Tak dneska se válka taky nekonala - zpět na článek

Počet komentářů: 919

  1. Z meho pohledu je na ty situaci nejvic sileny to, ze cast obcanu si mysli, ze v pripade valky by CR mela vojensky pomoci Ukrajine. Ta hovada si neuvedomuji, ze na to nase armada nema a ze v pripade zapojeni CR by se muselo rukovat. Podobna situace je v Polsku, ale tam je armada trosku nekde jinde(nicmene i tam si myslim, ze by doslo na povolavaci rozkazy). Docela by me zajimalo, co ti lidi berou za drogy.

    1. A vy někoho takového opravdu znáte?

      Pokud si to někdo skutečně myslí a neříká to jen proto, že v určitých kruzích se momentálně, když nic nehrozí, považuje za bonton takové nesmysly krafat (a v případě války by nastal obrat o 180°) – tipoval bych, že to bude tak 10 lidí v celé Republice.

    2. Z meho pohledu je na ty situaci nejvic sileny to, ze cast obcanu si mysli, ze v pripade valky by Velká Británie mela vojensky pomoci Československu. Ta hovada si neuvedomuji, ze na to britská armada nema a ze v pripade zapojeni Británie by se muselo rukovat. Podobna situace je v Francii, ale tam je armada trosku nekde jinde (nicmene i tam si myslim, ze by doslo na povolavaci rozkazy). Docela by me zajimalo, co ti lidi berou za drogy.

      1. Ukrajina je součástí obranné aliance s ČR nebo Polskem?

        1. A Británie s ČR byla?

            1. A Ukrajina je dnes v situaci jako Československo na konci třicátých let?

              Nejprve citát: Ať již je záminka jakákoli, každá válka se vede o zdroje.“

              Prozradím vám tajemství: ČSR před pětaosmdesáti lety mělo v mnoha statistikách čtvrté nejvyspělejší hospodářství na světě a stále ještě velké zásoby atraktivních nerostných surovin. Zatímco Ukrajina dnes…. no, asi nemusím pokračovat :-/.

              1. Nekde jsem cetl, ze na Ukrajine je jakysi prvek, ktery na moc mistech na Zemi neni (nebo spis… se netezi, nebo se o nem nevi). Nejaka sragora do kremikovych krystalu. Ale jako zaminku pro valku to fakt nemyslim. To uz zajimavejsi by Ukrajina byla tim, ze zasobuje zradlem skoro tretinu severni Afriky a furu Arabu. Ze to ale bude davno rozdelene pole mezi oligarchy, o tom nejdecham.

          1. Byla s Francií, a Francie s námi. Teoreticky měla nastat podobná situace jako při startu WW1. Ale nenastala. Ukrajina je ve zcela odlišné situaci, přesto se k ní ostatní chovají více než vstřícně. Rád bych připomněl, že ČSR se ze strany spojenců nejenže nedostalo pomoci, ale nadto nám přikázali ustoupit Němcům, nebo nás k tomu donutí.

          2. Mám za to, že ano – my jsme měli mírovou smlouvu s Francií, a Francie měla mírovou smlouvu s Británií. Kaskády podobného ražení, jaké zatáhly mocnosti do WW1.

            http://ungarisches-institut.de/dokumente/pdf/19251016-1.pdf
            http://www.forost.ungarisches-institut.de/pdf/19240125-1.pdf

            1. Takže neměli.

              1. Když to tak chceš interpretovat, vytržené z kontextu…

                Nicméně je pravda že Británie k tomu přišla trochu jako slepý k houslím proto, že byla jedním z motorů a garantů Mnichova. Tehdejší Československo očekávalo vojenskou pomoc od Francie, s níž mělo ty smlouvy – nikoli od Británie.

                1. Británie se spolu s Francií a Itálií nedostala do Mnichova proto, že by byli kamarádi znesvářených stran, ale protože byli Locarnskou smlouvou určeni jako rozhodci v případě arbitráže týkající se určení německých východních hranic. Locarnskou smlouvu mj. podepsali i zástupci obou sporných stran. Za ČSR to byl jistý dr. Eduard Beneš, co se Zasloužil o stát.

                  1. Mimochodem ten samý dr. Beneš, co si ve spojenecké smlouvě s Francií vyhradil, že vojenská pomoc nevyplývá z napadení smluvní strany automaticky (nechtěl, aby se čs. branná moc angažovala kupříkladu v Indočíně). Jenže každé ujednání je dvojsečné.

      2. Jak byla Velká Británie schopná pomoci, to viděli v září 1939 Poláci. Pravda, několik drtivých letákových náletů podnikli.

      3. Tohle dementní srovnávání jablek a hrušek bych čekal na novinkách, ale tady?

  2. Trochu offtopic, ale zajímalo by mne, zda by případná válka na Ukrajině mohla sloužit Rusku jako demografická „pračka“ – prvosledové jednotky, ty opravdu elitní, jsou etnicky ruské a tipoval bych, že ukrajinskou armádou projedou jak nůž máslem. Logistika je jedna věc, ale Ukrajina je ve spoustě věcí (od rozchodu železnice až po dimenzovanost komunikací) s Ruskem v podstatě kompatibilní, opravdový problém by vznikl až na polských hranicích. Nemyslím si, že by i přes částečné dodávky moderní výzbroje a symbolické dary munice (na kolik minut bitvy ty náboje, co jim posíláme, postačí?) měla Ukrajina šanci.

