
Kdyby to šlo v Jičíně nebo Turnově, tak o tom nemluvím. Musíte ale do Libe nebo do Hradce.
Zajímavé je, že dřív v každé „vsi“ slušné ošetření bylo. Najednou to, co za komančů a setrvačností ještě po nich, nejde.
Odvrtání kazu + plomba nebo vyčištění kanálků je nutnost. Netřeba u toho ještě kosmetiku a kdejakou kravinu.
Hroch_bahenni
šlo
Honza2130
„vyčištění kanálků“ :o)))) Čištění kořenových kanálků dělá specialista s vybavením. Ale jo, i takoví jsou, co se „ti na to podivají“ a „vyčistí“ ti „ty kanálky“ :o) Brouk Pytlík, práce fšeho druhu :)
větší kanálky se skutečně dají vyhrabat prostě jehlou se špičkou na koncu, a vůbec, to už se dneska jako neodvrtává prostě kaz a nedělá výplň? to jako skutečně všici při jakýmkoli kazíčku odvrtajou celou hloubku tubu do prdele, zabijou ho a zaplnijou kanále lepidlem, a až teprv potom tam dají výplň? no asi jo, soudě podle toho, že nekerejm lidem vokolo už tidle takyzubaři umrtvili třeba 90 % držky, za pár set tisíc (!)
to budou asi ty nový supr výplně, jejichž jednou z mnoha výhod asi je, že NEmají baktericidní účinek, jak amalgámy…tak jo
„větší kanálky se skutečně dají vyhrabat prostě jehlou se špičkou na koncu“ :o)))) ….šecko de, amputace lze dělat pilkou na železo a „kauterizovat“ v rozpáleném oleji :) Ale v Evropě už(nebo zatím ještě) se to dnes jaksi neprovádí :)
Honza2130
a taky se jde potápět k Titányku v karbonovém sudu. Ale ty výsledky jsou pak docela tristní :)
„větší kanálky se skutečně dají vyhrabat prostě jehlou se špičkou na koncu“
Jako u všeho, i u kanálků platí, že čím víc jich ten zubař udělal, tím větší pravděpodobnost, že se mu povede ten váš, který může být třeba něčím nestandardní.
Já jsem teď řešil implantát ve složitém místě v horní čelisti, a celkem dobrý zubař mi řekl: „Já jsem podobných implantátů za život dělal sto, ale tady MUDr. X se na ně specializuje a udělal jich tisíce, takže běžte raději za ním, i když to znamená několik měsíců čekání. Korunku vám pak nasadím já, ale na tu práci uvnitř čelisti bude lepší on.“
(Ten implantát jsem uvedl jako analogii, samozřejmě vím, že implantát a kanálek jsou dvě nesouvisející věci.)
Sysop
To je celkem normalni, zazil jsem to jak v Brne, tak v Hradci. Pokud bylo potreba neco trosku nestandardniho, muj zubar mne poslal za kolegou, ten udelal to narocny a pak jsem zase frcel ke svymu. Nakonec jsem to resil prechodem k tomu kolegovi, ale to bylo v dobach, kdy to nebyl problem.
Stran tech zubaru po prdelich za minule totality – ano, byl jsem z dediny citajici 1800 obyvatel a na mistnim stredisku byli deckar, zubar, obvodak a ortoped. Tocili se tam tak, aby aspon jeden pulden v tejdnu tam kazdej mel sluzbu. A fungovalo to dobre. Samozrejme, vybaveni ordinaci bylo poplatno temto rezimum – jak provoznimu, tak politickemu.
Hroch_bahenni
Marian Kechlibar
Jasně, ale většina zubních zákroků je banálních, ty zvládne i obvoďák.
Obhájci současného trendu to obvykle vidí dichotomicky „když to nebude specialista jako na top klinice u nás v Praze/Brně, tak radši nic, aby to nebylo jako za socialismu“. Lidé z venkova (i slušně vydělávající) to většinou vidí poněkud jinak.
Úroveň zdravotnictví lze posuzovat jak podle špičkových zákroků (ty jsou zákonitě drahé), tak podle dostupnosti základní péče pro řadového občana.
ygorek
Hroch_bahenní 2.7.2023 v 10:33
Přesně.
Není to tak dávno, co v naší vesničce střediskové úřadoval dentista. Vysekat osmičku se ani nepokoušel a odeslal mě k chirurgovi.
Hroch_bahenni
Čemu říkáte „specialista“?
Mně to dělala zubařka obvoďačka a udělala to dobře.
Hroch_bahenni
Honza2130
Jinak tady se hraje o možnosti má „Máňa ze Lhoty má zubní ošetření“ a „Máňa ze Lhoty nemá zubní ošetření“ (klidně i za peníze). Garantuju Vám, že když Máňu bolí huba od zánětu a nejbližší doktor je 50 km daleko, tak jí je úplně u zadele, jak to dělá zubař Ahmed byznysmenům z Frankfurtu n. M. a že si tam může za měsíc zaletět, když je to v týdlectý Evropě lepší.
asi tak nejak, naposled mě na křesle starej zkušenej chíra v podstatě voperoval, akorát řikal, z toho byl spocenej víc jak já, že příště si vezme aspoň asistencu…že Páni Dochtoři ve špitále, co si udělajou za den 4 operace a pak si válijou šunky a dělají důležitý před sestrama (a určitě tradičně i do sester) jim prej dali z klinik zákaz nosit těžší případy, že toho prej mají sami „moc“
dobrý tak dyž keš, tak keš, ať si režim strčí svoje zdravotní daně do prdele
situaca že do toho sypeš jak kretén a služby stojí za pýču nebo si musíš všecko platit, tady je asi neco hodně blbě
Dissenter
Ty možná. Jenže většina lidí „nesypou jako kreténi“, z mediánové mzdy jde na ZP asi tak 4,5k Kč měsíčně a za doochodce a děti platí stát 1,9Kč měsíčně. Český zdravotní systém navíc má mizivou přímou spoluúčast a žádnou regulaci zneužívání zdravotní péče, pročež to, že funguje na úrovni EU docela dobře a jen za 8% HDP považuju za zázrak.
Jen nemá na motivační platy a pracovní podmínky, pročež pomalu odcházejí lidé z nejexponovanějších míst.
A proto bude potřeba solit.
servisdok
Tak se modli, abys z těch sraček, co dneska žereš, nedostal třeba raka.
Potom budeš o tomhle „zázračně fungujícím“ solidárním systému mluvit úplně jinak, smrade.
ani 54k ročně u mě teda není zrovna málo, dyž si vemu, že průměrnej člověk většinou, mimo levnejch věců jako že si vobčas neco zlomí apod., do toho desítky let hlavně sype (pak sou nešťastníci co mají úrazy a vyberou si z rulety jiný rakoviny)
ale holt sou potřeba eště větší hrady a pro všecky te ředitele a náměstke na téměř výhradně stádních pojí-štěnicovnách eště víc milyjonů na vodměny za to, že těm pár potřebujícím chudákům, co potřebujou fakt drahou léčbu, ukážou finger
kaBrnak
Se zubaři mají problém možná tak akorát pražští brňáci. Bo i v Brně je tak 10 zubařů na kilometr čtvereční. A perou se mezi sebou o lukrativní pacoše.
Nikdo z nich se pochopitelně nehrne za sockama na venkov co si nechají udělat amalgám na pojišťovnu.
Ale všichni dentisti se rvou ve městech o místní pracháče kteří u nich nechají desetitisíce až statisíce.
Dříve byl rozdíl mezi čechoslovákem a člověkem na východ od nás v tom že měl děravou hubu. Ale brzy už je od sebe nerozeznáte protože děravou hubu se zanedbanou zubařskou péčí budeme mít i my.
Sysop
Tady na Sumave sezenes zubare, ale ve vedlejsim kraji.
tadle situaca už tady už dávno je, akorát to zatim eště není úplně tragický, je to trochu zametený pod kobercem, ale to příde
vyndavárna je z větší části bezplatná (no bezplatná, šití – keš, stříbrný vycpávky – keš…), takže prostě to budou lidi pytlíkovat a nejpozdějš po padesátce děravá huba, jak řikáš
já sem si zas řikal, jak chytře mají nastavený vstupenky, platí se to před, nebo po? X-D nejvyššímu už je to asi buřt, ale pro ty mladý hipsterský lopaty co tam chodily poklonkovat to bude rozdíl mezi tím, esli dostanou aspoň šancu si najít job nekde na skládce, nebo jdou na ulici hned příští měsíc :D
Zklamali jste mě, pánové.
