Výběru a koupi stíhacích letounů musí předcházet racionální koncepce a analýza provozu a funkčních požadavků (aktualizováno) - zpět na článek

Počet komentářů: 854

  1. Uvědomuju si, že jdu s křížkem po funuse a diskuze už je buď mrtvá nebo Off-topic. Ale z vašeho článku stejně jako z těch minulých zase ční zaujatost proti F-35. Argumentům proti dáváte větší váhu než těm pro. Viz. Meteor co bude v roce 27 a ještě s uštěpačnou poznámkou že možná. Že AIM-120D je už dnes jste zamlčel záměrně?
    Obrázek co demonstruje schopnosti supercruise u F-22 byl zase záměr? Jediné stroje co umí něco podobného jsou možná J-20 Su-57 pokud soudruzi pokročili s vývojem motorů.
    Boj s letouny 5. generace není klíčová potřeba VzS AČR dnes. Ale kupujeme letadla na příštích 10 let a pak pořídíme nová?
    V analýze potřeb pro různé situace zmiňujete Magazine depth (hned 2x) protože víte že ve stealth režimu je to u F-35 slabá stránka, ale schválně zamlčujete závěsníky pod křídly, kdy sice oslabíte stealth, ale magazine depth značně vzroste.
    V bodě interoperabilita se státy Nato jste na oko objektivní, ale zase jste pozapomněl, že pokud budeme provozovat typ co má drtivá většina spojenců, je pravděpodobnost, že na spojenecké základně najdeme potřebné vybavení, nebo seženeme náhradní díly je jaksi mnohem vyšší.
    KF-21? Provozovat stroj od státu co není v Nato jsme už jednou zkusili. V době kdy důležitost vzájemné komunikace a kompatybility jen roste byste chtěl stroj, do kterého by se musel draze a složitě integrovat Link-16, Lpi rádia, Nato kompatibilní IFF. Tohle všechno má F-35 v základnu a navíc integrovaný targeting pod což je další drahá položka, bez které jsou dnešní stroje v air2ground roli neefektivní.
    Poláci to zaplatí a nám to nabídnou na stříbrném podnose?
    U Gripenů jsme Nato datalink zavedli až v roce 2020. Po 15 letech co je máme. Aktuálně trpíme nedostatkem přídavných nádrží, protože se už nevyrábějí a pro mise na Islandu a v Pobaltí bychom jich potřebovali víc. U letadel z Koreje by takových problémů bylo násobně víc.

    1. Radši by měli sehnat avangard s nekonečným pohonem. Bělorusové ho mají a v práglu je za minutu.

      🙂 ..& serepetičky. Jako pvos-ák před miléniem mám tohle za hry debilů, sorry jako. Obrazně proti thorovu kladivu.
      ..Link-16, Lpi rádia, Nato kompatibilní IFF.. a růžovou křivolínu
      https://www.youtube.com/watch?v=E-H0jvWosC8

    2. taky asi nikdo nikdy nigde nic neřikal vo létalách z Koreje, že ne? :)

      1. @Behemot
        a to je právě chyba, konkurence muší bejt.
        Kdyby se udělal fake tendr s Gripen F, F 35, F 16, Rafale a vítězem se stává, aspoň by to nebylo tak trapné.
        FA 50 je taky dobrá levnější varianta pro mise CAS a AI než F 35.
        L 159 skončí bez náhrady a L39 NG unese o 900kg výzbroje méně.

      2. četli jsme stejný článek?

        1. to se občas ptám taky, dyž pravidelně vidím náký lidi uvádět věci, který netuším, kde zebrali, v článkách pod kerejma diskutujou to totiž nebejvá

          pravda, občas se zase stane, že nekdo nevidím, co tam napsaný JE

    3. Nikoli. To jen z vás čiší podjatost, kdy cokoli nehraje do karet F-35 je hned cosi podezřelého, nečistého, zlolajného. No a hlavně z vás čiší, že nemáte nastudovanou historii, koncepci a konstrukční kompromisy CALF/JAST/JSF/X-35/F-35. Ten letoun byl od samého začátku konstruován a zamýšlen jako „strike“ platforma pro penetraci nepřátelskou PVO. Zbytek mu chudákovi hodili na hrb škrtem pera, ale vždy to bylo jen druhořadým kompromisem. Ergo kdo potřebuje penetraci do hloubky nepřátelského území, nebo se pohybovat v A2/AD, tomu F-35 poslouží skvěle. Je to opravdu prvořadá potřeba AČR, kvůli které stojí za to obětovat úplně všechno ostatní? O to tu jde.