    Takže dobrá, Ukrajina padne a prvosledové jednotky se vrátí do výchozích pozic, a „čištění“ (a okupace) se ujmou druhosledové jednotky, plné různé kavkazské pakáže. Ty ovšem budou mít ty nejtěžší ztráty protože pokud se ukrajincům podaří rozptýlit zbraně mezi populaci, Rusko zabředne do léta dlouhé asymetrické války. A to se vyplatí, mít mladé muslimy na Ukrajině, kde budou jako rukojmí vlády, nebudou prudit ve městech a zároveň nebudou etničtí rusové krvácet..

    1. To je hezká konspiračka, jenže nedává smysl z hlediska cost:benefit. Vleklý konflikt by byl v Rusku extrémně nepopulární a ztráty viditelně disproporčně mezi muslimy by vedl k muslimským povstáním a nepokojům na Kavkaze. Navíc proč? Na západní Ukrajině není nic, o co by Rusko stálo.

      Jediné, o co Rusko ekonomicky stojí, je pozemní koridor z Luhanska na Krym – protože by jim jednak zjednodušil zásobování a hlavně 2x zkrátil a ještě víckrát zlevnil South stream a Turkish stream, tzn. plánované jižní ekvivalenty North Streamu, což je samozřejmě dlouholetý strategický imperativ.

      Napsal bych, že nevěřím že jim ani tohle stojí za to a že celé je to jen harašení zbraněmi ve snaze zdarma revidovat expanzi Západu, jak píše deacon na minulé straně. Ale poučil jsem se a už se nebudu tvářit, že umím odhadnout, co Rusko udělá nebo neudělá. Myslel jsem si, co v Sýrii udělají a neudělali – a myslel jsem si, co na Ukrajině neudělají a udělali. Takže teď si nemyslím nic a se zívnutím čekám, jak to opravdu dopadne.

      Spíše bych čekal, že Putin maximálně vytěží ústupky Západu, stáhne se řka „bylo to jen cvičení“ a příští rok si dá opáčko. Ale nevsadil bych na to ani zlámanou grešli.

      1. Jo, asi máte pravdu. Číselně to nevychází, ale člověk v tom chování asi logiku najít moc nemůže. Přesuny jednotek a jejich „vydržování“ v místech, kde nemají domovskou infrastrukturu, jsou neuvěřitelně nákladné, pro Rusko je tahle šaškárna mimořádně ztrátová a bez ústupků ze západu se stáhnout nemůže, protože by ztratilo tvář na geopolitické scéně (notabene v době nového „porozumění si“ s Čínou). Možná tu účty platí někdo jiný (nebo alespoň úplatky), Číně se bordel na východě Evropy může slušně hodit, ale k čemu přesně… čert ví. Další expanze v JČ moři? Ale to by nepomohlo, půlka U.S. Army se už přeorientovává na pacifickou kampaň…

        Co se týče South Streamu, to mi nikdy smysl moc nedávalo. Ano, zkrátil by se, ale vedl by také potenciálně nepřátelským územím kde se „ztratí“ za války kupa vojenského materiálu, takže bude primárním terčem pro každého ocase s RPGčkem. Technické parametry ani případnou trasu neznám, ale trefit se do velké roury umí asi každý…

        1. Tak on se ten plynovod jednak dá zakopat – a přesto to vyjde levněji, než jej pokládat na mořské dno. A jednak kdyby si Rusko dělalo pozemní koridor na Krym, tak by bylo logické si urvat takový kus území, aby nárazníkovou zónu nikdo nepřestřelil minometem nebo ideálně ani houfnicí.

          1. To se mi nezdá. Nejsem expert na stavby plynovodů (umím leda googlit), ale kromě obrovských nákladů na zakopání alespoň části plynovodu na de-fakto nepřátelském území to vyžaduje i nějakou tu povrchovou infrastrukturu v dostřelu taktických balistických střel, které Ukrajina má (čert ví kolik a v jakém stavu), takže myslím, že takovou stavbu by asi dokázala řádně „osladit“ – a s jejich doletem cca 200km by se musela obsadit půlka jižního pobřeží…

            1. Tak na ochranu těch pár přečerpávacích plynových stanic tam stačí postavit pár Torů v roli protiraketové ochrany, to je proti ukrajinským OTR ten nejmenší problém.

              Náklady by byly, jenže jediná alternativa je podmořský plynovod a to je ještě mnohonásobně dražší a komplikovanější.

              A jakmile by to jednou stálo, příjemci plynu = Turecko, Řecko, Itálie atd. už by se postarali, aby Ukrajince ani nenapadlo South streamu udělat jakékoli bebí.

          2. Jan Mrcasik 18.2.2022 v 15:33

            Máte nějaké cenové srovnání? Zatím jsem žádné seriózní nenašel.
            Velké zkušenosti se stavbou podmořských plynovodů mají, pokud vím, Turecko a Nizozemsko, tedy v Evropě.
            Doprava trub velkého průměru je po hladině mořské nesrovnatelně jednodušší, než po souši, kdy se jedná hlavně o přepravu vduchu.
            (Ano, NS se to netýká, vím.)