Zrovna na tomhle webu bych spíš čekal obdivné smeknutí klobouku před dobrodruhy, kteří chtějí zkusit nepoznané a vydají se v amatérsky zbastlené miniponorce do hlubin (hnidopiši: všichni podepsali, že jest amatérsky zbastleno a může být smrtící) nebo skáčou z helikopotvory do divočiny, až jednou helikopotvora spadne.
Kdybych měl podobně peněz a netrpěl lehkou klaustrofobií, spíš bych si postavil cosi jako batysféru/batyskaf Auguste Piccarda s moderním vybavením. Kam se podělo nadšení z nového a riskantního? Zarostl vám do sádelnatých mozků princip předběžné opatrnosti? To už vás zdeformovala legislativa i v soukromém, zákonů a vyhlášek prostém životě? Zaprděnci.
Hamish Harding, Paul-Henri Nargeolet a Stockton Rush mají mojí úctu, i když naživo bych jim napřed vynadal za konstrukční nepředloženosti.
F
zase jste pochopil starou bačkoru, jako obvykle. pointa je jinde, a sice že blb c milionář raději diverzitu než odbornost… to nezaslouží úctu, ale nesouhlasné zavrtění hlavy
Ty abys do toho zase nenapasoval černoušky.
61 let je sice ještě brzy, ale možná se líp umírá s amatérskými nadšenci než s zapšklými odborníky. Každý má práh přijatelného rizika jinde a civilizaci vždy posouvali dopředu spíš ti, kteří ho měli hodně vysoko.
hint: Zefram Cochrane
Já jsem z toho pochopil, že majitel neměl rád, když mu staří zkušení odborníci říkají že něco dělá blbě, takže je vyházel a nabral mladý, co šlapali brázdu, ale aby to nevypadalo blbě a nebyl to PR průšvih, tak to zabalil do módních woke keců.
Takže smíšený pocity. Na jednu stranu sympatický dobrodruh co posouvá hranice lidského vědění, na druhý straně egoistický samožer, co ví všechno nejlíp.
Tenhle neposunul žádné hranice lidského vědění.
Posunul akorát hranice oblasti, kde se ještě vyskytují kokoti v nadkritickém množství.
trpělivost růže přináší, takže ještě znovu. zkuste si pozorně přečíst článek, v čem že je ten problém. není to o riziku u nového poznání, ale o ignoranci již poznaného. operace slepáku příborákem je taktéž vskutku inovativní, ale dost dobře si neumím představit, že by za to lékař sklidil obdiv.
patří ignorace, sorry. i když…. ignorance tam asi byla taky :-)
Lékař ne, ale laik asi jo. A tím je řečeno vše. :)
aha… tak tímto je opravdu řečeno vše :-)))
to za prvý, za druhý, pokaváď by to byli dobrodruzi a výzkumníci, ale: týpci jednoznačně chceli ubouchat levnou hipsterskou sračku, ojebávající všecko, co snad ojebat šlo, přitom se ale bušili v kozy, jak to není hipstermoderní, a prodávat to za co největší majlant, aby si namastili kapsy
tendle modus-operandi je dneska vidět VŠUDE vokolo ve stále obludnějším objemech, hlavně jak se v tom točijou dotační a jiný erární hrachy (všecky ty už zmiňovaný solárníky a jiný kurvárny nevyjímaje)
Nedávno letěl William Shatner do vesmíru v Bezosově kocábce. Kdyby byl ten let neúspěšný, budete tu psát úplně ty samé sračky. Jak měli využít osvědčené řešení a nevymýšlet píčoviny, jak je to akorát zábava pracháčů, není na tom nic objevného, a vlastně to ani není cesta do vesmíru, co si budem.
Ne, Bezos není pitomec a na rozdíl od toho ponorkového pitomce, si aspoň pojistil svou investici tím, že k tomu pustil skutečný odborníky.
Tenhle ty skutečné odborníky vyházel s tím, že „si to udělá po svým“.
No tak jo.
Překvapuje mě, jak snadno někoho nazvete pitomcem.
Pamatuju rozhovor s nějakým sovětským raketovým inženýrem, jak za ním v důchodu přišel sedmnáctilitej Musk diskutovat o raketách, a borec ho vyhodil s tím, že si myslel, že se budou bavit vážně, a ne fantasmagiorie o přistávajících boosterech.
Měl jsem dojem, že kapitalismus je právě o tom, že si to člověk může dělat po svým. Ale zjevně jak kdy. Teď ještě rozklíčovat, podle čeho, to jsem tu v diskuzi ještě pořád nedokázal vyčíst, a když se zeptám, raději nikdo neodpoví.
Kdybys nebyl pitomcem, nelezl bys do diskusí na DF.
Podruhé, kdybys nebyl pitomcem, věděl bys, že na tom Bezosově projektu pracovali čtyři Rusové, dost pravděpodobně absolventi tamních škol.
To je tk se vším. Právě jsem měnil pojistný ventil u bojleru, protože prochcával. Ten ventil tam byl namontován jako nový v dubnu. Za tři měsíce je v hajzlu. Předchozí starý model jsme tam měli od roku 2006 bez jedinýho problému.
A to se nikdy v historii nestalo, že by se do prodeje dostal zmetek. To je až novinka roku 2023, a zrovna vy jste to objevil, a je třeba na tom dělat dalekosáhlé závěry.
Nově pojišťáky vydrží už jen 3 měsíce. A je to.
Třeba u HDD už 30 let platí, že disk nejspíš umře do 3 měsíců, nebo bude sloužit dlouhé roky. V Googlu kvůli tomu dokonce měly dočasná pole, kde když ten disk 3 měsíce přežil, zasloužil si přemístění do pořádnějšího pole. A myslím, že to tak bude u spousty věcí; to období se může měnit, ale buďto je ta věc nějak vadná, a projeví se to celkem rychle, nebo bude sloužit dlouho. Statistiky k pojišťovákům, narozdíl od vás, ale nemám.
U disků je až fantaksní že někteří to považují za důkaz hyperprostoru protože tam jde uložit mnohonásobně fyzicky víc informací než je atomů v samotném nosiči na oněch elekromagnetických polích co snímají fety a mosfety. A víte že nějaké přenice se zastánci řekněme klasiky stavby vesmíru a s těmi co tvrdí že vesmír je i na jiných principech/elektrický a že jsou rozpory a tedy tesla už nežije který byl geniálně kvalifikován a za ním posílal s problémy konstrukcí i ajnštain s tím že tomu nerozumí ať se zeptají jeho že on je jen pouhý teoretický fyzik. .-)
Výzkumníci to nebyli, jen dobrodruzi. Což není o moc méně fajn.
Týpci nasrali do polívky a prodávali knedlíčkovou.
Nepoznané? To nepoznané ke kterýmu se potopilo už asi 100 expedic před nima? To co je k vidění na všech možných záznamech a videích? Riskovat život kvůli tomu, abych byl stoprvní, kdo se potopil k tomu orezlýmu zábradlí a palubě od bahna? To není odvaha, to je demence.
Podobně jako všichni ti dementi co lezou na Mount Everest.
Jen pro zajímavost, kde je ta hranice, kdy je to ještě odvaha, a kdy demence? Po prvním? Po stém? A kdo jste, abyste to soudil?
A kdo jsi ty, abys soudil můj názor?
Ahá, tak já soudím váš názor.
Já tam viděl otázky. Ale chápu, že se vám na ně nechce odpovědět. Soudím tu argumentaci, a ta je úplně k hovnu. Bejval bych to ještě rozvážil na základě odpovědi, ale protože jste místo toho ukázal, že já taky biju černochy, tuším, že to nemá smysl, prostě jste si potřeboval plivnout, myslet jste u toho nepotřeboval. Nebo se pletu?
To nevim. Ale vaše reakce jsou velice svérázné. Jako od staré báby, která je nervózní, že jí vyprodaji vepřový játra před nosem.
To jste přesně vystihl. Taky mě ta ježibaba pěkně nasrala, jak si je odnášela. Člověk stojí ve frontě, a nakonec zbytečně.
Nicméně fakt je, že otázky byly položeny, a odpověď na ně mě zajímala. Zjevně vám ta argumentace takhle stačí, a nepotřebujete, aby ji někdo pochopil. Ale to pak nemá smysl diskutovat, péro si můžete jít vyhonit i jinam.
sinuhet 306.2023 v 18:31
Na vaši otázku mohu jako prostý vidlák odpovědět jednoduše: Jsem, který jsem. A soudím, i když vím, že budu souzen.
Překlad: Jsem individuum schopné vlastního úsudku, tedy ho tvořím a pokud jsem nadáno inteligencí, chápu, že jiná individua dělají totéž a mohou dojít k jiným závěrům.
Dobře, můžu dostat odpověď i na ty dvě předchozí otázky?
