A nebo jeho bracha. Proto je mam v ignore oba, aby serjozovi nebylo smutno.
x-f
No pokud se pan autor ma dnes tak bidne, ze se mel lip za komousu, tak by se mel predevsim zamyslet co dela spatne, protoze to tak rozhodne nema vetsina lidi, jak se domniva.
Svedci to bud o jeho znacne neschopnosti dnes, nebo byl naopak znacne „schopny“ soudruh tehdy.
fatdwi
Článek příšernej, uvažování soudruha RK otřesné, se divím, že to vyšlo zrovna tady. Rozumím, že autorovi obecně proruské místní nálady, obdiv k Putinovi a stesky melouchářů a kádrováckých nedouků vnukly dojem, že tady chce každý zpátky rudé bolševiky. Nicméně přecejen s trochou nadhledu musí být každému zřejmé, že takové vyložené bludy, navíc doslova na blití zmanipulované („přece se dalo jezdit na podnikovou chatu“, „přece se mohlo v pohodě k moři do Rumunska“), tady úplně na úrodnou půdu nepadnou. Asi sociální bublina autora, zasloužilého komanče, co se měl dobře a dnes už se tak dobře nemá (proč asi?).
Mimochodem, argumenty jsou stejné, jako v mém okolí se pohybující dva fízli v důchodu. Mají barák, jezdí každý rok k moři a při jakékoliv příležitosti fňukají, jaká je drahota a jak mlíko stálo korunu, rohlík třicet halířů, masa byla plná masna (pro fízla jo, tam věřím, že vzpomínka byla jiná, než vzpomínka jiných) a kdo chtěl k moři, neměl přece problém (dtto jako s tou masnou).
A s ohledem na zjevně nízký intelekt autora ho tedy tipuju buď na fízla, gumu nebo něco podobného, ta podobnost je až zarážející (nesedí jen místo bydliště).
cool
Polární vír se prý zvětšuje, četl jsem v dvou týdnech po třetí nebo po 4. a tak prý to co zasáhlo ameriku loni s 30-40 mínus se zvyšuje se šancí pro euál tak třeba budeš mít nasněženo zadarmo. https://www.youtube.com/watch?v=hTdhXxxWREo
RK
Když to vezmu podle vaší logiky. Tak vy budete podle mne jeden z těch produktů toho „moderního“ školství.
Nechápete význam psaného textu.
V článku nic o Putinovi, proruské náladě atd. nezaznělo. Ani nějaké adorace komunistů a tehdejšího režimu, atd.. Tedy nevím odkud tato svoje tvrzení čerpáte…?
Co se týká těch podnikových chat, dovolené v rámci socialistického bloku, tak to přeci byla reakce na něčí příspěvek/y. A tedy popíráte, že toto tu bylo??? To jako myslíte vážně?
Co se týká těch cen. Proto je máte v článku uvedeny vč. odkazů. A průměrně inteligentnímu tuleni musí být jasné, že třeba to mléko asi dnes korunu stát nemůže. Otázkou zůstává, zda třeba cena 25Kč je opravdu odpovídající.
A poprosím, jak se projevují ty „proruské místní nálady“??? Konkrétně. To třeba tím, že pochybujete o směřování EU?? To už tady měli komunisté. Kdo měl nějaké pochybnosti, příp. hloupé otázky, tak byl označován jako západní agent, protistátní živel atd. Takže ta rétorika je pořád stejná.
fatdwi
RK: slovo „logika“ by funkčně negramotný člověk, kterým zjevně jste, používat vůbec neměl. Zatím pouze do puntíku potvrzujete, co jsem napsal a k tomu jste kdovíproč přidal, že nerozumíte psanému textu. Příště zkuste publikovat někde, kde je více zapšklých ex-fízlů, gum, zelinářů/řezníků a zaměstnanců OPBH, tam nejen, že sklidíte úspěch, ale ještě navíc tam najdete sobě rovný intelekt a budete se tam cítit mnohem lépe než tady, kde zjevně vůbec nejste schopen pobrat, co říkají oponenti, tím méně proč to říkají. Taky si nebudete muset lámat hlavu s daty a realitou a jejich rozpory s Vaším přesvědčením, protože v téhle skupinové kognitivní disonanci žijí všichni Vám podobní.
RK
to fatdwi
Začnu úplně jednoduchou věcí…
„autora, zasloužilého komanče“
Můžete toto prosím nějak konkrétně doložit???
x-f
Proc se furt dozadujete nejakych „konkretnich dukazu“, kdyz sam tady mate dost silna prohlaseni a nic jste nedolozil?
Ja bych po vas treba chtel konkretne dolozit to vase hlavni prihlasni co jste tu mel o kterem se tu s vami vsichni preme.
Muzete tedy prosim nejak konkretne dolozit, ze ja, nebo nekdo z ke rodiny, nebo nekdo z mych pribuznych, nebo nekdo z mych pratel ci kolegu se ma hure, nez se mel za komunistu?
Tvrdil jste, ze vetsina lidi seanhur, takze by se to melo tykat vetsiny lidi co znam, ale vsichni se maji vytecne, nikdo nestrada, vsichni maji krasna auta, jezdi na dovolene atd.
Tedy prosim o nejaky konkretni dukaz, ze se alespon keden z nich mel za komousu lepe.
Diky.
RK
to x-f
Víte, on ten svět není o tom, že vy si to myslíte, tak to tak přeci je.
Pokud třeba o někom prohlásíte, že je to např. „zasloužilý gestapák“, tak to směřuje tak nějak k pomluvě atd., pokud to nemůžete nijak prokázat.
Dejte mi sem moje prosím znovu to moje „hlavní prohlášení“. Nevím, co za něj považujete.
Jak můžu něco prokazovat o vaší rodině??? Nebo jak konkrétně se měla??? Vždyť jsem nikde o tomto nepsal.
A minimálně se měli lépe ti dva lidé, co zmiňoval přeci fatdwi. Nebo nepíše něco takového ve svém příspěvku, jak na to vzpomínají…?
x-f
Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.
Prosím aby jste toto konkrétně doložil na konkrétních lidech.
Děkuji.
RK
Kde jsem to prohlásil? Hoďte sem i čas daného příspěvku.
Některé konkrétní lidi vám už uvedl fatdwi.
fatdwi
RK: funkčně negramotný. Už jsem to říkal, ale v mé soc bublině se prostě takoví jako Vy běžně nevyskytují. Tedy uvedu na pravou míru, protože jste to („kupodivu“) zase nepochopil: ti dva (jedná se o manželský pár, mimochodem) se mají dnes výrazně lépe, než tehdy. Přesto neustále fňukají, jak je to děsný. Takže sorry, zpátky na značky, nemáte vůbec nikoho.
RK
No aspoň vím, že x-f a fatdwi je zřejmě jedna osoba. Aspoň dodržujte to přihlášování přes profily :-)
Co s tou pomluvou? Dáte sem už důkazy?
Forge
RK:
Jestli budeš ještě někdy publikovat, dej si závazek, že se nebudeš míchat do diskuze pod svým článkem.Jinak riskuješ psychickou újmu.Náznaky už lze pozorovat.
RK
to Forge
Zvážím.
Ale čekal jsem, že se třeba objeví nějaký ten „expert“ a vysvětlí nám, že třeba el. je pořád levná a optimální cena by tak mohla být třeba 20Kč/kW a teď tu nahrne za kolik se vyrábí, distribuuje a následně kolik na tom „mají prostředníci“ a na závěrem mne utře tím, že ano el. stála pro občana cca 0,5Kč/kW, ale již výrobní cena byla 1Kčs a stát to nějakým způsobem občanům „dotoval“ přerozdělením z jiných sektorů/výrobků.Tak zase nic.
Forge
RK:
Ono tohle srovnávání je k prdu.Vem si, že někdo je nadšen, že si může koupit televizi za pár šupů a tenkrát to bylo patnáct litrů.Někdo zase postrádá to, že kamkoliv se odstěhoval, měl právo na zaměstnání v místě.Komouše nesnáším a nechci ty zmrdy zpátky.Nicméně i tehdy se dalo žít svobodně a vpoho.Stejně jako dnes.Celá diskuze je o hovně.
Sysop
Dovolim si podotknout, ze ta barevna Toshiba, co si ji moji rodice v roce ’81 koupili, dodnes an chate hraje. Tomu se ani zdaleka nevyrovna zadna ze soucasnych televizi.
Nesouvisi s politikou nebo zrizenim, souvisi s tehdejsi kvalitou. Tomu pak obecne odpovidala i cena.
x-f
Sysop:
Pokud přijmu jak fakt, že vysoká tehdejší cena byla kvůli vysoké kvalitě (což myslím z většiny nebyla), pak je otázka, zda dává smysl klást takový důraz na kvalitu, když pak výrobek technicky výrazně přežije svojí morální životnost.
Podle mě by to bylo plýtvání prostředky.
Forge
Sysop:
O tom žádná.Byl to jen příklad k tématu.
RK
to Forge
Ano. I tento pohled lze přijmout. Prioritou nová TV jednou třeba za 2 roky a k tomu kupa dalších krámů.
To je mimo článek, ale bohužel nějak potkávám čím dál víc lidí, kteří řeší právě ten „základ“, nikoliv novou TV. A už jsem slyšel: Za dodávku tepla do bytu +2000,Kč, ale my už ty peníze jako rodina prostě nemáme… A to jsme osekali, co šlo. A znovu říkám, žádná oslava komunistů.
Ano, většina je.
x-f
A vy jste jedna osoba s uživatelem Trouba :D
RK
fatdwi
10.10.2023 v 19:22
Dodatečně tu něco doplňujete, co jste předtím neřekl a tzv. to „uvádíte na pravou míru“. Jak to mám pochopit, když ty sdělované informace pořád měníte? :-)
„ti dva (jedná se o manželský pár, mimochodem) se mají dnes výrazně lépe, než tehdy.“ To jste k tomu přišel jak, když jste psal, že stále „fňukají“?
To jste na to nějaký odborník, že takto dokážete vyhodnotit „pohodu a spokojenost“ ostatních? Nebo se jedná o váš subjektivní dojem?
fatdwi
RK: „funkční negramotnost“, Vaše fotka by měla být u tohole hesla v encyklopedii:-D
a) neuváděl jsem na pravou míru informace, které jsem podal, ale Vaše nepochopení (nevím, zda to dokážete pobrat, uvidíme)
b) jedná se o objektivní realitu, berte to jako fakt
to jako ty blbá pýčo tady budem vést nejaký seznamy, nebo co to žvaníš? pro začátek se třeba podivé, kolik lidí je v invalidním důchodě a kolik pobírá nejaký dávky na bydlení apod. (a kolik je vlastně evidovanejch zamítnutejch žádostí by taky bylo zajímavý)
Integrale
Jestli něco fakt nemůžu, tak to jsou řeči o tom, jak za komoušů bylo krásně. Kolaborantům, darmožroutům a budižkničemům asi ano, ale normální alespoň trochu poctivý a trochu morálně rovný člověk je na tom i teď pořád líp, než za komančů. Už jen to, že tu můžeme takhle psát ty svoje slinty nesnese s tehdejší dobou srovnání.