            1. Jenom jsem četl, že pod mořem je to mnohem dražší – jednak kvůli ukotvení a údržbě, a jednak kvůli tomu, že jsou potřeba přečerpávací stanice s výrazně vyšším tlakem, protože nemůžou být tak blízko u sebe.

              Ale žádné konkrétní detaily, jen tuhle zmínku.

              Pokud něco najdete, napište – bylo by to zajímavé.

              1. Jan Mrcasik 18.2.2022 v 19:35

                Kotvení potrubí uloženého na mořské nebo jezerní dno je standardní operace, používají se betonové bloky (kdo by to čekal…) a technologii mají zvládnutou i tuzemské podniky (pravda, pro trubky asi do DN600, jistý si ale nejsem), je to levnější než obchvaty nebo potrubní mosty.
                V oblasti provozu dálkových potrubí a návrhů tlakových stanic se neorientuji.

    2. Jinak jako demografická pračka takhle prý fungovala Sýrie – dovolit tam svým džihadistům vycestovat a pak je tam ve válce pozabíjet, což by doma v míru bez soudu nešlo a pro soud nebylo dost důkazů a skutkových podstat. Pro více zemí, nejen Rusko.

      1. To dává smysl.A to co zbylo (přežilo) po návratu pozavírat za terorismus.

        1. Kromě Německa a Rakouska. Absolutně nechápu, jak mohli vynakládat takové úsilí na repatriaci svých džihadistů z kurdských věznic a pak je pustit.

      2. No to byla moje prvotní myšlenka ohledně toho kavkazu. Když se to udělá šikovně, tak se dost blbě revoltuje, když je každý „prvorozený syn“ tisíc kilometrů na západ v zemi, kde ho každý (včetně vlastních důstojníků) nenávidí. Léty ověřená metoda.

    3. To je velmi naivní představa. Ano, je jasné, že je Rusko co se armády týká někde jinde, ale ona Ukrajina taky docela posílila. Ze západu má hromadu moderních zbraní, protiletadlových i protitankových. Kromě toho se za posledních 8 let výrazně zprofesionalizovala, naprosto změnila strukturu řízení, kde se zbavila sovětského modelu a funguje dle západního stylu. Má přes 200 tisíc příslušníků a hlavně má velkou motivací do toho bránit svoje území. To je úplně jiná armáda, než ta, která bojovala s teroristy v začátcích okupace Donbasu.
      Rusko by sice s invazí během pár týdnů uspělo, ale těžce by krvácelo. To by neustál ani Putin, protože by jenom velmi těžko ospravedlnil tisíce kluků, kteří se domů vrací v rakvích, kvůli válce, která Rusku reálné nic moc nepřinese. On je rozdíl zaútočit na malou zemičku, kterou Rusko skutečně přejede prakticky beze ztrát, nebo bojovat proti teroristům v Sýrii. Ukrajina je ale výrazně větší sousto a její obsazení by bylo za obrovskou cenu.

      1. Jsi to ty, Jando? 😂

    4. Fascinující blábol.

  3. No já samozřejmě vyznávám hlavní evropské hodnoty tzn. pokrytectví a dvojí metr, takže vím, že Rusáci žerou malý děti a ve středu přepadnou Kyjev a v neděli Prahu, ale kdybych náhodou na chvíli na evropský hodnoty zapomněl, tak možná Západ taky nějaký to máslíčko na hlavě má.
    – nejprve jsme to jezdili rozstleskávat na Majdan
    – pak jsme garantovali smlouvu mezi tehdejší vládou a pozicí o uspořádání předčasných voleb
    – pak jsme si s tou smlouvou vytřeli prdel a vzali to útokem bo třeba by ty volby nemusely dopadnout
    – pak kluci z Pravýho sektoru a praporů Ajdar a Azov vyrazili učit burany na východ a jak vypadá demokracie a burani si to špatně vyložili.
    – pak jsme zase slovně dohodli a spolupodepsali Minský dohody, zase si s nimi vytřeli prdel a ještě celou dobu tvrdili, že hajzli Rusáci je nedodržujou i když zrovna jich se dohody týkaly jen okrajově.

    Pak by také někteří ideově pomýlení občané mohli tvrdit, že když je možný zabrat Kosovo, je možný zabrat i Krym nebo když je možný nedopustit v karibský krizi instalaci raket na Kubě, takže Rusákům se pomalé obkličování také nemusí líbit.
    Taky by si jeden mohl říct, že když my máme z osmašedesátýho takový trauma, že serem z Rusa strachy ještě dneska, tak je docela dobře možný, že i Rus má nějakou paměť a třeba taky nemá na VVV úplně nejlepší vzpomínky a neplesá nad tím, jak se k němu NATO blíží.
    Navíc by si jeden mohl říct, že když mu v médiích chčijou na nohy v kde čem, tak je docela dobře možné, že nám v těch početných článcích o ruský hrozbě, chčijou na nohy úplně stejně. Zvláště když při minulé krizi to chcaní na nohy ze strany NATO potvrdila i německá BND https://www.spiegel.de/international/world/germany-concerned-about-aggressive-nato-stance-on-ukraine-a-1022193.html
    Uvědomělý občan samozřejmě nepochybuje o čistých úmyslech USA, ale ti méně uvědomělí si mohou říkat, doprdele jakým právem se USA serou do nějakýho Nordstrýmu 2, co se do něj serou, proč strkaj rypák do toho, odkud si Němci kupujou plyn a z jakého titulu sankciunují firmy, které plynovod staví. Je nakonec docela dobře možný, že Rusák je přecitlivělej a když vidí, že se mu Amík sere do byznysu, tak je docela dobře možný, že Amík nelifruje do Evropy vojska, kvůli tomu, aby tady bránil evropské hodnoty, ale kvůli tomu, že chce zase někdo zkusit, jesli u Moskvy bude zase taková kosa nebo jestli už se globálně oteplilo natolik, že tentokrát už by to šlo.
    Naštěstí většina občanů je uvědomělá a ti co ne, jsou jistě placení Putinem, bo není možné aby se normálnímu člověku honily hlavou takové myšlenky.