      V supercruise je samozřejmě F-22 fenomén sám o sobě, ale Eurofighter zvládá něco mezi M=1,2 a 1,5, Gripen E asi M=1,2, Rafale údajně M=1,4. Nikoli kvůli síle motorů, ale protože delta-canard je prostě aerodynamicky ideální pro stíhačku (a s canardy se dá šikovně pracovat FBW pro optimalizaci aerodynamiky, nebo pro optimalizaci (V)LO, dle potřeby.) Chtěli to tak i Američané ve vývoji budoucího JSF, jinou cestou se vydali kvůli nutnosti odlehčit to pro STOVL. Číňané to tak také zvolili.

      AIM-120D je srovnatelná s Meteorem? Včetně NEZ? Opravdu? Měl byste to honem napsat Američanům, aby přestali blbnout s vývojem AIM-260, když to přeci není potřeba.

      Co se produktů KAI týče – ušlo vám, že Polsko již koupilo KAI FA-50PL právě s Link 16, patrně NATO Mode 5 IFF atd., a že článek výslovně vybízí zvážit vstup do KF-21 po Polácích, kteří to plánují ve fázi KF-21 Block II?

      Co se Gripenů týče, nedostatkem baků trpíme jen proto, že Obrana zarputile odmítá koupit nové švédské. Všechno ohledně Gripenů bylo jen problém kolenovrtství ze strany AČR – což by u F-35 byla tedy zatracená sranda, protože tam jde automaticky o násobky částek.

      1. Myslim,ze ve finale jde o obrovsky lobbing lockheedu o nic jineho.

      2. F-35 mě až tak nerajcuje, ale bohužel nevidím k ní nikde rozumnou alternativu. Supercruise je skvělá věc pokud chcete při OCA či CAP pokrýt obrovský prostor. Sám píšete, že k tomu naše stíhačky na našem malém písečku používat nebudeme, takže jeho výhoda pro nás odpadá. Nechápu proč jste tedy postoval ten bombastický obrázek F-22 vs F-35. Pokud chcete udělit raketě energii aby dolétla dál, stačí jí pomoct přejitím do nadzvuku použitím AB, tak jak to dělá drtivá většina ostatních.
        AIM-120D vs Meteor. Gripen Meteor potřebuje, protože bez stealth nemá jak se dostat k nepříteli dost blízko. F-35 s AIM-120D a MADL datalinkem tohle nepotřebuje. Proto taky v Americe s vývojem LRAAM zaspali. Doteď to nepotřebovali. Až to potřeba bude, AIM-260 bude hotová.
        O optimalizaci F-35 jako holky pro všechno samozřejmě vím, ale přece to není o tom že umí všechno, ale nic pořádně.
        Canard co optimalizujete natočením pro LO je dobrá věc na papíře, ale v reálném prostředí, když na vás svítí víc než jeden radar je vám to k víte čemu.
        Ano MO je kolenovrstvím proslulé, proto pořízení čehokoliv, co není ‚dokonalé‘ hned ze startu znamená, že se to nedokoupí, nebo dokoupí ale draze a s brutálním zpožděním. F-35 Block 4 bude ve stavu kdy na něj léta nebude třeba sáhnout.
        Nákup nových přídavných nádrží pro pronajaté Gripeny jaksi není možný, protože máme nádrže odhazované pyrotechnicky a ty se už nevyrábí. Nové Gripeny je odhazují pneumaticky. Viz. https://czechairforce.com/news/problematika-dalsiho-provozu-ceskych-gripenu-po-roce-2027/

        1. ty asi nemáš moc ponětí, k jakýmu nasazení ty křápy sou, ty stélte, co? :)

        2. Protože kontext té tabulky byla hypotetická potřeba vybojovat vzdušnou nadvládu nad Pobaltím proti stíhačům 5. generace, kde tvrzení milovníků Lockheedu je, že F-35 je vlastně jako ideální Air Dominance Fighter, kdežto já tvrdím, že na to jsou v NATO onačější stroje determinované hlavně kinematikou. Protože to ta určuje dosah PLŘS s rozběhem, ta určuje manévrovatelnost, ta určuje defenzivní schopnost proti nepřátelským PLŘS přes energy bleed atd. A TTP jasně ukazují, že F-22, Typhoon a Rafale jsou jedna liga, kdežto F-35 je úplně jiná soutěž.

          F-35 bez ohledu na Block nikdy nebude ve „Stavu, kdy na to léta nebude potřeba šáhnout“ z důvodu, že celý projekt F-35 a jeho JPO je koncipován jako inkrementální a agilní vývoj. Z toho plyne, že vývoj NIKDY nekončí a VŠECHNO se neustále mění. Pro finanční toky Lockheedu to byl naprosto fantastický a bezprecedentní win, pro USAF to byl takový lose, že ve specifikacích NGAD je celý agile/inkrementál přísně zakázán!

