Chtěl bych upozornit, že v diskusi je při porovnávání životní úrovně naprosto opomíjen časový faktor. Životní úroveň na Západě taky byla v roce, dejme tomu, 1958 úplně jiná než v roce 1992. Takže k posunu k lepšímu dochází nezávisle na režimu.
O tom, že socialismus je zoufale neefektivní, není sporu. Dnes máme nicméně zase ten stejný socialismus, jen v sofistikovanější formě
A značný podíl našeho dnešního „blahobytu“ je pořízen na dluh, na to by se nemělo zapomínat. Z ekonomického hlediska to současné vlády nevedou o nic lépe než bolševici. Spíš bych řekl, že i hůř.
monday
Přesně tak, pokud se v roce 2023 musím dohadovat, jestli je dnes vůbec lepší životní úroveň než před 34 lety za zoufale neefektivního režimu, tak se někde něco kurevsky posralo.
RK
To, že se něco „posralo“ je již zcela evidentní. Bohužel, pokud o tom začnete mluvit, tak nakonec jste příznivec Putina, proruský šváb, komouš a bývalý fízl, protievropsky smýšlející a další přívlastky.
Ale drobná pozitivní zpráva. Již 2x reklama na Youtube. „Chráníme pohraniční (příhraniční oblasti)“. Myšleno proti nájezdům migrantů na „plot“ Maďarů.
Sysop
Nemci radi poslouchaji, kdyz jim vypravim, jak to u nas vypadalo v 80. letech. Jednak v tom nachazeji paralely v politicke rovine soucasne nemecke vlady a druhak vidi, ze zatimco tehdy byl trend tak nejak konstantni s veelmi lehkym ekonomickym vzestupem, tak ted je to za poslednich cca 6 let spise postupny sestup. Pritom ale spousta stycnych bodu levicoveho rizeni zustava.
Pamatuju, kdyz jeste v roce 2018 byli plni optimismu, protoze byla konjunktura jako prase. A ted fabriky okolo planuji na prosinec Kurzarbeit, pritom zadna chripka na obzoru. Ze je neco spatne, je jasny i tem nejzavilejsim optimistum. Druha vec ovsem je, ze typicky Nemec bude tu karu tlacit porad stejnym smerem, dokud to do te propasti fakt nespadne, protoze na to je prece ten predpis a ten se musi poslouchat.
Jihočech Honza
Jak se říkalo před 70 lety, bis zum Endsieg, oder in den Untergang.
To tady tvrdí jen RK a dostal tady za to docela sodu. Na to že je tady řada remcalů co na komunisty vzpomínaj a řada remcalů co pindá, jak je dneska špatně, tak za takhle silným tvrzením s jakým vyrukoval RK se nepostavil ani jeden z nich a RK tady zůstal v tom boji osamocen.
RK
to x-f
Jakou sodu jsem dostal??? To jako myslíte ty pomluvy (urážky) od hrdinů za klávesnicí, které nemají reálný základ? Kteří se konkrétně třeba k těm cenám uvedeným v článku vůbec nedokázali vyjádřit?
Dejte mi sem prosím už to moje „silné tvrzení“.
A proč by se měl někdo za mne postavit? Myslím, že naposledy stačila akce „Covid“, aby se ukázalo, kdo je kdo. Těch lidí, co byli ochotni hájit svoje práva, nepodlehli nesmyslům, moc nezůstalo. A má to výhodu, dají se relativně snadno sečíst a někteří i jmenovitě.
Akorát pořád nevím, kam zmizeli vítači uprchlíků, ti příznivci roušek a očkování, příznivci UA, kterými se to v našem státě dřív tak hemžilo. A najednou se k tomu zase tak nějak nikdo nehlásí.
x-f
To je jednoduché.
Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.
Ovšem za toto vaše tvrzení se zde ani jeden diskutující nepostavil. Všichni vás tu zkritizovali, že je to blbost, ačkoliv by se vás měla většina lidí zastat.
Jak si tento zásadní rozpor vysvětlujete? Jak na potvoru patří všichni místní diskutující k té menšině, která se za komunistů líp neměla?
Zásadní rozpor mezi vlastními domněnkami a realitou se nazývá kognitivní disonance a to je to čím zjevně trpíte.
RK
to x-f
„Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.“
Hoďte sem prosím čas toho mého příspěvku, kde jsem toto psal.
x-f
Když tvrdíte, že dnes reálně vyděláváme méně než tehdy (RK 8.10.2023 v 22:52), že se zhoršila dopravní a občanská obslužnost (RK 8.10.2023 v 22:48, RK 8.10.2023 v 23:29), opakovaně jste tvrdil, že bydlením bylo dostupnější, atd., tak jste tím myslel, že dnes je lépe? :D
RK
x-f
Problém je, že vy si opět dovozujete dle vaší logiky něco, co jsem tu nikde nenapsal. Měl jsem přeci prohlásit:
„Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.“
A to tady nikde není.
monday
No s těma bytama bych se zrovna moc neoháněl. V roce 2022 se dokončilo cca 39 500 bytů, což byl rekord od roku 2007 a zároveň o dost menší číslo, než jakého dosahovali bolševici někdy už od roku 1960.Takže kdyby bolševici postavili za 34 let stejně bytů jako se postavilo od revoluce, tak by dnes ta králíkárna na Černým Mostě nestála 6 mega, ale nejmíň 10.
Hroch_bahenni
Foundryman
Přesně. U nás splývají dvě historické události – pád komunismu a „konec starých časů“ – rychlá změna společnosti mj. vlivem technického pokroku, nástup multikulti, narušení rodiny… Proto taky dost lidí u nás bere jakoukoli kritiku toho, kam se svět posouvá, jako touhu po komunismu.
Sysop
Asi to nejsou ti, co zazili devadesatky. Ty byly proste uzasny a pokud se tam posadi referencni bod, tak ten dnesni posun do prdele, vcetne dalsiho trendu, je proste evidentni.
Hroch_bahenni
Generace „40“ už je moc nepamatuje, zajímala se tenkrát o panenky a autíčka. Zlom je někde pod 50. rokem. Z naší generace „50“ někteří zapomněli.
Sysop
Chyba. Meli by to tem mladym uchum vypravet vsude na potkani. Jako mi muj deda vypravel o druhe svetove. Tehda mne s tim sral, dneska si na to rad vzpomenu, kdyz pak posloucham soucasne verze vykladu dejin.
Hroch_bahenni
Tak já vyprávím, Vy asi taky… Vyprávím i to, co mně vyprávěly babičky. Vyprávět se musí včas, ne čtyřicetiletejm, ti už jsou hotoví.
Akorát si říkám, jestli by děti nebyly šťastnější, kdyby nevěděly, jak se dneska lže. Bejt jako všichni je vždycky lehčí.
Většina lidí svět moc neřeší. Informace nehledají, nepřemýšlejí nad rozpory v oficiálních verzích. Platí i o vzdělaných. U techniků/přírodovědců je to teda lepší.
Forge
Život ve sladké nevědomosti je taky forma štěstí.
Vyprávění je základ.Pamatuju, jak děda tenkrát seděl u televize nebo rádia a cedil mezi zuby: lžou, lžou, lžou…kurvy bolševický!Po Listopadu teda reagoval stejně, že prej jsou tam zase kurvy prodejný.Von byl prostě pořád hrozně podezíravej!Ten druhej, byť nesedlák, nemlich to samé.
Dobrý bylo, že vyprávění našich jsme si porovnávali s vyprávěními u ostatních spolužáků.Už v mateřské školce občas docházelo ke střetům.
podotek
A prosimtě, kdo že stanovuje ty „oficiální verze“?
merce
Do kovidu jsme se průměrně měli prokazatelně lépe než za komára. Teď si umím představit, že nízkopříjmový segment už dnes dře podobnou bídu, střední třída za fialy taky dostala na frak. Autor to vidí černě, oponenti růžově, reálně to bude šedivý. Otázka spíš zní, jak se to bude vyvíjet dál. Bude se chudnout dál? :)
fatdwi
merce: bruselští soudruzi mají chudnutí naplánováno na mnoho let dopředu a nemyslím, že je tady zatím síla, která by to zvrátila, takže odpověď je nasnadě.
merce
Nezapomínejte, že máme v rukávě trumfové eso – vlastenec Babiš. :)
fatdwi
merce: to jo, navíc je to neohrožený rodič-hrdina, který za dotace neprodá ani babičku, natož vlastního syna. Ten to tam celé zastaví tím, že to všechno v předklonu podepíše, ale na idnesu budou články pro voliče, jak ostře nesouhlasí. Já už propadal malomyslnosti, ještě, že jste mi vlil do krve naději, hned se mi bude plést svetr radostněji.
merce
Římská hydra takhle drancovala peněženky za Václava IV., a přišli blaničtí rytíři. Náboženské bludy byly jen koloritem v příkladné emancipaci. Říká se, že historie se opakuje, no ne? Babiš je tu beztak nasazenej ze strachu z české bestie. :)
SpecialHans
Díky za článek a za vaší aktivitu v diskuzi. Tak si taky přihodím do mlejna. Obvykle autoři takto nediskutují a nechávají diskuzi kvasit v zeláku.
Shodou okolností jsem dočetl Sedm zákonů: Jak civilizace vznikají, dosahují vrcholu a upadají, od českého egyptologa Miroslava Bárty.
Jednu kapitolu tam věnuje tomu, jak se mnoho sociologů a kulturních badatelů zabývalo nečekaným vyprázdněním a rychlým rozpuštěním socialistického bloku.
Obzvláště toho českého, který ač nejvíc na západě byl u nás pepíkovsky přitažený za vlasy v mnoha ohledech.
Je potřeba říct, že lidé nepotřebují jen žrát a srát a držet hubu. Tedy mít kubíky benzínu, vody, žrádla a miliony panelových bytů kolem měst.
V první řadě se ideologicky režim vyprázdnil na tolik, že i kdyby stihl všechny ty kádry vyměnit ještě včas, stejně by to neudrželi.
Za prvé jejich ideje byly směšné s kulisami západního světa za zadkem. Za druhé sami nevěděli, jaké ideje zastávat. Lenin, Gotwald už desetiletí mrtví, Sajuz v bídě a úpadku z pobití všech myslících tvorů během všech čistek od Lenina až po nástup Chruščova. Různí Štěpánové a Mohoriti nevěděli, co se socíkem a levicí. Když všechno ze západu dvacet let staré u nás porazilo všechno vyráběné, myšleno v rovině konzumí elektroniky, hadrů, kultury, aut.
Ještě husákova reprezentace držela poválečný krok s uspokojováním základních potřeb jako je bydlení, žrádlo, organizovaná zábava. Jak řekl Jakeš, že se lidi potřebovali najíst a obout, obléknout a někde si lehnout.
Tohle všecko ale přestalo být na konci osmdesátek aktuální.
A prostě je vypráskali. A kdyby ne v Listopadu, tak do roka určitě.
Protiargumenty uvedu něco, co jste vy nesrovnal.
Motorismus = nekonečný problém,nedostupný,drahý, těžce nekvalitní a nespolehlivý. Všechny varianty.
Dneska můžete octavii, nebo audinu z přelomu století koupit za pár facek, autodíly za smešné ceny a mít velice slušný vůz, co vás na jeden zátah doveze kamkoli po Evropě. Na dálnici se nebude tvářit jako letící nákupní košík a obvykle i nastartuje, topí a nemusíte mít ochranu sluchu. Spolehlivost jako na jiné planetě. A opravíte si to taky sám, jako stopětku doma v garáži. V naprosto jiných cenových relacích.
Tehdejší autobazary byla mekka zmrdů jako dnes.
Dva roky v prdeli = ano, základní vojenská služba je správná věc obecně. S velkým Ale. Proč to kurva neudělali nějak líp. Proč to nechali řídit takový debily. Proč se kurva přehlížela šikana. Proč se tam kurva tak plejtvalo. Proč to neorganizovali nějak efektivněji, třeba jako nástavbu po škole. Proč z toho dělali kriminál. Nepochopitelné. Izraelský vzor mi je milejší.
Plejtvání a viditelně rozmrdané a zničené životní prostředí. To nesouvisí s dnešní zelenou debilitou. U nás byly skládky v lese. Lidi tam vozili starý televize a pneumatiky, protože to dělal jejich děda i táta. Teplárny jely na mazut, paneláky izolaci předstíraly jen ve spárách, plastový okna přišlu až v tomhle století. Topilo se vším, co hořelo.
Když byl někde nějakej zmrd a prozmrdil se ve struktuře zmrdů a dobře se tam zadrátoval, mohl vám takový zmrd podělávat rodinu, kariéru a nemohl jste udělat nic. Moje matka nebyla vzata na střední školu, protože její děda byl ještě dva roky po válce truhlář, živnostník a dva učni na dílně. Zemřel dřív, než se narodila. Stejně to byl důvod.
Za vymalování chodby v bytovce a natření oken, kde naposled vymalovali ještě němci dostal její táta kárnou důtku. Protože v prvním patře byl stranický zmrd a vymalování zařizoval celej rok až ho nezařídil. Ale pozmrdit si hleděl. Ta důtka znamenala mimo jiné žádné prémie. Skvělá odměna za pracovitost ne?
Ten krásný čas, kdy se těmhle zmrdům mohlo vysmát do ksichtu v devadesátkách, to je nezapomenutelné. Oni totiž bez partaje znamenali úplné hovno a jejich zmrdokapitál ztratil význam.
Tolik za mě, proč nikdy nikdy nebudeme vzpomínat na socík.
Bohužel tu máme zase socík, ale s plnýma regálama v kauflandu. Ten se bude porážet mnohem hůř.
K bydlení a jeho ceně.
Co se týče vašeho postěžování si na cenu nájmů. Stát platí neuvěřitelné množství peněz za příspěvky na bydlení. Tento by měl být okamžitě zrušen tak, aby se z toho nestal jistý příjem pro nezanedbatelné procento pronajímatlů bytů. Ceny nájmů by skokově klesly. A to na úroveň toho, co jsou lidé schopni svou prací vydělat a platit. Tenhle socík mimojiné má taky podíl na byznysu s bydlením, přestože je to základní lidská potřeba. Druhý důvod je, že jsme 156. ze 190 ze všecch států světa v délce stavebního řízení. To má taky vliv. Takže další socík u nás a papírovačka do zblnutí. A samozřejmě korupční potenciál na každý kulatý razítko. A že jich je.
V tomhle případě pomůže jedině skokové zjednodušení systému. Ne jeho reforma.