    1. Ta selektivní paměť je úžasná věc. Nekonečný zdroj poučení.

      1. Rozvedes co konkretne „selektivne“ vypadlo? Myslis treba vyhlaseny verejne souteze v 2013 na obnovu namorne zakladny v Sevastopolu? Americkym ministerstvem valky, tedy.

        1. Nahodou… tedka Slovaci budou cucet, jak jim Amici z rekultivujou ty dve letiste. A co z toho budou Slovaci mit. A jak budou radi. Jeste budeme prstickem hrabat a nehtickem kopat! A vo todle Sevastopolci prisli.

          1. Omyl Sysop, na potreby cvicenia uz si zabrali, pardon prenajali dalsie letisko, Bolkovce, pri Lucenci…

        2. Narážíš na oblíbenou ignorantskou teorii, že protože NAVFAC USN plánoval rekonstrukci školy #5 v Sevastopoli v roce 2013, je to důkaz, že Američané již tehdy plánovali puč – a z „obnovy školy #5“ se pak magicky jen drobnou lží stala „obnova námořní základny“. Barák jako barák, žejo.

          Kdybys však četl alespoň ruské zprávy, tak bys zjistil, že NAVFAC USN v Sevastopoli již předtím, za vlády Janukoviče a ve spolupráci s Janukovičem, zrekonstruoval školu #22 v Sevastopoli, a další školu #14 v Simferpoli:
          https://www.rt.com/news/154180-us-navy-crimea-charity/

          Ergo – pokud NAVFAC USN ve spolupráci s Janukovičem a dávno před pučem zrekonstruovaly 2 školy na Janukovičově Ukrajině, jen naprostý imbecil může prezentovat plány na rekonstrukci třetí školy v pořadí jako „důkaz“, že USA plánovaly puč – natož převzetí „námořní základny“, o které nikde nebyla ani čátka a ignorantští teoretici si to vylhali z prstu.

          1. Mno, na strankach ministerstva valky to zadani znelo trochu jinak nez renovace skolky. A pohybujes snad ze ten prevrat na ukrajine byl rizen/inscinovan hnusakama. Pod vedeni pani Nulandove/Kahanove. Oops, ze by chazary meli zajem na obnovu kahanatu z roku cca 1850? Krym a okoli?

            1. Neznělo. I všechny konspirační stránky, které blábolí o „plánech USA na rekonstrukci námořní základny v Sevastopoli“, se reálně odkazují na „Rekonstrukci školy #5“.

              Takže nečteš nejen ruské zprávy, ale ani nerozklikáváš své vlastní konspirační stránky. To je pak těžký, když čteš jen titulky.

      2. Byl tady nedávno takovej sáhodlouhej článek, kterak správně diskutovat, aby pravda zvítězila. Jeho autor tu dokonce v diskuzi pod příspěvky, které mu ideologicky nevyhovují, vykřikuje, že chce fakta a odkazy.
        A vy místo abyste se od toho moudrého člověka poučil, tu jen vykřiknete blábol o selektivní paměti a máte diskuzi vyřízenou.

        Zdá se, že pro změnu ta vaše selektivní paměť vytlačila, co nás do té ukrajinské šlamastiky přivedlo. Nicméně to co v jednotlivých bodech uvádím se dá relativně snadno dohledat i těch správných médiích, které neřídí Putin a jím placení ideodiverzanti. Pouze není žádoucí, aby občanstvo moc dumalo nad souvislostmi, takže se to vymlčí a kdyby to náhodou někdo vytahoval moc často, tak ty články zmizí tak hluboko, že je ani google nenajde.

        Takže Ukrajina jen jen další z řady zemí, které Západ a hlavně Američani rozmrdali a jediný důvod, proč nad tím zavíráme oči je ten, že si říkáme, že kozomrdi jsou bezcenná verbež a když jich v důsledku americké politiky pár stotisícovek zařve, tak hovno zle, ale my jsme něco víc , u nás v Evropě by přeci Amíci válku nerozpoutali, válka to je něco v televizi, kde se blbí kozomrdi z nepochopitelných důvodů navzájem podřezávají.
        Navíc my jsme přeci hrozně chytrý, nás by nenapadlo někoho nenávidět jen kvůli tomu, že nám propaganda valí denně do hlavy 7 rusofobních článků a komu by bylo divný že Rus co měl na tuty zaútočit už asi 15 x furt neplní termíny a v klidu sežereme i další definitivní termín ruskýho útoku.
        Co na tom, že nám z Bruselu brzy zakážou jezdit, svítit, topit, žrát maso, „nenávidět“ všechny kromě Rusů, my se kurva bojíme Putina.