          F-35 není žádná „optimalizace“, to značí něco dobrého po všech ohledech a ještě lepšího v jednom. Celé inženýrství je obor z principu postavený na „trade-off“, což není do češtiny přeložitelné jako kompromis i když se to tak říká, ale výběr jednoho ze dvou zcela neslučitelných a protichůdných konstrukčních parametrů. U F-35 byly všechny trade-offs dělány pro stealth VSTOL supersonik“, což je tak šílená konstrukční kombinace, že to totálně a neřešitelně podělalo aerodynamickou koncepci. Původně to měl být totiž také delta-canard, to neprošlo ani smykem. Na to ještě dobastlili šílenou bomb bay pro nejtěžší JDAMy a tím zlikvidovali jak multi-band stealth, tak dorazili aerodynamiku. Ve výsledku je to ve všem kromě deep Air Interdiction jen o trošku lepší F-16 – čímž se vracíme k tomu, že na tyto mise a pouze na tyto mise je to bezkonkurenční, kdežto na cokoli jiného je to zoufale drahé a suboptimální letadlo s jedinou výhodou stealth a zato 3x vyššími provozními náklady podle GAO, která ovšem naráží na jiná konstrukční omezení.

          Například pro to vybojování vzdušného boje je stealth úplně k ničemu, pokud jej nedoplňuje adekvátní kinematika. Protože veškerý stealth AD funguje na tom principu, že se stealth letoun vyhne a uteče detekčním dosahům radarů a zbraní nepřátelských stíhačů se supercruise. Jakmile je kinematika stealth letounu citelně podřadná útočníkům „na hrubo“ naváděným do oblasti jeho výskytu L-band nebo VHF radary apod, prostě ty nepřátelské radary letoun jako F-35 nakonec doženou pod úroveň detekce a sestřelí. Proto mají Američané F-22, proto má NGAD požadavek na ještě lepší kinematiku, a proto RAF i Luftwaffe mají F-35 ve „strike“ roli a pro Air Dominance si nadále budou vydržovat a modernizovat Typhoony/Taifuny.

      3. jeden takovy mensi problem… Gripen E umi supercruise pouze holej, stejne jako vetsina „vykonu“ udavanych pro Gripen jak E tak C, jsou udavany pro holy stroje, pokud se osadi jakoukoliv vyzbroji ci bakem se kterym litaji bezne aby vubec nekam dolitli, tak napr. jejich maximalka opravdu neni M2+, F-35 ma supercruise takovej polovicni, ale vesmes ho ma taky, jenom potrebuje na prekonani rychlosti zvuk afterburner, nicmene na nasledny let nadzvukovou rychlosti ne ;) stejne jako se „vykony“ udavaji u F-35 v bojove konfiguraci ;) ne jako holej stroj…

        problem cislo 2… uslo ti ze polsko nakoupilo jak F-35 tak tedka jde po F-15EX, a ma F-16… FA-50 opravdu nebudou tvorit pater jejich letectva :D KF-21 polaci zatim nekupuji… pouze se rika ze maji o to zajem

        zustal bych u toho vyvoje SW… pripadne zavolal do LM a nabidnul jim tvoje SW reseni… kdyz se ti to povede, bude z tebe bambilionar…

    4. Já tam nevidím zaujatost proti F-35, ale zaujatost proti potenciáně nekoncepčímu nákupu a zcela nekritické adoraci F35 ze strany lidí, kteří by měli kopat za ČR a ne za dodavatelskou firmu.

      Pokud by byla provedena seriózní analýza ze které by vypadlo, že F35 je nejlepší volba, tak by zastánci F35 mohli veřejnosti předložit seriózní argumenty a ne kampaň kombinující reklamu na prací prostředky (F35 je jediná stíhačka, která silanizuje), metody používané pro boj s třídním nepřitelem (kdo zpochybňuje F35 je ruský agent a dezolát), a argumety, které používají nedospělé děti (Franta i Pepa mají nový mobil, tak já ho musím mít taky, protože jinak nebudu dost Cool).