Ano, někdo svobodu a zodpovědnost nejenže nepotřebuje, ale rád se jí i zbaví. Jak pravil Mussolini: některá práva v demokracii jsou pro pracující lid zcela zbytečná.
Lukas B.
díky. častokrát s Vámi nesouhlasím, ale na tomhle se shodneme.
RK
to Integrale
Vy vidíte v článku napsané něco o tom, jak za komoušů bylo krásně???
Nebo jste si něco přidal, domyslel atd., aby to odpovídalo dnešní nastavené „proevropské linii“??
jenže jak dlouho, povážlivě se tenčí množství toho, co je lepší, proti tomu, co je stejný bo eště horší
vasek
Heh, to jsou komicke sracky.
Tohle ti sezerou jedine tupi duchodci s zmeklym mozkem.
Realita je velice prosta, bolsevici vyzrali tyuto zemi z podstaty, ty „levne“ ceny energie znamenaly totalni likvidaci Krusnych hor kyselymi desti a voda za kacku znamenala, ze se v Praze po ceste ztraceno 30% vody, totalni devastace vodovodniho radu a kanalizace.
Najem za par supu byl v ukrqdenych domech, ktere se nechaly bez jakychkoliv oprav rozpadat.
Ja moc dobre pamatuju, jak vypadaly prazske ulice v roce 88, vsude „trvale leseni“ na ochranu chodcu pred padajici omitkou a kusy strech…
Za prvni republiky byly Ceske zeme (ne Ceskoslovensko vcetne tehdy zaostaleho Slovenska a Zakarpati) ekonomicky o kousek vyse nez Rakousko a o kousek nize nez Nemecko.
Ostatne nejlepsi srovanni je vzdy s okolim…
Po konci bacovani bolsevicke spiny byl zde prumerny plat 3000Kcs, za coz slo u vekslaka koupit $80… Pod $2 na den, priblizne uroven rovnikove Afriky.
Dneska je prumerna mzda 42249Kc, za coz lze dnes koupit $1817.
Kumulativni inflace US dolaru od roku 1998 je 147%, tedy $80 v roce 1989 odpovida dnesnim $198.
Vysledek 1817/198=9.2 Tedy dnesni prumerny Cech vydelava realne devitinasobek v porovnani s rokem 1989…
Co se tyce porovnani mezd, v roce 1989 mel prumerny zapadni Nemec 17x vetsi plat, dnes ma 2.5x vetsi plat.
Ostatne kazdy se zbytky mozku to samozrejme chape. Pamatuju, jak v roce 90 jezdily na cumendu do Vidne orezle karosy, lidi tam zrali privezene pastiky a chcali v parcich, protoze nemeli na poplatek na hajzlu. Kafe se sachrem na Mariahilfestrase byl symbol nebetycne zhyralosti, na ktery vydelaval prumerny cech 2 dny! A Rakusaci psali ceskym zebrakum na pumpach cedule: „Cesi nekrast tady“
Dneska je Cech v alpskem stredisku vazeny host.
A jedine naprosty zoufaly tupec muze mektat, ze se ma hur, nez jak za bolsevika. To muselo byt sakra kradouci bolsevicke prase.
vasek
Oprava, ta kumulativni US inflace 147% je samozrejme od roku 1989, preklep.
ty prolhanej čuráku, asi máš všecky za debily, co :D i dyž přistoupím na ty tvoje stupidní kydy, tak samozřejmě 80 babek měsíčně je v průměru 2,66 na den, ty vymatlaná pizdo co asi prolezla i základkou jenom protekčně, takže ten tvůj devítinásobek je, hňupe, asi krycí méno pro 3,45násobek
nák se ti ty sračky smejvají, jak když přijde slejvák :D
přičemž v té době nebyla hranice chudoby eště ani dolar na den, to platilo nekdy na přelomu tisíciletí a eště dlouho potom…
De_Bill
Už vím, proč lidi tahaj ty pakly balený vody petku za dvacku. Protože kubík kohoutkový vody stojí čtyřicet :-DDD
Hupert
Dík za tip, to mě nikdy netrklo, že balená stojí polovic.
já teda kupuju žbrblinkovou pod patnáct za dva litry, možná neco dělám špatně, ale mě teda nikde žbrblinková voda neteče no
Hupert
Integrale, často s tebou na rozdíl od Lukáše B. souhlasím a pravda je, že za bolševika mnohé nefungovalo a aktivita lidí byla těžce utlumená, protože se ten zmetek do všeho sral. Ten systém mnoha lidem znemožnil šanci realizovat se podle jejich představ, až jim kolikrát nezbylo než emigrovat nebo se uzavřít do sebe, čímž tato společnost o jejich potenciál přišla. Nevím, kolik z nás se dnes má líp než tehdy, ale předpokládám, že většina. Já a moji potomci rozhodně, protože při mém otevřeně protibolševickém postoji by těžko mohli vystudovat medicínu nebo techniku. Mně se to povedlo dílem zázrakem a dílem nízké kvalifikaci mých rodičů, na výsost slušných, kultivovaných a poctivých lidí. Kupodivu ekonomicky lépe se dnes oproti době před 30 lety má i mnoho Číňanů. I v té době zde ale byla řada lidí profesionálně zdatných a bez ohledu na to, zda šli i s bolševikem z kariérních či sebezáchovných důvodů, mnohé vybudovali. Možná právě jen z potřeby seberealizace. Socialistické Československo vnější dluh prakticky nemělo, ten vnitřní ano. Ve stavu hospodářství, části infrastruktury, znečištění prostředí – viz nedýchatelný vzduch na Ostravsku či Ústecku a jedy v leckterých skládkách i mimo ně. I to se dnes řeší odpovědněji, zpravidla…pokud se někomu nešlápne na penězovod. Hajzlové ale bohužel se změnou režimu nemizí…a rodí se stále noví. Když zde budou 20 let vládnout totalitní zmrdi jako Fiala, PePa, Jourová či Rakušan, skončíme nejen mravně, ale i ekonomicky o x let zpátky. Proto bych byl i s tím Mussolinim opatrnější. Připravíš-li obyčejného pracujícího o demokratická práva, zavřeš mu cestu k nalezení a uchopení vlastní zodpovědnosti, a protože děti formuje nejvíce vzor, který mu předávají svým životem rodiče, budeš mít na svědomí i degeneraci dalšího pokolení.
Hupert
Vlítlo mi to jinam, než pod komentář Integrale 9.10.2023 v 15:06.
Lukas B.
to, že s panem Integrale často nesouhlasím nijak nevylučuje to, že s ním často souhlasím. je to pro mě trochu jiná kategorie než např. pan Servisdok, se kterým nesouhlasím převážně, leč i s ním není souhlas vyloučen. (kat aby spral tyhle mlhavé a blátivé kvantifikátory, jsou častým pramenem nedorozumění)
Hupert
Ano, častokrát neznamená častěji. Přijmi prosím mou omluvu.
Hroch_bahenni
Hupert
V 80. letech děti při špatném kádrovém profilu rodičů medicínu studovat nemohly, ale techniku jo. Mně bylo řečeno, že jedině technika nebo (kupodivu) vojenská škola. Měl jsem to kádrově blbý z obou stran :o)
Techniky komanč potřeboval a nemohl si dovolit na VŠ nepustit lidi, co měli schopnosti se jimi stát. Hlídal si hlavně humanitní obory… vždycky mne fascinovalo, jak se pozdější největší komunistobijci rekrutovali z důkladně prokádrovaných rodin, viz všichni ti havlovští aktivisté z humanitních škol v osmdesátkách.
Do armády se moc nikdo nehrnul (já taky ne), tak brali prakticky všechno.
Samozřejmě byl rozdíl mezi 50. a 80. léty. Mámu by v 50. nepustili ani na techniku. Táta měl průser až pozdějc.
podotek
Havlovští aktivisté z humanitních škol, tím třeba myslíš Vondru z PrF nebo Klímu z MFF? Nebo koho?
Hroch_bahenni
Monika Pajerová, Pavel Žáček, všichni FAMU/DAMU.
Zajímavej je Mejstřík. Táta byl podle životopisu do roku 1968 členem KSČ, MM vyloučili z PedF, takže kádrovej profil nic moc, ale vzali ho na DAMU – buď to nějak „odčinil“ nebo zas neplatí, že zlí komanči nenechali studovat děti třídních nepřátel.
podotek
Žáček byl na FŽ, ne?
Hroch_bahenni
FŽ není humanitní?
Aha, nedoklep. Mělo být „a všichni ti FAMU/DAMU“. Sorry.
podotek
Ale jo, je, jasně. Jen teda Žáček žádnej dizoš nebyl, to prostě jen študáci ze žuriny pak naskočili na vlnku svobody (aby taky ne). Nicméně když někde děti lidí v nemilosti studovaly, byla to spíš nějaká takhle přírodověda, matfyz nebo nějaký ty strojárny/fely, kam je pustili z radotínskýho gymplu. (A to byla Praha ještě za perestrojky poměrně roztátá, v nějakých těchhle Hradcích, Varech a jiných prdelích bylo zaťato snad až do konce, na druhou stranu na Slovensku to nějak zvlášť nehrotili ani předtim.)
Kublaj
Mejstřík, Pajerová a Žáček… samej zasranej člen SSM :-(
Hroch_bahenni
Nojo, to píšu vejš – na techniky to šlo.
U Žáčka a spol. mi jde o to, že naskočili na vlnku svobody (což chápu) a začali řvát, jak všichni byli za komunistů utiskovaný, což zrovna oni osobně ani nebyli.
Ono je to taky otázka osobní konformity. Nejfialovější u nás v práci jsou takový ty někdejší předsedkyně pionýrských oddílů…
corona
Hroch_bahenni:
„Nojo, to píšu vejš –Nejfialovější u nás v práci jsou takový ty někdejší předsedkyně pionýrských oddílů…“
– – –
Taky jich znám tucet – vždy „správně myslí už“.
A ještě jednu odrůdu mám často za cíle podrypů – jsou to ti, co počátkem roku 1998 nervózně sledovali dění s vybrnkanými nervy, těkajícíma očima a za bezesných nocí přemýšleli, zda do Unie svobody či zůstat v ODS. Jeden z nich nakonec zůstal a do US nastrčil manželku, aby to posichroval (za minulého režimu byl vysokoaktivní pionýr-člen OPŠ, pak SSM, oba rodiče ve straně, otec v LM jako velitel minometného družstva).
:OD
Hroch_bahenni
V mém rodném maloměstě děti z rodin největších kariérních komunistů od devadesátek hyper super euronadšenci. Jeden vedle druhýho.
Forge
Můj spolužák, předseda SSM na škole a nadějný kandidát, pak člen ODS a poradce presidenta.Nechci bejt sprostej, ale další píča sedí v parlamentu…
Copak Vary, ale takovej Žďár nebo Semily…
Slováci to měli mírnější, to je fakt.
podotek
Nebo to koncem 80. let bylo přece jen už trochu jinačí, žejo. Srv. Čejka vs. Skála nebo Müller.