Kde je ta hranice, kdy je to ještě obejvování nebo odvaha, a pak už jen demence?
sinuhet 30.6.2023 v 21:02
Pokud se domníváte, že v mém příspěvku není odpověď na vaši otázku obsažena, zjevně jste ho nečtl dosti pozorně.
Ale to se dá napravit.
Domnívám se tak. A nemusíte ze mě dělat blbce, pokud stojíte o to, abych to pochopil, určitě to zvládnete tak popsat. Úplný pitomec nejsem.
Stačí popis, kde ta hranice je. Ve vašem příspěvku jsem slovo hranice vůbec nenašel. Položím tu otázku pro jistotu ještě jednou:
Kde je ta hranice, kdy je to ještě obejvování nebo odvaha, a pak už jen demence?
Je to reakce na Ko-za a jeho „Riskovat život kvůli tomu, abych byl stoprvní, kdo se potopil k tomu orezlýmu zábradlí a palubě od bahna? To není odvaha, to je demence.“. Stoprvní už je podle něj demence. Já bych chtěl vědět, kde to začíná.
Začíná to přesně v tom bodě, od kterého se okázale ignorují poznatky a zkušenosti z té předchozí stovky ponorů. Dokonce se ignorují i důrazné připomínky vlastních odborníků z předchozí desítky ponorů vlastních.
Takže ty odborníky pro jistotu vyhodíme, aby nám do toho nekecali, nebo nám před hodně bohatými lidmi, potenciálními zákazníky, nekazili image.
Mě by jen zajímalo, co bude se společností OceanGate dál.
Počítám, že jako vždy a v podobných případech – už se dál psát nebude, protože to bude jedna hořká pilulka po druhé, minimálně tedy pro všecky ty blbečky s hurá inovacemi na štítu.
Právě proto jsem psal o tom, jak je dobře, že se podobní týpci, jakkoli pofidérně bohatí a s viditelným spasitelským syndromem, neserou do jaderných technologií, ačkoli by na to zcela jistě měli.
Nepoznané pro toho konkrétního člověka. Taky lezu na skály ne proto, že tam *nikdo* nebyl, ale proto, že jsem tam *já ještě* nebyl.
Jop, taky mi to tak přijde.
O slepých uličkách se moc nemluví, protože byly zapomenuty. Ale různých „woke“ nápadů byla v historii hromada. Vzpomeňme třeba bývalý východní blok, kde o směřování techniky sice nerozhodovaly menšiny, ale plánovači nebyli o moc lepší. Těch nesmyslných strojů, které se použily jednou, nebo raději ani vůbec, protože byly postaveny více na ideologii a ne fyzice, nebylo málo. A taky to své výsledky mělo. A vlastně kamkoli do historie půjdeme, tak něco takového objevíme. Není to žádná novinka. Jediné, co se mění, je, kdo to je.
A jak píšete, ti lidi do toho šli dobrovolně, věděli, že je to poněkud nebezpečnější než návštěva divadla, a nikomu tím neubližili; jen sami sobě. Nechápu, co na tom kritizovat nebo se vysmívat. Maximálně poučit.
Jako by si diskutující často neviděli ani na špičku nosu.
No tak, na tom není nic „woke“. Je to stejně absurdní, jako kdybys napsal „různých ptakopysčích nápadů byla v historii hromada.“
Woke znamená víru ve strukturální prohnilost a utlačovatelskost společnosti, nikoli amatérská, vohnoutská či stranickopolitická řešení.
Tenhle pitomý trend nesmyslného překrucování definic se musí zastavit dříve, než se mu povede dokonale zamaskovat co je zač „Woke“ politika. Protože přesně to woke chtějí – tvářit se, že neexistují a schovat se. Vydatně jim pomáháš.
Ne, není na tom nic woke, proto jsem to dal do uvozovek. Právě teď je ta ideologie woke. Předtím to bylo centrální plánování, katolicismus a nevímcovšechno.
Nevidím v tom nic výjimečného. O spoustě technických řešení rozhodli idioti na základě ideologie, a tím to pohřbili.
„Woke znamená víru ve strukturální prohnilost a utlačovatelskost společnosti“ – to mi docela připomnělo období kolektivizace. Ať dělám co dělám, ten princip mi přijde pořád stejný. Akorát ta ideologie se mění.
Jan Mrcasik 30.6.2023 v 18:33
„Tenhle pitomý trend nesmyslného překrucování definic se musí zastavit“
To se zcela jistě nepodaří…
Je to masivně tlačeno přinejmenším ze 3 směrů…
1. postupná výměna obsahu – notorický* příklad „liberální“…
2. zkreslování měřítek – užvejkaná noha na travelátoru je „krvavý masakr“…
3. podsouvání hodnotících a emočních prvků do zpravodajství…
* Velmi časté slovní spojení „notoricky známý“ je projevem velkorysého zacházení s pojmy, zřejmě ve snaze posílit dopad sdělení pomocí pleonasmů…
Také hledáte last minute zájezdy na poslední chvíli? A užíváte Essentiale k regeneraci a obnově jaterních buněk?
Tak body 1 až 3 nejsou žádná novinka, ale jsou s námi po staleti. Lidi odjakživa toužili po senzacích.
Jistý posun je jen v tom, z čeho je možno udělat senzaci. V dobách, kdy utržený úd a podobné krvavé úrazy byly běžnou součástí průmyslového výrobního procesu by z toho neudělal senzaci ani starej Barnum, leda by šlo o končetinu někoho z horních deseti tisíc. V dnešním mnohem bezpečnějším světě už utržená haksna potenciál má.
jedna věc je vole vývoj, druhá věc je záměrný vědomý ojebávání všeho, naslibování hor a dolů za účelem inkasa těžkejch peněz od laiků, kterýs takto ojebal
Oni někoho ojebali? V čem a jak?
Měl jsem pocit, že podepsali, že do té plechovky lezou na vlastní nebezpečí, a předpokládám, že tušili, že je to trochu rizikovější než odpoledne v akvaparku.
že by te pasažére kerejm navykládali jak to není všecko dvojsluníčkový a davaj ďéngy a pak je posadili místo do podvodního autobusa, tak do podvodní raqe?
Jen jestli to není spíš tvůj dojem.
Podepsali, že do toho jdou na vlastní nebezpečí.
Druhé polovině tvého sdělení jsem neporozumněl, ale hádám, že to nevadí.
a byly jim zdělený všecky dostupný informace, čili že to je smrtelně nebezpečnej krám, což potvrdilo 11 z 10 odporníků přetím, než je pan nejvyšší vyhodil, pže by mu kazili kšeft? mě to všecko smrdí jako naprosto účelová hipsterská ojebávka
dyby si tam vozil babku a vnuky, je to soukromá věc, ale vozit cizí lidi za prachy (sáms to vole napsal vo kus níž, sem to viděl – vopchotní záměr je zážitková tůristika za prachy) se zamlčením relevantních skutečností, resp. možná dokonce přímým vědomým lhaní, z toho se jen tak nevyvlíknou ani dyby se pasažéři upsali krví
Předpokládám, možná máš jiné informace, že jim je nikdo netajil. Já si u dopravních prostředků taky obvykle nečtu všechny informace, to bych se posral, a beztak nejsem schopen to posoudit. Ale připomeň mi to, až mě příště povezeš autem, předpokládám, že mi všechny ty informace okamžitě k prostudování vydáš.
Jasně že to byla zážitková turistika za prachy. Jako lézt na Mount Everest, lítat do vesmíru a jánevímcovšechno. Ale buď si jistej, že kromě tebe je na planetě fakt málo lidí, co dokážou komplexně zhodnotit bezpečnost dopravního prostředku, a dělají to, než do něho vlezou. Vlastně jsem o nikom takovém neslyšel, a ani tobě to úplně nevěřím.
Spíš lidi sázejí na to, že to splňuje nějakou certifikaci. A tu tahle ponorka, pokud vím, měla. Jako spousta jiných dopravních prostředků, které se podělaly.
wágny a jiný wágnobusy totiž musijou splňovat poměrně hodně poměrně striktních legislativních požadavků (shrnuje to myslim procedůra známá jako homobuznaca) a eště se to, celkem často, dál pravidelně kontroluje (tady po 2 letech)
Zrovna STK sis vybral fakt blbě, to zaručuje něco v tom smyslu, že to auto odpovídá požadavkům výrobce; to ta ponorka měla.
A vztahuje se to jen na silniční. Tohle nebyla silniční ponorka. Pokud si půjdeš půjčit Ariel Atom na okruh, tak ten STK fakt nemá.
technická nemá s výrobcem zrovna nic moc společnýho
V tom případě měl výrobce blbě stanoveny požadavky.
Pouze se domníval, že je má stanoveny správně. Když to kontrolovali skuteční odborníci a varovali před průserem, tak je vyházel s tím, že tohle není zrovna inovativní přístup.