      1. Hlavně ač přes podivné parametry „schopností jdou prý 35tky aktivovat jako specifické drony na „velkou ránu a to že synchronizovaně jdou tak že neduplikují cíle a tuším že jsem to zaslechl z radia od pana Števce? 600 veuálu? Alis cíl světí prostředky, no fuj. Za mne je chtějí v rusku vyexploatovat za každou cenu a rozhodují za velkou louží a na „plebsu jim nezáleží s jejich půlmiliardou georgijských poradních kamenů co odstřelili a prý inovali na pouhých snad 135 000. COŽE?
        U zdegenerů už se nedivím ničemu.🙂🙂🙂

      2. Na to, že komunikace vlády směrem k veřejnosti je naprosto tristní, jsme si už přece zvykli. Seriózní analýzu provedla komise na ministerstvu co nákup F-35 doporučila. To že její výstup není veřejný je chyba, aspoň část odtajnit mohli. Pokud nevěříte jim, čemuž se ani já po všech skandálech MO co byly a jsou nedivím, můžete se zamyslet, proč F-35 pořizuje Švýcarsko, Holandsko, Španělsko, Řecko, Dánsko, Itálie, Británie, Belgie, I sousedé Švédska Norsko a Finsko.
        Z mimoevropských Jižní Korea co vyvíjí ty autorem adorované KF-21, Kanada, kde proti nim byla obrovská politická loby, ale nakonec dali za pravdu rozumu, Austrálie
        a samozřejmě Izrael, který s nimi má nad Sýrií naprostou cochcárnu a Rusy dodaná PVO s tím nic nenadělá. Proto i mě připadá, že ryk co se proti F-35 nese směřuje primárně z Kremlu.

        1. Asi chceš a podobní nasypat na palice kloudný trails ala „kovid, opravdovou tečku. No ač (pa)vzdělaní jste tahouni.

        2. yellec 24.9.2023 v 13:14

          Nedávno jsem náhodou zachytil: Belgické ministerstvo obrany odmítlo dodávky prvních stealth letounů F-35A objednaných v říjnu 2018, přičemž letouny byly údajně shledány jako „technicky nevyhovující“ a vyžadující další vylepšení softwaru, než budou splňovat standardy letectva.
          https://www.securitymagazin.cz/defence/dalsi-rana-pro-stihace-f35-nemohou-byt-letouny-gripen-nebo-rafale-lepsi-volbou-1404071204.html
          Ryk z Kremlu tedy dosměřoval až do Bruselu, musí být skutečně velmi silný.

          1. Ano, problémy se softwarem se nevyhýbají nikomu a ničemu. Čím složitější stroj, tím je to horší. Ale čistá logika mi říká, že Lockheed Martin má lidskou a materiální základnu násobně větší než Saab. Počet vyrobených a dodaných strojů ve vyšších stovkách, nebo už tisících? Čemuž odpoívá tlak zákazníků na řešení problémů. Srovnejte s dodávkou radarů dodaných do ČR Izraelem. Tady je máte a dělejte si s tím co chcete. Že to nesplnilo vojskové zkoušky? My se vám na to podíváme. Někdy. Možná. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3547419-izraelske-radary-madr-opet-neprosly-vojskovymi-testy

            1. Protože to není dělané pro piloty, ťuňtové.

              1. Jenom je to potvrzení toho když na společném letu litovali američany na oběžné dráze že se vracejí ve skafandrech s omrzlinami. Takže nic co by vás u tržníků mělo překvapit.

            2. yellec 24.9.2023 v 13:40

              Ještě jedna poznámka -výrobce F35 býval v minulosti znám silnou korupční aktivitou. Platí to ještě, nebo došlo k sebereflexi a nápravě? Selským rozumem zpracováno, aktuální chování vlády naznačuje, že to ještě platí…
              Jinak: pokud si všechny sousední státy pořizují stejné letadlo, nebylo by žádoucí pořídit si něco úplně jiného? V mém oboru se tomu říká biodiverzita a pro úspěšné přežití společenstva má být co nejširší.

              1. Ano, Darwin by vám dal jistě za pravdu. V rámci diverzity by bylo záhodno, aby měl každý jednotlivý voják v poli zbraň jiné ráže.

                1. yellec 24.9.2023 v 14:35

                  Ano, ostatně jsem to zažil v praxi.
                  Byl jsem vyzbrojen pistolí, zatímco Franta měl samopal, Lojza kulomet a Tonda pancéřovku.

                  Podle nastaveného druhu žertování považuji diskusi za ukončenu.

              2. Diverzita je jednou z mála možností jak efektivně čelit problému zvanému selhání ze společní příčiny. Každý, kdo se profesionálně motá kolem jakékoliv technické bezpečnosti a není úplná lama v oblasti bezpečnostních teorií tento problém zná a diverzitu vítá.

                Málokterá bohatší země, která nakupuje F35, plánuje mít F35 jako jedinou platformu. Takovou společnou příčinou může být klidně i to, že USA udělají update firmwaru, který bude v jejich zájmu a ne v našem, nebo to, že někdo přijde na to jak udělat update firmwaru na dálku a nebude to výrobce …

                Proto je důležité, aby ty nákupy byly koncepční a ta koncepce koordinovaná se spojenci.