Hroch_bahenni
Tak tady se moc nerozlišuje :o) Kdyby někdo napsal, že v 50. letech se nesmělo studovat, tak se nehádám.
monday
No dnešní o 40 let opoždění komunistobijci mě asi sežerou, ale srovnávat životní úroveň z roku 2023 se životní úrovní z roku 1989 je stejný, jako srovnávat životní úroveň roku 1989 s rokem 1959. A to dost už tak příznivě pro současnost nevypadá. A to máme tu současnou životní úroveň vyfutrovanou biliónovými dluhy státními, firemními i soukromými.
Problém je v tom, že kapitalismus není pro dementy a když se podívám, kam míří dnešní školství, tak to vypadá, jako kdyby se stát snažil, aby těch dementů bylo co nejvíce. A pro jistotu další dementy ještě hromadně importujeme. A když už by náhodou hrozilo, že i méně vzdělanému člověku bude nutné ua práci trochu lépe zaplatit, tak honem naplánujeme dovoz Filipínců, Mongolů a nevím koho ještě.
A co se týká toho ostatního, už zase zavírají lidi za to co řekli,svoboda slova je jen na papíře, média lžou snad trapněji než za bolševika, v Bruselu přemejšlí co ještě zakázat, místo devizovýho příslibu vymyslí brzy příslib uhlíkový.
Takže i přesto, že se osobně mám dobře, připadá mi, že se vracíme do stejnýho marasmu z jakýho jsme vyšli. Možná Západ k udržení vysoké laťky potřeboval socialistický tábor za humny a bez něj ti co to v reálu bačujou, ztratili zábrany nebo rozum.
vasek
Heh, staci porovnat ROZDIL zivotni urovne Cecha a treba Bavoraka, Rakusaka v roce 89 s dnes.
V roce 89 je prumerny Cech naprosty zebrak, Bavor ma 13x vyssi prijem, pocitano prepoctem pres dolar a realne dosazitelny vexlacky kurs.
Dnes je Cech v Alpach vazeny host, prumerna mzda je nominalne v Bavorsku vyssi 2,5 nasobne, podle PPP pod dvojnasobek…
V roce 90 byl prejezd hranice z Bavorska jak prejezd do Mordoru, vsude bordel, ruiny, vraky moskvicu, metrove koprivy, plastovi trpaslici a kvanta kurev.
Dneska kdyz priletim ze sluzebky z Mnichova, nevidim prakticky zadny rozdil…
Jihočech Honza
Existuje něco jako „parita kupní síly“
fatdwi
Jihočech Honza: …která se anglicky řekne Purchasing Power Parity, zkráceně PPP.
RK
to vasek
A ti tehdejší žebráci měli třeba kromě bytu také chatu, auto a za „pár šupů“ dovolenou v rámci podnikové rekreace. To jsme tady měli samé žebráky. :-)
Dejte sem už konečně někdo, proč se směnovali Kčs za ty valuty… A přes ten neoficiální kurz. Co si za to lidé kupovali…? Myslíte třeba ty potraviny, které potřebujete?
Dořekněte to zase celé. Pohraničí se západem – „uzavřené“. Tak to vypadalo. A jinak, jeďte se podívat do některých obcí i dnes. Tam to naopak vypadá ještě hůž než v 89.
Hupert
Nemyslíš obec Prameny?
RK
to Hupert
Nene. Mám nějaké svoje tipy.
Ale tuším, že Prameny nedopadly díky té tehdejší půjčce úplně dobře. Ale x-let jsem tam už nebyl, tak současný stav nevím.
RK
to vasek
Tak máte zkušenosti z Německa. To tam ti lidé opravdu jsou násobně „výkonnější“ než v ČR?
Jen se ptám…
monday
Ale kulový, prošel jsem pěkných pár fabrik v Evropě a kdyby měli přistoupit na tempo některých našich montoven, tak budou srát ježky.
RK
to monday
Přesně tak.
Taková jedna z posledních perliček, na kterou jsem narazil. Nadnárodní koncern. Stejná výrobní linka. V Německu cca o 1/3 míň výrobků za hodinu než na té samé lince v ČR.
A samozřejmě platy těch lidí vůbec nejsou 1:1
Sysop
Jednoznacne to tak je. Tady je nesrovnatelne nizsi pracovni nasazeni, nez v Cesku. Nemci pracuji sice striktne efektivne, ale kdyz vidi nejake video z cinske fabriky, tak z toho tejden nespi. Sice je tady cisto, ze se da zrat z podlahy, na vsechno Vorschrift a pohodlicko, na druhou stranu timhle tempem a stylem je to jasna cesta do totalni prdele, protoze Cinan maka nekolikanasobne rychleji. Je sice hezky, ze my, na rozdil od Cinana, mame zmetkovitost cca 0,3 % a jeste se to chyti ve fabrice, ale Cinan je levnejsi, levnejsi, kurva levnejsi, Halik.
Cesko ma sanci v pripade pruseru se rychleji oklepat, nez Nemecko, pokud:
– zustane jeste porad nazivu generace, ktera se ve skole neco naucila
– zustane jeste porad nejaka schopnost improvizace bez predpisu
– zustane jeste porad nejaka schopnost prezit za misku brambor
Nemci uz jsou o generaci dal. Minimalne o jednu. Bylo to videt behem Cinske chripky. Skoupili utokem sracak a mohutne debatovali o narizenich, ktera vyvesi na dvere. Cech se na vsechno vysral, koupil nejaky zradlo a sedel doma u bedny, az se neco dozvi.
Podle mne ale, behem jedne generace budeme v Cesku tam, kde jsou ted Nemci. Nemyslim ekonomickou uroven, myslim neschopnost prezit.
tak samozřejmě, dojčlandi ždímou všechny východní kolonie, aby si mohli doma udržovat ten svůj flákačskej smrádek
Hupert
Co to je výkonnější? Vlastní firmy…a Čechy, Slováky, Poláky a jiné zaměstnávají.
monday
No tak, vždycky najdu systém, jak si porovnání nastavit tak, aby vyšlo to co chci. Když kdy aby to vyšlo pro bolševiky na hovno, tak to vezmu přes kurz dolaru a srovnání s Bavorákem, když zase budu chtít, aby bolševismus vyšel jako ráj na zemi, tak si vzpomenu na svoji tehdejší VŠ kolej za 40kčs/ měsíc, tramvajenku na měsíc za 20 a obědy i večeře za 2,60 a to v kombinaci s přídavky na děti, které o desítky % zvedaly příjem. Takže v těch dolarech to bylo za 20, plně kompenzovaných přídavky. Dnes kolej a živobytí v Praze pro studenta klidně USD 700? Přídavky alespoň u mě nula.
Ale čert to vem, nemám problém se uživit, jen mě sere omlouvání většiny současných nešvarů tím, že máme držet hubu, protože bolševik to kurvil ještě víc. Abych pravdu řekl, když vidím, jak to evropská vrchnost vede od deseti ke třem, tak mám dojem, že toho bolševika ještě předeženou.Vždyť my máme plnou parou nakročeno směrem elektřina na příděl.
Sysop
Jo, to sedi. Kolikrat si rikam, jestli nebude zajimave porovnat taky ty cile. Komanci sice mleli o komunismu, jak „kazdy bude makat podle moznosti a brat podle potreb“ a „penez nebude zapotrebi“, vs. soucasny prechod na digitalni menu a realna snaha o zotroceni mas. Jestli toho cile bude dosazeno, to je samozrejme otazka, ale komari v ramci toho jejich kolektivismu chteli vsechny lidi glajchsaltovat, zatimco ti soucasni komari chteji glajchsaltovat hlavne vsechno od stredni vrstvy dolu a poradne podojit.
At na to koukam jak chci, nevidim vetsiho rozdilu, krome dostupnych nastroju. Jasne, muzu si vozit prdel v BMW, muj plat je na urovni ceskeho predsedy vlady, v podstate mi hovno chybi. Ale ono staci, aby se zavedla digitalni mena, nastavily emisni limity, zakazaly klasicke zpusoby topeni a jeste par vychytavek a muzu byt v dobe kamenne ein zwei.
Hroch_bahenni
Stát se skutečně snaží.
IMHO chtějí soukromejm školám přihrát kšeft, takže veřejný školství potřebujou rozsekat na sračku. Proto zřejmě ty aktivisty ze všech sil podporuje nejmenovaný vlastník řady soukromých škol, nazdar Ondřeji.
monday
Jo, myslím, že se ještě dožiju toho, že ze školy polezou negramotní žáci. V Německu už celkem běžně. V roce 89 bych si něco takového vůbec nedokázal představit.
DF
Taky jednoho znám, co to rozjel na Zlínsku. Nějaký Valenta z Monaca..
Sysop
Decka jsou tady dost blby, dneska mame jednani s Italama a ma byt v anglictine. Kdyz mi absolvent VS rekne, ze anglicky umi jen sem tam neco precist, ale pro to jednani bude potrebovat prekladatele, tak bych brecel. Na druhou stranu – o to vic si umi vydelat ten, kdo neco opravdu umi. Analytik, kterej mi umi dobre postavit algoritmy a linearni algebru sype z rukavu, dostal nastup 7000 hrubyho a nikdo nedebatoval.
Dobra rana jsou ted migrosi. To i hodne konzervativni a tolerantni Nemci, proskoleni urovni vzdelani mistnich Turku, lomi rukama a protaceji panenky.
LWG
re: monday
Ano. Bohužel si dovedu představit, že škola se bude úplně míjet účinkem. Negramotnost ve světě dotykových piktogramů není až takový problém, jak by se mohlo zdát. Manželka před lety nastoupila zpět do procesu a krátce učila chemii. Z asi 18 kousků v deváté třídě NIKDO nevěděl, co je to chlorid sodný, ani s nápovědou. Ne, že by se bez toho nedalo žít, ale je to jasný důkaz toho, že dva (nebo tři?) roky chemie se naprosto nepodepsaly na žácích.
Jedna moje klientka dala kluka na osmiletý gympl jen proto, že úroveň matiky na základce jí přišla jako počty z prvního stupně a ostatní předměty zrovna tak. Atd. atp. atfd.*
Školství pořizuje spousta technologických hraček a realizuje zajímavé kreativní projekty, zážitkovou výuku, ale bohužel rezignuje na tvrdá data (říká se tomu tak ne?) a pochopení systému. Takže jako vysoká školka je to fajn, ale edukativní výsledky jsou k pláči.
*a tak furt dokola
Hroch_bahenni
…a ještě se v mejnstrýmu furt řve, jak to mají chudáčci děti těžký a že se po nich chtějí takový nesmysly jako Ohmův zákon, který URČITĚ V BUDOUCNU NEBUDOU POTŘEBOVAT, takže V TOM NEVIDÍ SMYSL. Nazdar Ondřeji.