Kdyby je měl stanoveny správně, tak by se to neposralo už kdesi ve dvou kilometrech a ti lidi by ten ponor k parníku, s nějakou dávkou štěstí, snad přežili.
„V tom případě měl výrobce blbě stanoveny požadavky.“
Ano, stejně jako bambilionkrát v historii. Třeba letectví je tím proslavené, ty správné požadavky ladí dodnes.
Zarostl vám do sádelnatých mozků princip předběžné opatrnosti? To už vás zdeformovala legislativa i v soukromém, zákonů a vyhlášek prostém životě?
Přesně o tomhle mluvím. :-)
Dissenter 30.6.2023 v 21:28
Jen pro zajímavost, od kolika procent tuku shledáváte mozek sádelnatým?
Princip předběžné opatrnosti má s legislativou v soukromém životě společného co přesně?
Ráno jsem cestou potkal v trávě několik hub, ale mám v sádelnatém mozku (cca 60% tuku) vrostlý princip předběžné opatrnosti tak silně, že jsem jich sebral a snědl jen třetinu.
Máte správně sádelnatý mozek :), to byla metafora.
Princip předběžné opatrnosti je motorem přeopatrnělé legislativy a v soukromém životě se obojímu lze vyhnout právě podpisem „souhlasu/reversu“, jak tomu učinili cestující zmíněné miniponorky.
U hub vcelku chápu, že nejíte neznámé, protože požitek z jedení neznámých asi nebude dostatečně velký proti riziku z břichabolu. Leč nemít ty, jejichž práh akceptovatelného rizika nebyl tak nízko, nebyla by známa lahodná chuť hříbků.
Mam hlubokou uctu k vynalezcum a technikum, kteri opravdu posouvaji pokrok a vydavaji se zkoumat nepoznane. Ale nekdo kdo se vyda testovat, zda viewport s certifikatem do 1500m vydrzi 3800 neni objevitel nybrz idiot…
Přesně tak.
Doporučuji tyhle dvě přednášky. Jsou skvělé.
https://www.youtube.com/watch?v=keJbMu2SRnk&t=6s&ab_channel=Neurazitelny.cz
https://www.youtube.com/watch?v=bkRVdGDaM3I&t=339s&ab_channel=LLionTV
Je to populárně naučné, většinu z toho budete znát. Ale ukazuje to právě na to, jakými slepými uličkami se věda ubírala a stále ubírá, a že to kupodivu může být i hodně prospěšné. Chce to pokoru, když člověk soudí vliv ostatních.
Ostatně ani tady ještě nevíme, k čemu všemu ta nehoda bude dobrá. Třeba se díky tomu povede zlepšit bezpečnost karbonových ponorek natolik, že vaše děti budou moci cestovat do hlubin Mariánského příkopu. Není to úplně pravděpodobné, ale nepředbíhejme.
Tahle nehoda je dobrá leda k tomu, aby její aktéři dostali Darwinovu cenu in memoriam a snad to poslouží jako odstrašující příklad, pro další pitomce, který měli v úmyslu podobnej úlet.
Darwinovu cenu dostanou asi těžko, když její podmínkou je, aby se člověk nestihl rozmnožit.
no jeden z nich prej vzal s sebou i mladýho, takže mission completed :(
Ještě má dceru
tak ale mladej, pokud byl svéprávnej, to asi eště nestihl, tak ten vyhrát může
sinuhet 30.6.02023 v 19:08
Vaše děti mohou cestovat do hlubin Mariánského příkopu již nyní, čím více jsou Číňany, tím pravděpodobněji. Ovšem plastové sáčky jsou tam již dnes, takže hlavní důvod pro takové cestování již pominul.
Mariánský příkop je ovšem velmi nehostinné místo.
Přirovnal bych to k výletu do Bruntálu.
Childeater 30.6.2023 v 20:59
Byl jsem tam a bydlel měsíc v tamějším klášteře jako jediný nocležník. Bylo tam nepříjemné ticho, ale příjemné sucho.
Potom došlo bahno.
Pojedu letos okolo na motorce.
Možná, že se tam taky zastavím. Jen pro ten pocit, že jsem v životě vyzkoušel úplně všechno.
Childeater 30.6.2023 v 21:13
Doporučuji.
Ovšem pozor na zubaté žáby.
Prijde zenska na gynekologii na vysetreni. Doktor ji prohlizi a furt rika:
„Hm, hm, to je Bruntal, to je Bruntal. Ale radeji se jeste poradim s kolegou…“ Dojde pro kolegu, ten se koukne, a rika, ze je to jasnej Bruntal, ale ze v tak slozitem pripade se musi poradit s primarem. Dojdou pro nej, ten prijde, jen tak letmo koukne a rekne: „Tak panove, takovej ukazkovej Bruntal a vy to nepoznate? Mate po premiich.“ Zenska je z toho cela na vetvi a tak se pta: „Prosim vas a co je to ten Bruntal?“ A primar ji rekne: „No pani, vite, okoli pekny, ale dira je to hrozna.“
nésem si moc vědomé, že by průkopníci obvykle hned poté, co se jim dotyčná věc sama nerozsypala, začli prodávat lístky a hrnout do ní zákazníky (prachy až na prvním místě), že?
Ahá, nikdy neslyšel o letadlech, vzducholodích, automobilech a mnoha dalších dopravních prostředcích?
Naplnit vzducholoď výbušným plynem, co za debila by do toho mohlo vlézt?
ljétalo, výbornej příklad
wrajti hned potom, co uletěli sto metrů, zbouchali vzdušnej autobus a začli prodávat lístky i přes to, že jim řada vývojářů řikala, že to je nevyzkoušený a vůbec samovražda? nebo to trvalo dekádu velice intenzivního vývoja, než byla (na pár měsíců) spuštěná komerční linka?
Takovejch samovražednejch letadel po celou historii bylo.
Možná tě to překvapí, i když ty to nejspíš víš, tak tomu moc nerozumím, ale tohle nebyla první ponorka na světě. Vlastně ponorky existujou na světě asi tak stejně dlouho jako ta letadla.
Tohle nebyla ponorka. To byl podvodní lis na lidské maso.
Napdá mě další příklad, kde to měli evidentně úplně blbě, a těch debilů, co v tom jelo, bylo daleko víc. A nemusíme chodit daleko od Titanu; Titanic.
Kterej debil mohl nastoupit na takovou loď. Kdyby si ti lidi dali pozor, lehce by zjistili, že té lodi není dost záchranných člunů, a že je úplně dementně zkonstruovaná. Fakt idioti.
Nebo cestovatelé na tom letadle, jak tam prdla matka v kormidle, pak se celý ty zadní plochy začali bimcat ve vzduchu, a to letadlo bylo téměř neovladatelný; po cestě to taky přerušilo všechny hydraulický okruhy, a pilot byl dost duchapřítomnej na to, aby to alespoň převezl nad moře, když už věděl, že to nemůže dobře dopadnout. Banda debilů, že nevěděla o single point of failure v podobě jedinýho táhla ke kormidlu, fakt. Každej jeden cestující byl debil. Teda vědět to mohli, ale nikoho z těch cestujících ani nenapadlo to zkoumat. Pitomci, za svoji smrt si mohli sami. Je to tak?
Hledat pod heslem: Alaska Airlines Flight 261
A takovejch případů by se našlo asi milion. Jestli to nebude tím, že lidstvo se odjakživa učí z vlastních chyb.
sinuhet
30.6.2023 v 20:53
http://dtb3yzl0vm3pr.cloudfront.net/gallery/album_90/gallery_6715_90_4515.jpg
sinuhet 30.6.2023 v 20:53
V době, kdy by se případný idiot ptal, zda nastoupit na Titanic, už Olympic nějaké plavby absolvoval a prý se dosud nepotopil.
A to je strašák, nebo máte i nějaký argument, který by vyvracel závěr?
sinuhet 30.6.2023 v 21:04
Fakt, že Olympic byl v době spuštění Titanicu již v provozu, vylučuje tvrzení, že lodě byly dementně zkonstruované a pasažéři byli idioty.
Pokud byste místo strašákování přišel s osudem Britannicu, který se potopil podobně jako Titanic ne proto, že by byl dementně zkonstruován, ale že s ním bylo dementně zacházeno, to by by jiná.
K tomu bych pak mohl namítnout, že případ lodi Costa Concordia ukazuje, že lidstvo se rozhodně z vlastních chyb neučí. Anebo s vámi v případě, že věta o učení z vlastních chyb byl sarkasmus, vřele souhlasit.