        1. Jo, já totiž zapomněl, že Krym a část Donbasu zabrali Američani a né gerojové z Rossiyi.

          Rusové už udělali z neustálého rozkopávání sousedních států prakticky tradici, ale může za to úesej. Se poseru, já vím že se u nás do rusofilů nadává kde tomu, ale tady to užitečnejma idiotama, co hltají „Ruský pohled na věc“ jak pornoherečka semeno, začíná pomalu zapáchat.

          1. Koneckoncu to financovani Majdanu bylo urcite z ruskejch bank, jen to prislo americkym SWIFTem. Za vsim hledej Rusaka.

            1. I kdyby na krásně byl Majdan ze 100% sponzorovanej západem (A já si nedělám iluze, že zejména Američani, jako jakákoliv jiná velmoc mají vlastní agendu a zájmy), tak to nemění nic na tom, že je to interní věcí Ukrajiny a Rusku je do toho veliký hovno a už vůbec mu to nedává právo anektovat části sousedního státu a aktivně materiálem ale i přímou vojenskou silou podporovat povstalce, ono totiž to Rusko už tu invazi na Ukrajinu podniknulo v roce 2014 a to nejen na Krymu ale i na Donbasu.

              1. Na Donbase podle všeho Rusko invazi dlooouho nedělalo. Tam to byl soukromý projekt Girkina a Aksjnonova, kterým Rusko až po několika měsících pomohlo dodávkami vojenského materiálu.

                A až o další měsíce později, teprve v řijnu 2014 u Ilovajsku, přišla na pomoc opravdu ruská armáda.

                1. Illovajsk a Debalceve tam přijeli Burjati s T72B3. Myslím že v té době ještě probíhala médii i svědectví nějakého Ruského tankisty co na Ukrajině málem uhořel v tanku po tom co po zásahu vzplála munice a v Rostovu v nemocnici s ním byl rozhovor.

                  Vice news jsou levicový dementi ale tenhle dokument je fakt dobrej. https://www.youtube.com/watch?v=2zssIFN2mso&ab_channel=VICENews

                  1. Ten málem uhořelý byl až dlouho potom. Vice news jsou hezký, ale automaticky musí být pokládány za podjaté protože USA. Ruské T-72B3 u Ilovajska natočila ovšem sama ruská RTV, takže tehdy se to prostě provalilo a hodně se o tom psalo. A ty dělostřelecké přepady z ruského území začaly také až v říjnu.

                    Jediné co bylo předtím byly polské protiletadlové střely Grom, co se objevily v rukou opolčencům ve Slavjansku a které potom ARES nebo tak někdo zkoreloval s polskou dodávkou Gromů do Gruzie, kde v roce 2008 zmizely při ruské invazi.

                    1. Ono toho bylo hodně, tak kolem toho roku 2016 jsem to měl docela najetý, ale 6 let jsem tomu zas nevěnoval pozornost. Jako ta přítomnost Ruska (byť se můžeme bavit o tom že byla poměrně krátká a v malém měřítku) tam prostě byla.

                    2. To beze sporu, ale až v říjnu. Předtím to byl soukromý podnik ruských podnikavců jako Girkin, krymských podnikavců jako mafián Aksjonov, a ukrajinských podnikavců jako mafián Ponomarjov.

                      Což je ostatně historicky ustálený vzorec – co mám knihy vzpomínek přeživších srbsko-chorvatské války, tak v prvních dnech ještě žádné armády na místě nebyly, ale policie zalezla a všude řádily a střílely mafiánské tlupy akorát pod srbskou resp. chorvatskou vlajkou.

                      V každé válce nebo nepokojích jako první začne řádit organizovaný zločin, který se prohlásí za milice a tím jakože legalizuje.

                2. A pak ještě docela častá podpora dělostřelectvem z Ruského území.

              2. Cili souhlasis s tim, ze kdybychom misto Slovace s Ukrajinou sousedili my a Ukri dusili Volynske Cechy, kteri by meli ceske pasy, tak bychom se na ty Cechy proste vysrali, ano? No ja jen, abych vedel, co jsi zac.

                1. Protože invaze je v takovém případě jediné řešení. Ale notak, já netvrdím, že na Ukrajině je všechno růžový, lidi se drží za ruce a zpívají kumbaya, ale netvařme se, že důvod proč Rusko jedná tak jak jedná je nějaká obava o bezpečnost Ruské „menšiny“ na východní Ukrajině.

                  1. No nam, svinim, by se taky treba hodil kus ukrajinsky cernozeme, ne ze ne. Najit v tom nejakej podraz je proste potreba, aby to melo tu spravnou fasadu. Ja jsem si ale vzdycky myslel, ze se to ma zacit hodnotit odspoda, od tech lidi. No nic… Zatim na to ty svine rusky jdou fikane, za poslednich 9 let prijali temer milion priprchliku a ted to bude dalsich par desitek tisic. Kurvy jedny zakerny, kdyz nemuzou ziskat uzemi, tak aspon vykradou obyvatele!