Sysop
Decka reknou, ze „je to neba“. Musis proste dodat to, co je „ba“. Jen nevim, co jednou reknou, az se budou muset sami zivit. Jestli taky „me to neba“?
Hroch_bahenni
Normální děcko dá vždycky před prací přednost zábavě. My bychom taky dali, jenže nás se nikdo neptal. Ovšem dneska se to bere (ve výchově a vzdělávání) jako argument „tak jim tu práci zrušíme“, případně „udělejte tu práci tak, aby je vždycky ba“.
Já mám třeba svou práci rád, ale dejme tomu 30 % úkonů mne neba – úřední šiml a tak. Oni taky budou občas muset dělat to, co neba… jenže na tohle aktivisti neslyšej.
Na ten argument s prací taky neslyšej. Je prej to aktivistování ba a jsou šťastní.
jako jo no, asi nakonec na tom, co sme dycky měli za takovou napůl sarkastickou prdel, vo tom elitním gymnáziu, neco bude
fyzika je sice všude stejná, ale když mi tak 4 z 5 lidí tvrdí, jak neznají a nerozumí ani naprosto elementárním věcem (který ale na té základce a střední jakýhokoli zaměření probírali), co si vo tom máš myslet?
Lojza
Hele, se te zeptam, namatkove, na takovou zakladni vec, dokonce ani ne ze stredni, ale ze zakladky…
Jakou barvou zbarni plamen trebas takovej….draslik?
A nekoukej po netu, vezmi to z hlavy, je to fakt vcelku zakladni vec, kterou jsme brali v 8 tride…
Lukas B.
ono se to zapomíná, ale tereziánské reformy a povinné základní vzdělání u nás předběhlo okolní svět o desítky let až staletí, míra negramotnosti byla u nás pár procent, a o tom se nějakým drantíkům nebo španělákům z odlehlých regionů mohlo jen snít. a doba se posunula, původně škola brala děti rodinám (ostatně proto jsou letní prázdniny v době, kdy za malé doby ledové byly sena a žně) a byl na ni tlak, aby to harantů natloukla co možná nejefektivněji spolehlivé trivium, za pár let takový absolvent vesnické jednotřídky neuměl mnoho, ale spolehlivě, uměl číst, psát a a měl v malíčku veškerý matematický aparát pro zemědělství a řemesla (uměl si napočítat kolik obilí potřebuje na zasetí, kolik sena sežere za zimu šest krav, kolik prken potřebuje na střechu, kolik potřebuje brambor na zimu pro rodinu a dvě prasata a podobně). dnes je jiná doba a školství je víceméně hlídání zadarmo a o efektivitě vesnických jednotřídek předminulého století se nám může jen zdát, deváťákovi protekl uchem obrovský objem vědomostí, ale ulpělo naprosté minimum.
Jihočech Honza
Cynik říká, že povinná školní docházka slouží hlavně k tomu, aby si senioři mohli dopoledne bezpečně nakoupit.
Lukas B.
já jsem poměrně komformní. ale mám dost kamarádů a známých, kteří páchají všelijaké domácí vzdělávání potomků nebo je dávají do různě alternativních škol, a celkově si to sumarizuju takhle:
domácí vzdělání (sdílené mezi pár rodinama, jeden rodič umí číst, druhej psát, třetí počítat) je mnohem efektivnější, to, s čím se škola patlá celé dopoledne, půl odpoledne a ještě rozdá domácí úkoly, to je doma sfouknuté za dvě hodiny, a může se pokračovat dělocvikem, dílnami, pěstitelsými pracemi a výtvarnou či hudební výchovou.
jsou děti zvídavé které ke vzdělání tíhnou. ti jej nabydou vždy, ať jsou vystaveny jakémukoli modelu vzdělávání (ale ve škole trpí, protože je to nudí). pak jsou děti v zásadě nevzdělatelné (nezaměňovat s inteligencí), kteří se ve škole nudí též. a pak je ta šeď uprostřed, pro které je škola dělaná, odměňuje je za pěkně vedený sešit, ale jde to jedním uchem dovnitř, tam se to tři týdny zdrží a zase druhým ven. když se zastánce školství tak jak je dostane do argumentační nouze, přepne do modu, že škola je důležitá, protože socializuje. ale blbě. kasárensky. vytváří umělý stejnověký kolektiv, horší je snad jen ve sportovních oddílech, kde je to zostřeno separací dle pohlaví, a sociální patologie jen bují.
Jihočech Honza
Vidím to velmi podobně, škola mě bavila, ale ze zkoušení a písemek byly nervy. Jestli je to trénink na život a jestli je to nutné hned od sedmi či osmi let, nevím.
Nakonec jsem se stejně ty věci musel naučit sám a spoustu věcí jsem si přečetl i sám a dobrovolně, v podstatně větším rozsahhu, než bylo do školy nutné.
Hroch_bahenni
Ono jde hlavně o to, aby se děti naučily pracovní návyky. Dělej věci pořádně, zkontroluj si to, nebuď vohnout, přemejšlej u toho. Což se jim pochopitelně nechce. První zmizej vědomosti, pak dovednosti, nejdýl vydržej návyky.
Jenže když se zrušej vědomosti a dovednosti a budou si jen hrát, tak se ty návyky nemají na čem vytvořit.
Taky se říká, že člověk 90 % zapomene a těch 10 %, co potřebuje, mu zbyde. No – asi jo, jenže každýmu jinejch 10 %. Takže se učí 100 %, ať si těch svejch 10 % vyberou. Druhá možnost je specializovat se od prvního stupně, což bych teda fakt nechtěl zažít.
Hroch_bahenni
Nevidím problém v tom, učit je třeba šachy (nojo, jasně, to se nesmí, to je v Russssku), je to fajn na logiku, prostorový myšlení, soustředění atd. Jenže když se zavedou do výuky šachy, stejně se budou aktivisti a journálisti vztekat, jak chudáci nebohý trpěj a k čemu to je…
Lukas B.
šachy jsou fajn. ale nejsou pro každého (je to poměrně záhul na psychiku obecně, nejen na přemejšlení). a každej je jinej, co dají jednomu šachy, to může dát jinému jazyk se složitou a pravidelnou gramatikou (klasické jazyky a němčina).
Lukas B.
no a dril obecně; bez nějaké rozumné míry drilu to ve škole nejde, znova a znova odvozovat na prstech malou násobilku nás moc daleko v matematice nepustí.
Forge
Memorování a jiná „buzerace“, včetně tělesných trestů před třídou mělo svůj důvod a význam.Samo, že jsme si psali taháky.Kolikrát to člověk do palice při tý miniaturizaci dostal tak, že ho pak v boji nepotřeboval.Později jsem už zažil pokrok v tom smyslu, že vzorec nemusíš umět, ale musíš si ho umět v tabulkách najít a rozumnět mu.To beru jako hraniční.Jinak Mendělejevu tabulku po skupinách odříkám dodnes…
Hroch_bahenni
V tom Rusku jsou šachy volitelný, na PORGu byly taky, v Maďarsku jsou taky. Byl to příklad :o)
Volitelný předměty – O. K., taky jsou, ale nemůžou bejt všechny. To by fakt některý děti vylezly negramotný.
Jinak jak píšete „to, s čím se škola patlá celé dopoledne, půl odpoledne a ještě rozdá domácí úkoly, to je doma sfouknuté za dvě hodiny(…)“
To ale nebude s 30 dětma ve skupině, předpokládám. Pak je to o penězích. Individuální výuka je skvělá, ale drahá.
fatdwi
Hroch_bahenni: tématu se věnoval jistý český génius narozený ve Vídni a měl na to nejen terminologii (pomněnka a zapomněnka), ale i rafinované otázky, kterými zkoušel, zda si žák náhodou nepamatuje něco, co si pamatovat nesmí.
Ale vážně: dokud bude společnost fungovat tak, jako dnes, je aktuální pojetí školní docházky optimální formou přípravy. Kdo chce (a dokáže) žít jinak, ten se může vždy odpojit později, ale aspoň bude chápat, v čem a jak žije okolí (nepochopení okolí způsobuje dost závažné psychické poruchy). Je to podobně jako zlatý řez ve fotografii – aby jej člověk mohl porušovat a chápal, co a proč dělá, je dobré, když s ním nejprve umí pracovat. Jistě se lze na všechnu teorii vykašlat a jet jen podle citu, ale zde je právě podobnost se školou a běžným životem. Skutečný talent „dělat to jinak“ to tak prostě dělat bude a bude mu to fungovat. Drtivá většina ostatních ale bude zcela v háji. Proto je lepší, když si projde školou (naučí se zlatý řez) a když se ukáže, že nejsou materiál pro „dělat věci jinak“, ještě budou rádi, že umí hezky zapadnout do stáda.
Teď je akorát blbé, že inkluze a další zločiny proti normálnosti dělají maximum pro to, aby to stádo bylo co nejtupější, což má nevýhodu v tom, že to do něj stahuje i ty, kteří by za jiných okolností měli na víc.
Forge
fatdwi:
Na pochopení okolí nebo zlatého řezu musí být dispozice.Obojí se dá popsat (zlatý řez dokonce graficky či poměrem).To samé platí o harmonii v hudbě.
Každopádně problém domácí výuky tkví právě v tom, že dítě je izolované.A jako extrém dám příklad vojny za komárů.Tam se hodně otvíraly oči.
fatdwi
Forge: nejsme ve při. Současná společnost holt funguje tak, že člověk obvykle skončí v nějakém kolektivu, kde mu ne každý vyhovuje (podobně jako ve škole) a dělá věci, které ho často nebaví (podobně jako ve škole), takže se hodí, je-li na to adekvátně připraven. Izolace obvykle na hajzla kolegu nebo ADHD kolegyni nepřipraví a důsledky pro dítě jsou tím horší, čím menší má přirozené předpoklady s takovými jevy fungovat. Lze pochopitelně jet izolaci i v dospělosti a pracovat mimo kolektiv, nicméně většina lidí to tak nemá (člověk je tvor společenský, že). Geniální dítě, připravené na svou zářnou budoucnost samotářského objevitele domácím vzděláváním je troufám si říct spíše výjimka než pravidlo. Dle toho bych k těmto věcem přistupoval. Ale jak už jsem psal, každý svého štěstí strojvedoucím.
Hroch_bahenni
fatdwi
Souhlas.
Hroch_bahenni
„Kdo sedí v posluchárně u něčeho, čemu nerozumí, aspoň nedemoluje autobusovou zastávku.“ Náš přednášející :oD
Sysop
Sice nam Cinani svymi vedomostmi natrhnou prdel, ale zase se nam do toho nevedomostniho pekla pujde s pisni na matlafounu docela dobre.
LWG
Návrh – proč vlastně porovnávat, kdo se má lépe. Co to vzít jako otázku, jestli a jak jsem spokojený s tím, jak se mám (pochopitelně každý by asi věděl, co s nějakými násobky svých příjmů navíc, ale zase je tu palčivá otázka – za jakou cenu a jak moc po jejím zaplacení budu spokojený)? Nemělo by nám být v zásadě jedno, jesli v Technologistanu létají na dovolenou na Měsíc, na Marz a jestli mají místo aut antigravitační transpozitory? Nebo jestli na stejném území je Kamenistan, kde hledají super křemen na rozdělání ohně?