                Mě fascinujue, jak hlásáme, že se letadla nakupují na 50 let dopředu a součástí toho nákupu je neochvějná vize „Se Spojenými státy na věčné časy a nikdy jinak“. Důvodů, proč nás USA mohou nechat ve štychu je mnoho – počínaje výsledkem voleb v USA a konče tím, že USA budou mít své kapacity vázané jinde.

                Součástí evropské koncepce by měl být scénář, že se na nás USA kompletně vykašlou, stejně jako by součástí naší koncepce měl být scénář, že se na nás vykašle Německo s Francií.

                1. Shi 24.9.2023 v 15:20

                  Přesně.
                  Pořízení F-35 aktuálně předváděným procesem považuji za selhání kooperace v rámci NATO v praxi.

                  1. nedávno se to dokonce stalo, že bylo uzemněné až 90 % flotily nekterejch států (problém měla řada strojů i od zcela jinejch fabrik), kvůli podělanejm katapultačním sedačkám původem od jednoho subdodavatela :)

        3. Proč F-35 pořizuje Švýcarsko, Holandsko, Španělsko, Řecko, Dánsko, Itálie, Británie, Belgie, I sousedé Švédska Norsko a Finsko ?

          Předpokládám, že jim F35 vyšla jako vhodná součást jejich dlouhodobé koncepce budování armády včetně potřeby nosit dopravit jaderné zbraně do vzdušného prostoru nepřítele.

          Pořizují tyto země F-35 jako primární nástroj na air-policing a nebo pro tyto účely mají a budou provozovat něco jiného?

          Já bych neměl problém s žádným řešením, včetně toho, že my budeme provozovat flotilu něčeho jako 500 ks L-39NG upravených pro boj s drony a air policing pro nás bude hlídat někdo jiný. Pokud to bude součástí dlouhodobé strategie, tak cokoliv podivného může ve skutečnosti dávat mnohem větší smysl než potenciálně nekoncepční nákup F-35.

          Ano, po skandálech a totálně nesmyslných nákupech resortu obrany a změnách koncepce podle toho kdo zrovna vyhrál volby nevěřím ani trochu.

          Kdysi jsem četl jakýsi sáhodlouhý koncepční dokument (bílá kniha?) a tam mě zaujala věta v tom smyslu, že se s vrtulníkovým letectvem nepočítá. O pár měsíců později se v médiích objevilo, že budeme pořizovat vrtulníky. A tak je to tady posledních 25 let pořád dokola.
          A najednou máme uvěřit, že se stal zázrak a zrovna nákup F35 je koncepční, rozumný a problém je jenom v tom, že MO špatně komunikuje? Ale no tak …

          Já profesně spadám pod vliv jiného ministerstva, kde se peníze utrácí úplně jiným způsobem a přímý korupční potenciálů tam je velmi malý – i tam je to dlouhodobě přehlídka arogance, nekompetence a zaslepenosti, které tuto zemi táhne ke dnu.
          Byl jsem kdysi ve skupince na kterou náměstek ministra dost nevlídně křičel – z odborného hlediska totální nesmysl, který prosazují, je prý politické rozhodnutí a my do toho nemáme co mluvit. Jiná náměstek nám celkem vlídně sdělil, že dlouhodobý vysoce negativní důsledek je vůbec nezajímá, protože zadání je levně a rychle. Třetí náměstek tentokrát jiného ministerstva nám sdělil, že evropská priorita je sice podpora X a rozhodně ne podpora Y, ale oni už mají vymyšleno jak ty evropské peníze ohnou směrem od X k Y aby X nedostali skoro nic a Y dostali všechno. A ani se za to ani trochu nestyděl.

          To není komunikace vlády směrem k veřejnosti, to je – „vyhráli jsme volby a 4 roky je Klondike náš“.
          Takže ani tam, kde trošku víc vidím pod pokličku, to nevzbuzuje jakékoliv důvody k důvěře v to, že lidé na ministerstvu hájí aktivně zájmy této země. Lidi na ministerstvu drží hubu a krok, protože kdo se znelíbí bude odejit. Součástí schopnosti na ministerstvu dlouho vydržet a dostat se do horních pater je nevybočovat moc z řady.

          1. Proč pořizují F-35? Proč všechny tyhle státy nakupují superdrahou výzbroj a zároveň nechají své území bez odporu kolonizovat negry a muslimáky?