Lidstvo se z vlastních chyb učí tam, kde je vůle. Viz civilní letectví, kde je každá havárie přeložena na regulace která má zabránit přesně tomu samému mechanismu havárie, nebo viz výše zmíněný SUBSAFE, který zapracoval známé příčiny potopení ponorek v čele s nebohým Thresherem.
Ale z vlastní korporátní praxe vím, že proti takovému zapracování poučení z chyb je obrovská opozice, a leckdy management raději takové potížisty s gustem vyhodí. Takže to nakonec funguje jen tam, kde k tomu firmy nutí nějaká zlá regulace.
Ona ta zmiňována implozivní ponorka taky měla za sebou řadu ponorů a dokonce i výnorů. Fakt to nebyla jejì první plavba.
Trochu v jiné situaci byla druhá posádka mnou již zmiňované CSS Hunley. Ta se ke službě na ponorce DOBROVOLNĚ přihlásila až po té, co byla ponorka vylovena, odbahněna, vysušena a pietně zbavena ostatků předchozí posádky. Spoiler: Dopadli stejně, jen to další vylovení, odbahnění a příslušné funerální altivity proběhly asi o 150 let později. Ale zase to měli s větší parádou. Někdy se vyplatí nebejt první.
tak pokud proběhlo todle všecko, ale přitom neopravili příčinu proč šla ke dnu, tak to je potom teprva správná banda adeptů na dárwina :D
Příčina prvního potopení bylo, že nefungovalo něco co fungovat mělo, tuším nouzové odhazování zátěže. Druhý potopení podle všeho způsobil tlaková vlna po exlozi nálože co potopila USS Housatonic. Ale dost kritický mechanický problémy měl ten krám celou dobu a posádka měla několikrát na mále. Rozhodně nemohli tvrdit, že je pámbu nevaroval.
Ona to byla celkem promyšlená a konstrukce a celkem vizionářská, na rozdíl od Bushnellovy Želvy, ale bohužel dost předběhla technické možnosti své doby.
P.S. jo tak hovno dvakrát. Třikrát se potopila a zařvaly tam celkem tři osádky, 21 mužů. Na Housatonicu jich zakalilo 5.
to není moc, náký kapesní bárky
Co chceš, v roce 1864, krevety? :) Housatonic si jen kecnul na dno a posádka vesměs nalezla do ráhnoví, co zůstalo trčet nad hladinou. Byla to jen dělová šalupa s posádkou 160 mužů.
@sinuhet 30.6.2023 v 19:17
no ale tohle nebyla první ponorka na světě… až se pojede na Mars, v čemkoliv, tak to pro mne budou hrdinové. Tohle fakt mám za naprostej hazard a touhu po dobrodružství bez bezpečnostní záklopky zvané selský rozum / pud sebezáchovy.
Asi nikdo nezpochybňuje, že nešlo o výzkumníky, ale o pouhé dobrodruhy pro zábavu. Jen mám(e) pocit, že v dnešní zpohodlnělé společnosti je toho selského rozumu a pudu sebezáchovy nadměrně mnoho.
Přiznejme každému individuální míru snesitelnosti rizika. Já k tomu přidám obdiv k těm, jejichž práh akceptovatelného rizika stojí vysoko nad tím mým. Jednoduše proto, že tihle lidé posouvají svět dopředu. Lidé riziko neakceptující jsou v zásadě pro rozvoj společnosti zbyteční.
Bez ohledu na to, že osazenstvo zmíněné ponorky riskovalo jen pro zábavu, žádný rozvoj si od svého počínání neslibovalo a i člověk, který celý svůj život bezpečně tráví v měkkém fotelu v přízemí, zevluje ze zavřeného trojitého okna, má právo na existenci.
sinuhet: díky za odkazy, výborné přednášky.
i prošlapávání slepých uliček je užitečné, pokud se z toho poučí ostatní, holt padli ve jménu pokroku …
a to vono nebylo vod začátku slepý? :D
A pro ty hydroholiky co nechtějí zůstat úplně blbí. Boot boti nadrátovaní, vypečenými kastroly můžou zůstat neteční a mohou si to vrazit, tedy lépe pozor 3 2 1 vražte si to TÉÉÉĎ do příkazového řádku.Tady je to jednužš že na webu můžete dát ignor.e a nepřetížíte veškerou svou kapacitu toho co zákonnitě musí jít mimo vaše aplikační rejstříky programů, natož výkon.
https://www.pokec24.cz/blog/%ef%bf%bco-nadchazejici-ere-modelovani-lidskych-genetickych-modifikaci/#comments
https://www.youtube.com/watch?v=V3XiUDjGYkg
Chápu, že při velmi rychlém stlačení se obsah ponorkové kabiny zahřeje…
Sám neumím příslušné fyzikální výpočty, ale věřím, že se může zahřát opravdu hodně…
Ale nechápu, z jaké prdele se tam vzaly nějaké uhlovodíky, kromě trošky vyprděného metanu…
Tak to byl na mikrose cundu UHT záhřev jak u mléka, nebo spíš v kremační peci ale na takový mžik že okolní masu vod to ze 4°C kdy má nejmenší objem nezvedlo ani o prd a možná bez izolace by přitom tlaku ani vyšší teplota v mediu nemohla být. Ale vězte že odborníky na jednotlivé fyzikální veličiny by to nebaklo ani náhodou. Pokud mají na něco přijít musí mít u toho šťourala renesančního typu „všehochuti leonarda da vinčiho to byl ale v oborech génius ale tam je problém že najít takového je jak pověstnou jehlu v kupce sena byť bez oborových znalostí což dnes nabuntuje jen zdatnější server a programátoři jsou zhusta hormonální trubky, kvalifikovaně. :-)))
;
Tak nasilážují exkrementy a borce se „záběrem s aplikací novot je okamžitě korunovaný blbec i když idea fungovala. :-))) No to je to pověstné zmatení jazyků babylón, no či jinak chaos v informačních polích exotismu trupelů ale bez abstaktního myšlení je to voda na mlýn nejtupějším blbům brutopýrací, Ták pták kvák.
Mimochodem děcka mít reálné zážitky co by proutkař bez virgule a snysly obsáhnout realitu nepotřebujete vřete nebo ne až v extrému dálkového pátrače na dotaz kdy se v tom nehrabu ae virgule třeba ukáže co je kde bylo a pozor i bude. Jé che che ché a válel jsem se v trčce patra dvojité multidimenzionální pyramidy částečně konstrukčně a do otevřeného vikýře se posadil jarabák a zapěl mi árii neuvěřitelného souladu harnonie a rytmu a pozor rozeznělo se mito v palici až to prostupolo skze mne do okolí a pochopil jsem že to byla ukázka multidimenzionální ptačí inteligence a určitě tedy adresáta exstavby rozeznal, a fakt se na mne upřeně podíval než odletěl, taková zážitek každá nemá. :-)))
Zážitky a rozsah vnímaní je nepřenosný pokud nejste telepati což ta bytost byla, aha.
Konec rétorického cvičení.
https://www.youtube.com/watch?v=NZNn3zpjT6U
vježte – věřte :-) To už tak je z rychločtením je že listujete a víte o co gou a něco napsat v písmenkách už je i mimo, kurvayz.
https://www.youtube.com/watch?v=3gvRF2wcT5I
https://www.youtube.com/watch?v=c0TdaVivhVc&list=PLC1A03411A2815792&index=8
jizlivec 30.6.2023 v 13:40
Odhaduji, že autor článku měl na mysli uhlovovodíky, které se tam vzaly z dělohy. Do jaké míry je možné jejich zapálení při daném obsahu vody, netuším.
Tak uhlíku tam bylo opravdu dost…
Ale skoro všechen byl v jiné formě než uhlovodíky…
Nejspíš to přeformuloval google translator (schválně si najdu původní text, ale později)…
Adiabaticka komprese; pokud jim to prdlo ve 3 km, tak to je bajvoko 300 bar, cili v tom zbytkovym objemu bude kolem 1300 C. To uz vzplane ledacos. A vychazi mi, ze se jim ty cca 4 kubiky smrskly na nejakejch 70 litru…
Vyšlo mi to stejně. 1530 K po kompresi z 1 bar na 300 bar. Poissonovu konstantu jsem vzal 1,4.
to by bylo jakžtakž odpovídající za předpokladu, že by byla ponorka vyrobena z nějakého velmi tažného materiálu, a došlo by ke zmuchlání bez prasknutí. jako třeba z tenkého plechu. což tedy nebyla. a kdyby nakrásně byla z plechu, nebyl by tenkej, ale proklatě tlustej. důvodem je to, že v plechovém válci se docela slušně uchovává přetlak, ale děsně blbě podtlak, protože není plášť válce taženej, ale tlačenej, a rozhoduje ztráta stability, takže je to plné výztuh a při pokusu zmuchlat to docela brzo začne praskat, to opravdu nezafunguje jako spalovací prostor motoru při kompresi.
