Scala JE velikosti Fabie (Combi). Jen má více prostoru vzadu a menší kufr.
CzechDave
Já tedy žil v domnění, že Scala není fabie, ale trošku zvenčí přifouklý Rapid s lepším interiérem a mohutnějším podvozkem. Máme na firmě scalu s motorem 1.0TSi se všemi těmi asistenty, zmíněnými v článku a tak mohu srovnávat s rapidem. Párkrát jsem s ní jel do DE. A ano, asistemti se dají vypnout, ale lane assist a adaptivní tempomat se musí dolovat v menu infotainmentu a to pokoaždé, když člověk nastartuje. Opruz. Domů bych to nechtěl, zlatý rapid s jeho jednoduchou konstrukcí a nekomplikovanou elektronikou.
Marty...
Scala JE velikosti Fabie (Combi). Jen má více prostoru vzadu a menší kufr. Já tedy žil v domnění, že Scala není fabie, ale trošku zvenčí přifouklý Rapid s lepším interiérem a mohutnějším podvozkem.
Čistě technicky by to neměl být problém, protože je to postavené na MQB A0 jako Polo. Sice jsem s tím nejel, ale viděl jsem na tom ty prťavé brzdičky, tak opět očekávám zase nějaký škoda ojeb. Osobně bych si radši koupil Polo.
x-f
Jo. Jenže Rapid byl přifouklá fabie. Navíc jen někde.
Škoda se prostě dlouhodobě snaží své vozy cpát do tříd na které nemají. Ale část lidí na to slyší no.
Scalu se Škoda snažila přirovnávat ke Golfu atd. což je nesmysl. Golf je střední nižší třída a ekvivalentem je Octavia.
Scalu jsem nikdy neřídil. Jen jsem se v tom vezl. Nějak mě tam scházel středový panel. Ta palubka vznášející se ve vzduchu mě evokovala vzpomínky na auta co měl táta. Žigulíka, Felici atd. Celkově mě to přišlo malé a provedení takové laciné, ale vyvedené ve snaze zapůsobit na lidi co nikdy v ničem lepším nejeli.
Párkrát jsem ale řídil Rapida a to bylo regulerně otřesný auto. Já se do toho se svými 182m prostě nevešel. Působilo to na mě jak motokára. Sedák nepodpíral nohy. Seděl jsem jen na zadku a kolena vystrčený nahoru. Sedačku to auto mělo prostě moc nízko. Jako bych seděl na podlaze. Tak jsem si začal pumpovat sedačku nahoru, abych v tom seděl tak nějak normálně a najednou mě tlačila stropnice ho hlavy a v úrovni očí jsem měl stínítko. To se mě nestalo ani ve Fabii či Felicii.
CzechDave
Máme doma dva rapidy – standardního s motorem 1.2 TSi a Monte Carlo s motorem 1.0 TSi, oba řady EA211 s výkonem 81kW, obě auta jsou MR2017. Sedačky ve standardním Rapidovi jsou strašně vysoko, úzké a musím si na ně zvykat, kdykoliv s ním jedu, to souhlas. Sedačky v MC jsou „sportovní“, tedy jsou širší, mají velké bočnice a delší sedáky a sedí se mi v nich podstatně lépe. Ale protože mají pevnou opěrku hlavy, nemůžu si naštelovat pohodlnou pozici pro opření hlavy a musím to řešit polštářkem na gumicuku, co se prodávají v autodoplňcích. MC má panoramatickou střechu, takže nad hlavou je mnohem víc místa a interiér je vzdušnější. Mám 185 cm, takže mám také potíže se do některých aut poskládat, ale s rapidy jsem problém v tomto směru zatím neměl.
Ale tohle je jen můj soukromý názor a zkušenost, co vyhovuje mně, nemusí vyhovovat jiným. Osobně považuji rapida za řidičsky příjemné auto v této velikostní, výkonové a váhové kategorii
x-f
Tak já bych se do něj taky poskládal. Ale vadilo mě, že prostě nemám podepřený stehna sedákem. Když sem si našteloval sedačku tak, abych došáhnul nohama na pedály a došáhnul na volant, tak jsem měl prostě kolena nahoře a seděl jakoby na podlaze. Spíš mě to přišlo, že jsou sedačky nízko a ne vysoko. MC to určitě nebylo. Byly to nějaký standardní konfigurace ve firmě.
A to prosí jezdím normálníma autama a ně nějakýma SUV/MPV, takže opravu nejsem zvyklej sedět nějak vysoko. Doma mám roadster, kde se sedí dole a takovej blbej pocit tam z tý pozice nemám jak jsem měl v Rapidu.
Jan Mrcasik
V článku chybí nejdůležitější informace: které z těch asistentů jdou vypnout a jak snadno? A trvale, nebo jen dočasně?
cyklista
Jde to vypnout, ale je to opruz, musí se složitě do menu a naskočí to znovu při každém vypnutí motoru
Sysop
Tak to je spatne. Asi levne reseni. Aby se po novem zapnuti auta (nebo startu motoru) zase muselo vsechno nastavovat, no tak to dekuju pekne, nezajem.
Porta
Není to automatické zapínání asistentů náhodou požadavek Eurosaujuzu?
Ve služební Octavii to musím dělat takto:
– nastartuju a zahájím čekání
– jakmile začne reagovat dotykový display, stisknu „Auto“, „Asistenty“, vyberu asistent udržování v pruzích, vypnu, vyberu front asist a vypnu. Každý dotyk realizuju na jiném místě displaye.
– celou dobu mi pak na palubce svítí vykřičník a auto píčuje, že mám vypnuté asistenty.
Jednou zajedu do Boleslavi a někomu z vývoje za tohle uříznu koule.
shifty
Možná by stačilo si takový auto nepořizovat…
Marty...
Možná by stačilo si takový auto nepořizovat…
Tak u služebních věcí si někdy prostě vybírat nemůžete.
Michal Lenc
Takových keců vždycky, když si někdo pořídí auto. Line asist čte data z kamery. Takže když přes kameru plácnu samolepku s Nosálem kapským, tak ten systém fungovat nebude. A je to na furt. Proč z toho děláte vědu?
Jimmyx
Seděl jste v nějakém autě co umí Line asist ? Např. u mě je kamera nalepená zevnitř přímo na skle a zvenku je místo kudy kamera kouká ven otírané stěračem (logicky, ta kamera musí taky vidět). Předpokládám, že většina aut to bude mít stejně. Takže good luck s nějakou samolepkou.
tak si zajeď do ser-víca, ať to vypnó, tvl, jako vo co de
Jimmyx
Já s tím problém nemám. Já si na svém autě zapnu držení v pruhu jen když já chci (tj. na „prázdné“ dálnici). Ale Michal Lenc bude mít problém to „vypnout“ samolepkou.
Michal Lenc
Kdybych to chtěl vypnout samolepkou, tak to vypnu samolepkou. Já bych asi sáhnul po elegantnějším řešení, ale ne všichni se umí hrabat v elektrice.
Sysop
Moje auto je ted v rijnu kupovany a cokoli s asakama nastavim, zustava trvale nastaveno a to i po upgrade. Takze asi to pozadavek eurosajuzu nebude. Pokud mi nektere asaky vypne auto (napriklad pri zapojeni privesu), pak je na displeji trojuhelnik, ktereho se nezbavim, pokud jsou ostatni asaci zapnuti. Pokud asaky vypnu an bloc, pak trojuhelnik zmizi a jiny se neobjevi. Pro celkove vypnuti asaku je jedno tlacitko na palubce, stisknu, objevi se varovani, to potvrdim a asaci jsou vypnuti. Auto dal neotravuje.
Porta
O důvod víc zajet do Bolky :) Pokud si dobře pamatuju, má Honda na vypínání/zapínání asistentů HW tlačítko. To se dá pohodlně ovládat za i jízdy.
cyklista
Ty šílené asistenty potvrzuji a přidávám hlídače mrtvého úhlu, který hlásí auto v prázdném tunelu nebo v levém pruhu dálnice.
Sysop
Ten lane assist dela problemy, i kdyz clovek pred manevrem vyhodi blinkr? Pokud je aktivni blinkr, tak by prece asak mel drzet zobak.
ptak
Ne ne, při dání blinkru asistent nerve za volant. Ale pokud jedete v místech, kde se kvůli opravám převádí mezi pruhy, tak to zaručuje zábavy kopec, protože v z)ženích vám to rve za voleant proti „betonovému asistentovi pruhů“…
ptak
teda tady snad zafungoval asistent proi psaní komentářů, omlouvám se, má to být
Ne ne, při dání blinkru asistent nerve za volant. Ale pokud jedete v místech, kde se kvůli opravám převádí mezi pruhy, tak to zaručuje zábavy kopec, protože v zúženích vám to rve za volant proti „betonovému asistentovi pruhů“…
Sysop
A to nejde treba nechat zaply bimbani a vypnout casnovani s volantem? Ja treba tohoto asaka mam zaplyho porad, casnovani si zapinam jen na dalnici (prece jen, muze to probrat z mikrospanku), bo nemam kameru na xicht (nechtel jsem), ktera mikrospanek vidi a zvukovy bimbani mam taky vyply, takze mi to jen blikne na head-up displej. Jsem holt ridic, co si s carama na silnici moc hlavu nelame a v nasem horskym terenu se proste v pravym pruhu jezdi blbe. Nicmene, ten asak mne neobtezuje.
ptak
Já mám pruhového asistenta také zapnutého, protože probojovat se 50. úrovní menu a tam to vypnout na začátku každé jízdy prostě nedávám. Pokud se nepletu, je tam u lane asist jen on/off. HW tlačítko na vypnutí asistentů není a zrovna za to bych si rád připlatil.
fatdwi
ptak: tohle má nová Mazda CX-60. Kouzelné tlačítko vedle volantu, které všechny tyhle sračky vypne naráz. Jestli to vypne i něco užitečného nevím, jel jsem s tím jen předváděčku, ale už jen fakt, že někdo něco takového dělá je super. Z okolí fůra nadávání na služební kraksny z Bolky, jedno, jestli kaďák nebo O4, všechno se řeší na šmatlavém displeji v podmenu a je to otravné až hrůza. Proti tomu je tohle mazdí řešení paráda.
Sysop
Dneska jsem to schvalne vyzkousel, jak to je – tlachatko ma, pokud jsou vsichni asaci aktivni – zelenej podsvit. Pokud na nej tlachnu, hodi mi to na displej dotaz, jestli chci vypnout vsechno, nebo jen neco. Pokud reknu „vsechno“, tak je vsechno vypnuty a tlachatko ma podsvit cervenej. Pokud reknu „jen neco“, pak si vyberu co (ulozi se mi to do ridicova profilu, takze kazdej ridic muze mit svoje nastaveni as default, takze nemusim v menu volit porad dokola, co chci a co ne) a tlachatko ma podsvit oranzovej.
Pokud priste prijdu a zapnu, tak mi to hodi malej oranzovej trojuhelnicek v rohu na displej, ze nemam zaply vsechny asaky a jen to chce potvrdit. Potvrdim, nebo zmenim a je klid.
fatdwi
Sysop: holt BMW, musí se nechat, že jim tam nějaká snaha o to, aby zákazník auto řídil, ještě zbyla. Svého času byli jedni z mála, kdo dovolil různé nastavení stabilizace a protiprokluzu a řidič si to mohl nastavit selektivně (co zapnout a v jakém módu).