A s tou vodou a elektrikou cenou tepla.
My jsme optimalizovali. Holt musíte v prostém grafu nabíky-poptávky zatlačit z druhé strany. Už před deseti lety jsme nechali studnu vyčistit, o metr prohloubit, na oko pro sousedy jí zrušit a prostě městskou vodu fakujeme. Občas jí teda pijeme.
To samé s topením. Bolelo to a sere nás to. Ale prostě jim ten plyn neodebíráme a pěkně ládujeme kotel na dřevěné brikety. Stojí to za hovno, je s tím práce. Ale vytápět celej barák stojí 45 tisíc ročně. Oproti 120 tisícům za plyn, velký fakáč.
To samé žrádlo. Jezdíme do Polska pro všecko. Nedáme jim to.
Ono to nemá jiné řešení.
A co se týče drahých nájmů, nedá se nic dělat. To je hluboce systémový problém. Do karavanu asi nepůjdete. Tak kurva u voleb zvolim ty, kteří socík odmítají. Já volím Svobodné, ačkoli mě to hluboce mrzí, jak mají málo. Ale můžu se podívat do zrcadla. A říct si, že jsem pro současný bordel nehlasoval.
Závěrem, to je totiž jediná strana, která má v programu skokové zjednodušení systému. Což je podle celoživotního badatele M.Bárty jediné řešení současné krize a bylo řešením i krizí dávných i velice dávných. Konec agitace. Těšim se na odpověď.
SpecialHans
Tímto komentářem nehájím velkou spoustu dnešních sraček. Jenom jsem chtěl argumentovat, proč už nikdy nevzpomínat na socík. Levnost některých komodit byla draze vykoupena tím, co jsem napsal a dalším, co napadne jiné pamětníky. A jestli byly vámi zmněné základní potřeby levné. Ano byly. Byla to základní idej komunistů už od první generace komunistů předválečných. Dnes je základní idej režimu jiná.
RK
Díky za rozumný příspěvek. A jen řeknu opět svůj názor. Na začátek. Článek nebyl o stěžování (ani příspěvky), ale jako téma na zamyšlení. A relativně bych mohl být v klidu, že teď ještě „nepočítám úplně každou korunu“. Ale může reálně nastat situace, že z „chudších“ budou opravdu žebráci, z té „střední třídy“ chudí. A nastane mazec. A je vidět, že spousta lidí si toto neuvědomuje. A jak jsem psal, potkávám čím dál víc lidí, kteří začínají mít problémy. Přitom pracují, nejedou stylem „tak vezmeme půjčku“ atd.
Ono všechno souvisí se vším. Pokud dnes hodně občanů obrazně „počítá každou korunu“, vlastně jsou nuceni se soustředit na zajištění základních potřeb, s velkým otazníkem, jak třeba v budoucnu vše ufinancují, zda budou mít práci (třeba obor sklářství), co škrtnete jako první? No nějaké divadlo, kino, knihy, návštěvu třeba výstavy, zámku atd.
Proto také to srovnání cen. A to nebylo horování, aby elektrika byla za 10 haléřů. Ale zamyšlení, zda ty „dnešní“ ceny jsou vůbec adekvátní.
Naopak jestli jste si všiml, někdo v diskuzi tuším uváděl, že teď si může koupit za jeden plat asi 3 TV.
K čemu to je? K ničemu.
Co se týká motorismu. Osobně fandím indivudální automobilové. Zase, když srovnám. Ano, nepřu se o technické úrovni. Ale dnes asi nebudete jezdit ani těmi „západními auty“ z té doby. Dnes, když někoho mladšího posadíte třeba do auta bez posilovače, tak se z toho po… A co se týká aut, nehrabu se v tom, neopravuji, protože, to by se z člověka stal brouk Pytlík, kdyby si vše chtěl dělat sám. Což zase podle mne není smyslem. Proto by mělo být i jakési „rozdělení práce a služeb“. Na tom to přeci bylo vždy postaveno. Ale musím na to mít.
ZVS zpět. Ale jak píšete opravdu rozumně.
Bydlení. Ano zrušit nesmyslné vydělávání na „příspěvcích na bydlení“. Za mne vrátit půjčky s garantovaným úrokem pro „mladé rodiny“. Min. kvůli tomu pokud má alespoň nějak fungovat důchodový systém, tak někdo musí ty „hodnoty“ pořád tvořit. Ale to by bylo na delší diskuzi.
Co se týká toho „úniku“. Třeba vlastní studna. Když budete bydlet v paneláku, tak si žádnou studnu nepořídíte, že byste „oživil“ třeba kotel na tuhé paliva, který máte v RD, taky nula bodů atd. A opravdu všichni nemohou bydlet v RD. Pominu cenu pořízení RD, ale to bychom se do ČR prostě nevešli. Nebo vešli, ale vše zastavěli.
Ekologie. Nezpochybňuji. Na druhou stranu. Vzpomínáte třeba na ten odpad, co sem vozili třeba z Německa do těch bývalých kravínů atd. Demokratický podnikatelský záměr. A kdo to zaplatil? Opět občané. Špatně předtím, špatně i nyní.
I tento „demokratický“ režim se přeci vyčerpal. Jaké jsou dnes oficiální hodnoty a idey? Boj proti globálnímu oteplování, nekonečný příjem uprchlíků, zabývat se 137 různých pohlaví,“evropské hodnoty“ (o kterých nevím, co vlastně přesně znamenají) atd.
Co se týká postihování občanů komunisty. Jednoznačně svinstvo. O tom žádná.
Oproti (a ano není to úplně na stejné úrovni) dávám porušení základních lidských práv min. za covidu. A je to relativně stejná písnička. Nikdo za nic nemůže. Připomenu třeba toho ředitele ze Semil.
A pokud jste kouknul na příspěvky. Tak jsme zpátky. Pro označení lidí opět „termíny“-nálepky. Pokud se zeptáte konkrétně. Tak většinou nic. Naučené fráze. Uražení.
Díky.
x-f
Vy tady píšete, že za socíku bylo něco fajn a něco jiného zas na hovno (protože lescos bylo skrze socík dotováno).
Například v tuzexu jste si mohl koupit za několik platů západní televizi. Proč? Protože kurz za který jste získal bony skrze valuty nebyl volnotržní. Socík nutně potřeboval valuty, aby mohl nakupovat ze zahraničí to co bídná socialistická ekonomika nedokázala vyrobit, ale nutně to potřebovala. Třeba proto, aby mohla lacino ukojit ty vaše základní potřeby. Defacto vám je uspokojoval ten co měl ty valuty a musel je nevýhodně směnit s režimem za bony. Bylo to okrádání bohatých, aby se mohlo rozdávat chudým.
A že dneska je taky něco fajn (levné telvize, které ale epotřehujete atd.), ale že to důležité jako voda a topení je drahé.
Za prvé jsem osobně proti jakékoliv dotaci a nejsem moc solidární (jakákoliv nedobrovolná solidarita demotivuje snahu jak obdarovaných, tak obraných).
Za druhé když ale čtu co píšete, tak vy by jste chtěl mít to nejlepší z obou řešení. Levné bydlení, vodu, energie, ale zároveň by jste chtěl mít individuální automobilovou dopravu, ne moc starými auty a taky se v tom nechcete hrabat, ale nechat to na někom jiném a mít na ty služby…
Za socíku sice bylo asi levnější bydlení, voda, žrádlo a energie, ale jakékoliv sofistikovanější zboží bylo nedostupné a služby prakticky neexistovaly. Služby si dělali lidi sami, nebo je sháněli pokoutně. Melouchaření bylo esencí socíku. Lidi sháněli služby na paralelním šedém trhu protože socík tohle nenabízel. Nemluvě o tom, že materiál byl většinou nakradený.
Soboty a neděle stála půlka aut na ulicích na heverech a lidi pod tím leželi.
Dnes je dostupné všechno, ale holt za reálné tržní ceny. Tedy tam kde nedeformují trh dotace.
Služby nikdy levné nebudou. Když se jdete například ostříhat a ten personál chce mít např. 200 čistého na hodinu, tak v mzdových nákladech je to 400 na hodinu + nájem prostory, energie, zisk.
Jen tak mimochodem trochu mimo téma. Já asi nemám tak hluboko do kapsy jako vy, ale zrovna na autech nemám problém si udělat skoro všechno sám. Vyměnit brzdy, olej, filtry atd. Za socíku tohle uměl každej normální chlap a postup je i na dnešních moderních autech stále stejně komplikovaný, jak na tom žigulíku či škodovce.
Udělat běžný servis i na moderním autě vyjde do 15 stovek v materiálu a hodinku či dvě práce. Divím se, že zrovna vy jste ochotný dávat servisu několik set procent marže na materiálu + 500-1000 hodinové sazby. Za socíku jste si takové služby platil taky?
Ono to „rozdělení páce a služeb“ dává smysl jen v úzce daném spektru výroby a služeb a to tam, kde to nelze provést sám (vyrobit si auto atd.). Protože ekonomicky si to většinou nebudete moct dovolit. Vzhledem k tomu, že stát se sociální politikou má vysoké náklady a polovinu superhrubé mzdy odvádíme státu, tak logicky pokud nemáte alespoň dvoj až trojnásobně vyšší mzdu, než ten kdo vám tu službu poskytne, tak na ni nemáte, protože na danou služby vyděláváte pomaleji, než ji čerpáte.
shifty
Pravda, ale obávám se, že ten, komu to píšeš, to stejně nepochopí. Zřejmě nikdy už. Nicméně nemyslím, že to RK míní nějak vyloženě zle, spíš trošku míchá jablka a hrušky, jak píšeš.
Co mě zaujalo víc je dle mého velmi dobrý komentář od SpecialHans 12.10.2023 v 21:10. Ten je podle mě trefný.
Obzvlášť pak pasáž cituji –
Když byl někde nějakej zmrd a prozmrdil se ve struktuře zmrdů a dobře se tam zadrátoval, mohl vám takový zmrd podělávat rodinu, kariéru a nemohl jste udělat nic. Moje matka nebyla vzata na střední školu, protože její děda byl ještě dva roky po válce truhlář, živnostník a dva učni na dílně. Zemřel dřív, než se narodila. Stejně to byl důvod.
Za vymalování chodby v bytovce a natření oken, kde naposled vymalovali ještě němci dostal její táta kárnou důtku. Protože v prvním patře byl stranický zmrd a vymalování zařizoval celej rok až ho nezařídil. Ale pozmrdit si hleděl. Ta důtka znamenala mimo jiné žádné prémie. Skvělá odměna za pracovitost ne?
Ten krásný čas, kdy se těmhle zmrdům mohlo vysmát do ksichtu v devadesátkách, to je nezapomenutelné. Oni totiž bez partaje znamenali úplné hovno a jejich zmrdokapitál ztratil význam –
Připomíná mi to pár místních diskutérů, sedí to na ně jak prdel na hrnec.
x-f
On to nemusí myslet zle, ovšem to neznamená, že by podobné uvažování nebylo nebezpečné.
Mě vadí to neustálý čecháčkovský naříkání. Kdybys postavil čecha mezi dalších devět lidí a řekl mu, že žije v druhým největším blahobytu, tak on nebude šťastněj, že se má líp než těch 8 okolo. Von bude píčovat, že ten desátej – neměc se má líp než von a jak je to možný.
Žijeme na krásným místě se stabilním klima a bez přírodních katastrof. Máme čistý životní prostředí. Minimální nezaměstnanost. Celkem dobré školství, nadprůměrný zdravotnictví. Máme tu výjimečně bezpečno. Ekonomickým blahobytem jsme z těch cca 190 států tak na 30-40 místě?
Odhaduju, že tak minimálně 7 až 7,5 miliardy lidí z těch 8 co je na světe žije v mnohem horších podmínkách, než my.
To je přece úžasný místo na světě k žití. Ale ne. My bude neustále píčovat, že někdo jinej se má ještě líp.
Jasne. Mohlo by bejt spousta věcí líp. Svobody bývá, školství, infratruktura atd má ještě velký rezervy, ekonomicky je vždy kam růst atd. Ale kurva máme se jek prasata v žitě a lidi to nevidí a nechtěj vidět. Lidi chtěj bejt nespokojený a nasraný.
shifty
S tímhle souhlas.
Sysop
Podle mne je skoda, ze Cesi nevyuzivaji lip svuj potencial. Jeste porad je v Cesku hodne chytrych a nezvofcovatelych lidi, jako je v tom Nemecku. Bohuzel ale, ceska lenost vitezi a trend je sestupny.
Takze ano, v Cesku se nezije spatne. Skoda jen, ze by to mohlo byt i lepsi. Za to ale nikdo cizi nemuze, za to si mohou jen Cesi.
Dachsmeister
@x-f
jo přesně, všechno je na hovno mi onehdy tvrdil borec s barákem s posledními 10 lety hypo, dvě káry zánovní, sice Hyundai, takže nic pro Vás. ;-)
Po návratu z Kanárských ostrovů…
Jo to za socíku to bylo fšecko levný a kdyby to ti zlí Havlisti podporovaní Západem nesvrhli, ten ráj by určitě nastal.
A do Bulharska se taky létalo…
A ten Putin ten to promyšlený jako šá(š)chista.
A ta EU to je zlo.
A Fiala taky.
A Pavel.
Zlatej Babiš se Zemanem.
A to není ojedinělý případ, VŠ počínaje přes mistry po posledního utahovače šroubů na montážní lince.
V jedné montovně vzorek tak 200 lidí různých věkových skupin.
Ano Bude líp, už za dva roky.
Bureš s Donem Pablem, Dluženou a MultiKarlem to dají!
A my to taky přežijem…
Kilmore
Když to je těžký, klasických liberálů je v téhle zemi málo, většina soudruhů se hádá akorát jen o správnou barvu svého marxismu.
x-f
Jo jo. To znam. Taky sem to sek nekolikrat psal.
Naposled asi pred mesicem. Typek 65 let. Mala firmicka okolo stavebnictvi. Nadelal si dost. Baraky ma, detem postavil. Nasporino. Mohl by se na to uz vysrat a do konce zivota zajistenej je az az.
Ale celej vecer remcal, jak je zle, jak se ma spatne jak nikdy. Motal jedno pres druhy. Rozumej jedna konspirace pres druhou. Domaci temata s umrajinou dohromady, CIA ve vsem atd.
Vsichni pred nim utikali a nikdo se s nim uz nechtel bavit. Byval normalni.
Lido desne zblbli a nechali si vnutit splin.