:-) Jen si odplivnu.
https://pravyprostor.net/?p=166982#comments
https://cz24.news/dr-mercola-temna-stranka-zelene-agendy-v-eu-vystehovani-z-vaseho-domova/
Hele, tamni magor „sergej“, to je ten nas mistni magor sergej?
Drž hubu šerlok doktorovi nikdy neřekl, ale vždy po vyřešení a jako ántré mu oznámil jak prosté milý watsone.
https://www.youtube.com/watch?v=ft7hJ5QdatM
Neni nahodou cool sergej?
A nebo jeho bracha. Proto je mam v ignore oba, aby serjozovi nebylo smutno.
No pokud se pan autor ma dnes tak bidne, ze se mel lip za komousu, tak by se mel predevsim zamyslet co dela spatne, protoze to tak rozhodne nema vetsina lidi, jak se domniva.
Svedci to bud o jeho znacne neschopnosti dnes, nebo byl naopak znacne „schopny“ soudruh tehdy.
Článek příšernej, uvažování soudruha RK otřesné, se divím, že to vyšlo zrovna tady. Rozumím, že autorovi obecně proruské místní nálady, obdiv k Putinovi a stesky melouchářů a kádrováckých nedouků vnukly dojem, že tady chce každý zpátky rudé bolševiky. Nicméně přecejen s trochou nadhledu musí být každému zřejmé, že takové vyložené bludy, navíc doslova na blití zmanipulované („přece se dalo jezdit na podnikovou chatu“, „přece se mohlo v pohodě k moři do Rumunska“), tady úplně na úrodnou půdu nepadnou. Asi sociální bublina autora, zasloužilého komanče, co se měl dobře a dnes už se tak dobře nemá (proč asi?).
Mimochodem, argumenty jsou stejné, jako v mém okolí se pohybující dva fízli v důchodu. Mají barák, jezdí každý rok k moři a při jakékoliv příležitosti fňukají, jaká je drahota a jak mlíko stálo korunu, rohlík třicet halířů, masa byla plná masna (pro fízla jo, tam věřím, že vzpomínka byla jiná, než vzpomínka jiných) a kdo chtěl k moři, neměl přece problém (dtto jako s tou masnou).
A s ohledem na zjevně nízký intelekt autora ho tedy tipuju buď na fízla, gumu nebo něco podobného, ta podobnost je až zarážející (nesedí jen místo bydliště).
Polární vír se prý zvětšuje, četl jsem v dvou týdnech po třetí nebo po 4. a tak prý to co zasáhlo ameriku loni s 30-40 mínus se zvyšuje se šancí pro euál tak třeba budeš mít nasněženo zadarmo.
https://www.youtube.com/watch?v=hTdhXxxWREo
Když to vezmu podle vaší logiky. Tak vy budete podle mne jeden z těch produktů toho „moderního“ školství.
Nechápete význam psaného textu.
V článku nic o Putinovi, proruské náladě atd. nezaznělo. Ani nějaké adorace komunistů a tehdejšího režimu, atd.. Tedy nevím odkud tato svoje tvrzení čerpáte…?
Co se týká těch podnikových chat, dovolené v rámci socialistického bloku, tak to přeci byla reakce na něčí příspěvek/y. A tedy popíráte, že toto tu bylo??? To jako myslíte vážně?
Co se týká těch cen. Proto je máte v článku uvedeny vč. odkazů. A průměrně inteligentnímu tuleni musí být jasné, že třeba to mléko asi dnes korunu stát nemůže. Otázkou zůstává, zda třeba cena 25Kč je opravdu odpovídající.
A poprosím, jak se projevují ty „proruské místní nálady“??? Konkrétně. To třeba tím, že pochybujete o směřování EU?? To už tady měli komunisté. Kdo měl nějaké pochybnosti, příp. hloupé otázky, tak byl označován jako západní agent, protistátní živel atd. Takže ta rétorika je pořád stejná.
RK: slovo „logika“ by funkčně negramotný člověk, kterým zjevně jste, používat vůbec neměl. Zatím pouze do puntíku potvrzujete, co jsem napsal a k tomu jste kdovíproč přidal, že nerozumíte psanému textu. Příště zkuste publikovat někde, kde je více zapšklých ex-fízlů, gum, zelinářů/řezníků a zaměstnanců OPBH, tam nejen, že sklidíte úspěch, ale ještě navíc tam najdete sobě rovný intelekt a budete se tam cítit mnohem lépe než tady, kde zjevně vůbec nejste schopen pobrat, co říkají oponenti, tím méně proč to říkají. Taky si nebudete muset lámat hlavu s daty a realitou a jejich rozpory s Vaším přesvědčením, protože v téhle skupinové kognitivní disonanci žijí všichni Vám podobní.
to fatdwi
Začnu úplně jednoduchou věcí…
„autora, zasloužilého komanče“
Můžete toto prosím nějak konkrétně doložit???
Proc se furt dozadujete nejakych „konkretnich dukazu“, kdyz sam tady mate dost silna prohlaseni a nic jste nedolozil?
Ja bych po vas treba chtel konkretne dolozit to vase hlavni prihlasni co jste tu mel o kterem se tu s vami vsichni preme.
Muzete tedy prosim nejak konkretne dolozit, ze ja, nebo nekdo z ke rodiny, nebo nekdo z mych pribuznych, nebo nekdo z mych pratel ci kolegu se ma hure, nez se mel za komunistu?
Tvrdil jste, ze vetsina lidi seanhur, takze by se to melo tykat vetsiny lidi co znam, ale vsichni se maji vytecne, nikdo nestrada, vsichni maji krasna auta, jezdi na dovolene atd.
Tedy prosim o nejaky konkretni dukaz, ze se alespon keden z nich mel za komousu lepe.
Diky.
to x-f
Víte, on ten svět není o tom, že vy si to myslíte, tak to tak přeci je.
Pokud třeba o někom prohlásíte, že je to např. „zasloužilý gestapák“, tak to směřuje tak nějak k pomluvě atd., pokud to nemůžete nijak prokázat.
Dejte mi sem moje prosím znovu to moje „hlavní prohlášení“. Nevím, co za něj považujete.
Jak můžu něco prokazovat o vaší rodině??? Nebo jak konkrétně se měla??? Vždyť jsem nikde o tomto nepsal.
A minimálně se měli lépe ti dva lidé, co zmiňoval přeci fatdwi. Nebo nepíše něco takového ve svém příspěvku, jak na to vzpomínají…?
Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.
Prosím aby jste toto konkrétně doložil na konkrétních lidech.
Děkuji.
Kde jsem to prohlásil? Hoďte sem i čas daného příspěvku.
Některé konkrétní lidi vám už uvedl fatdwi.
RK: funkčně negramotný. Už jsem to říkal, ale v mé soc bublině se prostě takoví jako Vy běžně nevyskytují. Tedy uvedu na pravou míru, protože jste to („kupodivu“) zase nepochopil: ti dva (jedná se o manželský pár, mimochodem) se mají dnes výrazně lépe, než tehdy. Přesto neustále fňukají, jak je to děsný. Takže sorry, zpátky na značky, nemáte vůbec nikoho.
No aspoň vím, že x-f a fatdwi je zřejmě jedna osoba. Aspoň dodržujte to přihlášování přes profily :-)
Co s tou pomluvou? Dáte sem už důkazy?
RK:
Jestli budeš ještě někdy publikovat, dej si závazek, že se nebudeš míchat do diskuze pod svým článkem.Jinak riskuješ psychickou újmu.Náznaky už lze pozorovat.
to Forge
Zvážím.
Ale čekal jsem, že se třeba objeví nějaký ten „expert“ a vysvětlí nám, že třeba el. je pořád levná a optimální cena by tak mohla být třeba 20Kč/kW a teď tu nahrne za kolik se vyrábí, distribuuje a následně kolik na tom „mají prostředníci“ a na závěrem mne utře tím, že ano el. stála pro občana cca 0,5Kč/kW, ale již výrobní cena byla 1Kčs a stát to nějakým způsobem občanům „dotoval“ přerozdělením z jiných sektorů/výrobků.Tak zase nic.
RK:
Ono tohle srovnávání je k prdu.Vem si, že někdo je nadšen, že si může koupit televizi za pár šupů a tenkrát to bylo patnáct litrů.Někdo zase postrádá to, že kamkoliv se odstěhoval, měl právo na zaměstnání v místě.Komouše nesnáším a nechci ty zmrdy zpátky.Nicméně i tehdy se dalo žít svobodně a vpoho.Stejně jako dnes.Celá diskuze je o hovně.
Dovolim si podotknout, ze ta barevna Toshiba, co si ji moji rodice v roce ’81 koupili, dodnes an chate hraje. Tomu se ani zdaleka nevyrovna zadna ze soucasnych televizi.
Nesouvisi s politikou nebo zrizenim, souvisi s tehdejsi kvalitou. Tomu pak obecne odpovidala i cena.
Sysop:
Pokud přijmu jak fakt, že vysoká tehdejší cena byla kvůli vysoké kvalitě (což myslím z většiny nebyla), pak je otázka, zda dává smysl klást takový důraz na kvalitu, když pak výrobek technicky výrazně přežije svojí morální životnost.
Podle mě by to bylo plýtvání prostředky.
Sysop:
O tom žádná.Byl to jen příklad k tématu.
to Forge
Ano. I tento pohled lze přijmout. Prioritou nová TV jednou třeba za 2 roky a k tomu kupa dalších krámů.
To je mimo článek, ale bohužel nějak potkávám čím dál víc lidí, kteří řeší právě ten „základ“, nikoliv novou TV. A už jsem slyšel: Za dodávku tepla do bytu +2000,Kč, ale my už ty peníze jako rodina prostě nemáme… A to jsme osekali, co šlo. A znovu říkám, žádná oslava komunistů.
Ano, většina je.
A vy jste jedna osoba s uživatelem Trouba :D
fatdwi
10.10.2023 v 19:22
Dodatečně tu něco doplňujete, co jste předtím neřekl a tzv. to „uvádíte na pravou míru“. Jak to mám pochopit, když ty sdělované informace pořád měníte? :-)
„ti dva (jedná se o manželský pár, mimochodem) se mají dnes výrazně lépe, než tehdy.“ To jste k tomu přišel jak, když jste psal, že stále „fňukají“?
To jste na to nějaký odborník, že takto dokážete vyhodnotit „pohodu a spokojenost“ ostatních? Nebo se jedná o váš subjektivní dojem?