Lukas B.
Proč? Adiabatickou změnu jsem uvažoval právě kvůli náhlé kompresi – prasknutí. Ostatní zřejmě taky.
tak, jakmile se tam udělá dírka, tlak se začne okamžitě vyrovnávat s vnějším…v takové hloubce sakra rychle :D
Ty diskuze tady jsou vazne odpad.
A neni to jen o jednom hyperaktivnim trollovi, byt ten k tomu masivne prispiva.
To se pak lidem pisou clanky, kdyz jako reakci na to ziskaji takovou diskuzi. Kdyz DF uvazoval o uzavreni diskuzi, rikal jsem si, ze je to zbytecne. Ted to chapu trochu lepe. A treba by pak bylo i vice clanku.
Moudro až modro. To zas fakt asi ne :-)))))))))))))))
Pro aplikátory ignore o trochu více píce republice dlabanti a žvejkálisti. Humor, ironie, sarkasnus jim chodí mimo a nad laťku chápání tedy pokud a těm pod stovku. Tak se na nerudná hovada nezlobte není jim dáno a stačí jim rozeznat světlo a tmu v živném prostoru.
Jinde / :-) Ten potrhlej extrém chce i odkaz na odkaz držkující čumil.
.. ať budete přitroublému dysgrafikovi a dyslektikovi vysvětlovat cokoliv, nepochopí to. Jeho mozek není schopný vnímat objektivně ani děje, ani informace, ani jiné lidi. Takový člověk je de facto celý DYS.
https://www.facebook.com/100094074429518/videos/267068675908111
Tak je nečti, cype.
Já je právě už moc nečtu. O to víc jsem překvapený, jak vypadají.
Offtopic diskuze byla vždycky, ale přišla mi daleko zajímavější. Někteří matadoři ještě drží. Ale je tu čím dál tím více egocentriků a konspirátorů, či jak to říct. Lidí, co si nevidí na špičku vlastního nosu, a mají potřebu křičet do světa, že ví všechno nejlépe. Postříkat všechny svým egojakulátem (já to slovo miluju).
No. A jsme u toho.
U čeho? Že se mi nechce psát články pro DF (což v mém případě není zase taková škoda), a tak si to troufám extrapolovat, že proto je tu méně článků?
vole blbej máš číst zprávy, za to nemužu že to nečteš, sem si zkurvil prst do pýče a nigdo nezavolá nenapíše nedojede
:-))
Souhlasím. Možná spíš než jen o diskusích je to o lidech. Potřeba vše hejtovat a shazovat, hledat postranní motivy. Málo optimismu a nadšení.
Souvisí to s celkovou situací ve společnosti, kdy nejdůležitější není něco dobře udělat, ale mít to dobře zprocesované, projít byrokratickými kolečky a běda jak je něco mimo předpisy. A na výsledku až tak nesejde, i kdyby byl krásný. Od řízení o povolení staby až někam k lékové studii.
Což je asi nevyhnutelné. Dobře to zpracovává Petr Hampl ve svých knihách. Prolomení hradeb.
Jistě že je to vyhnutelné. Jen je potřeba se snažit překonat fyziologické stereotypy.
Hodně za to může vnímání negativit; mozek je cvičen aby negativní informace vyhledával (v době, kdy vnímali realitu sami a ne prostřednictvím mediálních mrdek to mohlo zabránit bezprostřednímu ohrožení) a nedovede si poradit se situací, kdy se hrnou katastrofické informace z celého světa, které budí dojem trvající krize.
Vystupňovaná citlivost na špatnosti + jejich selekce médii právě stojí za tou potřebou přehnaného (byrokratického a právního) zajištění, za zhoubným principem předběžné opatrnosti, protože toužíme po světě bez zlých věcí. Dokud jsme vyvažovali jen v rámci blízkého okolí, mělo to rozumné proporce, jakmile se jedna miska vah zatížila negativními zprávami z celého světa, opatrnost strašně zbumbrlíčkovatěla.
Řešení jsou dvě, cenzura negativních zpráv, nebo postupné otrnutí a zvýšení prahu citlivosti na zlo, přestat fňukat nad každou smrtí a přestat si s Johnem Donnem myslet, že vždycky když někde zvoní hrana, zvoní mně. První řešení vyžaduje diktátora, druhé i při nejoptimističtější epigenetické situaci bude trvat více generací.
hm. to není úplně blbý…
Podstata článku a rozmáhající se realita je ale přesně opačná. Žádné plánování, žádné procesy, ideálně ani žádné výpočty ničeho, prostě „se“ to nějak zaimprovizuje a vono se to poddá. A když ne, tak se to předělá. A znovu předělá. A znovu.
Kultura fušerství původem z oboru IT, kde už dekádu frčí vysloveně móda vývoje metodou pokus-omyl. Říká se tomu různě – „Move fast and break things“, „safe-fail“ ‚neplést s fail-safe), Agilní vývoj… V čistém softwaru je totiž selhání vlastně strašně levné. Většinou nevzniknou žádné fyzické škody, tak jako co.
Jenže ten samý obor IT/SW má ambice narvat se úplně všude, čemuž říkají „disrupce softwarem“ a „software eats the world“. Výsledkem je, že jak říkají sami IT, všechno ve fyzickém světě začíná mít vlastnosti softwaru. No a vyvíjet ponorku fušersky metodou pokus-omyl už jisté následky má. Nevratné.
Vždycky je třeba vidět i druhou stranu, náklady promarněné příležitosti. Existuje mez, kdy je časová nebo finanční náročnost plánování/procesů/výpočtů tak vysoká, že efektivně vyvíjený produkt zablokuje. A teď nemyslím železniční/silniční stavby v ČR v horizontu jednoho lidského života. :)
Obor, kde je to dovedeno ad absurdum, je vývoj léků. Cyklus od nové molekuly ke komerci trvá více než 10 let a zcela jistě je dnes více smrtí způsobeno nedostupností nového léku než nežádoucími účinky léků, které by se nedostatečně ověřené dostaly na trh. Přitom v optimálním uspořádání by to bylo zhruba v rovnováze.
S tím se v obecnosti dá souhlasit. Problém je, že takové ekvilibrium ideálního balancu nebylo nikdy a nikde. Vždycky je to u jedné z extrémních pozic, a akorát to osciluje mezi dvěma extrémy.
https://www.youtube.com/watch?v=D8-T09qB6PI
mysliš jako třeba to těžce toxický svinstvo co proklačil ten buzerant fauči a co zabilo minimálně vyšší jednotky tisíc pacošů na bohdá esli existující „nemoc“?
Zrovna u leku existuje jeste jeden fenomen – firma investuje do vyvoje a jakmile je lek hotov, skonci v supleti, nez pro nej prijde ta spravna trzni prilezitost. Obchodne je to logicke, ovsem pro bezne lidi tak nejak nahovno.
Tohle je zdání.
Firma vyvine molekulu (a valnou část z nich nechá v šuplíku, důvody jsou i ekonomické).
Nejdražší a nejdelší na celém vývoji je proces testování (viz https://www.linkos.cz/slovnicek/faze-iii-klinicka-studie/). Cokoli (většinou nad I. fázi) vyžaduje takové investice, že v podstatě každá úspěšná molekula přijde do praxe. Pokud by po úspěšném klinickém testování výrobce dále čekal, regulatorní orgány budou vyžadovat další studii (zejména FDA, ale i EMA), bylo by to protismyslné. Navíc další výroba je už levná a v téhle fázi se už jen realizuje zisk.
Výjimkou jsou v podstatě jen situace, kdy ji konkurence předběhne a nebo kdy se ukáže, že klinické testování nebylo zdaleka tak úspěšné, jak se čekalo.
Cetl jsem clanek nejakyho ceskyho badatele, tusim pred dvema lety. Jasne psal, ze proste vyvijeji leciva az do faze industrializace a pak jdou do suplete. Coz jemu zily netrha, neni to jeho business. Nejsem z oboru, takze neumim posoudit.
„Move fast and break things“ není nutně fušerství, spíš jiný způsob vývoje, kdy rychle zahazujete prototypy, které se neosvědčily. SpaceX tímhle způsobem vyvíjí své rakety a výsledkem jsou historicky nejspolehlivější nosiče vůbec.
Blbé je, když ta společnost začne postupovat stylem „Move fast and break critical features“, pak už ta selhání nejsou levná ani v softwaru (výpadky služby, ukradená data).
Jde o to,
1) jak drahé je „zahodit prototyp“ – jestli o pár dolarů na změnu pár řádek kódu, nebo pár desítek tisíc dolarů na refactoring či redesign celého SW, nebo pár desítek milionů dolarů za zničený fyzický letoun.