Sysop
Pokud to cloveka udrzuje ve strehu, ze vychcani curaci jsou vsude mozne, ale realne to vnitrne citi v pohode, pak dobry.
Pokud ovsem tem depresim realne podlehne, pak velky spatny.
Znam opacnej extrem – majitel nasi firmy. Optimista, zelenej, milovnik zvirat,… ono taky cim se zabejvat, kdyz se na soukro ucte valej miliardy. Nicmene ztratil ten streh. Za posledni pulrok se 50lety vzestup firmy zastavil a zacal klesat. Podle mne logicky a nevidim duvod panikarit, proste je potreba se s tim smirit a udelat opatreni. Jenze jemu se bori svet a vubec neni schopen racionalne reagovat.
Hupert
Cože? On tě chce vyměnit?
Sysop
Me? Proc?
Hupert
Protože na krizi nereaguje racionálně.
Sysop
Nastesti do rizeni firmy moc nekeca. Obcas da nejake doporuceni, ale vedeni se tim prilis neridi. Nicmene, umim si predstavit, ze takto je rozcarovanych voce Nemcu.
Hupert
No nevím, zelenýmu milovníkovi zvířat se svět zboří raz dva, ale skutečnýmu optimistovi? Na tom něco iracionálního bude.
vychcanejch čuráků přibejvá tím víc, čím každej čuje, že se to brzo sesype a musí is co nejhrychlejš nahrabat, co to de
viz ty neustálý srance vo nejakejch větrákách a dalších kurvárnách už skoro nepřetržitě všude tvl…
x-f
Jojo.
Brzo se sesypes. To je z tvych prispevku jasny :D
Hupert
x-f: „On to nemusí myslet zle, ovšem to neznamená, že by podobné uvažování nebylo nebezpečné.“ Zapomněl jsi na konci „soudruzi“. Počítám, že jsi dost mladej, takže moje otázka je, zda jsi se totalitnímu myšlení vyučil ve škole nebo u předků?
x-f
Mohl bys prosim osvetlit, co v tom mem prispevku je totalitni?
Spis to vypada, ze netusis jaky je vyznam toho slova. Asi jsi ho tady cetl, tak ho pouzivaa aby to vypadalo, ze jsi taky inteligentni, ale to musis to slovo taky pouzit spravne.
Hupert
x-f: Tvoje věta, kterou jsem odcitoval, za bolševika zhusta předcházela fázi nápravy myšlení toho, kdo na socialismu viděl a prostořece pojmenoval nějaké ty mouchy. Tak soudruzi nejdříve vysvětlili dotyčnému, že se mu přeci žije skvěle a nemá tedy důvod být pomýlený. Horší je, že tím tím ohrožuje jednomyslnost jinak jednolitého celku a proti tomu je potřeba zakročit. Ty jsi překročil práh, za kterým je konec, který znám, ale ty ho ještě nevidíš.
bez přírodních katastrofo? už jich pamatuju kurva hodně a moc starej nejsu, no ale vlastně jo, ty seš kretén, co čekat
na 40. místě tak možná někdy eště za první republiky, teď je to přes stovku a eště se dožijem 130.-140. místa
nikdo nechce nic dotovat, ale NEMUSEL BY TO KURVA REŽIM FURT VŠECKO ROZMRDÁVAT A DANIT JAKO SVIŇA, aby taky lidem nejaký prachy zbyly
není nejmenší důvod aby tady energie stály ten kurva nesmysl co stojijou teď!!!
x-f
Tak ty se mas uplne na hovno. To je znama vec.
Ovsem to ze ses ty neschopnej lempl s vobouma hnatama levejma a v kebuli nasrano jeste neznamena, ze se maj na hovno i ostatni dedku plesnivej.
corona
x-f
14.10.2023 v 4:51
Tak ty se mas uplne na hovno. To je znama vec.
Ovsem to ze ses ty neschopnej lempl s vobouma hnatama levejma a v kebuli nasrano jeste neznamena, ze se maj na hovno i ostatni dedku plesnivej.
– – –
Ale to je mi krásný příspěvek do diskuse…!
Panáček z generace Y nám zde ostouzí děcko svobody, které dokončilo základku několik let po miléniu a tituluje ho „…dedku plesnivej…“
:OD
x-f
Behekokot tu nepotrebuje ostouzet. To tady dela neustale sam a je v tom uspesnej :D
Ostatne ty taky ;)
corona
x-f
14.10.2023 v 9:07
Behekokot tu nepotrebuje ostouzet. To tady dela neustale sam a je v tom uspesnej :D
Ostatne ty taky ;)
– – –
Jde o to, že ty, dle tebe samotného tolik „ostrá tužka v penále“, nazve děcko svobody plesnivým dědkem.
Co se týká mne, plácej co chceš. Cpát pravidelně prachy na zbraně pro uá může jen primitiv, nebo grázl…
:OD
x-f
Podivej se jak pise.
Jeho pisemnej projev je jak od staryho geronta a zapsklej je jak sedmdesatiletej dedek.
Jestli takhle pise mladej cucak, tak je to smutne.
Druha vec je, hak tady namachrovane keca uplne do vseho, jak kdyby sezral vsechnu moudrost sveta a navazi se a urazi vsechny okolo. Jestli takhle pise mladej cucak, tak je to smesne.
Tata by ho mel poradne proplesknout a doucit ho ucte k starsim a moudrejsim lidem, protoze to jeho fotrik zjevne nanedbal.
ygorek
x-f 14.10.2023 v 13:31
Jeho projev je jak od puberťáka a pokud tak píše mladej cucák, je to přinejmenším očekávatelné.
Jev je podrobně zpracován v knize Roba Granta Kolonie (Argo, 2004) v postavě Gwenta, dědičného kapitána kosmické lodi Willflower. Problém je v tom, že diskutovaný „mladej cucák“ v šarži poněkud zamrzl, což není ani tak směšné, jako smutné či trapné.
x-f
Btw nezaslouzil bych si na tvem nackovskem seznamu uz nejak povysit?
Myslimy ze me jmeno by tam mohlo byt treba tucne, nebo podtrzene. Co ty na to?
corona
x-f
14.10.2023 v 13:31
Podivej se jak pise.
..
Jestli takhle pise mladej cucak, tak je to smutne.
.. keca uplne do vseho, jak kdyby sezral vsechnu moudrost sveta a navazi se a urazi vsechny okolo… Tata by ho mel poradne proplesknout a doucit ho ucte k starsim a moudrejsim lidem, …
– – –
Vím, jak píše a hlavně co píše. Na rozdíl od tebe vím, kdo je v reálu a jak vypadá.
On je ti dost podobný v tom, co dělá – všechna moudrost světa, o úctě nemluvě.
V seznamu nezvýrazňuju, není důvod. Zcela jistě si ale líp pamatuju zrovna tebe…
.
x-f
Blbost.
Ja jsem chytrejsi, zkusenejsi, hezci a vubec vonavejsi. Taky mnohem skromnejsi a slusnejsi, nez ten kokot.
corona
x-f
14.10.2023 v 15:12
Blbost.
Ja jsem chytrejsi,…
– – –
Umím si to posoudit sám. On má oproti tobě vyšší míru sebereflexe.
.
x-f
Zase blbost. Ja mam uzasnou sebereflexi. Az se spletu, nebo se budu chovat jak curak tak to uznam. Nemuzu za to, ze se to jeste nestalo.
Von se plete furt, chiva se jak kokot v jednom kuse, ale neuvedomuje si to. ;)
napiš nejaký kontaktní údaje, nasměruju na tebe nejaký prestižní výzkumníky, budeš vole slavnej! celý zástupy vědecké obce se na tebe budou jezdit dívat, zvířátko s tak extrémním případem Dunning-Krugerova efektu se jen tak nevidí…ve štyrech případech z pěti melež naprostý hovna, v podstatě dyž vodevřčeš tlamu, tak z ní hned padají samý zkurvený lži, ale přitom největší byjec za pravdu…se divim že tě eště nevzal nejakej ksindl z fyjalkovy bandy do tech jejich kritůch, taky, nejprolhanější svině tédleté dekády jedna vedle druhé v pjetydemolycy, ale furt si berou do rypáku všecky vostatní s tema jejich hovnama
to tak vypadá, že esli se jim podaří tam nejak přivázat na zbytek volebního vobdobí, tak tady bude 10 mega dežoinformátorů, jenom pjetydemolyca bude ta studnica „pravdy a lásky“, checht :D
x-f
To je maďarština? Pyčo neni ti vůbec rozumět.
To je jak když mluví Bureš. Česky to není. Slovensky taky ne. Hlavu a patu ty vety nemaj . Jestli tady chceš vyjadřovat nějaký názory socko, tak se nejdřív nauč mluvit.
Já tu tvojí tatarštinu lištit nebudu.
Lojza
„Umím si to posoudit sám. On má oproti tobě vyšší míru sebereflexe.“ <— A to by me fakt zajimalo, jak jsi zrovna na TOHLE prisel. Prozradis?
corona
Lojza
14.10.2023 v 17:56
„… jak…“
– – –
Obdobnou metodou, jako v případě zázračného elektromobilu, o který ses vsadil, že bude vyráběn od podzimu 2021.
.
Lojza
Jako, ze ses s nim vsadil a vyhral, nebo vsadil a prohral, nebo jak?
Nebo mas doma kristalovou kouli? To nejspis.
corona
Lojza
14.10.2023 v 19:42
Jako, ze ses s nim vsadil,..
– – –
Ty tam vidíš jako hlavní předmět tu sázku, někdo další třeba cokoliv jiného. Podstatná je ovšem znalost. Jak objektu, tak prostředí, souvisejících dějů aj. Někomu stačí barevnej plakát, jinej se umí podívat, co je za ním. Ty si vyber, co chceš – učit tě nic nebudu…
.
Lojza
Jo, takze jak jsi na to prisel vis, ale nepovis.
Jiste, je to tvoje pravo, jako moje myslet si, ze jses proste jenom dement.
corona
Lojza:
„…nepovis…“
– – –
Tebe nic učit nebudu, nemám důvod. Případ se zázračným elektromobilem jsi taky nepobral – proč jsem to věděl, že se vyrábět nebude? A proč jsi to nevěděl ty?
.
x-f
Behekokot:
Btw jsem sice zasadne proti ziveni neschopnejch lemplu, ale ze stary znamosti tady z dfense…
Jestli jsi na tom Beheci fakt tak spatne a mas tu bidu s nouzi, tak jsem ochotny te trochu podporit. My doms furt nejak dlouhodobe nezvladame optimalizovat nakupy. Tim padem toho docela dost vyhazujeme. Denne gumovy pecivo, pak taky prosly uzeniny, syry atd.
Kdyz me das adresu, muzu ti posilat humanitarni balicky. Nic za to nechci. Staci, kdyz tady nebudu muset pak porad cist ty tvoje narky, jak se v CR spatne zije.
RK
x-f
13.10.2023 v 16:55
shifty
13.10.2023 v 10:35
„On to nemusí myslet zle, ovšem to neznamená, že by podobné uvažování nebylo nebezpečné.“
„Nicméně nemyslím, že to RK míní nějak vyloženě zle, spíš trošku míchá jablka a hrušky, jak píšeš.“
Tak jak jsem to napsal, tak si za tím stojím. (tečka) A individua jako jste vy, opravdu nesnáším.
Což mi opět připomíná (to x-f), už sem konečně dáte ten můj příspěvek vč. data a času, kde jsem měl tvrdit, co jste si osobně vymyslel? Lhát se opravdu nemá!
RK
to
x-f
13.10.2023 v 9:59
protože lescos bylo skrze socík dotováno
A teď už jak říkají ekonomové dejte sem ta tvrdá čísla. Ať já také vím. co a jak bylo přesně za socíku dotováno. A nestyďte se. Začněte třeba těmi cenami energií (máte je v článku), jak přesně a kolik byly dotovány. A koukneme postupně na další věci.
A pořád jsem se nedozvěděl, kde přesně v článku nebo diskuzi jsem měl prohlásit:
„Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.“ Kromě tedy vaší vnitřní myšlenkové konstrukce.
RK
to x-f 13.10.2023 v 9:59
Máte spoustu mouder. Takový jednoduchý dotaz. Můžete si sám vyměnit elektrickou zásuvku, pokud nejste držitelem oprávnění a osvědčení dle příslušného zákona? Schválně.
zzw30
SpecialHans: Palec nahoru za pěkný a věcný komentář. Nicméně neodpustím si rýpnutí k jeho konci:
cituji: „Tak kurva u voleb zvolím ty, kteří socík odmítají“, následně „… jsem pro současný bordel nehlasoval“.
Já osobně jsem třeba NIKDY nehlasoval pro nikoho, kdo ten bordel udělal. A stejně mi to bylo k hovnu, protože tady dělají bordel ti, které zvolila masa jiných lidí.
Jaký má pak význam u voleb kurva zvolit ty, kteří socík odmítají, když kurva ten můj hlas nic neudělá, a naopak socík budou volit ti ostatní?
x-f
Ta masa jiných lidí, kteří vám tam zvolili ty co tam dělají bordel není nic jiného, než masa jedinců jejichž „hlas nic neudělá“.
Jak vidíte, tak udělal.
shane
+1
zzw30
x-f: ne, jeden hlas to opravdu neudělal. To byla ta masa hlasů.
SpecialHans
Jak jsem řekl, abych se mohl podívat do zrcadla, že jsem nevolil menší zlo. Nebo nevolil vůbec, což je postoj mnhoha lidí.
Protože volit třebaže marginální stranu znamená znát její program a být s ním v souhlasu. Jakkoliv málo, nebo i hodně se těmi otázkami zabývat a zamyslet se. Mít pocit, že i můj souhrn názorů má svojí stranu, bez ohledu na to, jak to dopadne. A pokud dojde na diskuzi, mít možnost ovlivnit okolí při diskuzi a mít argumenty na zastánce socíku.
Říct „já nevolím“ neznamená jen promarněný hlas, nebo švejkování pro nepohádání se s rodiči, znamená to promarnění možnosti se o to zajímat a třeba dojít i nějakého okrajového poznání, jak věci jdou.
Já tím dávám najevo svému státu, že i já existuju a můj anonymní hlas pro určité myšlenkové proudy existuje.
V životě prostě vyvstane občas otázka „Koho ty volíš?“. No a já bych se ostudou rozpustil do koberce, kdybych řekl „nevolím“.
x-f
Já s vámi souhlasím. Ale pozor. Nedávno jsem tady vedl podobnou diskusi s hned několika jinak rozumnýma lidma a pro řadu lidí je nevolit životní postoj. Nevolbu prezentují jako lepší alternativní variantu k „volit nejmenší zlo“.