RK: „funkční negramotnost“, Vaše fotka by měla být u tohole hesla v encyklopedii:-D
a) neuváděl jsem na pravou míru informace, které jsem podal, ale Vaše nepochopení (nevím, zda to dokážete pobrat, uvidíme)
b) jedná se o objektivní realitu, berte to jako fakt
to jako ty blbá pýčo tady budem vést nejaký seznamy, nebo co to žvaníš? pro začátek se třeba podivé, kolik lidí je v invalidním důchodě a kolik pobírá nejaký dávky na bydlení apod. (a kolik je vlastně evidovanejch zamítnutejch žádostí by taky bylo zajímavý)
Jestli něco fakt nemůžu, tak to jsou řeči o tom, jak za komoušů bylo krásně. Kolaborantům, darmožroutům a budižkničemům asi ano, ale normální alespoň trochu poctivý a trochu morálně rovný člověk je na tom i teď pořád líp, než za komančů. Už jen to, že tu můžeme takhle psát ty svoje slinty nesnese s tehdejší dobou srovnání.
Ano, někdo svobodu a zodpovědnost nejenže nepotřebuje, ale rád se jí i zbaví. Jak pravil Mussolini: některá práva v demokracii jsou pro pracující lid zcela zbytečná.
díky. častokrát s Vámi nesouhlasím, ale na tomhle se shodneme.
to Integrale
Vy vidíte v článku napsané něco o tom, jak za komoušů bylo krásně???
Nebo jste si něco přidal, domyslel atd., aby to odpovídalo dnešní nastavené „proevropské linii“??
jenže jak dlouho, povážlivě se tenčí množství toho, co je lepší, proti tomu, co je stejný bo eště horší
Heh, to jsou komicke sracky.
Tohle ti sezerou jedine tupi duchodci s zmeklym mozkem.
Realita je velice prosta, bolsevici vyzrali tyuto zemi z podstaty, ty „levne“ ceny energie znamenaly totalni likvidaci Krusnych hor kyselymi desti a voda za kacku znamenala, ze se v Praze po ceste ztraceno 30% vody, totalni devastace vodovodniho radu a kanalizace.
Najem za par supu byl v ukrqdenych domech, ktere se nechaly bez jakychkoliv oprav rozpadat.
Ja moc dobre pamatuju, jak vypadaly prazske ulice v roce 88, vsude „trvale leseni“ na ochranu chodcu pred padajici omitkou a kusy strech…
Za prvni republiky byly Ceske zeme (ne Ceskoslovensko vcetne tehdy zaostaleho Slovenska a Zakarpati) ekonomicky o kousek vyse nez Rakousko a o kousek nize nez Nemecko.
Ostatne nejlepsi srovanni je vzdy s okolim…
Po konci bacovani bolsevicke spiny byl zde prumerny plat 3000Kcs, za coz slo u vekslaka koupit $80… Pod $2 na den, priblizne uroven rovnikove Afriky.
Dneska je prumerna mzda 42249Kc, za coz lze dnes koupit $1817.
Kumulativni inflace US dolaru od roku 1998 je 147%, tedy $80 v roce 1989 odpovida dnesnim $198.
Vysledek 1817/198=9.2 Tedy dnesni prumerny Cech vydelava realne devitinasobek v porovnani s rokem 1989…
Co se tyce porovnani mezd, v roce 1989 mel prumerny zapadni Nemec 17x vetsi plat, dnes ma 2.5x vetsi plat.
Ostatne kazdy se zbytky mozku to samozrejme chape. Pamatuju, jak v roce 90 jezdily na cumendu do Vidne orezle karosy, lidi tam zrali privezene pastiky a chcali v parcich, protoze nemeli na poplatek na hajzlu. Kafe se sachrem na Mariahilfestrase byl symbol nebetycne zhyralosti, na ktery vydelaval prumerny cech 2 dny! A Rakusaci psali ceskym zebrakum na pumpach cedule: „Cesi nekrast tady“
Dneska je Cech v alpskem stredisku vazeny host.
A jedine naprosty zoufaly tupec muze mektat, ze se ma hur, nez jak za bolsevika. To muselo byt sakra kradouci bolsevicke prase.
Oprava, ta kumulativni US inflace 147% je samozrejme od roku 1989, preklep.
ty prolhanej čuráku, asi máš všecky za debily, co :D i dyž přistoupím na ty tvoje stupidní kydy, tak samozřejmě 80 babek měsíčně je v průměru 2,66 na den, ty vymatlaná pizdo co asi prolezla i základkou jenom protekčně, takže ten tvůj devítinásobek je, hňupe, asi krycí méno pro 3,45násobek
nák se ti ty sračky smejvají, jak když přijde slejvák :D
přičemž v té době nebyla hranice chudoby eště ani dolar na den, to platilo nekdy na přelomu tisíciletí a eště dlouho potom…
Už vím, proč lidi tahaj ty pakly balený vody petku za dvacku. Protože kubík kohoutkový vody stojí čtyřicet :-DDD
Dík za tip, to mě nikdy netrklo, že balená stojí polovic.
já teda kupuju žbrblinkovou pod patnáct za dva litry, možná neco dělám špatně, ale mě teda nikde žbrblinková voda neteče no
Integrale, často s tebou na rozdíl od Lukáše B. souhlasím a pravda je, že za bolševika mnohé nefungovalo a aktivita lidí byla těžce utlumená, protože se ten zmetek do všeho sral. Ten systém mnoha lidem znemožnil šanci realizovat se podle jejich představ, až jim kolikrát nezbylo než emigrovat nebo se uzavřít do sebe, čímž tato společnost o jejich potenciál přišla. Nevím, kolik z nás se dnes má líp než tehdy, ale předpokládám, že většina. Já a moji potomci rozhodně, protože při mém otevřeně protibolševickém postoji by těžko mohli vystudovat medicínu nebo techniku. Mně se to povedlo dílem zázrakem a dílem nízké kvalifikaci mých rodičů, na výsost slušných, kultivovaných a poctivých lidí. Kupodivu ekonomicky lépe se dnes oproti době před 30 lety má i mnoho Číňanů. I v té době zde ale byla řada lidí profesionálně zdatných a bez ohledu na to, zda šli i s bolševikem z kariérních či sebezáchovných důvodů, mnohé vybudovali. Možná právě jen z potřeby seberealizace. Socialistické Československo vnější dluh prakticky nemělo, ten vnitřní ano. Ve stavu hospodářství, části infrastruktury, znečištění prostředí – viz nedýchatelný vzduch na Ostravsku či Ústecku a jedy v leckterých skládkách i mimo ně. I to se dnes řeší odpovědněji, zpravidla…pokud se někomu nešlápne na penězovod. Hajzlové ale bohužel se změnou režimu nemizí…a rodí se stále noví. Když zde budou 20 let vládnout totalitní zmrdi jako Fiala, PePa, Jourová či Rakušan, skončíme nejen mravně, ale i ekonomicky o x let zpátky. Proto bych byl i s tím Mussolinim opatrnější. Připravíš-li obyčejného pracujícího o demokratická práva, zavřeš mu cestu k nalezení a uchopení vlastní zodpovědnosti, a protože děti formuje nejvíce vzor, který mu předávají svým životem rodiče, budeš mít na svědomí i degeneraci dalšího pokolení.
Vlítlo mi to jinam, než pod komentář Integrale 9.10.2023 v 15:06.
to, že s panem Integrale často nesouhlasím nijak nevylučuje to, že s ním často souhlasím. je to pro mě trochu jiná kategorie než např. pan Servisdok, se kterým nesouhlasím převážně, leč i s ním není souhlas vyloučen. (kat aby spral tyhle mlhavé a blátivé kvantifikátory, jsou častým pramenem nedorozumění)
Ano, častokrát neznamená častěji. Přijmi prosím mou omluvu.
Hupert
V 80. letech děti při špatném kádrovém profilu rodičů medicínu studovat nemohly, ale techniku jo. Mně bylo řečeno, že jedině technika nebo (kupodivu) vojenská škola. Měl jsem to kádrově blbý z obou stran :o)
Techniky komanč potřeboval a nemohl si dovolit na VŠ nepustit lidi, co měli schopnosti se jimi stát. Hlídal si hlavně humanitní obory… vždycky mne fascinovalo, jak se pozdější největší komunistobijci rekrutovali z důkladně prokádrovaných rodin, viz všichni ti havlovští aktivisté z humanitních škol v osmdesátkách.
Do armády se moc nikdo nehrnul (já taky ne), tak brali prakticky všechno.
Samozřejmě byl rozdíl mezi 50. a 80. léty. Mámu by v 50. nepustili ani na techniku. Táta měl průser až pozdějc.
Havlovští aktivisté z humanitních škol, tím třeba myslíš Vondru z PrF nebo Klímu z MFF? Nebo koho?
Monika Pajerová, Pavel Žáček, všichni FAMU/DAMU.
Zajímavej je Mejstřík. Táta byl podle životopisu do roku 1968 členem KSČ, MM vyloučili z PedF, takže kádrovej profil nic moc, ale vzali ho na DAMU – buď to nějak „odčinil“ nebo zas neplatí, že zlí komanči nenechali studovat děti třídních nepřátel.
Žáček byl na FŽ, ne?
FŽ není humanitní?
Aha, nedoklep. Mělo být „a všichni ti FAMU/DAMU“. Sorry.
Ale jo, je, jasně. Jen teda Žáček žádnej dizoš nebyl, to prostě jen študáci ze žuriny pak naskočili na vlnku svobody (aby taky ne). Nicméně když někde děti lidí v nemilosti studovaly, byla to spíš nějaká takhle přírodověda, matfyz nebo nějaký ty strojárny/fely, kam je pustili z radotínskýho gymplu. (A to byla Praha ještě za perestrojky poměrně roztátá, v nějakých těchhle Hradcích, Varech a jiných prdelích bylo zaťato snad až do konce, na druhou stranu na Slovensku to nějak zvlášť nehrotili ani předtim.)
Mejstřík, Pajerová a Žáček… samej zasranej člen SSM :-(
Nojo, to píšu vejš – na techniky to šlo.
U Žáčka a spol. mi jde o to, že naskočili na vlnku svobody (což chápu) a začali řvát, jak všichni byli za komunistů utiskovaný, což zrovna oni osobně ani nebyli.
Ono je to taky otázka osobní konformity. Nejfialovější u nás v práci jsou takový ty někdejší předsedkyně pionýrských oddílů…
Hroch_bahenni:
„Nojo, to píšu vejš –Nejfialovější u nás v práci jsou takový ty někdejší předsedkyně pionýrských oddílů…“
– – –
Taky jich znám tucet – vždy „správně myslí už“.
A ještě jednu odrůdu mám často za cíle podrypů – jsou to ti, co počátkem roku 1998 nervózně sledovali dění s vybrnkanými nervy, těkajícíma očima a za bezesných nocí přemýšleli, zda do Unie svobody či zůstat v ODS. Jeden z nich nakonec zůstal a do US nastrčil manželku, aby to posichroval (za minulého režimu byl vysokoaktivní pionýr-člen OPŠ, pak SSM, oba rodiče ve straně, otec v LM jako velitel minometného družstva).
:OD
V mém rodném maloměstě děti z rodin největších kariérních komunistů od devadesátek hyper super euronadšenci. Jeden vedle druhýho.