                    1. Milion Ukrajinců máš pomalu i v Čr. To nemluvím o dalších západních zemích kolem.
                      Je to zvláštní, že se do toho ruskýho ráje pořád tak nějak ne a ne hrnout ty miliony lidí…

                    2. My to tady v teplicku u PC vidime jinak. Kdybys sedel ve sklepe na Donbase, taky bys to videl jinak. Uz jsme se tady o tom nekolikrat bavili. Taky radeji pujdu do nalestenyho bordelu, kterej financuje majitel z koksu, nez abych sel do stanku u nadrazi na parek v rohliku, byt je majitel poctivec.

                    3. to jako srovnáváš Rusko s Německem? Ty vole Sysope….

                    4. Porovnava Rusko s Ukrajinou a ta je teda poriadne v srackach aj na ruske pomery… Ukrajinci co su tu rozpravaju a to su 90te roky ale ukrajinskeho strihu…

                    5. Co je na rusku poctivýho. Co to kurva meleš za kraviny….

          2. Dovolim si jen podotknout, ze Rusove na Krymu jsou v narodnostni vetsine, takze je to podobne, jako ze Moravane zabrali Moravu. No a dalsi vec je, ze Krym byl pod ukrajinskou spravou, ne soucast Ukrajiny. Ted je pod spravou Ruska, take neni jeho soucasti.

            1. To je samozřejmě pravda, dokonce z historického hlediska by na něj měli mít mnohem větší nárok než Ukrajinci, kteří k němu přišli jako slepý k houslím za Chruščova. To ale nemění nic na tom, že to bylo území, které Ukrajina zdědila po rozpadu SSSR a její územní celistvost byla garantována (včetně Krymu) Ruskou federací podpisem Budapešťského memoranda, výměnou za jaderný arzenál Ukrajiny.

              V Sudetech taky byla většina Německá, proto snad měla 3. říše na Sudety nárok?

              1. Do toho je lepší se možná nezabrušovat. Člověka by napadaly různý hříšný myšlenky. Třeba na to co se stalo s tatarama kterejm ten Krym ukradla zase pro rusáky německá princezna.

                1. No proto je ten historickej argument „slipery-slope“ Rusko tady kurví poměrně stabilní poválečný uspořádání v Evropě a paradoxně ještě to který se sami zavázali garantovat.

                  1. Já tomu řikam spíš „prostřelený stehno“.

                  2. Pokud si dobře pamatuji tak poválečné uspořádání končilo někde na našich hranicích s Německem. Rusko poválečné uspořádání kurví tak leda samo sobě.

                    1. fair enough, občas melu sračky

              2. Neříkali jim už kdysi dávno, že se zadání má číst až do konce? Tak ráčí si přečíst to memorandum celé, vono tam toho bylo trochu více než jen něco o celistvosti. Být satelitem západu, který tam pořádá revoluce a lifruje zbraně – to se domnívám je také porušení toho memoranda.

                1. Ne není:

                  1)Respect Belarusian, Kazakh and Ukrainian independence and sovereignty in the existing borders.[16]
                  2)Refrain from the threat or the use of force against Belarus, Kazakhstan and Ukraine.
                  3)Refrain from using economic pressure on Belarus, Kazakhstan and Ukraine to influence their politics.
                  4)Seek immediate Security Council action to provide assistance to Belarus, Kazakhstan and Ukraine if they „should become a victim of an act of aggression or an object of a threat of 5)aggression in which nuclear weapons are used“.
                  6)Refrain from the use of nuclear arms against Belarus, Kazakhstan and Ukraine.
                  7)Consult with one another if questions arise regarding those commitments

                  1. Jsou to body 2 a 3.
                    Západ do Ukrajiny nalil miliardy, za čelem změny politického směřování a vlastní revoluce. Američtí agenti či vojáci bojující na Ukrajině je zase použití síly.

              3. Rise nemela narok na nic. Nicmene Sudetaci meli narok se sami vyjadrit, co chteji. To se ale nam, Cechum, posloucha blbe, protoze jsme v Sudetech nezili. Vzdycky nejvic stoji v opozici ten, kdo na danem uzemi nezije.

          3. Obvyklá argumentační nouze ideologicky uvědomělých občanů. Každý ideologicky uvědomělý občan je povinen zapomenout na vše co událostem na Krymu a Donbasu předcházelo a rovněž je povinen zapomenout na podobné události, které měly velmi podobný průběh, ovšem v opačném gardu a územní či jiné zisky inkasovala námi podporovaná strana.
            Kdo tento správný ideologický pohled nezvládá a očekává měření podobných událostí stejným metrem, nemůže být nic jiného než užitečný idiot.

            1. Osvěťte mi prosím co těm událostem předcházelo a zároveň to dává Rusku právo vměšovat se do interních věcí suverénního státu.

              1. Co tomu předcházelo máte na začátku vlákna. Do interních záležitostí suverénního státu má právo vměšovat se naprosto stejně jako USA do nordstrýmu, do sovětských raket na Kubě za karibský krize,do Sýrie,celýmu Západu do Kosova atd. Jak se říká, nečin jinému co nechceš, aby jiní činili tobě.

                1. Jo jasně a v Americe mlátěj černochy, fakt TOP argumenty tady

                  1. No tak samozřejmě, pokud chci někoho kritizovat, že mlátí černochy, tak bych taky neměl mlátit černochy. Vám to připadá divné?