Věří, že nevolbou mohou také něco změnit. Věří, že vy jste se volbou „nejmenšího zla“ ušpinil, zatímco oni si tím že nevolili nikoho zachovali čisté ruce a morálně z toho vyšli na rozdíl od vás čistí.
Zatímco vy by jste se nemohl podívat do zrcadla, kdyby jste neudělal nic a nepokusil se něco změnit, pak oni by se nemohli podívat do zrcadla, kdyby volili někoho, kdo není zcela podle jejich gusta.
Zároveň na volbu strany, která se nedostane do sněmovny pohlížejí jako na zbytečnou.
V podstatě jsem to pochopil tak, že čekají na dokonalého kandidáta (stranu) u kterého bude předem jisté, že se bude podílet na vládě, jinak jim účast na volbách příjde zbytečná a nechtějí si účastí na tom svinstvu špinit auru.
Svojí neúčastí naopak věří že něco změní, protože sabotují systém.
zzw30
x-f: jo no, mám pocit že jsem se tam do té diskuse taky nějak zapletl :) a je to právě o tom zcela odlišném přístupu. Já jsem se k tomu „nevolení“ postupně časem „provolil“, kdy jsem už prostě pozbyl jakékoliv víry, že jeden můj hlas bude mít nějakou ovlivnitelnou váhu, prostě jsem byl naprosto vždy v té zcela marginální okrajové menšině. A taky už léta sleduju, že ať vyhraje ve volbách kdokoliv, vždycky je to vlastně nakonec špatně. A v dalších volbách pak vyhrál někdo jiný, ale zase to bylo špatně, a tak pořád dokola.
Já osobně bych se na sebe nemohl podívat do zrcadla, kdybych volil jakékoliv, i to nejmenší zlo. Ale tisíc lidí, tisíc názorů, a nikomu je neberu. Jen je mi pak líto, že je mi pak „vládnuto těma ostatníma lidma“, do kterých se neseru. Ale to už je mein kampf.
fatdwi
x-f: předpokládám, že jsem jeden z těch „jinak rozumných lidí“ a cítím potřebu uvést na pravou míru to, co se z Vašeho příspěvku neshoduje s realitou (u mě – nevím, jak u těch ostatních, za ně nemluvím):
– do sněmovny vždy volím, i v prezidentské volbě jsem v prvním kole volil – tedy na „volbu strany, která se nedostane do sněmovny“ rozhodně nepohlížím jako na zbytečnou
– nevolím tam, kde nevidím smysl nebo je mi předkládáno něco, co volit např. z důvodu hodnot nemohu (například poslední prezidentská volba, kde jsem měl možnost to hodit jednomu z komančských kádrů – ne, díky, zde zcela platí, že nevidím smyslu ušpinit si ruce a ráno se dívat v zrcadle na někoho, kdo volil komanče)
– nevěřím, že mohu nevolbou něco změnit a už vůbec nejednám s cílem „sabotovat systém“, to je úplná blbost, sorryjako. Když to vztáhnu v rámci konzistence na poslední prezidentskou volbu, tak to absolutně nedává smysl, to byste si musel myslet, že jsem úplnej idiot, abych nevolbou chtěl „něco měnit“ – naopak, já jsem svou volbou ani nevolbou nic změnit nemohl (ani jeden z komančů můj hlas ke svému zvolení nepotřeboval, na to mají dost jiných fandů). Ale mohl jsem si zachovat čisté růce a integritu. Pro mě důležitejší, než si racionalizovat volbu zla (třeba tím, že bych mu říkal „menší“).
x-f
Neberte si to tak osobně – byl jste jen jeden z několika kdo se do té diskuse pustil. Můj popis je jakýmsi součtem toho co jsem si vyslechl a co jsem si odnesl jako obrázek „nevoliče“.
Tj. vše co jsem napsal výše jsem si vyslechl, ale není v mých silách pamatovat si co od koho. Klidně se v části můžete vidět, ale nenapsal jsem, že je to o vás.
zzw30
SpecialHans: No jo, tak pro ten pocit abyste se mohl podívat do zrcadla to je dobrý, že jste volil někoho, kdo socík odmítá. Ale s těmi drahými nájmy ten jeden hlas opravdu nic neudělá, nebo snad ano?
Takový strany by musely volit právě masy lidí. Jenže tady budou pořád masy lidí, kteří to hodí tomu, kdo jim dá koblihu, nebo jim namaže med kolem huby :(
Zajímat se o to, koho zodpovědně zvolit, znamená strávit hodiny studiem stran a jejich programů, a hodiny studiem toho, co ti konkrétní lidé dělali v minulosti nebo dělají nyní, jak se chovají, co od nich čekat.
Je škoda, že ta možnost „já nevolím“ je takhle chápána. Z mého hlediska je to zcela logické vyústění frustrace z toho, že tady buď opravdu není taková entita, kterou by dotyčný rád zvolil, anebo z toho, že ten zodpovědný hlas, ke kterému byly potřeba hodiny důsledného studia těch stran a lidí, přebije hlas Vašeho mentálně postiženého bratrance který to hodí tomu, kdo v něm v danou chvíli vyvolá ten správný strach, nebo Vašeho souseda, kterému někdo slíbil větší přídavky, nebo kohokoliv jiného kdo podlehl pokročilému sociálnímu inženýrství.
Je zajímavé jak máme oba dva naprosto opačné názory na to nevolení, já bych se právě musel hanbou propadnout, kdybych někomu řekl, že jsem volil i to nejmenší zlo. A jako promarněný hlas právě považuji ten případný svůj, protože ten jeden můj hlas by neudělal ale naprosto vůbec nic, ani žádnou setinu procenta ve výsledcích. A ještě by to byla pro mně ztráta času :D
SpecialHans: koho jste tedy volil v poslední prezidentské volbě?
Osobně Váš postoj nechápu a přijde mi vnitřně nekoznistentní, protože v určitých volbách ho budete muset nutně porušit. Nemůžete „nevolit menší zlo“ a současně se „rozpouštět do koberce kvůli nevolení“. Buď jste volil menší zlo, nebo jste s rozpouštěl, co to tedy bylo? Minimálně teď máte možnost si přestat lhát do kapsy a pohlédnout (nepříjemné) pravdě do očí.
Je tu samozřejmě ještě varianta, že jste jednoho z prezidentských kandidátů za zlo (menší či větší) nepovažoval, což mi přijde značně nepravděpodobné, ale nešť, možné to je. Pak bych se zeptal, co ve volbě minulé (Zeman vs. Drahoš) nebo předminulé (Zeman vs. Schlaffenberg)?
SpecialHans
V případě binární volby ano, volíte mezi psím, nebo kočičím. A ano, volil jsem menší zlo, volil jsem Zemana. A v ten moment mi přišlo morálně správné někoho hodit. Ať už je vítěz kdokoli. Jeho legitimita se opírá o počty hlasů, v případě přímé volby.
V případě parlamentních voleb ale volba většího, či menšího zla je rozprostřena mezi desítky stran krát desítky kandidátu za každou stranu. A v tom případě nevolit neznamená nevybrat si, ale vysrat se na to.
Takže když se pokusím odpovědět: Přijde mi to jako čestná povinnost jít volit, ať už je k volbě vybrání cokoliv. Připadám si víc oprávněn k následné kritice.
Kromě přímých voleb a na vesnici zastupitelských voleb je obvykle výběr rozsáhlý.
Jinak jedna dobrá zpráva zprava. https://svobodni.cz/novinky/svobodni-zaznamenali-historicke-maximum-v-86-pruzkumu-ct/
x-f
S tou kritikou to právě nevoliči chápou obráceně.
Tj. vy jste se na volbě podílel a tedy nemáte co kritizovat – protože je to vaše práce.
Naopak oni nevolili, tedy mají ruce čisté, jsou morálně čistí a tedy mohou to kritizovat.
Já to mám jako vy. Tedy nevolil jsi – odmítl jsi říct svůj názor jak by se to mělo udělat, tak drž hubu a šoupej nohama, protože generálem po bitvě umí bejt každej.
Hupert
Fakt je, že když se rozhodovalo mezi Pávkem a Bábou, je volba Zemana nejmenší zlo.
Hupert
SpecialHansi, tvoje primární vyjádření k článku se zdá rozumné a leccos z toho, co jsi uvedl „proti socialismu“ pravdivé. Ani já jsem neměl ten systém rád. Jenže ty zásadní výtky vlastně nepatří v celé šíři tomu systému samotnému, byť v řadě atributů oprávněně ano, protože umocňoval deformaci charakterů a výživu nemravnosti, stejně jako se to už dnes děje i v našem stávajícím systému díky tomu, že veřejný prostor ovládá lež, protekcionismus, parazitismus a potřebě hledání cesty k funkční spravedlivé společnosti se věnují prakticky jen spolky bezmocných namísto těch, kteří se k zodpovědnosti vládnout dostali prostřednictvím údajně rovných, spravedlivých voleb. Tvoje přesvědčení, že volit je vždy zodpovědnější varianta, je trochu demagogické. Ano, při parlamentních volbách zpravidla má volič šanci najít stranu s jemu nejbližším programem a dát jí čestně hlas i s rizikem, že propadne, ale ve volbě, kdy mám ze dvou lhářů vybrat buď toho, který víc krade anebo toho, který víc lže, přičemž vím, že mě podvede a prodá jeden jak druhý, má nevolba efekt naprosto shodný s volbou. To nemluvím o lidech, kterým je všechno u prdele nebo slyší zástupce stran jen z MSM propagandy, tedy jen s dvoudenní pamětí toho, co jim kdo aktuálně nalže. Pomíjím přitom podstatnější síly, které mají mnohem dlouhodobější strategii k ovládnutí moci na hřišťátku, zvaném ČR a sídlí o dvě patra výš, takže do voleb nasadí nejen správně vyškolené týpky, ale zajistí především jejich dlouhodobou mediální prezentaci, ne nějaký minutový šot v rámci oficiální volební kampaně. Trochu ale odbočím. Řada „pravicově“ smýšlejících lidí, co znám, tvrdí, že „ty dotace, to je svinstvo“. Pak mi líčí, jak díky zelené úsporám ušetřili na nových oknech, pak tepelném čerpadle a nakonec na FVE, a ti zasraní voliči populisty Babiše se nechali koupit koblihou. To, že jich sami sežrali tisíce, jim nějak uniká: „Vždyť bych byl blbej, kdybych si tu dotaci nevzal, když odvádím takový daně.“ Tak proti jakým dotacím vlastně je? Asi jen proti těm pro jiné. Mě z toho ovšem vyplývá, že je skoro jedno, jestli je tu s lidma, co lžou a kradou, socialismus anebo nějaký jiný, vlastně blízký systém. Pravda ale je, že ten v SSSR, Československý i další na úkor cti a produktivity rozvíjely podlost a úpadek. Ten čínský kapitalistický komunismus asi jen tu první vlastnost. Nebo ne? To, co se rýsuje zde, vede myslím tamtéž, kam předchozí režim, třebaže zatím se mnozí máme(rozhodně ne všichni) díky letům skutečné volnosti, motivující k aktivitě, jako prasata v žitě.
PanZabak
Těch co odmítají socík, přesněší termín pro současný styl je „manažerismus – managerialism“ mezi kandidáty nenajdete.
1. Demokracie je lež, kouřová clona maskující vládnoucí oligarchii – byrokratů, manažerů, expertů a jejich koordinátorů. Myslíte, že politici si ty nesmysl co vydávají za zákony vymýšlejí sami? Na to mají think-tanky, experty a podobnou pakáž. A kdo volil ty? Pak si ty věci odhlasujou, protože něco dělat musí a navíc za to dostali zaplaceno.
2. Kandidát není volen, ale nechává se zvolit. Koukněte se z čeho tu vybíráme. Kde se tyhle existence berou?
3. Pokud se objeví subjekt mimo zavadenou vládnoucí oligarchii:
a) Média pomlčí o jeho existenci, pro masu tak bude neznámý, pokud se informace o subjektu rozšíří tak potom
b) Subjekt bude pomluven.
c) Subjekt bude podvrácen. S rostoucí popularitou do strany naleze spousta hadů
d) Subjektu bude ozančen za nepřítele demokracie a zakázán
„In reality the dominion of an organized minority, obeying a single impulse, over the unorganized majority is inevitable. The power of any minority is irresistable as against each single individual in the majority, who stands alone before the totality of the organized minority.“ – Gaetano Mosca
monday
No poslední dobou se hodně osvědčuje přístup: subjekt je kriminalizován.
Aris
Moje první myšlenka po dočtení článku byla: autor zřejmě nerozumí světu, ve kterém nyní žije. A hned druhá myšlenka byla, že já bych nechtěl žít ve světě, kterému rozumí RK.
Forge
Ano, výstižně řečeno.
RK
to Aris a Forge
No mám úžasné štěstí, že jste zrovna šli kolem a zavítali do diskuze.
Tak mi určitě některé věci budete moct objasnit… Třeba začnu jednoduchým dotazem, kdo z převážné části postavil Vltavskou kaskádu, jaktože to šlo bez EU a přitom funguje dodnes?
DF
„Z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že souhrnně za první tři čtvrtletí roku se ceny v rostlinné výrobě snížily o 12 procent, spotřebitelské ceny potravin se proti tomu zvýšily o 15 procent..“
No jasně! Protože zemědělci sklízejí na svých strojích na dobré slovo. Takže celou dobu mají prázdné nádrže a slibují strojům, že jim palivo dodají. A pak je natankují až po sklizni. Vy hlavo!
Latimerie podivna
Tomu Vašem příspěvku moc nerozumím. Zemědělci si stěžovali, že od začátku roku jejich ceny klesly a ceny potravin v obchodech rostly. Já jsem doplnil, že meziměsíčně jejich ceny stouply a v obchodech ceny klesly. Nějak nerozumím těm nádržím a strojům. Oni si přece neztěžovali, že vyrábí se ztrátou až tak velkou, že nemají na palivo? Nebo jako že meziměsíčně rostly pohonné hmoty a tak meziměsíční růst cen PHM způsobí meziměsíční růst prodejních cen v zemědělství? A když cena nafty klesne tak klesnou prodejní ceny zemědělců?