V tomto je koncern hodně špatnej, ale zase kdo řídí nějakou tu jejich zrůdu si nic jiného nezaslouží. Jediná nevýhoda je, že ti kolem jsou tím taky negativně ovlivněni, tak si holt na kaďáky a nový oktávky dávám pozor.
tomsth
ptak: jezdím teď pár dní scalou vyrobenou na sklonku roku 2022, stupeň výbavy Style a lane assist lze vypnout palcem pravé ruky HW tlačítkem na volantu dvěma kliknutími dřív, než řeknu „kurvadrát“. Sice otravné (a špatné) je, že se po každém nastartování znova zapne, ale vypnutí je velmi rychlé, rozhodně netřeba spouštět oči ze silnice a cosi lovit v 50. úrovni menu jak píšete. Vypnutí front assist je jen o málo složitější. Možná se škodovka poučila – jak starou scalu máte a jakou úroveň výbavy?
ptak
01/2021, ale asi to bude spíš věcí výbavy, nemám volant se spoustou tlačítek, takže to tam asi mít nebudu. A ano, taky nemám rád, že nemůžu do auta sednout a jet, ale dělám přípravu skoro jako před startem Concordu – spousta tlačítek, vypínání apod. :-(
tomsth
Tak jsem se na to teď díval a je to skutečně dáno stupněm výbavy, resp. pokud auto nemá multifunkční volant (s tlačítky), nutno šmatlat po displeji infotaimentu a nořit se do hlubin jeho menu. Svět se v prdel obrací.
chovám psy už přes 40 let
Vůbec nejlepší je lane assist v omezeních na dálnicích, kdy se jezdí přes počmárané krajnice a auto neví, kterou čárou se řídit, pokud tam vůbec nějaká je. Pochopitelně jsem si to neověřil, ale připadá mi, že se auto snad řídí výhradně čárami za současného ignorování fyzických překážek, jako jsou svodidla nebo jiní účastníci provozu, což je problém, protože občas to značení mají na starosti patrně nějací retardi. Napadá mě hned několik přídavných jmen pro auto, které mi začne tahat za volant v úzkém pruhu se svodidly na straně jedné a kamionem na druhé, „bezpečné“ mezi nimi není.
Jan Mrcasik
To je tím, že… Víte, jak tu DFENS popisoval u pedálu aj. ty metody jako FMEA, kterými se musí řídit vývoj safety-critical komponent?
No tak nedávno mi jeden chlapík z tohoto oboru říkal, že u nich se dělá FMEA pro hardware součástky, ale „software se bere s axiomem, že je bezchybný“…
Mj. kvůli tomu, že tradiční bezpečnostní/spolehlivostní inženýrství HW je postavené na statistické kvantifikovatelnosti pravděpodobnosti selhání – i když je to z větší části fikce typu „nemůžeme říci, že je to absolutně bezpečné, tak tam napíšeme 1:10,000,000 znamená to totéž.“ Jenže v oblasti SW je nějaká kvantifikovatelnost selhání z principu zcela vyloučena, nelze.
JaFo
Ve standardních NCAP testech jsou předepsány podmínky, za jakých mají ty asistenty fungovat. Za těchto podmínek jsou také testovány.
Za jiných, než předepsaných, podmínek testovat asistenty nemá nikdo motivaci.
Sysop
Jde o prachy. Nikdo nebude vynakladat prachy na testy, ktery nejsou nutny. Kdyby to bylo jen na vyrobcich, tak se testy scvrknou na tretinu, mozna ani to ne.
Sysop
FMEA se dela podle pozadavku, vyplyvajiciho ze zadani projektu. Pokud nekdo specifikuje, ze chce FMEA (D-FMEA) pouze na cast vyrobku, tak ji dostane jen na cast. Ovsem smyslem FMEA je prave ochrana ocasu vyrobce. Pokud ji nekdo ojebe, muze se mu to pak pri reklamacich prodrazit.
dritchie
Jako chápu, že tady je v podstatě povinné nadávat na auta koncernu VW, ale zajímalo by mě, jak to autor dělá nebo jestli je vážně takový dřevák.
Na faceliftované Octavii 3 z roku 2020 jsem se s ničím takovým nesetkal.
Možná se Scala v tomto nějak liší, ale nepovažuju to za pravděpodobné.
Jediné čím mě to auto štve je ten bruselský zmrd, který tam číhá a pokud ho hned po startu zapomenu vypnout, na prvním semaforu mi chcípne motor. To mám pak chuť z auta vylézt a aspoň párkrát si do něj kopnout.
Ale tím mě štvou i jiná auta, kterými jezdím.
Marty...
Jako chápu, že tady je v podstatě povinné nadávat na auta koncernu VW, ale zajímalo by mě, jak to autor dělá nebo jestli je vážně takový dřevák.
Na faceliftované Octavii 3 z roku 2020 jsem se s ničím takovým nesetkal.
Potvrzuji…..autor musí absolutně nedodržovat bezpečnou vzdálenost, což je mimochodem v ČR velmi běžné. Mně na služebních Octáviích maximálně vyskočilo grafické upozornění. Nikdy mi to nešáhlo do řízení.
ptak
Mám Scalu, ale chtěl jsem minimum asistentů, adaptivní automat nemám. Ale front asistent nebo jak se ten bazmek jmenuje už mě málem připravil o zuby a oběsil na pásu – z vedlejšky najelo do hlavní silnice auto a mělo tam strčený čumák cca 20 cm, z dálky jsem to viděl, nic nebezpečného, silnice široká, asistent zarval za brzdy a já myslel, že mi to brždění zláme žebra. Tak jestli adaptivní automat funguje stejně…
Marty...
Mám Scalu, ale chtěl jsem minimum asistentů, adaptivní automat nemám. Ale front asistent nebo jak se ten bazmek jmenuje už mě málem připravil o zuby a oběsil na pásu – z vedlejšky najelo do hlavní silnice auto a mělo tam strčený čumák cca 20 cm, z dálky jsem to viděl, nic nebezpečného, silnice široká, asistent zarval za brzdy a já myslel, že mi to brždění zláme žebra. Tak jestli adaptivní automat funguje stejně…
Osobně mě to u lowendové automobilky nepřekvapuje. Myslím, že za dané peníze šlo koupit dost lepší aut.
instinktt
„Možná se Scala v tomto nějak liší, ale nepovažuju to za pravděpodobné.“ Bohužel to tak ale je což vím z vlastní zkušenosti i dvou kamarádů z vyprávění.
Nejnovější octy, Kodiaqy a Scaly mají nějakou novou verzi SW pro tyhle asistenty a je to tak jak píše kolega v článku. Dříve to měla Škodovka naprosto v pohodě. Proto nehaním koncern VW jako takový ale spíše nepovedenou SW věc. Jinak za mě koncern naprosto v pohodě. Např jejich DSG je naprostá radost.
Začínám chápat, proč lidi přede mnou často brzděj jako pitomci, když to není potřeba.
Sysop
Protoze nebrzdej lidi.
Voves
Za mě zabrzdila fabie, když poryv větru zdvihnul igelitovou tašku. Málem jsem překous volant, připadal si a vypadal jako blbec, naštěstí za mnou nikdo.
montagna
Ad lane assist: Mel jsem par dni pujceny novy Mercedes GLS, tedy auto ne zrovna lidove, ale i presto je tam lane assist udelany tak fikane, ze me parkrat stihl celkem dost vydesit. Takovou kravu mam tendenci ridit trochu jak dodavku nebo bus, tedy zadne ostre pohyby a manevry, co nejhladsi stopa atd. Pri predjizdeni na dlouhe a prehledne rovince jsem tak zrovna nespechal pri vraceni se do sveho smeru. Po predjeti predjizdeneho jsem podvedome vyhodil trojblik doprava, ale ten stihnul doblikat zrovna kdyz jsem zacal prejizdet stredni caru nazpatek. Vysledkem bylo dramaticke cuknuti volantem a jakoby nakloneni celeho auta, ktere me nechtelo pustit zpatky do meho pruhu. Uvedomeni si co se deje a pretlaceni volantu trvalo dobre 2 vteriny. Pak se mi to jeste asi 2x stalo, ale poprve to bylo fakt desive. To same pri nadjizdeni si do zatacek pri snaze je projet nejakou normalni stopou, coz s takovymhle wagenem je v mych ocich spis nutnost. Kdyz clovek presedne z auta bez asistentu do auta temito prospikovaneho, muze to byt dost o hubu.
Chteli jsme auta co se sama odridi z hospody domu. Misto toho mame auta, ktera nam hrabou do rizeni a vyslovene nas tim serou :-)
No, ja nastesti ne. Tyhlety moderni veci mi prijdou, jako ze se to dela schvalne, aby to lidi sralo, takze mi nesmi do domu. „Debilni slozitost“ jako „meritko pokroku“. Pritom ja nechci slozite auto, ja chci jen kvalitni kovarskou praci.
A tak dokud nam to nezakazou, budu jezdit veteranama z devadesatych let. To jsou u me „normalni auta“, takova kde se inzenyri snazili, aby to dobre jelo, melo malo poruch, bylo to pohodlne, a bylo v tom dobre radio. Jsem jednoduchy clovek, nic vic ke stesti nepotrebuju.
Marty...
A tak dokud nam to nezakazou, budu jezdit veteranama z devadesatych let. To jsou u me „normalni auta“, takova kde se inzenyri snazili, aby to dobre jelo, melo malo poruch, bylo to pohodlne, a bylo v tom dobre radio.
Takže už vás nesere, že je v tom počítač?:-)
Jsem jednoduchy clovek, nic vic ke stesti nepotrebuju.
V devadesátkách jste držkovali na soudobýma auta nasprosto stejně. Tenkrát byly v kurzu krámy z 80. a 70. let.
JaFo
Počkejte jak budete s láskou vzpomínat na auta z 20. let.
Až bude někdo v Bruselu rozhodovat o tom, jak daleko můžete dojet na základě vašeho sociálního kreditu a auto vám dále prostě nepojede a vy s tím nic neuděláte.
Budete muset zajít do gay baru a provětrat čokoládovnu, aby se Vám mírně sociální kredit zvýšil. Ale budete to muset postnout na sociální sítě aby jste se káli za nízký sociální kredit. Obyčejný gay nebude mít o moc vyšší sociální kredit, bude se z Vás muset stát aktivista, který se ukájí na duhových průvodech tak viditelně, aby si toho politruk všimnul. Je to podobné, jako za socialismu, jen takhle ideologie je na můj pohled naprosto zvrhlá.
Sysop
Za minuleho sociku to nebylo tak otevrene a masove, rekl bych. Minulej socik holt nemel ty spravne nastroje. Nastesti, po jeho 30lete prestavbe, nyni ty nastroje ma a dalsi jeste prijdou.
Já jsem jezdil s Formanem a byl jsem velmi spokojen až na jisté mouchy. Hlavní problémy Favoritu/Formanu jsou, že má slabý motor. Nedá se rozumě najet na dálnici a strašně pomalu to zrychluje. Do kopce to netáhne.
A další problém je, že motor ničí Babišova řepka. Motor nebyl nikdy navržen na příměsi ethanolu a dříve či později se prostě zničí.
MB.
Nektere pumpy maji benal bez etanolu, byval to casto N98 u Euooil.
JaFo
Já to vím. Ale pak Vám vyjde cesta daleko dražší a už to dá dost práce i času sehnat takovou benzínku. Za takovou pakárnu starý Favorit/Forman opravdu nestojí.
většina lepších pump dává tamto etbf nebo nejaký jiný bflmpsvz
fatdwi
Barn Swallow: „bylo v tom dobré rádio“ LOL:-))
Do Felicie se z výroby za dlouhé peníze montoval aftermarketový Grunding nebo Blaupunkt. Drtivá většina aut měla audio katastrofální, papírová chrastítka místo repro, kterých byl typicky obrovský počet (2, jeden ve dveřích řidiče a jeden u spolujezdce). Kdo ví proč si pamatuju test Hondy Accord 6G, psal se rok 1998 nebo 1999. Kazetové rádio Bose se 4 repro byl výkřik techniky, kterou v této třídě nikdo neměl a tehdá z toho tester doslova učůrával. Když jsem to o pár let později slyšel… Vedle golfa, felicie nebo třeba té hrůzy, co tehdy byla v passatu to bylo „něco“. Ale objektivně vzato to byl pořád krám a výrazně šlo audio nahoru až u další generace.