              2. Putin vyhlasil v 2008, ze akcia „demokraticke Kosovo“ ma dalekosiahle nasledky, takze nejake rozpravocky o (ne)prave zasahovat do cudzich statov.. to nebolo prekreslovanie hranic v Europe (ok, je to Balkan.. ale aj ten patri do Europy, minimalne tak, ako umelo vytvorena Ukrajina) po druhej svetovej?

                1. Z právního hlediska je zcela zásadní rozdíl vyhlášení nezávislosti nějakého území – versus anexe nějakého území.

                  To první se smí protože sebeurčení, a komplikace jsou v upřesňujících podmínkách. To druhé se nesmí protože násilné rozšiřování vlastního území zakazují Helsinské dohody z 1977.

                  1. Ja jsem pred mnoha lety anektoval manzelku. Co na tom, ze ona s navrhem prisla jako prvni a dokonce üri obradu sama souhlasila. Beztak to bylo pod mym samopalem. Realita v mezinarodnich vztazich nikoho nezajima, podstatny je vyklad te spravne strany :-/

                    1. Nerozumíme si. Od roku 1977 oficiálně platí to jednoduché pravidlo, které se marně snažila zavést už Společnost národů – území států se smí jedině zmenšovat odtrháváním „sebeurčených“ států, nikoli zvětšovat anexí či jiným připojováním. Lhostejno jak je ono připojení ke svému území interpretováno či ospravedlněno.

                      Můžeš si dělat loutkové státy a protektoráty – ale nesmíš to nikdy připojit ke svému území, a to ani jako přidružené.

                      Názorně: Abcházie, Osetie, Podněsteří, DLR, LLR = námitky na loutkovost a angažmá OS RF, ale nakonec nic proti ničemu.
                      Kdežto anektovaný Krym = deadlock, protože s tím se prostě formálně nikdy souhlasit nemůže bez ohledu na to, že je reálně to fait accompli.

              3. „Krásné právo strany silnější“, jak psal František Josef v manifestu „Mým národům“.

        2. Tak jo, abys neřekl že neumím k věci:

          – v ÚNORU 2014 svrhli Janukoviče.
          – v BŘEZNU 2014 ruská armáda varovnými výstřely a hrozbou zastřelení zabrala ukrajinskou leteckou základnu Belbek na Krymu aj.
          – v DUBNU 2014 byla opolčenci zablokována a odzbrojena 5. výsadková brigáda ukrajinské armády, a opolčenci převzali její BMD a SVK Nona. Také v dubnu ovládli Mariupol.
          – v KVĚTNU teprve vznikl prapor Ajdar.
          – v ČERVNU poprvé někam vyjel prapor Azov.

          Tvá kreativní chronologie má však záhadné okno, kdy ignoruje a popírá úplně všechno co se stalo Ukrajině mezi březnem a květnem.

          Úmyslně se tváříš, že na Donbase všechno začalo sprostým a ničím nevyprovokovaným útokem Azovu a Ajdaru v červnu/červenci 2014.

          Myslíš si, že trpím iluzí, že když úmyslně takhle manipuluješ, můžu tě přesvědčit? :D Sepsal jsem to jen abys viděl, že argumenty k věci mám – ale vím že nemají cenu a je to jen zbytečné jitření emocí. Příště si odpustím i to rýpnutí, bez ohledu na to, jak mě dvojí metr a manipulace dráždí.

          1. ak tak, kdyby Rusko nedestabilizovalo a neprovedlo invazi na Ukrajinu v roce 2014 tak by ani žádný náckové z pravýho sektoru a Azovskýho batalionu žádnou milici nikdy neutvořili a Ukrajinská armáda by zůstala dál v rozkladu protože by neměla důvod se nikterak reorganizovat natož ze zoufalství do sebe nechat zakomponovat tyhle krajní skupiny

            1. Tohle je ale stejný druh manipulace jako ten Mondayův, akorát v opačném gardu. Ta „destabilizace“ Ruskem byla pouhou reakcí na svržení Janukoviče.

              Kdyby Majdanisti dodrželi tu svou kompromisní smlouvu s Janukovičem o předčasných volbách a zrušení protidemonstračních represí, nic z toho následujícího by se nestalo.

              1. To si nejsem úplně tak jistý, jedná se o interní věc Ukrajiny, do toho Rusku nic není.

                1. Jako bylo vítězství barbudos interní záležitostí Kuby.

                  1. 1) ANO
                    2) Na druhou stranu totalitní režimy nelze považovat z jejich podstaty za legitimní. Z morálního hlediska je jakákoliv snaha o zničení takového režimu zcela obhajitelná.

                    1. „Totalita“ je označení velmi specifického politologického režimu, nikoli nadávka ani citoslovce nepříjemnosti poměrů.

                      Ani Ukrajina, ani Rusko totalita v žádném smyslu toho slova nejsou. Mohou být ve větší či menší míře a s větší či menší přiměřeností označovány za autokracii, diktaturu, oligarchii aj. – ale nikoli za totalitu.

                    2. Já ale nemluvil o Rusku

            2. Naozaj neutvorili? Po tom co prebehlo v ukrajinskom parlamente? Doslova vyhlasenie vojny rusky hovoriacemu obyvatelstvu? Mate velmi selektivne vnimanie veci.