            1. Protože kolonizace je čistě politické rozhodnutí (stejně jako nákup F35), které vlastně s bezpečností vůbec nesouvisí a kdo tvrdí něco jiného, je agent cizí mocnosti :-D

              1. Čím víc to hemžení pozoruji, tím víc si myslím, že má Petr Hampl se svou teorií o „nové aristokracii“ pravdu. F-35 je přesně to, co téhle vrstvě konvenuje, drahý fetiš, který propagují přesni ti lidé, kteří rozhodují o jeho nákupu. Hlavně mít pěkné prezentace v powerpointu.

            2. Dobití území nejen ekonomicky a etnicitidou ale i religiózně dokrínou proroka a úplně bez sktrupulí tržně a jak zařídíl bombama to jak kaddáfí řekl že euál dobijou dělohy muslimských žen ale sarkozi nedbal po jeho nabídce že ho zbaví dluhu za prezidentskou kampaň u afrického vůdce patrně i za hrozbu svatému dolaru „vyhrožováním zlatém lýbijským kdo chce africkým denárem. Misto aby mu řekl že mu vysuší vošintonskou bažinu jaderkou tak teď vás suší kalergrianti podlokajníků bilderbergu s bruselony potomky dědičných kolonialistů naruby, kšeft je kšeft pod globálními lichváři, korporáty bussinessmanů, kripnády. Podcivilizovaní inkluzkami brutální funkční negramotnosti novodobé ikvizice hyperzdebilizmu trha mamona – zmar devast beznaděj. // lidské zd(st)roje

              Ufff to jsem se rozepsal, končím a howgh / haug. :-) Kravalerie honáků krav, kovbojů.
              https://www.youtube.com/watch?v=nk8tZa_Ev28

              cca. 37:45
              https://www.facebook.com/zrodou.mojmir/videos/1011434726838345?locale=cs_CZ
              A aby toho nebylo málo.
              23/09/2023 at 23:48
              Jsou to kryplové s prostředky ale dělají vědomě zkázu a jak to jde ale myslí si že si svou „bublinu na záchranu udělají. A okolí jim to dovoluje.
              A tahají krypláky „trha mamona – maňasy pro ně za drobné. Odkaz a video.
              https://pravyprostor.net/?p=166357
              https://www.badatel.net/apple-ohlasilo-iniciativu-na-trvale-odstranenie-uhlika-z-atmosfery-pomocou-teraformacie-a-genocidy/#comments
              A tohle je taky „jed lé :-)
              v tajmu 58:05
              https://www.facebook.com/100094074429518/videos/1428249721064783
              Tajtrdlíci a daglberci herr manů a hektorů, co co.

          2. Shi: S prominutím pitomost co píšete. Copak Švýcarsko, Holandsko, Španělsko, Řecko, Dánsko, Itálie, Belgie, I sousedé Švédska Norsko a Finsko mají atomovky? Ne nemají. Jinak ohledně korupce nevidím rozdíl mezi SAAB a Lockhead.

            1. Pitomosti? Z uvedených zemí minimálně Holandsko, Belgie a Itálie jsou dlouhodobě zapojeny do programu „nuclear sharing“, některé další si k tomuto programu možná nechtějí zavřít dveře. A USA se nechaly slyšet, že do budoucna budou F35 jediná platforma, kterou půjde jako nosiče využít. Jinými slovy tato schopnost může být pro některé země významným faktorem při rozhodování.

              Některé z uvedených zemí si dokázaly vyjednat zajímavé offsetové programy, které nákup pro danou ekonomiku aspoň trochu zlevní. Například Itálie bude F35 zřejmě bude montovat F35 i pro Švýcary, z offsetů bude benefitovat švýcarský RUAG.

              Jaké zajímavé offsety jsme si vyjednali my?

        4. Údajná seriózní analýza je podle posledních informací poslanců natolik tajná, že ji Černochová odmítá ukázat dokonce i poslancům z výrobu pro obranu. Celé je to v režimu „my jsme vláda, musíte nám věřit, ale nemůžeme vám říct proč.“

          Ve Švýcarsku je pokud vím takový skandál s tím, že je Lockheed a vláda obelhali s provozními náklady, že uvažují o vypsání druhého referenda.

          Norsko a Finsko si kupují F-35 výslovně kvůli deep strike do nepřátelského území.