Takže fakt ne, v „devadesátkách“ se „inženýři snažili“ tak možná u Lexusu, když do LS400 dali Nakamichi, ale určitě ne u běžných značek, kde audio byl naopak odpad. I do relativně drahých aut, když chtěl člověk slušné audio, bylo nutné pořídit aftermarket (tehdy to taky ještě šlo velmi snadno, protože integrace s autem byla minimální). Až jak se po roce 2000 začala dělat integrovaná rádia, bylo nutné je dělat aspoň trochu pořádně, protože to nebylo snadné vyměnit.
Sysop
Ja jsem mel na pocatku devadesatek Blackline fkombajnu, ten Blaupunkt mi dvakrat ukradli, napotreti i s autem. Asi to, na tehdejsi dobu, byl tahak, ci co.
fatdwi
Sysop: tak ten lepší Blaupunkt stál víc, než průměrný plat a protože tehdy byl odbyt (mraky aut bez rádia) a zastavárny měly zlaté časy, nebylo to nic divného. Stejně tak Blackline (a hlavně Solitaire), to bylo terno, masírka největší.
IS250-3GR-FSE
Snadne to bylo do 2005 isodinu potom vsichni integrovali a zacali SE kupovat ciny idealne s usb DAC ama nakonci coz de ited po nejakem case.
Menice a jejich police stoji za hovni porad
Argent
Honda civic 2020 je ta samá nouze s asistentama.
Hloupý tempomat z Hondy jazz 2017 je zlatej. I na minimální nastavenou vzdálenost prostě není možné využívat vzduchové pytle za auty na dálnici s adaptivním tempomatem. Vždy při přejíždění z pruhu do pruhu to zaťápne, pokud zrovna nezačínám předjíždět, když je auto 100 metrů přede mnou.
Vypnout adaptivnost tempomatu nejde. FAIL.
Asistent držení v pruhů je trvale vypnutej. Při každém záměrném přejetí středové nebo krajnicové čáry trhne s volantem a nedivil bych se, kdyby se kvůli tomu někdo rozstřelil.
Pak tu je LKAS, což je něco jako teslí „autopilot“ (nic víc než jízda podle čar na silnici). Je to tak nespolehlivý systém, že být hondou, tak tu funkci vyškrtnu a tlačítko na volantu zaslepím a řeknu, že tohle si právní oddělení nelajzne a hodili miliony do kanálu.. Nefunguje to polovinu času kvůli absenci nebo špatné viditelnosti čar a nefunguje to při rychlejších zatáčkách na dálnici, kdy vás to pošle ven ze zatáčky. V podstatě auto vybavili asistentem, který vás dokáže zabít do minuty průměrné jízdy. Zničehonic se vypne jako tesla a za bouračku může řidič. Když funguje, jezdí to jak ožrala zleva doprava a standardně se to drží na levé straně pruhu, levým zrcátkem nad čarou. I když je pruh široký přes 3 metry.
Tihle sabotéři (asistent=sabotér) jsou ve všech autech naprosto nepoužitelní. Veškeré sny o efektivním samořízení nebo inteligenci aut byly, jsou a budou vždy lži.
Von celej ten přístup k tomu samořízení je na hovno, protože se to mělo udělat vobráceně.
Máme tady systémy, který skoro nic neumí a mají šílenou chybovost, ale už se to dává do aut a pomalu se to zlepšuje.
Místo toho se k tomu mělo přistoupit tak, že dokud to nebude schopný řídit samo za všech okolností s chybovostí nižší než u člověka, tak to do aut nesmí.
Ono dát lidem do auta něco, co zvládne řídit třebas v 98% jízdního času a chtít po řidiči, aby zakročil když to selže je totální nesmysl. Lidi u toho nebudou dávat pozor, nestihnou zareagovat až bude třeba, budou se u toho nudit a usínat atd. A i kdyby náhodou pozornost udrželi, tak už nebudou umět reagovat, protože už nebudou umět řídit. Sebrat lidem běžné řízení při kterém získávají zkušenosti a „vyjezdí se“ a očekávat od nich, že pak budou zvládat z nenadání nejtěžší krizové situace je samozřejmě nesmysl.
Vždyť udržet pozornost a přebrat z nenadání řízení v krizové situaci nezvládají ani zkušební jezdci v prototypech autonomních vozů, kteří jsou za to placení a jsou u toho monitorovaní.
A spousta běžných řidičů nezvládá krizové situace ani teď, když musí řídit i v těch běžných situacích sami. Když nejsou dost vyježdění teď, tak budou reagovat na krizové situace až prakticky přestanou řídit?
Sysop
Kdyz si koupis jizdni kolo, taky zpravidla neni plne vybaveno pro jizdu po verejnych komunikacich ve smyslu z. c. 361/2000 Sb. A prodejce ti rekne, ze je tvuj problem vedet, co si mas dokoupit a domontovat. Delaji to vsichni ridici kol? Ne. Fura jich na to proste sere. Proc myslis, ze by to u aut melo byt jinak?
Lukas B.
valná většina jízdních kol je prodávána nikoli jako jednostopé vozidlo určené k provozu 24/7/365 na veřejných pozemních komunikacích, ale jako sportovní náčiní. konkrétní dovybavení k provozu v konkrétních podmínkách (snížená viditelnost etc.) je pak věcí uživatele a jeho úvahy, a mimochodem, neexistuje žádná homologace jízdního kola a posouzení jeho způsobilosti v konkrétních podmínkách provozu se nečiní v prvním kole kontrolou papíru, ale mozkovým myšlením policajta (či jiného orgánu) – a některé ty prvky ani nemusí být součástí kola (je úplně jedno, jestli odrazky a světla jsou pevnou součástí bicyklu nebo jsou ad hoc umísťovány na končetinách, oblečení či na helmě cyklisty)
to podstatné důležité každé*) prodávané dospělé kolo má, a to dvě nezávislé brzdy. doplnit vše ostatní je úloha poměrně banální.
*) snad s výjimkou úplných specialit, třeba dráhového speciálu s furtšlapem nebo cirkusácké jednokolky určené po jízdě za doprovodu žonglování
Sysop
Ale jasne, ze dovybavit je to bananova zalezitost. Ale z praxe – sousedka sjela s mladym do Klatov, za vysvedceni dostal mladoch kolo. Sousedka tomu picu rozumi a mladej hlavne, ze at to ma ten tachometr. A kluk s tim lita po dedine i vecer, kdyz neni videt ani on, ani hovno. Jasne, ze blba je sousedka, ale kolik takovych je…
Vubec nezpochybnuju, ze papirove osefovany je to cajk.
LWG
Navíc třeba tam, kde kupuju kola já, je část výbavy „bonus“ (dám ti k tomu odrazky, držák na flašku, světlo jsem zažil asi jednou, ale zadní blikačku většinou) a zbytek je nabízen (tedy včetně tachometru). Divím se, že to tak nedělají jiní prodejci, protože pokaždé jsem něco dokoupil (tu blatníky, tu světlo…)
Lukas B.
tam, kde kupuji kola já, je za pultem pan majitel (nebo člen jeho rodiny), a dovedeme se domluvit oboustranně výhodně – já nebudu platit kartou (aby mu banka neschlamstla procenta), on mi dá fakturu kterou obratem zaplatím převodem (protože nějakou hzotovost nosívám, ale ne tolik) a přehodí mi šlapky za kufry a za šlapky protiúčtem přidá třeba brašničku a držák na flašku. v řetězci se zaměstnanci tohle jde hůř.
Lukas B.
normální „sportovní“ kolo skladem na krámě splňuje podmínky použití na pozemních komunikacích za ideálních podmínek, tj. za sucha a světla. teoreticky chybí zvonek, ale ten se dá plně nahradit hlasitým a zřetelným „dobrý den“ nebo zaječením „uhni vole“, případně cvakáním páčkami.
auto se taky standardně prodává na letňácích (ne nechci zabřednout o diskuse o pneumatikách na tom kterém mokrém či vymrzlém asfaltu), a užití bicyklu bez světel v noci (tedy bez světýlka na helmě vepředu a vzadu) je na úrovni použití auta s letními pneumatikami tam, kde ostatní nasazují řetězy – čili je rozhodnutím uživatele.
Jan Mrcasik
Tohle je ovšem trojí výsledek trojí stupidity.
1) EU vždycky chtěla „odstranit chybujícího lidského řidiče“ – oficiálně. Protože „0 nehod se smrťáky do roku XYZ“.
2) Automobilky se snaží držet trendu, a trend je software blbosti.
3) IT vývojáři to vždycky vezmou za špatný konec a namísto aby zjistili, co chce zákazník a udělali to, si vymyslí hračku která se jim líbí a pak se ji snaží vnutit zákazníkům.
Sysop
Kouzelny je, ze kolegove, co prisli z automotive, to autonomni rizeni nazyvaji „Künstliche Dummheit“.
x-f
Mno nevím.
Zrovna tyhle asistenty zatím nikdo nevnucuje. Ano, jsou body za akticrash systémy a možná jsou už povinné – netuším. Ale tohle zrovna jakž takž funguje, protože v tom žádná extra inteligence není.
Nějaký lidar, radar, nebo kamera měří vzdálenost a ryhlost od překážky před autem a porovnává vzdálenost s brzdnou drahou pro dané delta V.
Ale co se týká asistentů jako aktivní lane asist a vyšší úrovně autonomního řízení, tak tam to podle mě prostě zákazník chce. Viz. Tesla nadšenci. Nikdo jim to nenutí. Platí to sami dobrovolně.
Osobně lane asist mám, ale jen proto, že to prostě bylo v dané úrovni výbavy v základu. Jinak bych o to nestál. Ale podobně jako já k tomu přišla asi většina uživatelů a svým způsobem je to taky poptávka, protože preferujeme auta s delším seznamem výbavy a výrobci to něčím naplnit musí.
Možná že pak právě v premiovkách, kde málo co dostanete v ceně a většinou máte jen co jste si zaplatil, tak ty systémy fungují lépe, ale v autech jako i30 a podobně, kde je to jen jedna z položek na co nejdelším seznamu to prostě stát za hovno musí, protože je to tam jen na oko, aby byl za co nejmíň peněz další bod na sezamu.
Tak i tak si nemyslím, že by nám to automobilka nutila víc, než cokoliv jinýho na čem jim dáme vydělat tím, že si to přihodíme do konfigurace.
Zajímavý. Ale pak Suzuki asi nebude dobrý obchodník. Plísnit zákazníky, že si vymejšlej kraviny kvůli kterejm si objednávaj auta až o 40% dražší…
Spíš to bude tak, že prostě nejsou schopni plnit přání zákazníků a tím pádem má konkurence výhodu.
Ono obecně zákazníkovi cokoliv vyčítat je nesmysl.
fatdwi
x-f: neřeším přece Suzuki, zde vůbec nejsme ve sporu. Řeším, jestli to někomu nutí automobilky, jak si myslí Mrcasik, nebo jestli to chtějí zákazníci, jak říká realita.
Podle automobilek je nějakých 60-80% zákazníků je nepoužívá ani nechce, a automobilky intenzivně řeší nejen jak to zákazníkům prodat, ale jak je vůbec donutit/namotivovat to používat, když už do toho musely vrazit takové prachy z befehlu EU.
Sysop
A proc nekoho automobilky nuti to pouzivat? Motivace prece je, jen to prodat, ne? Jako, ze by mne treba auto zacalo nutit pouzivat gumicuk na tasku s nakupem?
fatdwi
Jan Mrcasik: no vidíte, jak to jde, teď jste konečně přiznal, že to automobilky nechtějí, ale chce to EU. A ten zbytek chtějí zákazníci, jak potvrzuje fňukání Suzukiho.
Měl byste se oprostit od pocitů, že to, co chcete Vy je „hlas zákazníka“ a mrknout kolem sebe, jak vypadají ti, které automobilky skutečně poslouchají.
x-f
Tak lane assist je trebas povinný ( a asi ne moc dlouho), ale záleží v jaké formě. Zda jde jen o pasivní cuknutí volantem při přejetí čáry, či nějakou aktivnější formu, která je dnes snad už v každém autě co to má.
Domnívám se, že povinná je nějaká základní forma, ale ty aktivní asistenty si lidi kupujou sami dobrovolně.