Chtěl bych upozornit, že v diskusi je při porovnávání životní úrovně naprosto opomíjen časový faktor. Životní úroveň na Západě taky byla v roce, dejme tomu, 1958 úplně jiná než v roce 1992. Takže k posunu k lepšímu dochází nezávisle na režimu.
O tom, že socialismus je zoufale neefektivní, není sporu. Dnes máme nicméně zase ten stejný socialismus, jen v sofistikovanější formě
A značný podíl našeho dnešního „blahobytu“ je pořízen na dluh, na to by se nemělo zapomínat. Z ekonomického hlediska to současné vlády nevedou o nic lépe než bolševici. Spíš bych řekl, že i hůř.
Přesně tak, pokud se v roce 2023 musím dohadovat, jestli je dnes vůbec lepší životní úroveň než před 34 lety za zoufale neefektivního režimu, tak se někde něco kurevsky posralo.
To, že se něco „posralo“ je již zcela evidentní. Bohužel, pokud o tom začnete mluvit, tak nakonec jste příznivec Putina, proruský šváb, komouš a bývalý fízl, protievropsky smýšlející a další přívlastky.
Ale drobná pozitivní zpráva. Již 2x reklama na Youtube. „Chráníme pohraniční (příhraniční oblasti)“. Myšleno proti nájezdům migrantů na „plot“ Maďarů.
Nemci radi poslouchaji, kdyz jim vypravim, jak to u nas vypadalo v 80. letech. Jednak v tom nachazeji paralely v politicke rovine soucasne nemecke vlady a druhak vidi, ze zatimco tehdy byl trend tak nejak konstantni s veelmi lehkym ekonomickym vzestupem, tak ted je to za poslednich cca 6 let spise postupny sestup. Pritom ale spousta stycnych bodu levicoveho rizeni zustava.
Pamatuju, kdyz jeste v roce 2018 byli plni optimismu, protoze byla konjunktura jako prase. A ted fabriky okolo planuji na prosinec Kurzarbeit, pritom zadna chripka na obzoru. Ze je neco spatne, je jasny i tem nejzavilejsim optimistum. Druha vec ovsem je, ze typicky Nemec bude tu karu tlacit porad stejnym smerem, dokud to do te propasti fakt nespadne, protoze na to je prece ten predpis a ten se musi poslouchat.
Jak se říkalo před 70 lety, bis zum Endsieg, oder in den Untergang.
Živoucí společnost opět v akci: https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/izrael-pasmo-gazy-hamas-nemecko-ucitel-oslavy-zaci-utok.A231010_095708_zahranicni_bro
Dohadovat se nemusíte.
To tady tvrdí jen RK a dostal tady za to docela sodu. Na to že je tady řada remcalů co na komunisty vzpomínaj a řada remcalů co pindá, jak je dneska špatně, tak za takhle silným tvrzením s jakým vyrukoval RK se nepostavil ani jeden z nich a RK tady zůstal v tom boji osamocen.
to x-f
Jakou sodu jsem dostal??? To jako myslíte ty pomluvy (urážky) od hrdinů za klávesnicí, které nemají reálný základ? Kteří se konkrétně třeba k těm cenám uvedeným v článku vůbec nedokázali vyjádřit?
Dejte mi sem prosím už to moje „silné tvrzení“.
A proč by se měl někdo za mne postavit? Myslím, že naposledy stačila akce „Covid“, aby se ukázalo, kdo je kdo. Těch lidí, co byli ochotni hájit svoje práva, nepodlehli nesmyslům, moc nezůstalo. A má to výhodu, dají se relativně snadno sečíst a někteří i jmenovitě.
Akorát pořád nevím, kam zmizeli vítači uprchlíků, ti příznivci roušek a očkování, příznivci UA, kterými se to v našem státě dřív tak hemžilo. A najednou se k tomu zase tak nějak nikdo nehlásí.
To je jednoduché.
Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.
Ovšem za toto vaše tvrzení se zde ani jeden diskutující nepostavil. Všichni vás tu zkritizovali, že je to blbost, ačkoliv by se vás měla většina lidí zastat.
Jak si tento zásadní rozpor vysvětlujete? Jak na potvoru patří všichni místní diskutující k té menšině, která se za komunistů líp neměla?
Zásadní rozpor mezi vlastními domněnkami a realitou se nazývá kognitivní disonance a to je to čím zjevně trpíte.
to x-f
„Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.“
Hoďte sem prosím čas toho mého příspěvku, kde jsem toto psal.
Když tvrdíte, že dnes reálně vyděláváme méně než tehdy (RK 8.10.2023 v 22:52), že se zhoršila dopravní a občanská obslužnost (RK 8.10.2023 v 22:48, RK 8.10.2023 v 23:29), opakovaně jste tvrdil, že bydlením bylo dostupnější, atd., tak jste tím myslel, že dnes je lépe? :D
x-f
Problém je, že vy si opět dovozujete dle vaší logiky něco, co jsem tu nikde nenapsal. Měl jsem přeci prohlásit:
„Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.“
A to tady nikde není.
No s těma bytama bych se zrovna moc neoháněl. V roce 2022 se dokončilo cca 39 500 bytů, což byl rekord od roku 2007 a zároveň o dost menší číslo, než jakého dosahovali bolševici někdy už od roku 1960.Takže kdyby bolševici postavili za 34 let stejně bytů jako se postavilo od revoluce, tak by dnes ta králíkárna na Černým Mostě nestála 6 mega, ale nejmíň 10.
Foundryman
Přesně. U nás splývají dvě historické události – pád komunismu a „konec starých časů“ – rychlá změna společnosti mj. vlivem technického pokroku, nástup multikulti, narušení rodiny… Proto taky dost lidí u nás bere jakoukoli kritiku toho, kam se svět posouvá, jako touhu po komunismu.
Asi to nejsou ti, co zazili devadesatky. Ty byly proste uzasny a pokud se tam posadi referencni bod, tak ten dnesni posun do prdele, vcetne dalsiho trendu, je proste evidentni.
Generace „40“ už je moc nepamatuje, zajímala se tenkrát o panenky a autíčka. Zlom je někde pod 50. rokem. Z naší generace „50“ někteří zapomněli.
Chyba. Meli by to tem mladym uchum vypravet vsude na potkani. Jako mi muj deda vypravel o druhe svetove. Tehda mne s tim sral, dneska si na to rad vzpomenu, kdyz pak posloucham soucasne verze vykladu dejin.
Tak já vyprávím, Vy asi taky… Vyprávím i to, co mně vyprávěly babičky. Vyprávět se musí včas, ne čtyřicetiletejm, ti už jsou hotoví.
Akorát si říkám, jestli by děti nebyly šťastnější, kdyby nevěděly, jak se dneska lže. Bejt jako všichni je vždycky lehčí.
Většina lidí svět moc neřeší. Informace nehledají, nepřemýšlejí nad rozpory v oficiálních verzích. Platí i o vzdělaných. U techniků/přírodovědců je to teda lepší.
Život ve sladké nevědomosti je taky forma štěstí.
Vyprávění je základ.Pamatuju, jak děda tenkrát seděl u televize nebo rádia a cedil mezi zuby: lžou, lžou, lžou…kurvy bolševický!Po Listopadu teda reagoval stejně, že prej jsou tam zase kurvy prodejný.Von byl prostě pořád hrozně podezíravej!Ten druhej, byť nesedlák, nemlich to samé.
Dobrý bylo, že vyprávění našich jsme si porovnávali s vyprávěními u ostatních spolužáků.Už v mateřské školce občas docházelo ke střetům.
A prosimtě, kdo že stanovuje ty „oficiální verze“?
Do kovidu jsme se průměrně měli prokazatelně lépe než za komára. Teď si umím představit, že nízkopříjmový segment už dnes dře podobnou bídu, střední třída za fialy taky dostala na frak. Autor to vidí černě, oponenti růžově, reálně to bude šedivý. Otázka spíš zní, jak se to bude vyvíjet dál. Bude se chudnout dál? :)
merce: bruselští soudruzi mají chudnutí naplánováno na mnoho let dopředu a nemyslím, že je tady zatím síla, která by to zvrátila, takže odpověď je nasnadě.
Nezapomínejte, že máme v rukávě trumfové eso – vlastenec Babiš. :)
merce: to jo, navíc je to neohrožený rodič-hrdina, který za dotace neprodá ani babičku, natož vlastního syna. Ten to tam celé zastaví tím, že to všechno v předklonu podepíše, ale na idnesu budou články pro voliče, jak ostře nesouhlasí. Já už propadal malomyslnosti, ještě, že jste mi vlil do krve naději, hned se mi bude plést svetr radostněji.
Římská hydra takhle drancovala peněženky za Václava IV., a přišli blaničtí rytíři. Náboženské bludy byly jen koloritem v příkladné emancipaci. Říká se, že historie se opakuje, no ne? Babiš je tu beztak nasazenej ze strachu z české bestie. :)
Díky za článek a za vaší aktivitu v diskuzi. Tak si taky přihodím do mlejna. Obvykle autoři takto nediskutují a nechávají diskuzi kvasit v zeláku.
Shodou okolností jsem dočetl Sedm zákonů: Jak civilizace vznikají, dosahují vrcholu a upadají, od českého egyptologa Miroslava Bárty.
Jednu kapitolu tam věnuje tomu, jak se mnoho sociologů a kulturních badatelů zabývalo nečekaným vyprázdněním a rychlým rozpuštěním socialistického bloku.
Obzvláště toho českého, který ač nejvíc na západě byl u nás pepíkovsky přitažený za vlasy v mnoha ohledech.
Je potřeba říct, že lidé nepotřebují jen žrát a srát a držet hubu. Tedy mít kubíky benzínu, vody, žrádla a miliony panelových bytů kolem měst.
V první řadě se ideologicky režim vyprázdnil na tolik, že i kdyby stihl všechny ty kádry vyměnit ještě včas, stejně by to neudrželi.
Za prvé jejich ideje byly směšné s kulisami západního světa za zadkem. Za druhé sami nevěděli, jaké ideje zastávat. Lenin, Gotwald už desetiletí mrtví, Sajuz v bídě a úpadku z pobití všech myslících tvorů během všech čistek od Lenina až po nástup Chruščova. Různí Štěpánové a Mohoriti nevěděli, co se socíkem a levicí. Když všechno ze západu dvacet let staré u nás porazilo všechno vyráběné, myšleno v rovině konzumí elektroniky, hadrů, kultury, aut.
Ještě husákova reprezentace držela poválečný krok s uspokojováním základních potřeb jako je bydlení, žrádlo, organizovaná zábava. Jak řekl Jakeš, že se lidi potřebovali najíst a obout, obléknout a někde si lehnout.
Tohle všecko ale přestalo být na konci osmdesátek aktuální.
A prostě je vypráskali. A kdyby ne v Listopadu, tak do roka určitě.
Protiargumenty uvedu něco, co jste vy nesrovnal.
Motorismus = nekonečný problém,nedostupný,drahý, těžce nekvalitní a nespolehlivý. Všechny varianty.
Dneska můžete octavii, nebo audinu z přelomu století koupit za pár facek, autodíly za smešné ceny a mít velice slušný vůz, co vás na jeden zátah doveze kamkoli po Evropě. Na dálnici se nebude tvářit jako letící nákupní košík a obvykle i nastartuje, topí a nemusíte mít ochranu sluchu. Spolehlivost jako na jiné planetě. A opravíte si to taky sám, jako stopětku doma v garáži. V naprosto jiných cenových relacích.
Tehdejší autobazary byla mekka zmrdů jako dnes.
Dva roky v prdeli = ano, základní vojenská služba je správná věc obecně. S velkým Ale. Proč to kurva neudělali nějak líp. Proč to nechali řídit takový debily. Proč se kurva přehlížela šikana. Proč se tam kurva tak plejtvalo. Proč to neorganizovali nějak efektivněji, třeba jako nástavbu po škole. Proč z toho dělali kriminál. Nepochopitelné. Izraelský vzor mi je milejší.
Plejtvání a viditelně rozmrdané a zničené životní prostředí. To nesouvisí s dnešní zelenou debilitou. U nás byly skládky v lese. Lidi tam vozili starý televize a pneumatiky, protože to dělal jejich děda i táta. Teplárny jely na mazut, paneláky izolaci předstíraly jen ve spárách, plastový okna přišlu až v tomhle století. Topilo se vším, co hořelo.
Když byl někde nějakej zmrd a prozmrdil se ve struktuře zmrdů a dobře se tam zadrátoval, mohl vám takový zmrd podělávat rodinu, kariéru a nemohl jste udělat nic. Moje matka nebyla vzata na střední školu, protože její děda byl ještě dva roky po válce truhlář, živnostník a dva učni na dílně. Zemřel dřív, než se narodila. Stejně to byl důvod.
Za vymalování chodby v bytovce a natření oken, kde naposled vymalovali ještě němci dostal její táta kárnou důtku. Protože v prvním patře byl stranický zmrd a vymalování zařizoval celej rok až ho nezařídil. Ale pozmrdit si hleděl. Ta důtka znamenala mimo jiné žádné prémie. Skvělá odměna za pracovitost ne?
Ten krásný čas, kdy se těmhle zmrdům mohlo vysmát do ksichtu v devadesátkách, to je nezapomenutelné. Oni totiž bez partaje znamenali úplné hovno a jejich zmrdokapitál ztratil význam.
Tolik za mě, proč nikdy nikdy nebudeme vzpomínat na socík.
Bohužel tu máme zase socík, ale s plnýma regálama v kauflandu. Ten se bude porážet mnohem hůř.
K bydlení a jeho ceně.
Co se týče vašeho postěžování si na cenu nájmů. Stát platí neuvěřitelné množství peněz za příspěvky na bydlení. Tento by měl být okamžitě zrušen tak, aby se z toho nestal jistý příjem pro nezanedbatelné procento pronajímatlů bytů. Ceny nájmů by skokově klesly. A to na úroveň toho, co jsou lidé schopni svou prací vydělat a platit. Tenhle socík mimojiné má taky podíl na byznysu s bydlením, přestože je to základní lidská potřeba. Druhý důvod je, že jsme 156. ze 190 ze všecch států světa v délce stavebního řízení. To má taky vliv. Takže další socík u nás a papírovačka do zblnutí. A samozřejmě korupční potenciál na každý kulatý razítko. A že jich je.
V tomhle případě pomůže jedině skokové zjednodušení systému. Ne jeho reforma.
A s tou vodou a elektrikou cenou tepla.
My jsme optimalizovali. Holt musíte v prostém grafu nabíky-poptávky zatlačit z druhé strany. Už před deseti lety jsme nechali studnu vyčistit, o metr prohloubit, na oko pro sousedy jí zrušit a prostě městskou vodu fakujeme. Občas jí teda pijeme.