Můj spolužák, předseda SSM na škole a nadějný kandidát, pak člen ODS a poradce presidenta.Nechci bejt sprostej, ale další píča sedí v parlamentu…
Hroch_bahenni
10.10.2023 v 20:09
normální kariérní kabátníci
Copak Vary, ale takovej Žďár nebo Semily…
Slováci to měli mírnější, to je fakt.
Nebo to koncem 80. let bylo přece jen už trochu jinačí, žejo. Srv. Čejka vs. Skála nebo Müller.
Tak tady se moc nerozlišuje :o) Kdyby někdo napsal, že v 50. letech se nesmělo studovat, tak se nehádám.
No dnešní o 40 let opoždění komunistobijci mě asi sežerou, ale srovnávat životní úroveň z roku 2023 se životní úrovní z roku 1989 je stejný, jako srovnávat životní úroveň roku 1989 s rokem 1959. A to dost už tak příznivě pro současnost nevypadá. A to máme tu současnou životní úroveň vyfutrovanou biliónovými dluhy státními, firemními i soukromými.
Problém je v tom, že kapitalismus není pro dementy a když se podívám, kam míří dnešní školství, tak to vypadá, jako kdyby se stát snažil, aby těch dementů bylo co nejvíce. A pro jistotu další dementy ještě hromadně importujeme. A když už by náhodou hrozilo, že i méně vzdělanému člověku bude nutné ua práci trochu lépe zaplatit, tak honem naplánujeme dovoz Filipínců, Mongolů a nevím koho ještě.
A co se týká toho ostatního, už zase zavírají lidi za to co řekli,svoboda slova je jen na papíře, média lžou snad trapněji než za bolševika, v Bruselu přemejšlí co ještě zakázat, místo devizovýho příslibu vymyslí brzy příslib uhlíkový.
Takže i přesto, že se osobně mám dobře, připadá mi, že se vracíme do stejnýho marasmu z jakýho jsme vyšli. Možná Západ k udržení vysoké laťky potřeboval socialistický tábor za humny a bez něj ti co to v reálu bačujou, ztratili zábrany nebo rozum.
Heh, staci porovnat ROZDIL zivotni urovne Cecha a treba Bavoraka, Rakusaka v roce 89 s dnes.
V roce 89 je prumerny Cech naprosty zebrak, Bavor ma 13x vyssi prijem, pocitano prepoctem pres dolar a realne dosazitelny vexlacky kurs.
Dnes je Cech v Alpach vazeny host, prumerna mzda je nominalne v Bavorsku vyssi 2,5 nasobne, podle PPP pod dvojnasobek…
V roce 90 byl prejezd hranice z Bavorska jak prejezd do Mordoru, vsude bordel, ruiny, vraky moskvicu, metrove koprivy, plastovi trpaslici a kvanta kurev.
Dneska kdyz priletim ze sluzebky z Mnichova, nevidim prakticky zadny rozdil…
Existuje něco jako „parita kupní síly“
Jihočech Honza: …která se anglicky řekne Purchasing Power Parity, zkráceně PPP.
to vasek
A ti tehdejší žebráci měli třeba kromě bytu také chatu, auto a za „pár šupů“ dovolenou v rámci podnikové rekreace. To jsme tady měli samé žebráky. :-)
Dejte sem už konečně někdo, proč se směnovali Kčs za ty valuty… A přes ten neoficiální kurz. Co si za to lidé kupovali…? Myslíte třeba ty potraviny, které potřebujete?
Dořekněte to zase celé. Pohraničí se západem – „uzavřené“. Tak to vypadalo. A jinak, jeďte se podívat do některých obcí i dnes. Tam to naopak vypadá ještě hůž než v 89.
Nemyslíš obec Prameny?
to Hupert
Nene. Mám nějaké svoje tipy.
Ale tuším, že Prameny nedopadly díky té tehdejší půjčce úplně dobře. Ale x-let jsem tam už nebyl, tak současný stav nevím.
to vasek
Tak máte zkušenosti z Německa. To tam ti lidé opravdu jsou násobně „výkonnější“ než v ČR?
Jen se ptám…
Ale kulový, prošel jsem pěkných pár fabrik v Evropě a kdyby měli přistoupit na tempo některých našich montoven, tak budou srát ježky.
to monday
Přesně tak.
Taková jedna z posledních perliček, na kterou jsem narazil. Nadnárodní koncern. Stejná výrobní linka. V Německu cca o 1/3 míň výrobků za hodinu než na té samé lince v ČR.
A samozřejmě platy těch lidí vůbec nejsou 1:1
Jednoznacne to tak je. Tady je nesrovnatelne nizsi pracovni nasazeni, nez v Cesku. Nemci pracuji sice striktne efektivne, ale kdyz vidi nejake video z cinske fabriky, tak z toho tejden nespi. Sice je tady cisto, ze se da zrat z podlahy, na vsechno Vorschrift a pohodlicko, na druhou stranu timhle tempem a stylem je to jasna cesta do totalni prdele, protoze Cinan maka nekolikanasobne rychleji. Je sice hezky, ze my, na rozdil od Cinana, mame zmetkovitost cca 0,3 % a jeste se to chyti ve fabrice, ale Cinan je levnejsi, levnejsi, kurva levnejsi, Halik.
Cesko ma sanci v pripade pruseru se rychleji oklepat, nez Nemecko, pokud:
– zustane jeste porad nazivu generace, ktera se ve skole neco naucila
– zustane jeste porad nejaka schopnost improvizace bez predpisu
– zustane jeste porad nejaka schopnost prezit za misku brambor
Nemci uz jsou o generaci dal. Minimalne o jednu. Bylo to videt behem Cinske chripky. Skoupili utokem sracak a mohutne debatovali o narizenich, ktera vyvesi na dvere. Cech se na vsechno vysral, koupil nejaky zradlo a sedel doma u bedny, az se neco dozvi.
Podle mne ale, behem jedne generace budeme v Cesku tam, kde jsou ted Nemci. Nemyslim ekonomickou uroven, myslim neschopnost prezit.
tak samozřejmě, dojčlandi ždímou všechny východní kolonie, aby si mohli doma udržovat ten svůj flákačskej smrádek
Co to je výkonnější? Vlastní firmy…a Čechy, Slováky, Poláky a jiné zaměstnávají.
No tak, vždycky najdu systém, jak si porovnání nastavit tak, aby vyšlo to co chci. Když kdy aby to vyšlo pro bolševiky na hovno, tak to vezmu přes kurz dolaru a srovnání s Bavorákem, když zase budu chtít, aby bolševismus vyšel jako ráj na zemi, tak si vzpomenu na svoji tehdejší VŠ kolej za 40kčs/ měsíc, tramvajenku na měsíc za 20 a obědy i večeře za 2,60 a to v kombinaci s přídavky na děti, které o desítky % zvedaly příjem. Takže v těch dolarech to bylo za 20, plně kompenzovaných přídavky. Dnes kolej a živobytí v Praze pro studenta klidně USD 700? Přídavky alespoň u mě nula.
Ale čert to vem, nemám problém se uživit, jen mě sere omlouvání většiny současných nešvarů tím, že máme držet hubu, protože bolševik to kurvil ještě víc. Abych pravdu řekl, když vidím, jak to evropská vrchnost vede od deseti ke třem, tak mám dojem, že toho bolševika ještě předeženou.Vždyť my máme plnou parou nakročeno směrem elektřina na příděl.
Jo, to sedi. Kolikrat si rikam, jestli nebude zajimave porovnat taky ty cile. Komanci sice mleli o komunismu, jak „kazdy bude makat podle moznosti a brat podle potreb“ a „penez nebude zapotrebi“, vs. soucasny prechod na digitalni menu a realna snaha o zotroceni mas. Jestli toho cile bude dosazeno, to je samozrejme otazka, ale komari v ramci toho jejich kolektivismu chteli vsechny lidi glajchsaltovat, zatimco ti soucasni komari chteji glajchsaltovat hlavne vsechno od stredni vrstvy dolu a poradne podojit.
At na to koukam jak chci, nevidim vetsiho rozdilu, krome dostupnych nastroju. Jasne, muzu si vozit prdel v BMW, muj plat je na urovni ceskeho predsedy vlady, v podstate mi hovno chybi. Ale ono staci, aby se zavedla digitalni mena, nastavily emisni limity, zakazaly klasicke zpusoby topeni a jeste par vychytavek a muzu byt v dobe kamenne ein zwei.
Stát se skutečně snaží.
IMHO chtějí soukromejm školám přihrát kšeft, takže veřejný školství potřebujou rozsekat na sračku. Proto zřejmě ty aktivisty ze všech sil podporuje nejmenovaný vlastník řady soukromých škol, nazdar Ondřeji.
Jo, myslím, že se ještě dožiju toho, že ze školy polezou negramotní žáci. V Německu už celkem běžně. V roce 89 bych si něco takového vůbec nedokázal představit.
Taky jednoho znám, co to rozjel na Zlínsku. Nějaký Valenta z Monaca..
Decka jsou tady dost blby, dneska mame jednani s Italama a ma byt v anglictine. Kdyz mi absolvent VS rekne, ze anglicky umi jen sem tam neco precist, ale pro to jednani bude potrebovat prekladatele, tak bych brecel. Na druhou stranu – o to vic si umi vydelat ten, kdo neco opravdu umi. Analytik, kterej mi umi dobre postavit algoritmy a linearni algebru sype z rukavu, dostal nastup 7000 hrubyho a nikdo nedebatoval.
Dobra rana jsou ted migrosi. To i hodne konzervativni a tolerantni Nemci, proskoleni urovni vzdelani mistnich Turku, lomi rukama a protaceji panenky.
re: monday
Ano. Bohužel si dovedu představit, že škola se bude úplně míjet účinkem. Negramotnost ve světě dotykových piktogramů není až takový problém, jak by se mohlo zdát. Manželka před lety nastoupila zpět do procesu a krátce učila chemii. Z asi 18 kousků v deváté třídě NIKDO nevěděl, co je to chlorid sodný, ani s nápovědou. Ne, že by se bez toho nedalo žít, ale je to jasný důkaz toho, že dva (nebo tři?) roky chemie se naprosto nepodepsaly na žácích.
Jedna moje klientka dala kluka na osmiletý gympl jen proto, že úroveň matiky na základce jí přišla jako počty z prvního stupně a ostatní předměty zrovna tak. Atd. atp. atfd.*
Školství pořizuje spousta technologických hraček a realizuje zajímavé kreativní projekty, zážitkovou výuku, ale bohužel rezignuje na tvrdá data (říká se tomu tak ne?) a pochopení systému. Takže jako vysoká školka je to fajn, ale edukativní výsledky jsou k pláči.
*a tak furt dokola
…a ještě se v mejnstrýmu furt řve, jak to mají chudáčci děti těžký a že se po nich chtějí takový nesmysly jako Ohmův zákon, který URČITĚ V BUDOUCNU NEBUDOU POTŘEBOVAT, takže V TOM NEVIDÍ SMYSL. Nazdar Ondřeji.
Decka reknou, ze „je to neba“. Musis proste dodat to, co je „ba“. Jen nevim, co jednou reknou, az se budou muset sami zivit. Jestli taky „me to neba“?