Buď to sami přímo chtějí a zaplatí si za to (premiovky, tesla atd.), nebo si to koupí v nějakém poloaktivním režimu, kdy si připlatí za nějaký balíček funkcí a i idyž třeba přímo lane assist nechtějí, tak je zláká ten balíček výbavy svou šíří, nebo prostě zvolí auto nějaké automobilky, kde je to tak v základu.
Prostě výrobce se snaží vůz zatraktivnit co nejširší výbavou či bohatými balíčky výbavy navíc a my na to slyšíme a takovým vozům dáváme přednost. Tím pak nepřímo lane asist poptáváme.
Kdyby většina lidí preferovala auta bez těch píčovin navíc za nižší cenu, tak jak to dělá třeba Dacia, nebo Suzuki, tak kde nebude poptávka, tam nebude nabídka.
Navíc si myslím, že by EU těžko zaváděla jako povinné prvky výbavy, kdyby je předtím už značná část zákazníků dobrovolně nekupovala.
Systémy jako ABS/ESP, kamera vzadu, lane assist atd. byly poměrně běžné už před jejich povinným zavedením do výbavy.
Výjímka je snad jen ecall, který nám vnutili opravdu bez předchozího rozšíření.
Zkrátka automobilka ráda dá možnost zákazníkovi koupit nějakou výbavu navíc, nebo ty prvky klidně zahrne už do základu a rovnou navýší cenu, ale bez toho abychom to my chtěli či akceptovali dobrovolně nákupem to nejde. Protože vždycky bude někdo kdo to udělal první a pokud by na to zákazník nepřistoupil, ostatní by ho nenásledovali.
Jan Mrcasik
Nejsem, fatdwi, mám kontakty ve firmě, která pro VW Gruppe vč. Škodovky dělá vývoj právě veškerého softwaru v čele s asistenty a infotainmentem. Ale nesmím říkat nic konkrétního. Takže ani neřeknu, zda se to, co jsem napsal zcela obecně, vztahuje na ně :)
fatdwi
Jan Mrcasik: takže Suzuki si stěžuje, že lidi chtějí kraviny proto, že je nechtějí?
Jan Mrcasik
Suzuki není Škoda. Nějaká část zákazníků to chce, ale podle dobrých zdrojů z prostředí Automotive je to maximálně 20-40%. Zbytek neřeší, nechce, nebo nezajímají.
fatdwi
Jan Mrcasik: pokud je na světě dost lidí, kteří to nechtějí, pak by si pan Suzuki nestěžoval, že. Naopak by byl nadšen, že všichni běží k němu.
fatdwi
Argent: špatná viditelnost čar není chyba automobilky. Systém holt v autě je, ale to jste ještě nepral slipy v Tesle po té, co se jí nelíbilo auto zaparkované levými koly na silnici (zbytek na chodníku) a usoudila, že do ní určitě vrazíte. Debilita na n-tou. Například tam, kde jsou dvojí pruhy, tam běžně tyhle asistenty (jedno v čem) posílají člověka do zdi, svodidel a tak (typicky když jsou dočasné žluté pruhy současně s bílými).
Bohužel, asistentni de facto způsobují nehody. Alibisticky se to vždy hodí na řidiče, ale existuje něco jako běžný běh věcí, na který se ovšem sere. Doporučuju si za jakýmkoliv křápem z Mladé Boleslavi držet odstup, známej odbočoval a jeho vozidlo spatřilo ducha, takže hysterické brždění a bum, auto za ním v kufru. Samozřejmě chyba toho vzadu, měl si přece držet odstup, ale holt že známej zabrzdil z ničeho nic, nezájem. Obecně chápu, že ten vzadu si má dávat pozor, ale vytváření nebezpečných situací není nic, co by zasloužilo chválu. Pokud budu chtít, takhle do mě naboří odhadem 7 z 10 lidí, hlavně v kolonách, odbočovacích pruzích apod. Stačí se chovat nepředvídatelně a už to lítá.
Nejhorší vlastností asistenta je nepředvídatelnost jeho chování a možnost selhání při současné lákavosti pro uživatele. Například dost aut umí zastavit v koloně a zase se rozjet. Přitom kdyby to zastavování v nějaké pozdní fázi selhalo, řidič nemá šanci udělat vůbec nic – nemá nohu na brzdě, než ji tam stihne dát a zadupnout to, bude pozdě. Ale když s tím jedete, tak je to super návyková věc. Až se to trochu rozšíří, lze čekat havárky dané právě panickým brzděním, trháním volantu, následováním pruhů tam, kde vedou do betonu atd.
Lukas B.
a to si ani netroufám hádat, co ta věc bude vymýšlet při hustém sněžení a prosolené břečce s vyjetými kolejemi a pokusu o odbočení (třeba) na méně frekventovaném sjezdu z dálnice.
fatdwi
Lukas B.: těžko říct, nepoužívám to v ani jednom autě, trvale vypnuté. Adaptivní tempomat ale při sněžení běžně končí na to, že je zasněžený a „nevidí“.
Hupert
Jaký je problém se sněžením? Mám ve svém letitém Hjondé adaptivně tempomatový čip v pravé noze a funguje v jakékoliv plískanici.
JaFo
Co mám informace, tak by to měl asistent vzdát. Vy jedete s asistentem a najednou asistent „usoudí“, že už na to nestačí a tak se vypne. Kdy to asistent skutečně vzdá nikdo neví a není to nikde popsané. Řidič by měl umět řídit. Jak si odvykne, tak v kritických situacích bude mít o to větší problémy.
Kamarád říkal, že jel se služebním autem a to ho chtělo vyhodit ze silnice a on se s ním musel prát a taktak se nenaboural. A to je zkušený řidič. Jak by dopadl někdo nezkušený – asi by si pro něj musel přijet jeřáb.
dyž do toho lezete dobrovolně, dobře vám tak, no ni? :o)
steve2924
Tvůj komentář mi přišel velmi vhod. Jako člvoěk, co jezdil od r 2019 do 2021 Scalou a od té doby tebou zmíněným Civicem (rv21) mohu ta auta krásně porovnat. Jako první Ti rovnou řeknu, že proti Scale jsou asistenti v Hondě o mnoho lepší. A to, že je neumíš používat je spíš tvůj problém. Jde o asistenty pro určité situace ne o autopiloty nebo anděle strážné. To spousta lidí evidentně nechápe. Ale rozeberu to postupně.
Front Asisst – k čemu ta funkce je a jak se používá. Ta funkce pomáhá reagovat řidiči na nečekanou překážku nebo zabrždění vozidla. Při normální jízdě dle fyzikálních zákonů. Pokud někdo jezdí stylem, že se lepí ostatním na nárazník, předjíždět začíná až pár metrů před předjížděným autem a má v tu dobu výrazný rozdíl rychlosti, v hustém provozu myškuje a jede agresivně, tak ten se s takovým asistentem bude akorát prát a ten asistent pro něj bude nebezpečný a měl by si ho na takovou jízdu vypnout. V tom právě vede Civic v tom, že stačí zmáčknout jedno tlačítko mezi volantem a dveřmi a asistent je vypnutý (a zůstane vypnutý dokud ho já nezapnu) a člověk může jet ostře. Negativa u obou vozů je, že když se jede ostře do zatáček, tak se umí vylekat zdi, nebo balisetů a podobně. Ale pořád platí, že když chci jet ostře tak si ty vypnu. S oběma vozi jsem najezdil tisíce km se zaplým FA a to poměrně ostře a počet falešných poplachů a jejich reakce na ně zdaleka neodpovídá tomu co tu ostatní popisujou. Žádné líbání volantu nebo oběšení na páse se fakt nekonalo. Naopak situací, kdy ten asistent opravdu pomohl, protože začal brzdi o pár desetin sekundy dřív než jsem stihl přesunout nohu z plynu na brzdu bylo o dost víc. Za mě tedy věc co funguje tak jak se dá čekat. A když potřebuju auto používat v režimu, kde ne, tak ho vypínám. (poznámka ve Scale jsem si ho nastavil na co nejpozdější reakci, jde to pak to fungovalo tak jak popisuju)
Line Asist – to je jiná písnička. Systém má hlídat řidiče jestli se umí udržet v pruhu tedy NENÍ to inteligentní asistent, který sám řídí. Proto kličkuje po silnici jak opilý když ho necháte řídit samotného. Ten systém je vhodný tak pro řidiče začátečníky, kteří nevědí kde jim končí auto. Jinak je to systém k zlosti. V tom mě Scala neskutečně srala, že se pořád zapínal. Navíc ve Škodovce asi levá ruka neví co dělá pravá a tak zatímco manuál říká, že se ten systém má používat jen v ideálních podmínkách na dálnici. Auto ho tvrdohlavě zapne hned po každém nastartování… V Civicu jsem to vypl ještě než jsem poustil autosalón a od té doby je to vypnuté. Systém na nic.
LKAS – ve Scale nebyl přítomen v Hondě funguje dle očekávání. Opět NENÍ to autopilot!!! Ten systém je aktivní inteligentní udržování vozdila v jízdním pruhu neboli v přímém směru. Je určený pro jízdu na dálnici ideálně v kombinaci s ACC. Proto také lze používat jen v rychlostech 80-180km/h mimo toto rozmezí (s nějakou tolerancí) se opravdu sám vypne a upozorní na to zvukem.Netrpí opilostí jako běžný LineAsist. Když se chytne čar tak jede více méně rovně, jak mu správně vyvážená kola, sjeté gumy a křivost silnice dovolí. Také i tento systém očekává, že řidič má ruce na volantu a pokud detekuje, že nemá tak na to upozorňuje a v krajním případě se se zvukovou výstrahou vypne aby řidiče probral. Takže stěžovat si na to, že to je autopilot na nic je fatk uplně mimo mísu. Protože to prostě autopilot není. Ale je to nejužitečnější asistent, kterého jsem zatím v autě měl. Není problém najet na dálnici zapnout LKAS a ACC a opravdu nechat jet auto dle sebe jen se občas dotknout volantu. Využívám dost často. A pár tisíc km jsem v tomhle režimu najel takže mohu říct, že funguje velmi dobře. Nemá problém se špatnými čarámi, umí jet i podle jedné čáry a doknoce zvládl i okresku bez čar celkem slušně. Co neumí je zůžení a moc čar na silnic… ale to je logické
ACC/CC – ve Scale jsem měl obyč CC takže tam neni co hodnotit. ACC mám v Civicu a dle mého funguje dobře. Stěžovat si na to, že se ACC neumí lepit ostatním autům na nárazník abyste mohl využívat vzduchový pytel je opravud – omlouvám se za ten výraz – demence. Takhle se na silnici fakt jezdit nemá. Při minimální nastavené vzdálenosti hlídá rozestup cca 2,5s méně už fakt není bezpečné. A při tomto rozestupu je potřeba aby opravdu byl řidič neustále ve střehu a abyl připraven reagovat na průser, protože toho času tam opravdu moc nezbyde. Bohužel negativum je, že už se mi 2x stalo, že tempomat nereagoval na bílé nákladní auto. Prostě ho nepoznal dokud ho nezaregistroval „front asist (nevim jak se to jmenuje u hondy přesně). Potřebu přepínat ACC do režimu CC nějak nechápu. Pokud mám „hloupý“ tempomat tak musím brzdit, když se blížím k jinému autu. Pokud mám ACC tak mohu brzdit také a nic mi v tom nebrání. Pokud mám potřebu někomu jezdit nalepený na prdeli, tak když se blížím k autu před sebou tak dám nohu na plyn a ACC zpomalovat nezačne. Je to celkem pohodlné a na dálnici, když je potřeba dát auto předemno najevo, že chci jet, užitečné. Co bych uvítal vypnout je predikce, že auto v pravém pruhu jede rychleji než auto před ním a může mi tam vjet. V tu chvíli ACC začne mírně zpomalovat. To mě nebaví. Ale nestává se to nějak často aby mě to štvalo.
Scala JE velikosti Fabie (Combi). Jen má více prostoru vzadu a menší kufr.