To samé s topením. Bolelo to a sere nás to. Ale prostě jim ten plyn neodebíráme a pěkně ládujeme kotel na dřevěné brikety. Stojí to za hovno, je s tím práce. Ale vytápět celej barák stojí 45 tisíc ročně. Oproti 120 tisícům za plyn, velký fakáč.
To samé žrádlo. Jezdíme do Polska pro všecko. Nedáme jim to.
Ono to nemá jiné řešení.
A co se týče drahých nájmů, nedá se nic dělat. To je hluboce systémový problém. Do karavanu asi nepůjdete. Tak kurva u voleb zvolim ty, kteří socík odmítají. Já volím Svobodné, ačkoli mě to hluboce mrzí, jak mají málo. Ale můžu se podívat do zrcadla. A říct si, že jsem pro současný bordel nehlasoval.
Závěrem, to je totiž jediná strana, která má v programu skokové zjednodušení systému. Což je podle celoživotního badatele M.Bárty jediné řešení současné krize a bylo řešením i krizí dávných i velice dávných. Konec agitace. Těšim se na odpověď.
Tímto komentářem nehájím velkou spoustu dnešních sraček. Jenom jsem chtěl argumentovat, proč už nikdy nevzpomínat na socík. Levnost některých komodit byla draze vykoupena tím, co jsem napsal a dalším, co napadne jiné pamětníky. A jestli byly vámi zmněné základní potřeby levné. Ano byly. Byla to základní idej komunistů už od první generace komunistů předválečných. Dnes je základní idej režimu jiná.
Díky za rozumný příspěvek. A jen řeknu opět svůj názor. Na začátek. Článek nebyl o stěžování (ani příspěvky), ale jako téma na zamyšlení. A relativně bych mohl být v klidu, že teď ještě „nepočítám úplně každou korunu“. Ale může reálně nastat situace, že z „chudších“ budou opravdu žebráci, z té „střední třídy“ chudí. A nastane mazec. A je vidět, že spousta lidí si toto neuvědomuje. A jak jsem psal, potkávám čím dál víc lidí, kteří začínají mít problémy. Přitom pracují, nejedou stylem „tak vezmeme půjčku“ atd.
Ono všechno souvisí se vším. Pokud dnes hodně občanů obrazně „počítá každou korunu“, vlastně jsou nuceni se soustředit na zajištění základních potřeb, s velkým otazníkem, jak třeba v budoucnu vše ufinancují, zda budou mít práci (třeba obor sklářství), co škrtnete jako první? No nějaké divadlo, kino, knihy, návštěvu třeba výstavy, zámku atd.
Proto také to srovnání cen. A to nebylo horování, aby elektrika byla za 10 haléřů. Ale zamyšlení, zda ty „dnešní“ ceny jsou vůbec adekvátní.
Naopak jestli jste si všiml, někdo v diskuzi tuším uváděl, že teď si může koupit za jeden plat asi 3 TV.
K čemu to je? K ničemu.
Co se týká motorismu. Osobně fandím indivudální automobilové. Zase, když srovnám. Ano, nepřu se o technické úrovni. Ale dnes asi nebudete jezdit ani těmi „západními auty“ z té doby. Dnes, když někoho mladšího posadíte třeba do auta bez posilovače, tak se z toho po… A co se týká aut, nehrabu se v tom, neopravuji, protože, to by se z člověka stal brouk Pytlík, kdyby si vše chtěl dělat sám. Což zase podle mne není smyslem. Proto by mělo být i jakési „rozdělení práce a služeb“. Na tom to přeci bylo vždy postaveno. Ale musím na to mít.
ZVS zpět. Ale jak píšete opravdu rozumně.
Bydlení. Ano zrušit nesmyslné vydělávání na „příspěvcích na bydlení“. Za mne vrátit půjčky s garantovaným úrokem pro „mladé rodiny“. Min. kvůli tomu pokud má alespoň nějak fungovat důchodový systém, tak někdo musí ty „hodnoty“ pořád tvořit. Ale to by bylo na delší diskuzi.
Co se týká toho „úniku“. Třeba vlastní studna. Když budete bydlet v paneláku, tak si žádnou studnu nepořídíte, že byste „oživil“ třeba kotel na tuhé paliva, který máte v RD, taky nula bodů atd. A opravdu všichni nemohou bydlet v RD. Pominu cenu pořízení RD, ale to bychom se do ČR prostě nevešli. Nebo vešli, ale vše zastavěli.
Ekologie. Nezpochybňuji. Na druhou stranu. Vzpomínáte třeba na ten odpad, co sem vozili třeba z Německa do těch bývalých kravínů atd. Demokratický podnikatelský záměr. A kdo to zaplatil? Opět občané. Špatně předtím, špatně i nyní.
I tento „demokratický“ režim se přeci vyčerpal. Jaké jsou dnes oficiální hodnoty a idey? Boj proti globálnímu oteplování, nekonečný příjem uprchlíků, zabývat se 137 různých pohlaví,“evropské hodnoty“ (o kterých nevím, co vlastně přesně znamenají) atd.
Co se týká postihování občanů komunisty. Jednoznačně svinstvo. O tom žádná.
Oproti (a ano není to úplně na stejné úrovni) dávám porušení základních lidských práv min. za covidu. A je to relativně stejná písnička. Nikdo za nic nemůže. Připomenu třeba toho ředitele ze Semil.
A pokud jste kouknul na příspěvky. Tak jsme zpátky. Pro označení lidí opět „termíny“-nálepky. Pokud se zeptáte konkrétně. Tak většinou nic. Naučené fráze. Uražení.
Díky.
Vy tady píšete, že za socíku bylo něco fajn a něco jiného zas na hovno (protože lescos bylo skrze socík dotováno).
Například v tuzexu jste si mohl koupit za několik platů západní televizi. Proč? Protože kurz za který jste získal bony skrze valuty nebyl volnotržní. Socík nutně potřeboval valuty, aby mohl nakupovat ze zahraničí to co bídná socialistická ekonomika nedokázala vyrobit, ale nutně to potřebovala. Třeba proto, aby mohla lacino ukojit ty vaše základní potřeby. Defacto vám je uspokojoval ten co měl ty valuty a musel je nevýhodně směnit s režimem za bony. Bylo to okrádání bohatých, aby se mohlo rozdávat chudým.
A že dneska je taky něco fajn (levné telvize, které ale epotřehujete atd.), ale že to důležité jako voda a topení je drahé.
Za prvé jsem osobně proti jakékoliv dotaci a nejsem moc solidární (jakákoliv nedobrovolná solidarita demotivuje snahu jak obdarovaných, tak obraných).
Za druhé když ale čtu co píšete, tak vy by jste chtěl mít to nejlepší z obou řešení. Levné bydlení, vodu, energie, ale zároveň by jste chtěl mít individuální automobilovou dopravu, ne moc starými auty a taky se v tom nechcete hrabat, ale nechat to na někom jiném a mít na ty služby…
Za socíku sice bylo asi levnější bydlení, voda, žrádlo a energie, ale jakékoliv sofistikovanější zboží bylo nedostupné a služby prakticky neexistovaly. Služby si dělali lidi sami, nebo je sháněli pokoutně. Melouchaření bylo esencí socíku. Lidi sháněli služby na paralelním šedém trhu protože socík tohle nenabízel. Nemluvě o tom, že materiál byl většinou nakradený.
Soboty a neděle stála půlka aut na ulicích na heverech a lidi pod tím leželi.
Dnes je dostupné všechno, ale holt za reálné tržní ceny. Tedy tam kde nedeformují trh dotace.
Služby nikdy levné nebudou. Když se jdete například ostříhat a ten personál chce mít např. 200 čistého na hodinu, tak v mzdových nákladech je to 400 na hodinu + nájem prostory, energie, zisk.
Jen tak mimochodem trochu mimo téma. Já asi nemám tak hluboko do kapsy jako vy, ale zrovna na autech nemám problém si udělat skoro všechno sám. Vyměnit brzdy, olej, filtry atd. Za socíku tohle uměl každej normální chlap a postup je i na dnešních moderních autech stále stejně komplikovaný, jak na tom žigulíku či škodovce.
Udělat běžný servis i na moderním autě vyjde do 15 stovek v materiálu a hodinku či dvě práce. Divím se, že zrovna vy jste ochotný dávat servisu několik set procent marže na materiálu + 500-1000 hodinové sazby. Za socíku jste si takové služby platil taky?
Ono to „rozdělení páce a služeb“ dává smysl jen v úzce daném spektru výroby a služeb a to tam, kde to nelze provést sám (vyrobit si auto atd.). Protože ekonomicky si to většinou nebudete moct dovolit. Vzhledem k tomu, že stát se sociální politikou má vysoké náklady a polovinu superhrubé mzdy odvádíme státu, tak logicky pokud nemáte alespoň dvoj až trojnásobně vyšší mzdu, než ten kdo vám tu službu poskytne, tak na ni nemáte, protože na danou služby vyděláváte pomaleji, než ji čerpáte.
Pravda, ale obávám se, že ten, komu to píšeš, to stejně nepochopí. Zřejmě nikdy už. Nicméně nemyslím, že to RK míní nějak vyloženě zle, spíš trošku míchá jablka a hrušky, jak píšeš.
Co mě zaujalo víc je dle mého velmi dobrý komentář od SpecialHans 12.10.2023 v 21:10. Ten je podle mě trefný.
Obzvlášť pak pasáž cituji –
Když byl někde nějakej zmrd a prozmrdil se ve struktuře zmrdů a dobře se tam zadrátoval, mohl vám takový zmrd podělávat rodinu, kariéru a nemohl jste udělat nic. Moje matka nebyla vzata na střední školu, protože její děda byl ještě dva roky po válce truhlář, živnostník a dva učni na dílně. Zemřel dřív, než se narodila. Stejně to byl důvod.
Za vymalování chodby v bytovce a natření oken, kde naposled vymalovali ještě němci dostal její táta kárnou důtku. Protože v prvním patře byl stranický zmrd a vymalování zařizoval celej rok až ho nezařídil. Ale pozmrdit si hleděl. Ta důtka znamenala mimo jiné žádné prémie. Skvělá odměna za pracovitost ne?
Ten krásný čas, kdy se těmhle zmrdům mohlo vysmát do ksichtu v devadesátkách, to je nezapomenutelné. Oni totiž bez partaje znamenali úplné hovno a jejich zmrdokapitál ztratil význam –
Připomíná mi to pár místních diskutérů, sedí to na ně jak prdel na hrnec.
On to nemusí myslet zle, ovšem to neznamená, že by podobné uvažování nebylo nebezpečné.
Mě vadí to neustálý čecháčkovský naříkání. Kdybys postavil čecha mezi dalších devět lidí a řekl mu, že žije v druhým největším blahobytu, tak on nebude šťastněj, že se má líp než těch 8 okolo. Von bude píčovat, že ten desátej – neměc se má líp než von a jak je to možný.
Žijeme na krásným místě se stabilním klima a bez přírodních katastrof. Máme čistý životní prostředí. Minimální nezaměstnanost. Celkem dobré školství, nadprůměrný zdravotnictví. Máme tu výjimečně bezpečno. Ekonomickým blahobytem jsme z těch cca 190 států tak na 30-40 místě?
Odhaduju, že tak minimálně 7 až 7,5 miliardy lidí z těch 8 co je na světe žije v mnohem horších podmínkách, než my.
To je přece úžasný místo na světě k žití. Ale ne. My bude neustále píčovat, že někdo jinej se má ještě líp.
Jasne. Mohlo by bejt spousta věcí líp. Svobody bývá, školství, infratruktura atd má ještě velký rezervy, ekonomicky je vždy kam růst atd. Ale kurva máme se jek prasata v žitě a lidi to nevidí a nechtěj vidět. Lidi chtěj bejt nespokojený a nasraný.
S tímhle souhlas.
Podle mne je skoda, ze Cesi nevyuzivaji lip svuj potencial. Jeste porad je v Cesku hodne chytrych a nezvofcovatelych lidi, jako je v tom Nemecku. Bohuzel ale, ceska lenost vitezi a trend je sestupny.
Takze ano, v Cesku se nezije spatne. Skoda jen, ze by to mohlo byt i lepsi. Za to ale nikdo cizi nemuze, za to si mohou jen Cesi.
@x-f
jo přesně, všechno je na hovno mi onehdy tvrdil borec s barákem s posledními 10 lety hypo, dvě káry zánovní, sice Hyundai, takže nic pro Vás. ;-)
Po návratu z Kanárských ostrovů…
Jo to za socíku to bylo fšecko levný a kdyby to ti zlí Havlisti podporovaní Západem nesvrhli, ten ráj by určitě nastal.
A do Bulharska se taky létalo…
A ten Putin ten to promyšlený jako šá(š)chista.
A ta EU to je zlo.
A Fiala taky.
A Pavel.
Zlatej Babiš se Zemanem.
A to není ojedinělý případ, VŠ počínaje přes mistry po posledního utahovače šroubů na montážní lince.
V jedné montovně vzorek tak 200 lidí různých věkových skupin.
Ano Bude líp, už za dva roky.
Bureš s Donem Pablem, Dluženou a MultiKarlem to dají!
A my to taky přežijem…
Když to je těžký, klasických liberálů je v téhle zemi málo, většina soudruhů se hádá akorát jen o správnou barvu svého marxismu.
Jo jo. To znam. Taky sem to sek nekolikrat psal.
Naposled asi pred mesicem. Typek 65 let. Mala firmicka okolo stavebnictvi. Nadelal si dost. Baraky ma, detem postavil. Nasporino. Mohl by se na to uz vysrat a do konce zivota zajistenej je az az.
Ale celej vecer remcal, jak je zle, jak se ma spatne jak nikdy. Motal jedno pres druhy. Rozumej jedna konspirace pres druhou. Domaci temata s umrajinou dohromady, CIA ve vsem atd.
Vsichni pred nim utikali a nikdo se s nim uz nechtel bavit. Byval normalni.
Lido desne zblbli a nechali si vnutit splin.
Pokud to cloveka udrzuje ve strehu, ze vychcani curaci jsou vsude mozne, ale realne to vnitrne citi v pohode, pak dobry.
Pokud ovsem tem depresim realne podlehne, pak velky spatny.