          Nizozemí, Belgie a Německo musí pořídit F-35 kvůli sprostému vydírání, že jsou členy NATO Nuclear Sharing ale bomba B61 Mod 12 bude, narozdíl od předchozích verzí, certifikována výhradně a jedině pro F-35 a žádný jiný letoun v Evropě. Smolík pacholík, prostě musíte koupit od Lockheedu a tečka. Přitom původně měla být certifikována např. i pro Super Hornet, který původně chtěli koupit Němci v kombinaci s Growlerem, a uvažovalo se o certifikaci Typhoonu. Ale když německý tendr nevyšel ve prospěch Lockheedu, stalo se „něco záhadného“ a ve výsledku všichni členové NNS klubu musí koupit F-35. Naštvaní Němci si tak na REB si postavit zcela novou verzi Typhoonu, Typhoon ECR. Což mimochodem dost uvádí na pravou míru reklamy Lockheedu, že F-35 je kromě všeho údajně i perfektní rušička. Mimochodem USAF naznačuje, že F-35 nemůže přežít bez synergického efektu rušení. Jaký bude poměr počtu rušících letounů ku F-35 v NATO?

          Izrael měl nad Sýrií cochcárnu i s F-16, F-35 si kupuje opět na Deep Air Interdiction na Írán – a společně s nimi kupuje i více F-15EX na boj vzduch-vzduch, ačkoli jsou „morálně zastaralé“… Kinematika.
          https://breakingdefense.com/2023/01/israel-formally-requests-25-f-15-ex-from-the-us-sources/

          Kanada chtěla Super Hornety a F-35 zvítězila hlavně proto, že Boeing vytočil Ottawu do ruda a zavřel si dveře bouchnutím, když s naprosto sebevražednou drzostí zažaloval kanadský Bombardier za nedovolenou státní podporu uprostřed tendru a pokusil se jej tím zcela zničit.

          1. Prosil bych o zdroj na ten Švýcarský skandál. Jestli bude stejně přesný, jako ten link co jste vložil o Izraelském zájmu o F-15EX, kde jsem marně hledal že je chtějí na boj vzduch-vzduch, tak už chápu jak vznikají vaše analýzy.

            O Německu jen tolik, že z té země toho moc racionálního za poslední léta nepřišlo. Jejich zájem o F/A-18 byl motivován hlavně tlakem domácího průmyslu na vývoj vlastního stroje 5. generace, takže ten krok s certifikací B61 pro F-35 je sice naschvál, ale když Němci o ty atomovky tolik stojí, dobře jim tak.

            A to Norsko s Finskem budou ty deep striky podnikat kdy? Že bych se radši zavčas přesunul někam do jižní Ameriky, protože si tím velmi pravděpodobně přivolají jadernou odvetu.

            1. Trollení?

              Zkuste sledovat letecký tisk (jako L+K, The Drive’s The War Zone, AW&ST) více než jeden den, a zkuste hledat ve více než jednom zdroji.

              Konkrétně se o nutnosti moci provádět deep interdiction vyjádřilo Finsko, a to v zdůvodnění proč potřebuje stroj se schopností stealth a nekoupilo Gripen. Kontextem je pochopitelně obrana v případě napadení Ruskem, takže pokud chcete hrát zde tak oblíbenou hru „když Rusko někoho napadne, ten by se raději neměl bránit, protože jinak schytá beztrestný jaderný úder Ruskem“, považuji to za již naprosto zjevné trollení.

              Škoda, chvilku to vypadalo, že chcete diskutovat k věci.

              1. nevypada to, ze ho moc sledujes ty… nebo neumis moc po americku…, z tvejch radoby odbornejch clanku cloveka co programuje, ale nevyzna se, to spis vypada na to ze tvuj zdroj informaci je blog michal a petr…

  2. Va cha cháá, tohle neznám a vy? 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=eolvdpvyJzs

  3. Tak se vyjádřil i inženýr pochodového kroku:

    https://cnn.iprima.cz/gripeny-zdarma-nelakaji-ani-pavla-s-vyhledem-do-budoucnosti-se-priklani-k-letounum-f-35-413062

    Takže pořízení nejdražšího exponátu muzea ve Kbelích je jasné. A jednou si před ním budou odplivovat stejně jako před B-534.

    1. Jihočech Honza
      „…se vyjádřil i inženýr pochodového kroku…“
      – – –
      Vyjádřil – a jinak, než onehdá. Proč? Protože noty. Ty rozhodují, ne on.

      .

      1. Dovedu si ho živě představit v závěrečné scéně filmu „Bílá paní“, drží fangli, z prnglahrdla volá „Ať žije nový most, ať žije nový most“ a vede směle zástup do vody.

    2. Je po volbách. Ohledně Maďarska otočil také a chtěl je žalovat. Prostě „předvolební smířlivá rétorika nebyla zasazena do reálného rámce“, abych tak parafrázoval legendu.