Já tedy žil v domnění, že Scala není fabie, ale trošku zvenčí přifouklý Rapid s lepším interiérem a mohutnějším podvozkem. Máme na firmě scalu s motorem 1.0TSi se všemi těmi asistenty, zmíněnými v článku a tak mohu srovnávat s rapidem. Párkrát jsem s ní jel do DE. A ano, asistemti se dají vypnout, ale lane assist a adaptivní tempomat se musí dolovat v menu infotainmentu a to pokoaždé, když člověk nastartuje. Opruz. Domů bych to nechtěl, zlatý rapid s jeho jednoduchou konstrukcí a nekomplikovanou elektronikou.
Scala JE velikosti Fabie (Combi). Jen má více prostoru vzadu a menší kufr.
Já tedy žil v domnění, že Scala není fabie, ale trošku zvenčí přifouklý Rapid s lepším interiérem a mohutnějším podvozkem.
Čistě technicky by to neměl být problém, protože je to postavené na MQB A0 jako Polo. Sice jsem s tím nejel, ale viděl jsem na tom ty prťavé brzdičky, tak opět očekávám zase nějaký škoda ojeb. Osobně bych si radši koupil Polo.
Jo. Jenže Rapid byl přifouklá fabie. Navíc jen někde.
Škoda se prostě dlouhodobě snaží své vozy cpát do tříd na které nemají. Ale část lidí na to slyší no.
Scalu se Škoda snažila přirovnávat ke Golfu atd. což je nesmysl. Golf je střední nižší třída a ekvivalentem je Octavia.
Scalu jsem nikdy neřídil. Jen jsem se v tom vezl. Nějak mě tam scházel středový panel. Ta palubka vznášející se ve vzduchu mě evokovala vzpomínky na auta co měl táta. Žigulíka, Felici atd. Celkově mě to přišlo malé a provedení takové laciné, ale vyvedené ve snaze zapůsobit na lidi co nikdy v ničem lepším nejeli.
Párkrát jsem ale řídil Rapida a to bylo regulerně otřesný auto. Já se do toho se svými 182m prostě nevešel. Působilo to na mě jak motokára. Sedák nepodpíral nohy. Seděl jsem jen na zadku a kolena vystrčený nahoru. Sedačku to auto mělo prostě moc nízko. Jako bych seděl na podlaze. Tak jsem si začal pumpovat sedačku nahoru, abych v tom seděl tak nějak normálně a najednou mě tlačila stropnice ho hlavy a v úrovni očí jsem měl stínítko. To se mě nestalo ani ve Fabii či Felicii.
Máme doma dva rapidy – standardního s motorem 1.2 TSi a Monte Carlo s motorem 1.0 TSi, oba řady EA211 s výkonem 81kW, obě auta jsou MR2017. Sedačky ve standardním Rapidovi jsou strašně vysoko, úzké a musím si na ně zvykat, kdykoliv s ním jedu, to souhlas. Sedačky v MC jsou „sportovní“, tedy jsou širší, mají velké bočnice a delší sedáky a sedí se mi v nich podstatně lépe. Ale protože mají pevnou opěrku hlavy, nemůžu si naštelovat pohodlnou pozici pro opření hlavy a musím to řešit polštářkem na gumicuku, co se prodávají v autodoplňcích. MC má panoramatickou střechu, takže nad hlavou je mnohem víc místa a interiér je vzdušnější. Mám 185 cm, takže mám také potíže se do některých aut poskládat, ale s rapidy jsem problém v tomto směru zatím neměl.
Ale tohle je jen můj soukromý názor a zkušenost, co vyhovuje mně, nemusí vyhovovat jiným. Osobně považuji rapida za řidičsky příjemné auto v této velikostní, výkonové a váhové kategorii
Tak já bych se do něj taky poskládal. Ale vadilo mě, že prostě nemám podepřený stehna sedákem. Když sem si našteloval sedačku tak, abych došáhnul nohama na pedály a došáhnul na volant, tak jsem měl prostě kolena nahoře a seděl jakoby na podlaze. Spíš mě to přišlo, že jsou sedačky nízko a ne vysoko. MC to určitě nebylo. Byly to nějaký standardní konfigurace ve firmě.
A to prosí jezdím normálníma autama a ně nějakýma SUV/MPV, takže opravu nejsem zvyklej sedět nějak vysoko. Doma mám roadster, kde se sedí dole a takovej blbej pocit tam z tý pozice nemám jak jsem měl v Rapidu.
V článku chybí nejdůležitější informace: které z těch asistentů jdou vypnout a jak snadno? A trvale, nebo jen dočasně?
Jde to vypnout, ale je to opruz, musí se složitě do menu a naskočí to znovu při každém vypnutí motoru
Tak to je spatne. Asi levne reseni. Aby se po novem zapnuti auta (nebo startu motoru) zase muselo vsechno nastavovat, no tak to dekuju pekne, nezajem.
Není to automatické zapínání asistentů náhodou požadavek Eurosaujuzu?
Ve služební Octavii to musím dělat takto:
– nastartuju a zahájím čekání
– jakmile začne reagovat dotykový display, stisknu „Auto“, „Asistenty“, vyberu asistent udržování v pruzích, vypnu, vyberu front asist a vypnu. Každý dotyk realizuju na jiném místě displaye.
– celou dobu mi pak na palubce svítí vykřičník a auto píčuje, že mám vypnuté asistenty.
Jednou zajedu do Boleslavi a někomu z vývoje za tohle uříznu koule.
Možná by stačilo si takový auto nepořizovat…
Možná by stačilo si takový auto nepořizovat…
Tak u služebních věcí si někdy prostě vybírat nemůžete.
Takových keců vždycky, když si někdo pořídí auto. Line asist čte data z kamery. Takže když přes kameru plácnu samolepku s Nosálem kapským, tak ten systém fungovat nebude. A je to na furt. Proč z toho děláte vědu?
Seděl jste v nějakém autě co umí Line asist ? Např. u mě je kamera nalepená zevnitř přímo na skle a zvenku je místo kudy kamera kouká ven otírané stěračem (logicky, ta kamera musí taky vidět). Předpokládám, že většina aut to bude mít stejně. Takže good luck s nějakou samolepkou.
tak si zajeď do ser-víca, ať to vypnó, tvl, jako vo co de
Já s tím problém nemám. Já si na svém autě zapnu držení v pruhu jen když já chci (tj. na „prázdné“ dálnici). Ale Michal Lenc bude mít problém to „vypnout“ samolepkou.
Kdybych to chtěl vypnout samolepkou, tak to vypnu samolepkou. Já bych asi sáhnul po elegantnějším řešení, ale ne všichni se umí hrabat v elektrice.
Moje auto je ted v rijnu kupovany a cokoli s asakama nastavim, zustava trvale nastaveno a to i po upgrade. Takze asi to pozadavek eurosajuzu nebude. Pokud mi nektere asaky vypne auto (napriklad pri zapojeni privesu), pak je na displeji trojuhelnik, ktereho se nezbavim, pokud jsou ostatni asaci zapnuti. Pokud asaky vypnu an bloc, pak trojuhelnik zmizi a jiny se neobjevi. Pro celkove vypnuti asaku je jedno tlacitko na palubce, stisknu, objevi se varovani, to potvrdim a asaci jsou vypnuti. Auto dal neotravuje.
O důvod víc zajet do Bolky :) Pokud si dobře pamatuju, má Honda na vypínání/zapínání asistentů HW tlačítko. To se dá pohodlně ovládat za i jízdy.
Ty šílené asistenty potvrzuji a přidávám hlídače mrtvého úhlu, který hlásí auto v prázdném tunelu nebo v levém pruhu dálnice.
Ten lane assist dela problemy, i kdyz clovek pred manevrem vyhodi blinkr? Pokud je aktivni blinkr, tak by prece asak mel drzet zobak.
Ne ne, při dání blinkru asistent nerve za volant. Ale pokud jedete v místech, kde se kvůli opravám převádí mezi pruhy, tak to zaručuje zábavy kopec, protože v z)ženích vám to rve za voleant proti „betonovému asistentovi pruhů“…
teda tady snad zafungoval asistent proi psaní komentářů, omlouvám se, má to být
Ne ne, při dání blinkru asistent nerve za volant. Ale pokud jedete v místech, kde se kvůli opravám převádí mezi pruhy, tak to zaručuje zábavy kopec, protože v zúženích vám to rve za volant proti „betonovému asistentovi pruhů“…
A to nejde treba nechat zaply bimbani a vypnout casnovani s volantem? Ja treba tohoto asaka mam zaplyho porad, casnovani si zapinam jen na dalnici (prece jen, muze to probrat z mikrospanku), bo nemam kameru na xicht (nechtel jsem), ktera mikrospanek vidi a zvukovy bimbani mam taky vyply, takze mi to jen blikne na head-up displej. Jsem holt ridic, co si s carama na silnici moc hlavu nelame a v nasem horskym terenu se proste v pravym pruhu jezdi blbe. Nicmene, ten asak mne neobtezuje.
Já mám pruhového asistenta také zapnutého, protože probojovat se 50. úrovní menu a tam to vypnout na začátku každé jízdy prostě nedávám. Pokud se nepletu, je tam u lane asist jen on/off. HW tlačítko na vypnutí asistentů není a zrovna za to bych si rád připlatil.
ptak: tohle má nová Mazda CX-60. Kouzelné tlačítko vedle volantu, které všechny tyhle sračky vypne naráz. Jestli to vypne i něco užitečného nevím, jel jsem s tím jen předváděčku, ale už jen fakt, že někdo něco takového dělá je super. Z okolí fůra nadávání na služební kraksny z Bolky, jedno, jestli kaďák nebo O4, všechno se řeší na šmatlavém displeji v podmenu a je to otravné až hrůza. Proti tomu je tohle mazdí řešení paráda.
Dneska jsem to schvalne vyzkousel, jak to je – tlachatko ma, pokud jsou vsichni asaci aktivni – zelenej podsvit. Pokud na nej tlachnu, hodi mi to na displej dotaz, jestli chci vypnout vsechno, nebo jen neco. Pokud reknu „vsechno“, tak je vsechno vypnuty a tlachatko ma podsvit cervenej. Pokud reknu „jen neco“, pak si vyberu co (ulozi se mi to do ridicova profilu, takze kazdej ridic muze mit svoje nastaveni as default, takze nemusim v menu volit porad dokola, co chci a co ne) a tlachatko ma podsvit oranzovej.
Pokud priste prijdu a zapnu, tak mi to hodi malej oranzovej trojuhelnicek v rohu na displej, ze nemam zaply vsechny asaky a jen to chce potvrdit. Potvrdim, nebo zmenim a je klid.
Sysop: holt BMW, musí se nechat, že jim tam nějaká snaha o to, aby zákazník auto řídil, ještě zbyla. Svého času byli jedni z mála, kdo dovolil různé nastavení stabilizace a protiprokluzu a řidič si to mohl nastavit selektivně (co zapnout a v jakém módu).
V tomto je koncern hodně špatnej, ale zase kdo řídí nějakou tu jejich zrůdu si nic jiného nezaslouží. Jediná nevýhoda je, že ti kolem jsou tím taky negativně ovlivněni, tak si holt na kaďáky a nový oktávky dávám pozor.
ptak: jezdím teď pár dní scalou vyrobenou na sklonku roku 2022, stupeň výbavy Style a lane assist lze vypnout palcem pravé ruky HW tlačítkem na volantu dvěma kliknutími dřív, než řeknu „kurvadrát“. Sice otravné (a špatné) je, že se po každém nastartování znova zapne, ale vypnutí je velmi rychlé, rozhodně netřeba spouštět oči ze silnice a cosi lovit v 50. úrovni menu jak píšete. Vypnutí front assist je jen o málo složitější. Možná se škodovka poučila – jak starou scalu máte a jakou úroveň výbavy?