Znam opacnej extrem – majitel nasi firmy. Optimista, zelenej, milovnik zvirat,… ono taky cim se zabejvat, kdyz se na soukro ucte valej miliardy. Nicmene ztratil ten streh. Za posledni pulrok se 50lety vzestup firmy zastavil a zacal klesat. Podle mne logicky a nevidim duvod panikarit, proste je potreba se s tim smirit a udelat opatreni. Jenze jemu se bori svet a vubec neni schopen racionalne reagovat.
Cože? On tě chce vyměnit?
Me? Proc?
Protože na krizi nereaguje racionálně.
Nastesti do rizeni firmy moc nekeca. Obcas da nejake doporuceni, ale vedeni se tim prilis neridi. Nicmene, umim si predstavit, ze takto je rozcarovanych voce Nemcu.
No nevím, zelenýmu milovníkovi zvířat se svět zboří raz dva, ale skutečnýmu optimistovi? Na tom něco iracionálního bude.
vychcanejch čuráků přibejvá tím víc, čím každej čuje, že se to brzo sesype a musí is co nejhrychlejš nahrabat, co to de
viz ty neustálý srance vo nejakejch větrákách a dalších kurvárnách už skoro nepřetržitě všude tvl…
Jojo.
Brzo se sesypes. To je z tvych prispevku jasny :D
x-f: „On to nemusí myslet zle, ovšem to neznamená, že by podobné uvažování nebylo nebezpečné.“ Zapomněl jsi na konci „soudruzi“. Počítám, že jsi dost mladej, takže moje otázka je, zda jsi se totalitnímu myšlení vyučil ve škole nebo u předků?
Mohl bys prosim osvetlit, co v tom mem prispevku je totalitni?
Spis to vypada, ze netusis jaky je vyznam toho slova. Asi jsi ho tady cetl, tak ho pouzivaa aby to vypadalo, ze jsi taky inteligentni, ale to musis to slovo taky pouzit spravne.
x-f: Tvoje věta, kterou jsem odcitoval, za bolševika zhusta předcházela fázi nápravy myšlení toho, kdo na socialismu viděl a prostořece pojmenoval nějaké ty mouchy. Tak soudruzi nejdříve vysvětlili dotyčnému, že se mu přeci žije skvěle a nemá tedy důvod být pomýlený. Horší je, že tím tím ohrožuje jednomyslnost jinak jednolitého celku a proti tomu je potřeba zakročit. Ty jsi překročil práh, za kterým je konec, který znám, ale ty ho ještě nevidíš.
bez přírodních katastrofo? už jich pamatuju kurva hodně a moc starej nejsu, no ale vlastně jo, ty seš kretén, co čekat
na 40. místě tak možná někdy eště za první republiky, teď je to přes stovku a eště se dožijem 130.-140. místa
nikdo nechce nic dotovat, ale NEMUSEL BY TO KURVA REŽIM FURT VŠECKO ROZMRDÁVAT A DANIT JAKO SVIŇA, aby taky lidem nejaký prachy zbyly
není nejmenší důvod aby tady energie stály ten kurva nesmysl co stojijou teď!!!
Tak ty se mas uplne na hovno. To je znama vec.
Ovsem to ze ses ty neschopnej lempl s vobouma hnatama levejma a v kebuli nasrano jeste neznamena, ze se maj na hovno i ostatni dedku plesnivej.
x-f
14.10.2023 v 4:51
Tak ty se mas uplne na hovno. To je znama vec.
Ovsem to ze ses ty neschopnej lempl s vobouma hnatama levejma a v kebuli nasrano jeste neznamena, ze se maj na hovno i ostatni dedku plesnivej.
– – –
Ale to je mi krásný příspěvek do diskuse…!
Panáček z generace Y nám zde ostouzí děcko svobody, které dokončilo základku několik let po miléniu a tituluje ho „…dedku plesnivej…“
:OD
Behekokot tu nepotrebuje ostouzet. To tady dela neustale sam a je v tom uspesnej :D
Ostatne ty taky ;)
x-f
14.10.2023 v 9:07
Behekokot tu nepotrebuje ostouzet. To tady dela neustale sam a je v tom uspesnej :D
Ostatne ty taky ;)
– – –
Jde o to, že ty, dle tebe samotného tolik „ostrá tužka v penále“, nazve děcko svobody plesnivým dědkem.
Co se týká mne, plácej co chceš. Cpát pravidelně prachy na zbraně pro uá může jen primitiv, nebo grázl…
:OD
Podivej se jak pise.
Jeho pisemnej projev je jak od staryho geronta a zapsklej je jak sedmdesatiletej dedek.
Jestli takhle pise mladej cucak, tak je to smutne.
Druha vec je, hak tady namachrovane keca uplne do vseho, jak kdyby sezral vsechnu moudrost sveta a navazi se a urazi vsechny okolo. Jestli takhle pise mladej cucak, tak je to smesne.
Tata by ho mel poradne proplesknout a doucit ho ucte k starsim a moudrejsim lidem, protoze to jeho fotrik zjevne nanedbal.
x-f 14.10.2023 v 13:31
Jeho projev je jak od puberťáka a pokud tak píše mladej cucák, je to přinejmenším očekávatelné.
Jev je podrobně zpracován v knize Roba Granta Kolonie (Argo, 2004) v postavě Gwenta, dědičného kapitána kosmické lodi Willflower. Problém je v tom, že diskutovaný „mladej cucák“ v šarži poněkud zamrzl, což není ani tak směšné, jako smutné či trapné.
Btw nezaslouzil bych si na tvem nackovskem seznamu uz nejak povysit?
Myslimy ze me jmeno by tam mohlo byt treba tucne, nebo podtrzene. Co ty na to?
x-f
14.10.2023 v 13:31
Podivej se jak pise.
..
Jestli takhle pise mladej cucak, tak je to smutne.
.. keca uplne do vseho, jak kdyby sezral vsechnu moudrost sveta a navazi se a urazi vsechny okolo… Tata by ho mel poradne proplesknout a doucit ho ucte k starsim a moudrejsim lidem, …
– – –
Vím, jak píše a hlavně co píše. Na rozdíl od tebe vím, kdo je v reálu a jak vypadá.
On je ti dost podobný v tom, co dělá – všechna moudrost světa, o úctě nemluvě.
V seznamu nezvýrazňuju, není důvod. Zcela jistě si ale líp pamatuju zrovna tebe…
.
Blbost.
Ja jsem chytrejsi, zkusenejsi, hezci a vubec vonavejsi. Taky mnohem skromnejsi a slusnejsi, nez ten kokot.
x-f
14.10.2023 v 15:12
Blbost.
Ja jsem chytrejsi,…
– – –
Umím si to posoudit sám. On má oproti tobě vyšší míru sebereflexe.
.
Zase blbost. Ja mam uzasnou sebereflexi. Az se spletu, nebo se budu chovat jak curak tak to uznam. Nemuzu za to, ze se to jeste nestalo.
Von se plete furt, chiva se jak kokot v jednom kuse, ale neuvedomuje si to. ;)
x-f
14.10.2023 v 16:08
napiš nejaký kontaktní údaje, nasměruju na tebe nejaký prestižní výzkumníky, budeš vole slavnej! celý zástupy vědecké obce se na tebe budou jezdit dívat, zvířátko s tak extrémním případem Dunning-Krugerova efektu se jen tak nevidí…ve štyrech případech z pěti melež naprostý hovna, v podstatě dyž vodevřčeš tlamu, tak z ní hned padají samý zkurvený lži, ale přitom největší byjec za pravdu…se divim že tě eště nevzal nejakej ksindl z fyjalkovy bandy do tech jejich kritůch, taky, nejprolhanější svině tédleté dekády jedna vedle druhé v pjetydemolycy, ale furt si berou do rypáku všecky vostatní s tema jejich hovnama
to tak vypadá, že esli se jim podaří tam nejak přivázat na zbytek volebního vobdobí, tak tady bude 10 mega dežoinformátorů, jenom pjetydemolyca bude ta studnica „pravdy a lásky“, checht :D
To je maďarština? Pyčo neni ti vůbec rozumět.
To je jak když mluví Bureš. Česky to není. Slovensky taky ne. Hlavu a patu ty vety nemaj . Jestli tady chceš vyjadřovat nějaký názory socko, tak se nejdřív nauč mluvit.
Já tu tvojí tatarštinu lištit nebudu.
„Umím si to posoudit sám. On má oproti tobě vyšší míru sebereflexe.“ <— A to by me fakt zajimalo, jak jsi zrovna na TOHLE prisel. Prozradis?
Lojza
14.10.2023 v 17:56
„… jak…“
– – –
Obdobnou metodou, jako v případě zázračného elektromobilu, o který ses vsadil, že bude vyráběn od podzimu 2021.
.
Jako, ze ses s nim vsadil a vyhral, nebo vsadil a prohral, nebo jak?
Nebo mas doma kristalovou kouli? To nejspis.
Lojza
14.10.2023 v 19:42
Jako, ze ses s nim vsadil,..
– – –
Ty tam vidíš jako hlavní předmět tu sázku, někdo další třeba cokoliv jiného. Podstatná je ovšem znalost. Jak objektu, tak prostředí, souvisejících dějů aj. Někomu stačí barevnej plakát, jinej se umí podívat, co je za ním. Ty si vyber, co chceš – učit tě nic nebudu…
.
Jo, takze jak jsi na to prisel vis, ale nepovis.
Jiste, je to tvoje pravo, jako moje myslet si, ze jses proste jenom dement.
Lojza:
„…nepovis…“
– – –
Tebe nic učit nebudu, nemám důvod. Případ se zázračným elektromobilem jsi taky nepobral – proč jsem to věděl, že se vyrábět nebude? A proč jsi to nevěděl ty?
.
Behekokot:
Btw jsem sice zasadne proti ziveni neschopnejch lemplu, ale ze stary znamosti tady z dfense…
Jestli jsi na tom Beheci fakt tak spatne a mas tu bidu s nouzi, tak jsem ochotny te trochu podporit. My doms furt nejak dlouhodobe nezvladame optimalizovat nakupy. Tim padem toho docela dost vyhazujeme. Denne gumovy pecivo, pak taky prosly uzeniny, syry atd.
Kdyz me das adresu, muzu ti posilat humanitarni balicky. Nic za to nechci. Staci, kdyz tady nebudu muset pak porad cist ty tvoje narky, jak se v CR spatne zije.
x-f
13.10.2023 v 16:55
shifty
13.10.2023 v 10:35
„On to nemusí myslet zle, ovšem to neznamená, že by podobné uvažování nebylo nebezpečné.“
„Nicméně nemyslím, že to RK míní nějak vyloženě zle, spíš trošku míchá jablka a hrušky, jak píšeš.“
Tak jak jsem to napsal, tak si za tím stojím. (tečka) A individua jako jste vy, opravdu nesnáším.
Což mi opět připomíná (to x-f), už sem konečně dáte ten můj příspěvek vč. data a času, kde jsem měl tvrdit, co jste si osobně vymyslel? Lhát se opravdu nemá!
to
x-f
13.10.2023 v 9:59
protože lescos bylo skrze socík dotováno
A teď už jak říkají ekonomové dejte sem ta tvrdá čísla. Ať já také vím. co a jak bylo přesně za socíku dotováno. A nestyďte se. Začněte třeba těmi cenami energií (máte je v článku), jak přesně a kolik byly dotovány. A koukneme postupně na další věci.
A pořád jsem se nedozvěděl, kde přesně v článku nebo diskuzi jsem měl prohlásit:
„Prohlásil jste, že většina lidí se měla za komunistů líp.“ Kromě tedy vaší vnitřní myšlenkové konstrukce.
to x-f 13.10.2023 v 9:59
Máte spoustu mouder. Takový jednoduchý dotaz. Můžete si sám vyměnit elektrickou zásuvku, pokud nejste držitelem oprávnění a osvědčení dle příslušného zákona? Schválně.
SpecialHans: Palec nahoru za pěkný a věcný komentář. Nicméně neodpustím si rýpnutí k jeho konci:
cituji: „Tak kurva u voleb zvolím ty, kteří socík odmítají“, následně „… jsem pro současný bordel nehlasoval“.
Já osobně jsem třeba NIKDY nehlasoval pro nikoho, kdo ten bordel udělal. A stejně mi to bylo k hovnu, protože tady dělají bordel ti, které zvolila masa jiných lidí.
Jaký má pak význam u voleb kurva zvolit ty, kteří socík odmítají, když kurva ten můj hlas nic neudělá, a naopak socík budou volit ti ostatní?
Ta masa jiných lidí, kteří vám tam zvolili ty co tam dělají bordel není nic jiného, než masa jedinců jejichž „hlas nic neudělá“.
Jak vidíte, tak udělal.
+1
x-f: ne, jeden hlas to opravdu neudělal. To byla ta masa hlasů.
Jak jsem řekl, abych se mohl podívat do zrcadla, že jsem nevolil menší zlo. Nebo nevolil vůbec, což je postoj mnhoha lidí.
Protože volit třebaže marginální stranu znamená znát její program a být s ním v souhlasu. Jakkoliv málo, nebo i hodně se těmi otázkami zabývat a zamyslet se. Mít pocit, že i můj souhrn názorů má svojí stranu, bez ohledu na to, jak to dopadne. A pokud dojde na diskuzi, mít možnost ovlivnit okolí při diskuzi a mít argumenty na zastánce socíku.
Říct „já nevolím“ neznamená jen promarněný hlas, nebo švejkování pro nepohádání se s rodiči, znamená to promarnění možnosti se o to zajímat a třeba dojít i nějakého okrajového poznání, jak věci jdou.
Já tím dávám najevo svému státu, že i já existuju a můj anonymní hlas pro určité myšlenkové proudy existuje.
V životě prostě vyvstane občas otázka „Koho ty volíš?“. No a já bych se ostudou rozpustil do koberce, kdybych řekl „nevolím“.
Já s vámi souhlasím. Ale pozor. Nedávno jsem tady vedl podobnou diskusi s hned několika jinak rozumnýma lidma a pro řadu lidí je nevolit životní postoj. Nevolbu prezentují jako lepší alternativní variantu k „volit nejmenší zlo“.
Věří, že nevolbou mohou také něco změnit. Věří, že vy jste se volbou „nejmenšího zla“ ušpinil, zatímco oni si tím že nevolili nikoho zachovali čisté ruce a morálně z toho vyšli na rozdíl od vás čistí.
Zatímco vy by jste se nemohl podívat do zrcadla, kdyby jste neudělal nic a nepokusil se něco změnit, pak oni by se nemohli podívat do zrcadla, kdyby volili někoho, kdo není zcela podle jejich gusta.