  4. p. Mrcasík na to samozřejmě neodpoví.
    Ale už se nám objevují rozpory vůči jeho tvrzení a tvrzení státní moci
    „Je zcela scestné, dětinské a absurdní si představovat, že by po nás v takovém případě NATO chtělo, aby naše miniaturní letectvo odletělo někam do dáli hrdinsky provádět expediční hloubkové strategické údery na nepřátelské území, jak vehementně naznačují některé šarže armády a ministerstva. Tato role přísluší jiným, vybavenějším, v čele s USA, Británií a Polskem.“

    „V žádné strategické koncepci České republiky nebudete mít nikdy přesně rozpitváno, že povedeme čistě obranu a že v životě nepovedeme útok. To je stejné, jako kdybyste měl tank a řekl jste, vy budete jenom v obraně a nebudete s ním útočit.“
    „S letounem F-35 se nemusíte takto prokousávat. Vyrazíte na misi se dvěma roji, což je osm letounů. Každému dáte zbraně proti vzdušným i pozemním cílům. Podle vysílání radarů protivzdušné obrany protivníka může vedoucí roje přidělovat jednotlivé úkoly a letouny mohou působit jak proti pozemním cílům, tak proti letadlům protivníka. To se už bavíme o potrestání.“
    https://www.novinky.cz/clanek/domaci-f-35-umozni-odstraseni-potrestanim-rekl-general-mika-40444554

    A ty dálnice jsme také škrtli:
    „Žádné starty z dálnic a otázka mlčenlivosti
    Generál popřel tvrzení, že by F-35 měly startovat z dálnic, jak se uvádělo na generálním štábu. „Z dálnic se nebude létat, protože bychom to museli trénovat – a ono stačí, když je tam dopravní kolaps teď, když se nic netrénuje,“ podotkl. „…
    „„Pořád tady máme dost letišť, která se provozují a mají betonový nebo asfaltový povrch.“
    https://www.novinky.cz/clanek/podcasty-politalk-general-mika-vysvetloval-sve-tvrzeni-ze-cena-za-f-35-bude-nizsi-z-dalnic-se-startovat-nebude-40444765
    Máme jich dost, akorát nevíme zatím kolik. :-)

    No a zpět o několik let (r. 2014)
    „Ministerstvo totiž i nadále počítá se záložními letišti pro případ mimořádných událostí. Ta jsou v republice dvě. Jedním je právě úsek D1 kolem Stránecké Zhoře. Druhým pak silnice R46 u Vyškova.“
    https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/letadla-na-d1-dosedala-jen-dvakrat-presto-dalnice-letistem-zustane.A141023_2110196_jihlava-zpravy_mkk

    Takže hlavně, že máme koncepci a to dlouhodobou.:-)

    1. @RK
      Koncepci nemají žádnou, u zelených mozků bych to ještě pochopil, u politiků také, ale už méně.
      https://www.novinky.cz/clanek/domaci-vlada-schvalila-nakup-f-35-40445005
      No uvidíme, co na to příští vláda a kolik tam bude smluvní pokuta kdyby to stornovali v 2026. ;-)

  5. A schvaleno vidite 150miliard fuc + x dalsich.

    Suvereni zeme nemuzes koupit F35,ktera je naprosto softwarove napojena na lockheedu a na usa. Podivejte se na turecko koupilo s400 a najednou z programu vypadlo
    proc asi…
    Fakt je,ze si zacli vyvijet vlastnich stealth drone a na nikoho nespolihaj momentalne ve vyvozu dronu docela dominujou za chvili budou mit I vlastni tank…

    1. Jen tak,aby me tu nekdo nepodezrival,ze bych radsi suchoje myslim,ze F15EX je 1000x lepsi nez posranej F35 skoro ve vsech ohledech pro nase potreby

  6. Koupi a provozem F35 vlastne posilate vsechna data primo vyrobci „pro jeho potreby“ nesdilim tu nazor ze by snad meli mit jadernou hlavici nicmene je to defakto trojskej Kun v kterekoliv armade strasne by me zajimalo jak maji upravenej software izraelci ve svych lightning ii hrozne moc by me to zajimalo jestli maj stejnou exportni verzi jako ostatni staty. Mimojine nikomu neni divne,ze britove si vyviji vlastni platformu tempest? Jak to? Pripada mi to pateticke nechci ty problemy s tema letadlama nemam pochybnosti o schopnostech udrzbaru v acr, ale posilani lidi z usa protoze pouze technik lockheedu smi tohle a tamto schvalne prvni zadost kverulanta kolik stoji hodina technika lockheedu tohle bude vic jak Sokol 😁😁😁

  7. Dotaz na p. Mrcasíka, specialistu na všechno. A ty selektivní metody jste odkoukal od koho?

  8. Masírka „To chceš!“ už jede..
    https://1url.cz/Kupjb

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2025