01/2021, ale asi to bude spíš věcí výbavy, nemám volant se spoustou tlačítek, takže to tam asi mít nebudu. A ano, taky nemám rád, že nemůžu do auta sednout a jet, ale dělám přípravu skoro jako před startem Concordu – spousta tlačítek, vypínání apod. :-(
Tak jsem se na to teď díval a je to skutečně dáno stupněm výbavy, resp. pokud auto nemá multifunkční volant (s tlačítky), nutno šmatlat po displeji infotaimentu a nořit se do hlubin jeho menu. Svět se v prdel obrací.
Vůbec nejlepší je lane assist v omezeních na dálnicích, kdy se jezdí přes počmárané krajnice a auto neví, kterou čárou se řídit, pokud tam vůbec nějaká je. Pochopitelně jsem si to neověřil, ale připadá mi, že se auto snad řídí výhradně čárami za současného ignorování fyzických překážek, jako jsou svodidla nebo jiní účastníci provozu, což je problém, protože občas to značení mají na starosti patrně nějací retardi. Napadá mě hned několik přídavných jmen pro auto, které mi začne tahat za volant v úzkém pruhu se svodidly na straně jedné a kamionem na druhé, „bezpečné“ mezi nimi není.
To je tím, že… Víte, jak tu DFENS popisoval u pedálu aj. ty metody jako FMEA, kterými se musí řídit vývoj safety-critical komponent?
No tak nedávno mi jeden chlapík z tohoto oboru říkal, že u nich se dělá FMEA pro hardware součástky, ale „software se bere s axiomem, že je bezchybný“…
Mj. kvůli tomu, že tradiční bezpečnostní/spolehlivostní inženýrství HW je postavené na statistické kvantifikovatelnosti pravděpodobnosti selhání – i když je to z větší části fikce typu „nemůžeme říci, že je to absolutně bezpečné, tak tam napíšeme 1:10,000,000 znamená to totéž.“ Jenže v oblasti SW je nějaká kvantifikovatelnost selhání z principu zcela vyloučena, nelze.
Ve standardních NCAP testech jsou předepsány podmínky, za jakých mají ty asistenty fungovat. Za těchto podmínek jsou také testovány.
Za jiných, než předepsaných, podmínek testovat asistenty nemá nikdo motivaci.
Jde o prachy. Nikdo nebude vynakladat prachy na testy, ktery nejsou nutny. Kdyby to bylo jen na vyrobcich, tak se testy scvrknou na tretinu, mozna ani to ne.
FMEA se dela podle pozadavku, vyplyvajiciho ze zadani projektu. Pokud nekdo specifikuje, ze chce FMEA (D-FMEA) pouze na cast vyrobku, tak ji dostane jen na cast. Ovsem smyslem FMEA je prave ochrana ocasu vyrobce. Pokud ji nekdo ojebe, muze se mu to pak pri reklamacich prodrazit.
Jako chápu, že tady je v podstatě povinné nadávat na auta koncernu VW, ale zajímalo by mě, jak to autor dělá nebo jestli je vážně takový dřevák.
Na faceliftované Octavii 3 z roku 2020 jsem se s ničím takovým nesetkal.
Možná se Scala v tomto nějak liší, ale nepovažuju to za pravděpodobné.
Jediné čím mě to auto štve je ten bruselský zmrd, který tam číhá a pokud ho hned po startu zapomenu vypnout, na prvním semaforu mi chcípne motor. To mám pak chuť z auta vylézt a aspoň párkrát si do něj kopnout.
Ale tím mě štvou i jiná auta, kterými jezdím.
Jako chápu, že tady je v podstatě povinné nadávat na auta koncernu VW, ale zajímalo by mě, jak to autor dělá nebo jestli je vážně takový dřevák.
Na faceliftované Octavii 3 z roku 2020 jsem se s ničím takovým nesetkal.
Potvrzuji…..autor musí absolutně nedodržovat bezpečnou vzdálenost, což je mimochodem v ČR velmi běžné. Mně na služebních Octáviích maximálně vyskočilo grafické upozornění. Nikdy mi to nešáhlo do řízení.
Mám Scalu, ale chtěl jsem minimum asistentů, adaptivní automat nemám. Ale front asistent nebo jak se ten bazmek jmenuje už mě málem připravil o zuby a oběsil na pásu – z vedlejšky najelo do hlavní silnice auto a mělo tam strčený čumák cca 20 cm, z dálky jsem to viděl, nic nebezpečného, silnice široká, asistent zarval za brzdy a já myslel, že mi to brždění zláme žebra. Tak jestli adaptivní automat funguje stejně…
Mám Scalu, ale chtěl jsem minimum asistentů, adaptivní automat nemám. Ale front asistent nebo jak se ten bazmek jmenuje už mě málem připravil o zuby a oběsil na pásu – z vedlejšky najelo do hlavní silnice auto a mělo tam strčený čumák cca 20 cm, z dálky jsem to viděl, nic nebezpečného, silnice široká, asistent zarval za brzdy a já myslel, že mi to brždění zláme žebra. Tak jestli adaptivní automat funguje stejně…
Osobně mě to u lowendové automobilky nepřekvapuje. Myslím, že za dané peníze šlo koupit dost lepší aut.
„Možná se Scala v tomto nějak liší, ale nepovažuju to za pravděpodobné.“ Bohužel to tak ale je což vím z vlastní zkušenosti i dvou kamarádů z vyprávění.
Nejnovější octy, Kodiaqy a Scaly mají nějakou novou verzi SW pro tyhle asistenty a je to tak jak píše kolega v článku. Dříve to měla Škodovka naprosto v pohodě. Proto nehaním koncern VW jako takový ale spíše nepovedenou SW věc. Jinak za mě koncern naprosto v pohodě. Např jejich DSG je naprostá radost.
to je taková ta zfejkovaná 4×echmechm4?
Začínám chápat, proč lidi přede mnou často brzděj jako pitomci, když to není potřeba.
Protoze nebrzdej lidi.
Za mě zabrzdila fabie, když poryv větru zdvihnul igelitovou tašku. Málem jsem překous volant, připadal si a vypadal jako blbec, naštěstí za mnou nikdo.
Ad lane assist: Mel jsem par dni pujceny novy Mercedes GLS, tedy auto ne zrovna lidove, ale i presto je tam lane assist udelany tak fikane, ze me parkrat stihl celkem dost vydesit. Takovou kravu mam tendenci ridit trochu jak dodavku nebo bus, tedy zadne ostre pohyby a manevry, co nejhladsi stopa atd. Pri predjizdeni na dlouhe a prehledne rovince jsem tak zrovna nespechal pri vraceni se do sveho smeru. Po predjeti predjizdeneho jsem podvedome vyhodil trojblik doprava, ale ten stihnul doblikat zrovna kdyz jsem zacal prejizdet stredni caru nazpatek. Vysledkem bylo dramaticke cuknuti volantem a jakoby nakloneni celeho auta, ktere me nechtelo pustit zpatky do meho pruhu. Uvedomeni si co se deje a pretlaceni volantu trvalo dobre 2 vteriny. Pak se mi to jeste asi 2x stalo, ale poprve to bylo fakt desive. To same pri nadjizdeni si do zatacek pri snaze je projet nejakou normalni stopou, coz s takovymhle wagenem je v mych ocich spis nutnost. Kdyz clovek presedne z auta bez asistentu do auta temito prospikovaneho, muze to byt dost o hubu.
no a, hmmmm…proč do toho lezeš? :o)
Chteli jsme auta co se sama odridi z hospody domu. Misto toho mame auta, ktera nam hrabou do rizeni a vyslovene nas tim serou :-)
No, ja nastesti ne. Tyhlety moderni veci mi prijdou, jako ze se to dela schvalne, aby to lidi sralo, takze mi nesmi do domu. „Debilni slozitost“ jako „meritko pokroku“. Pritom ja nechci slozite auto, ja chci jen kvalitni kovarskou praci.
A tak dokud nam to nezakazou, budu jezdit veteranama z devadesatych let. To jsou u me „normalni auta“, takova kde se inzenyri snazili, aby to dobre jelo, melo malo poruch, bylo to pohodlne, a bylo v tom dobre radio. Jsem jednoduchy clovek, nic vic ke stesti nepotrebuju.
A tak dokud nam to nezakazou, budu jezdit veteranama z devadesatych let. To jsou u me „normalni auta“, takova kde se inzenyri snazili, aby to dobre jelo, melo malo poruch, bylo to pohodlne, a bylo v tom dobre radio.
Takže už vás nesere, že je v tom počítač?:-)
Jsem jednoduchy clovek, nic vic ke stesti nepotrebuju.
V devadesátkách jste držkovali na soudobýma auta nasprosto stejně. Tenkrát byly v kurzu krámy z 80. a 70. let.
Počkejte jak budete s láskou vzpomínat na auta z 20. let.
Až bude někdo v Bruselu rozhodovat o tom, jak daleko můžete dojet na základě vašeho sociálního kreditu a auto vám dále prostě nepojede a vy s tím nic neuděláte.
Budete muset zajít do gay baru a provětrat čokoládovnu, aby se Vám mírně sociální kredit zvýšil. Ale budete to muset postnout na sociální sítě aby jste se káli za nízký sociální kredit. Obyčejný gay nebude mít o moc vyšší sociální kredit, bude se z Vás muset stát aktivista, který se ukájí na duhových průvodech tak viditelně, aby si toho politruk všimnul. Je to podobné, jako za socialismu, jen takhle ideologie je na můj pohled naprosto zvrhlá.
Za minuleho sociku to nebylo tak otevrene a masove, rekl bych. Minulej socik holt nemel ty spravne nastroje. Nastesti, po jeho 30lete prestavbe, nyni ty nastroje ma a dalsi jeste prijdou.
co to furt kurva žvaníš??
@barn: pro vás by byl ideální Favorit. :-)
https://media.loupak.fun/soubory/obrazky_n/_vlastni/sranda/6c0a12eb499ec0722294613ff6b796ee.jpg
Já jsem jezdil s Formanem a byl jsem velmi spokojen až na jisté mouchy. Hlavní problémy Favoritu/Formanu jsou, že má slabý motor. Nedá se rozumě najet na dálnici a strašně pomalu to zrychluje. Do kopce to netáhne.
A další problém je, že motor ničí Babišova řepka. Motor nebyl nikdy navržen na příměsi ethanolu a dříve či později se prostě zničí.
Nektere pumpy maji benal bez etanolu, byval to casto N98 u Euooil.
Já to vím. Ale pak Vám vyjde cesta daleko dražší a už to dá dost práce i času sehnat takovou benzínku. Za takovou pakárnu starý Favorit/Forman opravdu nestojí.
většina lepších pump dává tamto etbf nebo nejaký jiný bflmpsvz
Barn Swallow: „bylo v tom dobré rádio“ LOL:-))
Do Felicie se z výroby za dlouhé peníze montoval aftermarketový Grunding nebo Blaupunkt. Drtivá většina aut měla audio katastrofální, papírová chrastítka místo repro, kterých byl typicky obrovský počet (2, jeden ve dveřích řidiče a jeden u spolujezdce). Kdo ví proč si pamatuju test Hondy Accord 6G, psal se rok 1998 nebo 1999. Kazetové rádio Bose se 4 repro byl výkřik techniky, kterou v této třídě nikdo neměl a tehdá z toho tester doslova učůrával. Když jsem to o pár let později slyšel… Vedle golfa, felicie nebo třeba té hrůzy, co tehdy byla v passatu to bylo „něco“. Ale objektivně vzato to byl pořád krám a výrazně šlo audio nahoru až u další generace.
Takže fakt ne, v „devadesátkách“ se „inženýři snažili“ tak možná u Lexusu, když do LS400 dali Nakamichi, ale určitě ne u běžných značek, kde audio byl naopak odpad. I do relativně drahých aut, když chtěl člověk slušné audio, bylo nutné pořídit aftermarket (tehdy to taky ještě šlo velmi snadno, protože integrace s autem byla minimální). Až jak se po roce 2000 začala dělat integrovaná rádia, bylo nutné je dělat aspoň trochu pořádně, protože to nebylo snadné vyměnit.