Normální děcko dá vždycky před prací přednost zábavě. My bychom taky dali, jenže nás se nikdo neptal. Ovšem dneska se to bere (ve výchově a vzdělávání) jako argument „tak jim tu práci zrušíme“, případně „udělejte tu práci tak, aby je vždycky ba“.
Já mám třeba svou práci rád, ale dejme tomu 30 % úkonů mne neba – úřední šiml a tak. Oni taky budou občas muset dělat to, co neba… jenže na tohle aktivisti neslyšej.
Na ten argument s prací taky neslyšej. Je prej to aktivistování ba a jsou šťastní.
jako jo no, asi nakonec na tom, co sme dycky měli za takovou napůl sarkastickou prdel, vo tom elitním gymnáziu, neco bude
fyzika je sice všude stejná, ale když mi tak 4 z 5 lidí tvrdí, jak neznají a nerozumí ani naprosto elementárním věcem (který ale na té základce a střední jakýhokoli zaměření probírali), co si vo tom máš myslet?
Hele, se te zeptam, namatkove, na takovou zakladni vec, dokonce ani ne ze stredni, ale ze zakladky…
Jakou barvou zbarni plamen trebas takovej….draslik?
A nekoukej po netu, vezmi to z hlavy, je to fakt vcelku zakladni vec, kterou jsme brali v 8 tride…
ono se to zapomíná, ale tereziánské reformy a povinné základní vzdělání u nás předběhlo okolní svět o desítky let až staletí, míra negramotnosti byla u nás pár procent, a o tom se nějakým drantíkům nebo španělákům z odlehlých regionů mohlo jen snít. a doba se posunula, původně škola brala děti rodinám (ostatně proto jsou letní prázdniny v době, kdy za malé doby ledové byly sena a žně) a byl na ni tlak, aby to harantů natloukla co možná nejefektivněji spolehlivé trivium, za pár let takový absolvent vesnické jednotřídky neuměl mnoho, ale spolehlivě, uměl číst, psát a a měl v malíčku veškerý matematický aparát pro zemědělství a řemesla (uměl si napočítat kolik obilí potřebuje na zasetí, kolik sena sežere za zimu šest krav, kolik prken potřebuje na střechu, kolik potřebuje brambor na zimu pro rodinu a dvě prasata a podobně). dnes je jiná doba a školství je víceméně hlídání zadarmo a o efektivitě vesnických jednotřídek předminulého století se nám může jen zdát, deváťákovi protekl uchem obrovský objem vědomostí, ale ulpělo naprosté minimum.
Cynik říká, že povinná školní docházka slouží hlavně k tomu, aby si senioři mohli dopoledne bezpečně nakoupit.
já jsem poměrně komformní. ale mám dost kamarádů a známých, kteří páchají všelijaké domácí vzdělávání potomků nebo je dávají do různě alternativních škol, a celkově si to sumarizuju takhle:
domácí vzdělání (sdílené mezi pár rodinama, jeden rodič umí číst, druhej psát, třetí počítat) je mnohem efektivnější, to, s čím se škola patlá celé dopoledne, půl odpoledne a ještě rozdá domácí úkoly, to je doma sfouknuté za dvě hodiny, a může se pokračovat dělocvikem, dílnami, pěstitelsými pracemi a výtvarnou či hudební výchovou.
jsou děti zvídavé které ke vzdělání tíhnou. ti jej nabydou vždy, ať jsou vystaveny jakémukoli modelu vzdělávání (ale ve škole trpí, protože je to nudí). pak jsou děti v zásadě nevzdělatelné (nezaměňovat s inteligencí), kteří se ve škole nudí též. a pak je ta šeď uprostřed, pro které je škola dělaná, odměňuje je za pěkně vedený sešit, ale jde to jedním uchem dovnitř, tam se to tři týdny zdrží a zase druhým ven. když se zastánce školství tak jak je dostane do argumentační nouze, přepne do modu, že škola je důležitá, protože socializuje. ale blbě. kasárensky. vytváří umělý stejnověký kolektiv, horší je snad jen ve sportovních oddílech, kde je to zostřeno separací dle pohlaví, a sociální patologie jen bují.
Vidím to velmi podobně, škola mě bavila, ale ze zkoušení a písemek byly nervy. Jestli je to trénink na život a jestli je to nutné hned od sedmi či osmi let, nevím.
Nakonec jsem se stejně ty věci musel naučit sám a spoustu věcí jsem si přečetl i sám a dobrovolně, v podstatně větším rozsahhu, než bylo do školy nutné.
Ono jde hlavně o to, aby se děti naučily pracovní návyky. Dělej věci pořádně, zkontroluj si to, nebuď vohnout, přemejšlej u toho. Což se jim pochopitelně nechce. První zmizej vědomosti, pak dovednosti, nejdýl vydržej návyky.
Jenže když se zrušej vědomosti a dovednosti a budou si jen hrát, tak se ty návyky nemají na čem vytvořit.
Taky se říká, že člověk 90 % zapomene a těch 10 %, co potřebuje, mu zbyde. No – asi jo, jenže každýmu jinejch 10 %. Takže se učí 100 %, ať si těch svejch 10 % vyberou. Druhá možnost je specializovat se od prvního stupně, což bych teda fakt nechtěl zažít.
Nevidím problém v tom, učit je třeba šachy (nojo, jasně, to se nesmí, to je v Russssku), je to fajn na logiku, prostorový myšlení, soustředění atd. Jenže když se zavedou do výuky šachy, stejně se budou aktivisti a journálisti vztekat, jak chudáci nebohý trpěj a k čemu to je…
šachy jsou fajn. ale nejsou pro každého (je to poměrně záhul na psychiku obecně, nejen na přemejšlení). a každej je jinej, co dají jednomu šachy, to může dát jinému jazyk se složitou a pravidelnou gramatikou (klasické jazyky a němčina).
no a dril obecně; bez nějaké rozumné míry drilu to ve škole nejde, znova a znova odvozovat na prstech malou násobilku nás moc daleko v matematice nepustí.
Memorování a jiná „buzerace“, včetně tělesných trestů před třídou mělo svůj důvod a význam.Samo, že jsme si psali taháky.Kolikrát to člověk do palice při tý miniaturizaci dostal tak, že ho pak v boji nepotřeboval.Později jsem už zažil pokrok v tom smyslu, že vzorec nemusíš umět, ale musíš si ho umět v tabulkách najít a rozumnět mu.To beru jako hraniční.Jinak Mendělejevu tabulku po skupinách odříkám dodnes…
V tom Rusku jsou šachy volitelný, na PORGu byly taky, v Maďarsku jsou taky. Byl to příklad :o)
Volitelný předměty – O. K., taky jsou, ale nemůžou bejt všechny. To by fakt některý děti vylezly negramotný.
Jinak jak píšete „to, s čím se škola patlá celé dopoledne, půl odpoledne a ještě rozdá domácí úkoly, to je doma sfouknuté za dvě hodiny(…)“
To ale nebude s 30 dětma ve skupině, předpokládám. Pak je to o penězích. Individuální výuka je skvělá, ale drahá.
Hroch_bahenni: tématu se věnoval jistý český génius narozený ve Vídni a měl na to nejen terminologii (pomněnka a zapomněnka), ale i rafinované otázky, kterými zkoušel, zda si žák náhodou nepamatuje něco, co si pamatovat nesmí.
Ale vážně: dokud bude společnost fungovat tak, jako dnes, je aktuální pojetí školní docházky optimální formou přípravy. Kdo chce (a dokáže) žít jinak, ten se může vždy odpojit později, ale aspoň bude chápat, v čem a jak žije okolí (nepochopení okolí způsobuje dost závažné psychické poruchy). Je to podobně jako zlatý řez ve fotografii – aby jej člověk mohl porušovat a chápal, co a proč dělá, je dobré, když s ním nejprve umí pracovat. Jistě se lze na všechnu teorii vykašlat a jet jen podle citu, ale zde je právě podobnost se školou a běžným životem. Skutečný talent „dělat to jinak“ to tak prostě dělat bude a bude mu to fungovat. Drtivá většina ostatních ale bude zcela v háji. Proto je lepší, když si projde školou (naučí se zlatý řez) a když se ukáže, že nejsou materiál pro „dělat věci jinak“, ještě budou rádi, že umí hezky zapadnout do stáda.
Teď je akorát blbé, že inkluze a další zločiny proti normálnosti dělají maximum pro to, aby to stádo bylo co nejtupější, což má nevýhodu v tom, že to do něj stahuje i ty, kteří by za jiných okolností měli na víc.
fatdwi:
Na pochopení okolí nebo zlatého řezu musí být dispozice.Obojí se dá popsat (zlatý řez dokonce graficky či poměrem).To samé platí o harmonii v hudbě.
Každopádně problém domácí výuky tkví právě v tom, že dítě je izolované.A jako extrém dám příklad vojny za komárů.Tam se hodně otvíraly oči.
Forge: nejsme ve při. Současná společnost holt funguje tak, že člověk obvykle skončí v nějakém kolektivu, kde mu ne každý vyhovuje (podobně jako ve škole) a dělá věci, které ho často nebaví (podobně jako ve škole), takže se hodí, je-li na to adekvátně připraven. Izolace obvykle na hajzla kolegu nebo ADHD kolegyni nepřipraví a důsledky pro dítě jsou tím horší, čím menší má přirozené předpoklady s takovými jevy fungovat. Lze pochopitelně jet izolaci i v dospělosti a pracovat mimo kolektiv, nicméně většina lidí to tak nemá (člověk je tvor společenský, že). Geniální dítě, připravené na svou zářnou budoucnost samotářského objevitele domácím vzděláváním je troufám si říct spíše výjimka než pravidlo. Dle toho bych k těmto věcem přistupoval. Ale jak už jsem psal, každý svého štěstí strojvedoucím.
fatdwi
Souhlas.
„Kdo sedí v posluchárně u něčeho, čemu nerozumí, aspoň nedemoluje autobusovou zastávku.“ Náš přednášející :oD
Sice nam Cinani svymi vedomostmi natrhnou prdel, ale zase se nam do toho nevedomostniho pekla pujde s pisni na matlafounu docela dobre.
Návrh – proč vlastně porovnávat, kdo se má lépe. Co to vzít jako otázku, jestli a jak jsem spokojený s tím, jak se mám (pochopitelně každý by asi věděl, co s nějakými násobky svých příjmů navíc, ale zase je tu palčivá otázka – za jakou cenu a jak moc po jejím zaplacení budu spokojený)? Nemělo by nám být v zásadě jedno, jesli v Technologistanu létají na dovolenou na Měsíc, na Marz a jestli mají místo aut antigravitační transpozitory? Nebo jestli na stejném území je Kamenistan, kde hledají super křemen na rozdělání ohně?
Jo, kde jsou ty časy, co jsme se úplně přesně o tomhle celou noc hádávali s Kojotem…
V Kamenisteinu je čedič.
Proto ten křemen pořád nenašli :-)