Zároveň na volbu strany, která se nedostane do sněmovny pohlížejí jako na zbytečnou.
V podstatě jsem to pochopil tak, že čekají na dokonalého kandidáta (stranu) u kterého bude předem jisté, že se bude podílet na vládě, jinak jim účast na volbách příjde zbytečná a nechtějí si účastí na tom svinstvu špinit auru.
Svojí neúčastí naopak věří že něco změní, protože sabotují systém.
x-f: jo no, mám pocit že jsem se tam do té diskuse taky nějak zapletl :) a je to právě o tom zcela odlišném přístupu. Já jsem se k tomu „nevolení“ postupně časem „provolil“, kdy jsem už prostě pozbyl jakékoliv víry, že jeden můj hlas bude mít nějakou ovlivnitelnou váhu, prostě jsem byl naprosto vždy v té zcela marginální okrajové menšině. A taky už léta sleduju, že ať vyhraje ve volbách kdokoliv, vždycky je to vlastně nakonec špatně. A v dalších volbách pak vyhrál někdo jiný, ale zase to bylo špatně, a tak pořád dokola.
Já osobně bych se na sebe nemohl podívat do zrcadla, kdybych volil jakékoliv, i to nejmenší zlo. Ale tisíc lidí, tisíc názorů, a nikomu je neberu. Jen je mi pak líto, že je mi pak „vládnuto těma ostatníma lidma“, do kterých se neseru. Ale to už je mein kampf.
x-f: předpokládám, že jsem jeden z těch „jinak rozumných lidí“ a cítím potřebu uvést na pravou míru to, co se z Vašeho příspěvku neshoduje s realitou (u mě – nevím, jak u těch ostatních, za ně nemluvím):
– do sněmovny vždy volím, i v prezidentské volbě jsem v prvním kole volil – tedy na „volbu strany, která se nedostane do sněmovny“ rozhodně nepohlížím jako na zbytečnou
– nevolím tam, kde nevidím smysl nebo je mi předkládáno něco, co volit např. z důvodu hodnot nemohu (například poslední prezidentská volba, kde jsem měl možnost to hodit jednomu z komančských kádrů – ne, díky, zde zcela platí, že nevidím smyslu ušpinit si ruce a ráno se dívat v zrcadle na někoho, kdo volil komanče)
– nevěřím, že mohu nevolbou něco změnit a už vůbec nejednám s cílem „sabotovat systém“, to je úplná blbost, sorryjako. Když to vztáhnu v rámci konzistence na poslední prezidentskou volbu, tak to absolutně nedává smysl, to byste si musel myslet, že jsem úplnej idiot, abych nevolbou chtěl „něco měnit“ – naopak, já jsem svou volbou ani nevolbou nic změnit nemohl (ani jeden z komančů můj hlas ke svému zvolení nepotřeboval, na to mají dost jiných fandů). Ale mohl jsem si zachovat čisté růce a integritu. Pro mě důležitejší, než si racionalizovat volbu zla (třeba tím, že bych mu říkal „menší“).
Neberte si to tak osobně – byl jste jen jeden z několika kdo se do té diskuse pustil. Můj popis je jakýmsi součtem toho co jsem si vyslechl a co jsem si odnesl jako obrázek „nevoliče“.
Tj. vše co jsem napsal výše jsem si vyslechl, ale není v mých silách pamatovat si co od koho. Klidně se v části můžete vidět, ale nenapsal jsem, že je to o vás.
SpecialHans: No jo, tak pro ten pocit abyste se mohl podívat do zrcadla to je dobrý, že jste volil někoho, kdo socík odmítá. Ale s těmi drahými nájmy ten jeden hlas opravdu nic neudělá, nebo snad ano?
Takový strany by musely volit právě masy lidí. Jenže tady budou pořád masy lidí, kteří to hodí tomu, kdo jim dá koblihu, nebo jim namaže med kolem huby :(
Zajímat se o to, koho zodpovědně zvolit, znamená strávit hodiny studiem stran a jejich programů, a hodiny studiem toho, co ti konkrétní lidé dělali v minulosti nebo dělají nyní, jak se chovají, co od nich čekat.
Je škoda, že ta možnost „já nevolím“ je takhle chápána. Z mého hlediska je to zcela logické vyústění frustrace z toho, že tady buď opravdu není taková entita, kterou by dotyčný rád zvolil, anebo z toho, že ten zodpovědný hlas, ke kterému byly potřeba hodiny důsledného studia těch stran a lidí, přebije hlas Vašeho mentálně postiženého bratrance který to hodí tomu, kdo v něm v danou chvíli vyvolá ten správný strach, nebo Vašeho souseda, kterému někdo slíbil větší přídavky, nebo kohokoliv jiného kdo podlehl pokročilému sociálnímu inženýrství.
Je zajímavé jak máme oba dva naprosto opačné názory na to nevolení, já bych se právě musel hanbou propadnout, kdybych někomu řekl, že jsem volil i to nejmenší zlo. A jako promarněný hlas právě považuji ten případný svůj, protože ten jeden můj hlas by neudělal ale naprosto vůbec nic, ani žádnou setinu procenta ve výsledcích. A ještě by to byla pro mně ztráta času :D
https://svobodni.cz/novinky/svobodni-zaznamenali-historicke-maximum-v-86-pruzkumu-ct/
Snad jeste pravice má nějakou naději.
SpecialHans: koho jste tedy volil v poslední prezidentské volbě?
Osobně Váš postoj nechápu a přijde mi vnitřně nekoznistentní, protože v určitých volbách ho budete muset nutně porušit. Nemůžete „nevolit menší zlo“ a současně se „rozpouštět do koberce kvůli nevolení“. Buď jste volil menší zlo, nebo jste s rozpouštěl, co to tedy bylo? Minimálně teď máte možnost si přestat lhát do kapsy a pohlédnout (nepříjemné) pravdě do očí.
Je tu samozřejmě ještě varianta, že jste jednoho z prezidentských kandidátů za zlo (menší či větší) nepovažoval, což mi přijde značně nepravděpodobné, ale nešť, možné to je. Pak bych se zeptal, co ve volbě minulé (Zeman vs. Drahoš) nebo předminulé (Zeman vs. Schlaffenberg)?
V případě binární volby ano, volíte mezi psím, nebo kočičím. A ano, volil jsem menší zlo, volil jsem Zemana. A v ten moment mi přišlo morálně správné někoho hodit. Ať už je vítěz kdokoli. Jeho legitimita se opírá o počty hlasů, v případě přímé volby.
V případě parlamentních voleb ale volba většího, či menšího zla je rozprostřena mezi desítky stran krát desítky kandidátu za každou stranu. A v tom případě nevolit neznamená nevybrat si, ale vysrat se na to.
Takže když se pokusím odpovědět: Přijde mi to jako čestná povinnost jít volit, ať už je k volbě vybrání cokoliv. Připadám si víc oprávněn k následné kritice.
Kromě přímých voleb a na vesnici zastupitelských voleb je obvykle výběr rozsáhlý.
Jinak jedna dobrá zpráva zprava.
https://svobodni.cz/novinky/svobodni-zaznamenali-historicke-maximum-v-86-pruzkumu-ct/
S tou kritikou to právě nevoliči chápou obráceně.
Tj. vy jste se na volbě podílel a tedy nemáte co kritizovat – protože je to vaše práce.
Naopak oni nevolili, tedy mají ruce čisté, jsou morálně čistí a tedy mohou to kritizovat.
Já to mám jako vy. Tedy nevolil jsi – odmítl jsi říct svůj názor jak by se to mělo udělat, tak drž hubu a šoupej nohama, protože generálem po bitvě umí bejt každej.
Fakt je, že když se rozhodovalo mezi Pávkem a Bábou, je volba Zemana nejmenší zlo.
SpecialHansi, tvoje primární vyjádření k článku se zdá rozumné a leccos z toho, co jsi uvedl „proti socialismu“ pravdivé. Ani já jsem neměl ten systém rád. Jenže ty zásadní výtky vlastně nepatří v celé šíři tomu systému samotnému, byť v řadě atributů oprávněně ano, protože umocňoval deformaci charakterů a výživu nemravnosti, stejně jako se to už dnes děje i v našem stávajícím systému díky tomu, že veřejný prostor ovládá lež, protekcionismus, parazitismus a potřebě hledání cesty k funkční spravedlivé společnosti se věnují prakticky jen spolky bezmocných namísto těch, kteří se k zodpovědnosti vládnout dostali prostřednictvím údajně rovných, spravedlivých voleb. Tvoje přesvědčení, že volit je vždy zodpovědnější varianta, je trochu demagogické. Ano, při parlamentních volbách zpravidla má volič šanci najít stranu s jemu nejbližším programem a dát jí čestně hlas i s rizikem, že propadne, ale ve volbě, kdy mám ze dvou lhářů vybrat buď toho, který víc krade anebo toho, který víc lže, přičemž vím, že mě podvede a prodá jeden jak druhý, má nevolba efekt naprosto shodný s volbou. To nemluvím o lidech, kterým je všechno u prdele nebo slyší zástupce stran jen z MSM propagandy, tedy jen s dvoudenní pamětí toho, co jim kdo aktuálně nalže. Pomíjím přitom podstatnější síly, které mají mnohem dlouhodobější strategii k ovládnutí moci na hřišťátku, zvaném ČR a sídlí o dvě patra výš, takže do voleb nasadí nejen správně vyškolené týpky, ale zajistí především jejich dlouhodobou mediální prezentaci, ne nějaký minutový šot v rámci oficiální volební kampaně. Trochu ale odbočím. Řada „pravicově“ smýšlejících lidí, co znám, tvrdí, že „ty dotace, to je svinstvo“. Pak mi líčí, jak díky zelené úsporám ušetřili na nových oknech, pak tepelném čerpadle a nakonec na FVE, a ti zasraní voliči populisty Babiše se nechali koupit koblihou. To, že jich sami sežrali tisíce, jim nějak uniká: „Vždyť bych byl blbej, kdybych si tu dotaci nevzal, když odvádím takový daně.“ Tak proti jakým dotacím vlastně je? Asi jen proti těm pro jiné. Mě z toho ovšem vyplývá, že je skoro jedno, jestli je tu s lidma, co lžou a kradou, socialismus anebo nějaký jiný, vlastně blízký systém. Pravda ale je, že ten v SSSR, Československý i další na úkor cti a produktivity rozvíjely podlost a úpadek. Ten čínský kapitalistický komunismus asi jen tu první vlastnost. Nebo ne? To, co se rýsuje zde, vede myslím tamtéž, kam předchozí režim, třebaže zatím se mnozí máme(rozhodně ne všichni) díky letům skutečné volnosti, motivující k aktivitě, jako prasata v žitě.
Těch co odmítají socík, přesněší termín pro současný styl je „manažerismus – managerialism“ mezi kandidáty nenajdete.
1. Demokracie je lež, kouřová clona maskující vládnoucí oligarchii – byrokratů, manažerů, expertů a jejich koordinátorů. Myslíte, že politici si ty nesmysl co vydávají za zákony vymýšlejí sami? Na to mají think-tanky, experty a podobnou pakáž. A kdo volil ty? Pak si ty věci odhlasujou, protože něco dělat musí a navíc za to dostali zaplaceno.
2. Kandidát není volen, ale nechává se zvolit. Koukněte se z čeho tu vybíráme. Kde se tyhle existence berou?
3. Pokud se objeví subjekt mimo zavadenou vládnoucí oligarchii:
a) Média pomlčí o jeho existenci, pro masu tak bude neznámý, pokud se informace o subjektu rozšíří tak potom
b) Subjekt bude pomluven.
c) Subjekt bude podvrácen. S rostoucí popularitou do strany naleze spousta hadů
d) Subjektu bude ozančen za nepřítele demokracie a zakázán
„In reality the dominion of an organized minority, obeying a single impulse, over the unorganized majority is inevitable. The power of any minority is irresistable as against each single individual in the majority, who stands alone before the totality of the organized minority.“ – Gaetano Mosca
No poslední dobou se hodně osvědčuje přístup: subjekt je kriminalizován.
Moje první myšlenka po dočtení článku byla: autor zřejmě nerozumí světu, ve kterém nyní žije. A hned druhá myšlenka byla, že já bych nechtěl žít ve světě, kterému rozumí RK.
Ano, výstižně řečeno.
to Aris a Forge
No mám úžasné štěstí, že jste zrovna šli kolem a zavítali do diskuze.
Tak mi určitě některé věci budete moct objasnit… Třeba začnu jednoduchým dotazem, kdo z převážné části postavil Vltavskou kaskádu, jaktože to šlo bez EU a přitom funguje dodnes?
„Z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že souhrnně za první tři čtvrtletí roku se ceny v rostlinné výrobě snížily o 12 procent, spotřebitelské ceny potravin se proti tomu zvýšily o 15 procent..“
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/zemedelsky-svaz-ceny-placene-farmarum-klesaji-ceny-potravin-vsak-stale-rostou/2432624
..však proč ne. Komu by to vadilo..
Ale ze zemědělského svazu už zapomněli cudně dodat, že ceny zemědělských výrobců se meziměsíčně zvedli o 1,7% (září 2023 vůči srpnu 2023) avšak meziměsíční inflace (září 2023 vůči srpnu 2023) klesla o -0,7%.
https://www.czso.cz/csu/czso/cri/indexy-cen-vyrobcu-zari-2023
https://www.czso.cz/csu/xl/prumerna-mira-inflace-v-zari-2023-dosahla-127-
Ne že by ceny nebyly vysoké, já jen, že když zemědělci začnou brečet, tak je potřeba zbystřit.
No jasně! Protože zemědělci sklízejí na svých strojích na dobré slovo. Takže celou dobu mají prázdné nádrže a slibují strojům, že jim palivo dodají. A pak je natankují až po sklizni. Vy hlavo!
Tomu Vašem příspěvku moc nerozumím. Zemědělci si stěžovali, že od začátku roku jejich ceny klesly a ceny potravin v obchodech rostly. Já jsem doplnil, že meziměsíčně jejich ceny stouply a v obchodech ceny klesly. Nějak nerozumím těm nádržím a strojům. Oni si přece neztěžovali, že vyrábí se ztrátou až tak velkou, že nemají na palivo? Nebo jako že meziměsíčně rostly pohonné hmoty a tak meziměsíční růst cen PHM způsobí meziměsíční růst prodejních cen v zemědělství? A když cena nafty klesne tak klesnou prodejní ceny zemědělců?