Ja jsem mel na pocatku devadesatek Blackline fkombajnu, ten Blaupunkt mi dvakrat ukradli, napotreti i s autem. Asi to, na tehdejsi dobu, byl tahak, ci co.
Sysop: tak ten lepší Blaupunkt stál víc, než průměrný plat a protože tehdy byl odbyt (mraky aut bez rádia) a zastavárny měly zlaté časy, nebylo to nic divného. Stejně tak Blackline (a hlavně Solitaire), to bylo terno, masírka největší.
Snadne to bylo do 2005 isodinu potom vsichni integrovali a zacali SE kupovat ciny idealne s usb DAC ama nakonci coz de ited po nejakem case.
Menice a jejich police stoji za hovni porad
Honda civic 2020 je ta samá nouze s asistentama.
Hloupý tempomat z Hondy jazz 2017 je zlatej. I na minimální nastavenou vzdálenost prostě není možné využívat vzduchové pytle za auty na dálnici s adaptivním tempomatem. Vždy při přejíždění z pruhu do pruhu to zaťápne, pokud zrovna nezačínám předjíždět, když je auto 100 metrů přede mnou.
Vypnout adaptivnost tempomatu nejde. FAIL.
Asistent držení v pruhů je trvale vypnutej. Při každém záměrném přejetí středové nebo krajnicové čáry trhne s volantem a nedivil bych se, kdyby se kvůli tomu někdo rozstřelil.
Pak tu je LKAS, což je něco jako teslí „autopilot“ (nic víc než jízda podle čar na silnici). Je to tak nespolehlivý systém, že být hondou, tak tu funkci vyškrtnu a tlačítko na volantu zaslepím a řeknu, že tohle si právní oddělení nelajzne a hodili miliony do kanálu.. Nefunguje to polovinu času kvůli absenci nebo špatné viditelnosti čar a nefunguje to při rychlejších zatáčkách na dálnici, kdy vás to pošle ven ze zatáčky. V podstatě auto vybavili asistentem, který vás dokáže zabít do minuty průměrné jízdy. Zničehonic se vypne jako tesla a za bouračku může řidič. Když funguje, jezdí to jak ožrala zleva doprava a standardně se to drží na levé straně pruhu, levým zrcátkem nad čarou. I když je pruh široký přes 3 metry.
Tihle sabotéři (asistent=sabotér) jsou ve všech autech naprosto nepoužitelní. Veškeré sny o efektivním samořízení nebo inteligenci aut byly, jsou a budou vždy lži.
Tesla s asaky neni spatna, pokud si napriklad chces udelat picnic u vody nekde, kde te nikdo nebude rusit: https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-tesla-se-dvema-dospelymi-a-dvema-detmi-spadla-v-usa-z-80metroveho-utesu-vsichni-prezili-40418967
Von celej ten přístup k tomu samořízení je na hovno, protože se to mělo udělat vobráceně.
Máme tady systémy, který skoro nic neumí a mají šílenou chybovost, ale už se to dává do aut a pomalu se to zlepšuje.
Místo toho se k tomu mělo přistoupit tak, že dokud to nebude schopný řídit samo za všech okolností s chybovostí nižší než u člověka, tak to do aut nesmí.
Ono dát lidem do auta něco, co zvládne řídit třebas v 98% jízdního času a chtít po řidiči, aby zakročil když to selže je totální nesmysl. Lidi u toho nebudou dávat pozor, nestihnou zareagovat až bude třeba, budou se u toho nudit a usínat atd. A i kdyby náhodou pozornost udrželi, tak už nebudou umět reagovat, protože už nebudou umět řídit. Sebrat lidem běžné řízení při kterém získávají zkušenosti a „vyjezdí se“ a očekávat od nich, že pak budou zvládat z nenadání nejtěžší krizové situace je samozřejmě nesmysl.
Vždyť udržet pozornost a přebrat z nenadání řízení v krizové situaci nezvládají ani zkušební jezdci v prototypech autonomních vozů, kteří jsou za to placení a jsou u toho monitorovaní.
A spousta běžných řidičů nezvládá krizové situace ani teď, když musí řídit i v těch běžných situacích sami. Když nejsou dost vyježdění teď, tak budou reagovat na krizové situace až prakticky přestanou řídit?
Kdyz si koupis jizdni kolo, taky zpravidla neni plne vybaveno pro jizdu po verejnych komunikacich ve smyslu z. c. 361/2000 Sb. A prodejce ti rekne, ze je tvuj problem vedet, co si mas dokoupit a domontovat. Delaji to vsichni ridici kol? Ne. Fura jich na to proste sere. Proc myslis, ze by to u aut melo byt jinak?
valná většina jízdních kol je prodávána nikoli jako jednostopé vozidlo určené k provozu 24/7/365 na veřejných pozemních komunikacích, ale jako sportovní náčiní. konkrétní dovybavení k provozu v konkrétních podmínkách (snížená viditelnost etc.) je pak věcí uživatele a jeho úvahy, a mimochodem, neexistuje žádná homologace jízdního kola a posouzení jeho způsobilosti v konkrétních podmínkách provozu se nečiní v prvním kole kontrolou papíru, ale mozkovým myšlením policajta (či jiného orgánu) – a některé ty prvky ani nemusí být součástí kola (je úplně jedno, jestli odrazky a světla jsou pevnou součástí bicyklu nebo jsou ad hoc umísťovány na končetinách, oblečení či na helmě cyklisty)
to podstatné důležité každé*) prodávané dospělé kolo má, a to dvě nezávislé brzdy. doplnit vše ostatní je úloha poměrně banální.
*) snad s výjimkou úplných specialit, třeba dráhového speciálu s furtšlapem nebo cirkusácké jednokolky určené po jízdě za doprovodu žonglování
Ale jasne, ze dovybavit je to bananova zalezitost. Ale z praxe – sousedka sjela s mladym do Klatov, za vysvedceni dostal mladoch kolo. Sousedka tomu picu rozumi a mladej hlavne, ze at to ma ten tachometr. A kluk s tim lita po dedine i vecer, kdyz neni videt ani on, ani hovno. Jasne, ze blba je sousedka, ale kolik takovych je…
Vubec nezpochybnuju, ze papirove osefovany je to cajk.
Navíc třeba tam, kde kupuju kola já, je část výbavy „bonus“ (dám ti k tomu odrazky, držák na flašku, světlo jsem zažil asi jednou, ale zadní blikačku většinou) a zbytek je nabízen (tedy včetně tachometru). Divím se, že to tak nedělají jiní prodejci, protože pokaždé jsem něco dokoupil (tu blatníky, tu světlo…)
tam, kde kupuji kola já, je za pultem pan majitel (nebo člen jeho rodiny), a dovedeme se domluvit oboustranně výhodně – já nebudu platit kartou (aby mu banka neschlamstla procenta), on mi dá fakturu kterou obratem zaplatím převodem (protože nějakou hzotovost nosívám, ale ne tolik) a přehodí mi šlapky za kufry a za šlapky protiúčtem přidá třeba brašničku a držák na flašku. v řetězci se zaměstnanci tohle jde hůř.
normální „sportovní“ kolo skladem na krámě splňuje podmínky použití na pozemních komunikacích za ideálních podmínek, tj. za sucha a světla. teoreticky chybí zvonek, ale ten se dá plně nahradit hlasitým a zřetelným „dobrý den“ nebo zaječením „uhni vole“, případně cvakáním páčkami.
auto se taky standardně prodává na letňácích (ne nechci zabřednout o diskuse o pneumatikách na tom kterém mokrém či vymrzlém asfaltu), a užití bicyklu bez světel v noci (tedy bez světýlka na helmě vepředu a vzadu) je na úrovni použití auta s letními pneumatikami tam, kde ostatní nasazují řetězy – čili je rozhodnutím uživatele.
Tohle je ovšem trojí výsledek trojí stupidity.
1) EU vždycky chtěla „odstranit chybujícího lidského řidiče“ – oficiálně. Protože „0 nehod se smrťáky do roku XYZ“.
2) Automobilky se snaží držet trendu, a trend je software blbosti.
3) IT vývojáři to vždycky vezmou za špatný konec a namísto aby zjistili, co chce zákazník a udělali to, si vymyslí hračku která se jim líbí a pak se ji snaží vnutit zákazníkům.
Kouzelny je, ze kolegove, co prisli z automotive, to autonomni rizeni nazyvaji „Künstliche Dummheit“.
Mno nevím.
Zrovna tyhle asistenty zatím nikdo nevnucuje. Ano, jsou body za akticrash systémy a možná jsou už povinné – netuším. Ale tohle zrovna jakž takž funguje, protože v tom žádná extra inteligence není.
Nějaký lidar, radar, nebo kamera měří vzdálenost a ryhlost od překážky před autem a porovnává vzdálenost s brzdnou drahou pro dané delta V.
Ale co se týká asistentů jako aktivní lane asist a vyšší úrovně autonomního řízení, tak tam to podle mě prostě zákazník chce. Viz. Tesla nadšenci. Nikdo jim to nenutí. Platí to sami dobrovolně.
Osobně lane asist mám, ale jen proto, že to prostě bylo v dané úrovni výbavy v základu. Jinak bych o to nestál. Ale podobně jako já k tomu přišla asi většina uživatelů a svým způsobem je to taky poptávka, protože preferujeme auta s delším seznamem výbavy a výrobci to něčím naplnit musí.
Možná že pak právě v premiovkách, kde málo co dostanete v ceně a většinou máte jen co jste si zaplatil, tak ty systémy fungují lépe, ale v autech jako i30 a podobně, kde je to jen jedna z položek na co nejdelším seznamu to prostě stát za hovno musí, protože je to tam jen na oko, aby byl za co nejmíň peněz další bod na sezamu.
Tak i tak si nemyslím, že by nám to automobilka nutila víc, než cokoliv jinýho na čem jim dáme vydělat tím, že si to přihodíme do konfigurace.
x-f: když jsme u toho, co komu automobilka nutí a co chce zákazník:
https://www.japan-cars.cz/2023/01/06/sef-suzuki-vycita-zakaznikum-zajem-o-moderni-vybavu/
Řekl bych, že pan Mrcasik je bohužel mimo.
Zajímavý. Ale pak Suzuki asi nebude dobrý obchodník. Plísnit zákazníky, že si vymejšlej kraviny kvůli kterejm si objednávaj auta až o 40% dražší…
Spíš to bude tak, že prostě nejsou schopni plnit přání zákazníků a tím pádem má konkurence výhodu.
Ono obecně zákazníkovi cokoliv vyčítat je nesmysl.
x-f: neřeším přece Suzuki, zde vůbec nejsme ve sporu. Řeším, jestli to někomu nutí automobilky, jak si myslí Mrcasik, nebo jestli to chtějí zákazníci, jak říká realita.
Asistenty jsou samozřejmě primárně nařízení EU:
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20190410IPR37528/parliament-approves-eu-rules-requiring-life-saving-technologies-in-vehicles
– lane assist povinný
– automatická brzda povinní
– detekce povolené rychlosti povinná
– detekce únavy povinná
– zadní kamera povinná
Podle automobilek je nějakých 60-80% zákazníků je nepoužívá ani nechce, a automobilky intenzivně řeší nejen jak to zákazníkům prodat, ale jak je vůbec donutit/namotivovat to používat, když už do toho musely vrazit takové prachy z befehlu EU.
A proc nekoho automobilky nuti to pouzivat? Motivace prece je, jen to prodat, ne? Jako, ze by mne treba auto zacalo nutit pouzivat gumicuk na tasku s nakupem?
Jan Mrcasik: no vidíte, jak to jde, teď jste konečně přiznal, že to automobilky nechtějí, ale chce to EU. A ten zbytek chtějí zákazníci, jak potvrzuje fňukání Suzukiho.
Měl byste se oprostit od pocitů, že to, co chcete Vy je „hlas zákazníka“ a mrknout kolem sebe, jak vypadají ti, které automobilky skutečně poslouchají.