2) jestli při tom někomu hrozí újma (fyzický svět s lidmi jako posádkou apod.), nebo ztráta drahých produkčních dat (enterprise), nebo maximálně naštvaný uživatel (mobilní blbosti)
3) jestli je „prototyp“ skutečně prototypem, tzn. když se osvědčí, postaví se to znovu a pořádně podle poznatků z prototypu – a nebo jestli se vezme zbastlený prototyp, trochu se učeše a prohlásí se to za produkční verzi.
Bohužel pro většinu mých drahých kolegů jsou odpovědi 1) to je fuk, 2) to neřešíme, 3) samozřejmě že prototyp se učeše a pošle do produkce, proč bychom to psali znova pořádně?!
Jde o to, zda je to vývoj pro spotřebku, nebo průmyslová aplikace.
V prvním případě o hovno jde, ve druhém to může být průser jak sviňa.
Zásadně mi vadí, že tyhle přístupy už pronikají i tam, kde by to bylo dřív nemyslitelné.
Musím se vyznamenat když už to to nikdo neudělá tak musím sám.
Viz: když nejde hora k mohamedovi – mohamed musí k hoře.
https://www.youtube.com/watch?v=PskbLrKAJQE
Loutkovodiči tohle ví a taky jste cílovým působením.
NEMUSÍ SI TO DÁT DO RÁMEČKU.
Helena 30.6.2023 11:34:44 Odpovědět
A je to stejné jako s kovidterorem-při kterém Babiš zatnul nesplatitelnou sekeru a Pyjala v tom pokračuje, grýndýlem-který těžce zaplatíme, ukradinou-kterou těžce platíme, zřízení amíckých základen v ČR-které budeme platit komplet, ukradinci-kterým všechno platíme, stejně je to s manželstvím pro všechny ……….všechno, úplně všechno, co režim takovýmto způsobem tlačí a nutí, je vždy sviňárna, podvod a prasárna na lidi !!
sergej 30.6.2023 19:28:10 Odpovědět
Inkluzky mají výsledky se začleňováním postižených do společnosti ale až na ten detail že potom společnost není společnost ale bordell na kolečkách.
——-
.. ať budete přitroublému dysgrafikovi a dyslektikovi vysvětlovat cokoliv, nepochopí to. Jeho mozek není schopný vnímat objektivně ani děje, ani informace, ani jiné lidi. Takový člověk je de facto celý DYS.
cca. čas 38:25
https://www.facebook.com/100094074429518/videos/267068675908111
https://i.postimg.cc/k4bnxvW6/signal-2023-06-28-07-45-23-454.png
Třeba ta vojenská ponorka „odťukla sonarem skořepinu batyskafu. Mají je takové že velryby, delfíni utíkají před tím na břeh a jsou i mrtvé a zjistili že mají zakrvácený i potrhaný sluch.
No otázka, zda to sem patří.
Ale:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-nad-dopisy-ctenaru-opravdu-setrime-vladni-neumetely-233442
x
korporátní média ztrácejí půdu pod nohama, začala bojovat o svou záchranu a o peníze:
https://www.modryjelen.com/rozbory-petra-bohuse/rozumeji-novinari-svetu-rozumime-novinarum/
Lékařská péče:
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-slovensti-pediatri-odmitaji-slouzit-na-pohotovosti-podali-hromadne-vypovedi-40436553
x
Je to 1-2 dny zpátky a to samé se týkalo dostupnosti lékařské péče pro děti v ČR (info z rozhlasového vysílání).
Máme sice banány za 39.90 (v akci za 24.90), ale nemáme dětské lékaře. :-)
Taky ot.
Rostou mi hrozny vinné révy taky za 39,90 ale 10 deka :-)))), letos se urodilo za litr, ne kilčo. Téda.
Rkáčku
to je tamtadydamem taktyktlát fofr a umocňují. …zahory adoly prazvláštní tvar i styl gogo, že jo.
Dejte vlákno po věstonický venuši. :-)
https://www.pokec24.cz/blog/%ef%bf%bco-nadchazejici-ere-modelovani-lidskych-genetickych-modifikaci/#comments
se zubařema je to taky tristní a údajně podobnš tiká i situaca s praktikama pro děcka ai dospělý – průměr okázale roste a za chvílu začnou skutečně vážně chybět
asi budem jak v tom vyspělým západě, někdo tu asi loni popisoval příhodu s děckým dochtorem v noci nebo vo víkendu v malým rajchu – nejbližší vodevřená ordinaca asi 60 km a tam fronta až ven
Tak ono staci v Germanii v nedeli zjistit, ze treba doslo pivo. A nebo vecer v deset, ze nemam benzin.
Na druhou stranu, jen ve Zwieselu jsou ctyri zubni ordinace. A to je prdel, kterou preflusnu.
Problém bude nejen s pediatry, ale i se specialisty v řadě oborů.
Je to ovšem otázka peněz. Zubaře seženeš velmi rychle, ale za cash.
Ostatní obory medicíny zatím těží z levné a rozsáhlé přesčasové práce; je třeba si uvědomit, že doktor dosahuje rozumné kvality práce (včetně možnosti pracovat bez odborného vedení) za 10-12 let po absolutoriu, což je čas dvojnásobný proti technikům a desetinásobný proti IT (nadsázka :-)). Tím jak proti socíku přibylo mnoho atraktivních logických oborů, klesl zájem o studium medicíny, ani forenzní rizika práce doktora nejsou zanedbatelná.
Bude potřeba si významně připlatit.
On se tím připlácením eliminuje ještě jeden faktor, který vede k odlivu doktorů mimo akutní péči – chování pacientů. Osobně nemůžu potvrdit, ale na těch různých emergentních a urgentních příjmech nepanuje zrovna příjemná atmosféra a nevychovanost až agresivita pacientů je častou stížností.
Otázka je, zda to nejde ruku v ruce s tím, že ti pacoši na pohotovosti mají větší a akutnější trápení než objednaný člověk s neurgentním a nebolestivým problémem.
Já jsem taky po drtivou většinu svého času zdvořilý pán, ale pokud se mnou lomcuje prudká bolest nebo horečka, samozřejmě se to projeví. (Naštěstí se to posledních mnoho let nestalo.)
Já jsem si za posledních 30 let nevšiml nerudných pacientů na pohotovosti či v nemocniční pohotovosti. Většinou tiše trpí.
Zato jsem si obzvlášť posledních 15 let všímám extrémní nerudnosti doktorů, zejména ženských a zejména na zubní ambulanci.
Řeznický pes je proti nim gaučový psík mazlík.
To zacházení s lidmi je tam fakt otřesné. Prostě jsi tam regulérní MUKL.
A po covidu je to ještě řádově horší.
O co víc serou na pacienty klasičtí soukromí doktoři, kteří jim dělají ne výkony které potřebují, ale výkony ze kterých jim pojišťovna dá nejvíc prachů, o to víc práce pak mají v nemocnicích a na pohotovostech. Protože nenažraný soukromý specialista s autama a barákama za miliony, jim ve čtvrtek odflákl vyšetření a oni se zhoršeným stavem museli o víkendu do nemocnice či na pohotovost.
To samozřejmě možné je a myslím že určitou toleranci lékaři mají, ale když jsem pracoval v noční ambulanci kdysi já, podobné problémy jsem řešil extrémně vzácně (a není to tak dávno). Už tehdy platila známá zkušenost z vojenské medicíny, že první je třeba ošetřovat ty, co nekřičí, budou na tom hůře.
Marian Kechlibar 1.7.2023 v 11:37
„Otázka je, zda to nejde ruku v ruce s tím, že ti pacoši na pohotovosti mají větší a akutnější trápení než objednaný člověk s neurgentním a nebolestivým problémem.“
Jestli to spíš nebude tak, že množina těch s urgentními a bolestivými problémy se nijak zvlášť nekryje s množinou těch, co tam dělají brajgl…
Na venkově (konkrétně např. Podkrkonoší) někde zubaři nejsou ani za cash. Je třeba za tím „za cash“ jet do krajského města. Jasně, pokud nejste starej ani děcko a berete aspoň průměr a uvolní vás z práce, není problém.
Zubařina je poměrně náročná činnost a nelze očekávat, že bude v každé vsi, jako tam není kvalitní autoservis. Netřeba jezdit až do Perníkova/Mechova, slušné ordinace jsou v Jičíně nebo Trutnově a samoplátce berou, pokud vím.
Době, kdy se léčilo nekvalitně „na koleně“ na každém rohu odzvonil čas. Dle mého názoru zaplaťpámbu.
Kdyby to šlo v Jičíně nebo Turnově, tak o tom nemluvím. Musíte ale do Libe nebo do Hradce.