Tak lane assist je trebas povinný ( a asi ne moc dlouho), ale záleží v jaké formě. Zda jde jen o pasivní cuknutí volantem při přejetí čáry, či nějakou aktivnější formu, která je dnes snad už v každém autě co to má.
Domnívám se, že povinná je nějaká základní forma, ale ty aktivní asistenty si lidi kupujou sami dobrovolně.
Buď to sami přímo chtějí a zaplatí si za to (premiovky, tesla atd.), nebo si to koupí v nějakém poloaktivním režimu, kdy si připlatí za nějaký balíček funkcí a i idyž třeba přímo lane assist nechtějí, tak je zláká ten balíček výbavy svou šíří, nebo prostě zvolí auto nějaké automobilky, kde je to tak v základu.
Prostě výrobce se snaží vůz zatraktivnit co nejširší výbavou či bohatými balíčky výbavy navíc a my na to slyšíme a takovým vozům dáváme přednost. Tím pak nepřímo lane asist poptáváme.
Kdyby většina lidí preferovala auta bez těch píčovin navíc za nižší cenu, tak jak to dělá třeba Dacia, nebo Suzuki, tak kde nebude poptávka, tam nebude nabídka.
Navíc si myslím, že by EU těžko zaváděla jako povinné prvky výbavy, kdyby je předtím už značná část zákazníků dobrovolně nekupovala.
Systémy jako ABS/ESP, kamera vzadu, lane assist atd. byly poměrně běžné už před jejich povinným zavedením do výbavy.
Výjímka je snad jen ecall, který nám vnutili opravdu bez předchozího rozšíření.
Zkrátka automobilka ráda dá možnost zákazníkovi koupit nějakou výbavu navíc, nebo ty prvky klidně zahrne už do základu a rovnou navýší cenu, ale bez toho abychom to my chtěli či akceptovali dobrovolně nákupem to nejde. Protože vždycky bude někdo kdo to udělal první a pokud by na to zákazník nepřistoupil, ostatní by ho nenásledovali.
Nejsem, fatdwi, mám kontakty ve firmě, která pro VW Gruppe vč. Škodovky dělá vývoj právě veškerého softwaru v čele s asistenty a infotainmentem. Ale nesmím říkat nic konkrétního. Takže ani neřeknu, zda se to, co jsem napsal zcela obecně, vztahuje na ně :)
Jan Mrcasik: takže Suzuki si stěžuje, že lidi chtějí kraviny proto, že je nechtějí?
Suzuki není Škoda. Nějaká část zákazníků to chce, ale podle dobrých zdrojů z prostředí Automotive je to maximálně 20-40%. Zbytek neřeší, nechce, nebo nezajímají.
Jan Mrcasik: pokud je na světě dost lidí, kteří to nechtějí, pak by si pan Suzuki nestěžoval, že. Naopak by byl nadšen, že všichni běží k němu.
Argent: špatná viditelnost čar není chyba automobilky. Systém holt v autě je, ale to jste ještě nepral slipy v Tesle po té, co se jí nelíbilo auto zaparkované levými koly na silnici (zbytek na chodníku) a usoudila, že do ní určitě vrazíte. Debilita na n-tou. Například tam, kde jsou dvojí pruhy, tam běžně tyhle asistenty (jedno v čem) posílají člověka do zdi, svodidel a tak (typicky když jsou dočasné žluté pruhy současně s bílými).
Bohužel, asistentni de facto způsobují nehody. Alibisticky se to vždy hodí na řidiče, ale existuje něco jako běžný běh věcí, na který se ovšem sere. Doporučuju si za jakýmkoliv křápem z Mladé Boleslavi držet odstup, známej odbočoval a jeho vozidlo spatřilo ducha, takže hysterické brždění a bum, auto za ním v kufru. Samozřejmě chyba toho vzadu, měl si přece držet odstup, ale holt že známej zabrzdil z ničeho nic, nezájem. Obecně chápu, že ten vzadu si má dávat pozor, ale vytváření nebezpečných situací není nic, co by zasloužilo chválu. Pokud budu chtít, takhle do mě naboří odhadem 7 z 10 lidí, hlavně v kolonách, odbočovacích pruzích apod. Stačí se chovat nepředvídatelně a už to lítá.
Nejhorší vlastností asistenta je nepředvídatelnost jeho chování a možnost selhání při současné lákavosti pro uživatele. Například dost aut umí zastavit v koloně a zase se rozjet. Přitom kdyby to zastavování v nějaké pozdní fázi selhalo, řidič nemá šanci udělat vůbec nic – nemá nohu na brzdě, než ji tam stihne dát a zadupnout to, bude pozdě. Ale když s tím jedete, tak je to super návyková věc. Až se to trochu rozšíří, lze čekat havárky dané právě panickým brzděním, trháním volantu, následováním pruhů tam, kde vedou do betonu atd.
a to si ani netroufám hádat, co ta věc bude vymýšlet při hustém sněžení a prosolené břečce s vyjetými kolejemi a pokusu o odbočení (třeba) na méně frekventovaném sjezdu z dálnice.
Lukas B.: těžko říct, nepoužívám to v ani jednom autě, trvale vypnuté. Adaptivní tempomat ale při sněžení běžně končí na to, že je zasněžený a „nevidí“.
Jaký je problém se sněžením? Mám ve svém letitém Hjondé adaptivně tempomatový čip v pravé noze a funguje v jakékoliv plískanici.
Co mám informace, tak by to měl asistent vzdát. Vy jedete s asistentem a najednou asistent „usoudí“, že už na to nestačí a tak se vypne. Kdy to asistent skutečně vzdá nikdo neví a není to nikde popsané. Řidič by měl umět řídit. Jak si odvykne, tak v kritických situacích bude mít o to větší problémy.
Kamarád říkal, že jel se služebním autem a to ho chtělo vyhodit ze silnice a on se s ním musel prát a taktak se nenaboural. A to je zkušený řidič. Jak by dopadl někdo nezkušený – asi by si pro něj musel přijet jeřáb.
dyž do toho lezete dobrovolně, dobře vám tak, no ni? :o)
Tvůj komentář mi přišel velmi vhod. Jako člvoěk, co jezdil od r 2019 do 2021 Scalou a od té doby tebou zmíněným Civicem (rv21) mohu ta auta krásně porovnat. Jako první Ti rovnou řeknu, že proti Scale jsou asistenti v Hondě o mnoho lepší. A to, že je neumíš používat je spíš tvůj problém. Jde o asistenty pro určité situace ne o autopiloty nebo anděle strážné. To spousta lidí evidentně nechápe. Ale rozeberu to postupně.
Front Asisst – k čemu ta funkce je a jak se používá. Ta funkce pomáhá reagovat řidiči na nečekanou překážku nebo zabrždění vozidla. Při normální jízdě dle fyzikálních zákonů. Pokud někdo jezdí stylem, že se lepí ostatním na nárazník, předjíždět začíná až pár metrů před předjížděným autem a má v tu dobu výrazný rozdíl rychlosti, v hustém provozu myškuje a jede agresivně, tak ten se s takovým asistentem bude akorát prát a ten asistent pro něj bude nebezpečný a měl by si ho na takovou jízdu vypnout. V tom právě vede Civic v tom, že stačí zmáčknout jedno tlačítko mezi volantem a dveřmi a asistent je vypnutý (a zůstane vypnutý dokud ho já nezapnu) a člověk může jet ostře. Negativa u obou vozů je, že když se jede ostře do zatáček, tak se umí vylekat zdi, nebo balisetů a podobně. Ale pořád platí, že když chci jet ostře tak si ty vypnu. S oběma vozi jsem najezdil tisíce km se zaplým FA a to poměrně ostře a počet falešných poplachů a jejich reakce na ně zdaleka neodpovídá tomu co tu ostatní popisujou. Žádné líbání volantu nebo oběšení na páse se fakt nekonalo. Naopak situací, kdy ten asistent opravdu pomohl, protože začal brzdi o pár desetin sekundy dřív než jsem stihl přesunout nohu z plynu na brzdu bylo o dost víc. Za mě tedy věc co funguje tak jak se dá čekat. A když potřebuju auto používat v režimu, kde ne, tak ho vypínám. (poznámka ve Scale jsem si ho nastavil na co nejpozdější reakci, jde to pak to fungovalo tak jak popisuju)
Line Asist – to je jiná písnička. Systém má hlídat řidiče jestli se umí udržet v pruhu tedy NENÍ to inteligentní asistent, který sám řídí. Proto kličkuje po silnici jak opilý když ho necháte řídit samotného. Ten systém je vhodný tak pro řidiče začátečníky, kteří nevědí kde jim končí auto. Jinak je to systém k zlosti. V tom mě Scala neskutečně srala, že se pořád zapínal. Navíc ve Škodovce asi levá ruka neví co dělá pravá a tak zatímco manuál říká, že se ten systém má používat jen v ideálních podmínkách na dálnici. Auto ho tvrdohlavě zapne hned po každém nastartování… V Civicu jsem to vypl ještě než jsem poustil autosalón a od té doby je to vypnuté. Systém na nic.
LKAS – ve Scale nebyl přítomen v Hondě funguje dle očekávání. Opět NENÍ to autopilot!!! Ten systém je aktivní inteligentní udržování vozdila v jízdním pruhu neboli v přímém směru. Je určený pro jízdu na dálnici ideálně v kombinaci s ACC. Proto také lze používat jen v rychlostech 80-180km/h mimo toto rozmezí (s nějakou tolerancí) se opravdu sám vypne a upozorní na to zvukem.Netrpí opilostí jako běžný LineAsist. Když se chytne čar tak jede více méně rovně, jak mu správně vyvážená kola, sjeté gumy a křivost silnice dovolí. Také i tento systém očekává, že řidič má ruce na volantu a pokud detekuje, že nemá tak na to upozorňuje a v krajním případě se se zvukovou výstrahou vypne aby řidiče probral. Takže stěžovat si na to, že to je autopilot na nic je fatk uplně mimo mísu. Protože to prostě autopilot není. Ale je to nejužitečnější asistent, kterého jsem zatím v autě měl. Není problém najet na dálnici zapnout LKAS a ACC a opravdu nechat jet auto dle sebe jen se občas dotknout volantu. Využívám dost často. A pár tisíc km jsem v tomhle režimu najel takže mohu říct, že funguje velmi dobře. Nemá problém se špatnými čarámi, umí jet i podle jedné čáry a doknoce zvládl i okresku bez čar celkem slušně. Co neumí je zůžení a moc čar na silnic… ale to je logické
ACC/CC – ve Scale jsem měl obyč CC takže tam neni co hodnotit. ACC mám v Civicu a dle mého funguje dobře. Stěžovat si na to, že se ACC neumí lepit ostatním autům na nárazník abyste mohl využívat vzduchový pytel je opravud – omlouvám se za ten výraz – demence. Takhle se na silnici fakt jezdit nemá. Při minimální nastavené vzdálenosti hlídá rozestup cca 2,5s méně už fakt není bezpečné. A při tomto rozestupu je potřeba aby opravdu byl řidič neustále ve střehu a abyl připraven reagovat na průser, protože toho času tam opravdu moc nezbyde. Bohužel negativum je, že už se mi 2x stalo, že tempomat nereagoval na bílé nákladní auto. Prostě ho nepoznal dokud ho nezaregistroval „front asist (nevim jak se to jmenuje u hondy přesně). Potřebu přepínat ACC do režimu CC nějak nechápu. Pokud mám „hloupý“ tempomat tak musím brzdit, když se blížím k jinému autu. Pokud mám ACC tak mohu brzdit také a nic mi v tom nebrání. Pokud mám potřebu někomu jezdit nalepený na prdeli, tak když se blížím k autu před sebou tak dám nohu na plyn a ACC zpomalovat nezačne. Je to celkem pohodlné a na dálnici, když je potřeba dát auto předemno najevo, že chci jet, užitečné. Co bych uvítal vypnout je predikce, že auto v pravém pruhu jede rychleji než auto před ním a může mi tam vjet. V tu chvíli ACC začne mírně zpomalovat. To mě nebaví. Ale nestává se to nějak často aby mě to štvalo.