Zajímavé je, že dřív v každé „vsi“ slušné ošetření bylo. Najednou to, co za komančů a setrvačností ještě po nich, nejde.
Odvrtání kazu + plomba nebo vyčištění kanálků je nutnost. Netřeba u toho ještě kosmetiku a kdejakou kravinu.
šlo
„vyčištění kanálků“ :o)))) Čištění kořenových kanálků dělá specialista s vybavením. Ale jo, i takoví jsou, co se „ti na to podivají“ a „vyčistí“ ti „ty kanálky“ :o) Brouk Pytlík, práce fšeho druhu :)
větší kanálky se skutečně dají vyhrabat prostě jehlou se špičkou na koncu, a vůbec, to už se dneska jako neodvrtává prostě kaz a nedělá výplň? to jako skutečně všici při jakýmkoli kazíčku odvrtajou celou hloubku tubu do prdele, zabijou ho a zaplnijou kanále lepidlem, a až teprv potom tam dají výplň? no asi jo, soudě podle toho, že nekerejm lidem vokolo už tidle takyzubaři umrtvili třeba 90 % držky, za pár set tisíc (!)
to budou asi ty nový supr výplně, jejichž jednou z mnoha výhod asi je, že NEmají baktericidní účinek, jak amalgámy…tak jo
hovno špičkou, myslel háčkem
nepleteš si to s rybolovem?
„větší kanálky se skutečně dají vyhrabat prostě jehlou se špičkou na koncu“ :o)))) ….šecko de, amputace lze dělat pilkou na železo a „kauterizovat“ v rozpáleném oleji :) Ale v Evropě už(nebo zatím ještě) se to dnes jaksi neprovádí :)
a taky se jde potápět k Titányku v karbonovém sudu. Ale ty výsledky jsou pak docela tristní :)
co máš za problém, sis neska nevzal fet?
„větší kanálky se skutečně dají vyhrabat prostě jehlou se špičkou na koncu“
Jako u všeho, i u kanálků platí, že čím víc jich ten zubař udělal, tím větší pravděpodobnost, že se mu povede ten váš, který může být třeba něčím nestandardní.
Já jsem teď řešil implantát ve složitém místě v horní čelisti, a celkem dobrý zubař mi řekl: „Já jsem podobných implantátů za život dělal sto, ale tady MUDr. X se na ně specializuje a udělal jich tisíce, takže běžte raději za ním, i když to znamená několik měsíců čekání. Korunku vám pak nasadím já, ale na tu práci uvnitř čelisti bude lepší on.“
No, budu se řídit jeho radou.
(Ten implantát jsem uvedl jako analogii, samozřejmě vím, že implantát a kanálek jsou dvě nesouvisející věci.)
To je celkem normalni, zazil jsem to jak v Brne, tak v Hradci. Pokud bylo potreba neco trosku nestandardniho, muj zubar mne poslal za kolegou, ten udelal to narocny a pak jsem zase frcel ke svymu. Nakonec jsem to resil prechodem k tomu kolegovi, ale to bylo v dobach, kdy to nebyl problem.
Stran tech zubaru po prdelich za minule totality – ano, byl jsem z dediny citajici 1800 obyvatel a na mistnim stredisku byli deckar, zubar, obvodak a ortoped. Tocili se tam tak, aby aspon jeden pulden v tejdnu tam kazdej mel sluzbu. A fungovalo to dobre. Samozrejme, vybaveni ordinaci bylo poplatno temto rezimum – jak provoznimu, tak politickemu.
Marian Kechlibar
Jasně, ale většina zubních zákroků je banálních, ty zvládne i obvoďák.
Obhájci současného trendu to obvykle vidí dichotomicky „když to nebude specialista jako na top klinice u nás v Praze/Brně, tak radši nic, aby to nebylo jako za socialismu“. Lidé z venkova (i slušně vydělávající) to většinou vidí poněkud jinak.
Úroveň zdravotnictví lze posuzovat jak podle špičkových zákroků (ty jsou zákonitě drahé), tak podle dostupnosti základní péče pro řadového občana.
Hroch_bahenní 2.7.2023 v 10:33
Přesně.
Není to tak dávno, co v naší vesničce střediskové úřadoval dentista. Vysekat osmičku se ani nepokoušel a odeslal mě k chirurgovi.
Čemu říkáte „specialista“?
Mně to dělala zubařka obvoďačka a udělala to dobře.
Honza2130
Jinak tady se hraje o možnosti má „Máňa ze Lhoty má zubní ošetření“ a „Máňa ze Lhoty nemá zubní ošetření“ (klidně i za peníze). Garantuju Vám, že když Máňu bolí huba od zánětu a nejbližší doktor je 50 km daleko, tak jí je úplně u zadele, jak to dělá zubař Ahmed byznysmenům z Frankfurtu n. M. a že si tam může za měsíc zaletět, když je to v týdlectý Evropě lepší.
asi tak nejak, naposled mě na křesle starej zkušenej chíra v podstatě voperoval, akorát řikal, z toho byl spocenej víc jak já, že příště si vezme aspoň asistencu…že Páni Dochtoři ve špitále, co si udělajou za den 4 operace a pak si válijou šunky a dělají důležitý před sestrama (a určitě tradičně i do sester) jim prej dali z klinik zákaz nosit těžší případy, že toho prej mají sami „moc“
dobrý tak dyž keš, tak keš, ať si režim strčí svoje zdravotní daně do prdele
situaca že do toho sypeš jak kretén a služby stojí za pýču nebo si musíš všecko platit, tady je asi neco hodně blbě
Ty možná. Jenže většina lidí „nesypou jako kreténi“, z mediánové mzdy jde na ZP asi tak 4,5k Kč měsíčně a za doochodce a děti platí stát 1,9Kč měsíčně. Český zdravotní systém navíc má mizivou přímou spoluúčast a žádnou regulaci zneužívání zdravotní péče, pročež to, že funguje na úrovni EU docela dobře a jen za 8% HDP považuju za zázrak.
Jen nemá na motivační platy a pracovní podmínky, pročež pomalu odcházejí lidé z nejexponovanějších míst.
A proto bude potřeba solit.
Tak se modli, abys z těch sraček, co dneska žereš, nedostal třeba raka.
Potom budeš o tomhle „zázračně fungujícím“ solidárním systému mluvit úplně jinak, smrade.
ani 54k ročně u mě teda není zrovna málo, dyž si vemu, že průměrnej člověk většinou, mimo levnejch věců jako že si vobčas neco zlomí apod., do toho desítky let hlavně sype (pak sou nešťastníci co mají úrazy a vyberou si z rulety jiný rakoviny)
ale holt sou potřeba eště větší hrady a pro všecky te ředitele a náměstke na téměř výhradně stádních pojí-štěnicovnách eště víc milyjonů na vodměny za to, že těm pár potřebujícím chudákům, co potřebujou fakt drahou léčbu, ukážou finger
Se zubaři mají problém možná tak akorát pražští brňáci. Bo i v Brně je tak 10 zubařů na kilometr čtvereční. A perou se mezi sebou o lukrativní pacoše.
Nikdo z nich se pochopitelně nehrne za sockama na venkov co si nechají udělat amalgám na pojišťovnu.
Ale všichni dentisti se rvou ve městech o místní pracháče kteří u nich nechají desetitisíce až statisíce.
Dříve byl rozdíl mezi čechoslovákem a člověkem na východ od nás v tom že měl děravou hubu. Ale brzy už je od sebe nerozeznáte protože děravou hubu se zanedbanou zubařskou péčí budeme mít i my.
Tady na Sumave sezenes zubare, ale ve vedlejsim kraji.
tadle situaca už tady už dávno je, akorát to zatim eště není úplně tragický, je to trochu zametený pod kobercem, ale to příde
vyndavárna je z větší části bezplatná (no bezplatná, šití – keš, stříbrný vycpávky – keš…), takže prostě to budou lidi pytlíkovat a nejpozdějš po padesátce děravá huba, jak řikáš
Kaka nci a .ovňouskové :-))
Pod marfušou jo.
https://pravyprostor.net/?p=162460#comments
K tomu není co dodat; chtěli zážitek za mega, tak ho měli…
Nebal bych se rict – bylo to primo k nezaplaceni.
No mě spíš napadlo, jestli to není na vrácení vstupného? :)
já sem si zas řikal, jak chytře mají nastavený vstupenky, platí se to před, nebo po? X-D nejvyššímu už je to asi buřt, ale pro ty mladý hipsterský lopaty co tam chodily poklonkovat to bude rozdíl mezi tím, esli dostanou aspoň šancu si najít job nekde na skládce, nebo jdou na ulici hned příští měsíc :D