          2. No tak jsem rád, že tam alespoň na začátku máte ten Majdan, což doufám se shodneme, bylo násilné převzetí moci.
            Pokud bychom se shodli, že se v Kyjevě násilně přebírala moc, pak bychom se také mohli shodnout na tom, že když se může násilně přebírat moc v Kyjevě, no tak se sakra naprosto logicky může násilně přebírat moc i na východě Ukrajiny. Pokud se ovšem domníváte, že moc se smí pučem přebírat jen západě a na východě ne, jistě nám tuto dialektiku náležitě vysvětlíte.
            Co se týká zapojení Ruska, no bylo by hodně divný, kdyby je tyto události na jejich zadním dvorku nechaly klidnými, ale opět pokud se Západ mohl srát do Majdanu, proč by se Rusko nemohlo srát do protimajdanu. Vy budete kvičet, že Rusko to udělalo násilně, kdežto my jsme jenom podporovali demokracii, no ale halt když už Rusáci zaspali a nepodporovali zase oni tu svoji demokracii, tak halt museli nastoupit zelení mužici, protože na letákovou akci již bylo pozdě.

            Moje údajně kreativní chronologie neměla za cíl sepsat kompletní dějiny Ukrajiny, takže skutečně nezahrnuje vše, co se kdy na Ukrajině šustlo, ale jaksi obsahuje to zásadní co předcházelo vašemu prvnímu bodu. A událost, kdy bylo dohodnuto nenásilné řešení, dohoda byla podepsána a garantována i podpisy představitelů EU a pak si s touto dohodou naši chráněnci vytřeli prdel a všem to bylo jedno, jaksi předcházela tomu co se dělo potom.
            https://www.lidovky.cz/svet/bourlive-hadky-v-parlamentu-napjata-ukrajina-ceka-novou-vladu-a-reformu-ustavy.A140221_112321_ln_zahranici_msl

            O tom, že se Západ sral do Majdanu my Putinovi trollové nepochybujeme a třeba 22 ideologicky nepevných občanů USA sepsalo v roce 2014 knihu, kde popisují jak to sraní probíhalo a že cílem tohoto sraní na Ukrajinu je obnovení ruské hrozby. https://www.claritypress.com/LendmanIII.html
            Jak se v později ukázalo, obnovení ruské hrozby proběhlo úspěšně a nemine den, abych asi tak 30x za den neslyšel o tom, jak moc mě ti rusáci ohrožují. Já samozřejmě chápu, že těch 22 ideologicky nepevných soudruhů, jsou všichni Putinovi agenti, zakuklení levičáci, kryptokomunisti a nevím co ještě, takže vše co sepsali není směroplatný, protože se nám to nehodí do krámu a směroplatný je jen to, že Západ na Ukrajině podporoval vítězství demokracie, které nastala a všichni na Ukrajině mohli být dnes šťastní, nebýt těch zatracených Rusáků, kteří se do toho přisrali.
            Je sice pěkný, že Azov a Ajdar vznikly až v květnu a červnu, ale Pravý sektor vznikl už v březnu a kurva čtu na wikipedii, že se zformoval z organizací, které se účastnily protestů na Majdanu. Tak nevím, jestli se smí napsat, že Pravý sektor je banda echt zmrdů nebo, když nám na Majdanu vybojovali tu demokracii a my jsme jim tam vozili koláče se budeme tvářit, že těm klukům o nic jiného než o demokracii nešlo.

            Nicméně než se ponoříme do složitých otázek historie a do hádek, které události se smí přehlížet a které ne, bych rád nejprve vyjasnil problematiku, která mně není jasná naprosto vůbec a kterou jste ve své reakci pro změnu vynechal vy, ale je mi jasné, že mně to svou mrcasíkovskou dialektikou objasníte, alespoň tak, aby to pochopili ostatní diskutéři, neboť je jasné, že já jsem obecní blb, který to nepochopí naprosto jistě.
            Takže jakým právem se USA serou do obchodního vztahu Německo Rusko a vyhrožují a sankcionují v souvislosti s plynovodem Nordstream II. Koneckonců zmiňoval jste tu zlou Čínu, která obtěžuje svými sankcemi Litvu a mně by ten návod, kdy jsou sankce hodné a kdy zlé, velmi pomohl. Znáte to, ideologicky neukotvený občan by se opět mohl domnívat, že když smí sankcionovat kšefty demokrati z USA, tak smí sankce uplatňovat i komunistická totalitní Čína. (jak by řekl ideologicky naprosto správně ukotvený soudruh Železný)

            1. Vidím to stejně jak vy. Přitom si stačí sestavit úplně obyčejnou časovou osu a hned je jasný kdo co incioval a kdo na co reagoval ve vleku událostí. Jenže to sestavování musí být bez ideologické zaslepenosti. U Mrcasíka mě překvapuje, že v určitých tématech toho schopen je, ale tady je úplně mimo. Jak kdyby ho postihla vysoká míra selektivní slepoty a hluchoty. Prostě některé informace, které mu nezapadají do jeho vidění světa podvědomě vytěsní, protože mu narušují jeho matici myšlení. Obvzláště je to u něj vidět u Ruska. Kdy ho jeho podvědomí neustále nutí nahlížet na Rusko jako na SSSR.

              1. No počítám, že už se připravuje nějakej třicetistránkovej eleborát na téma: Co je dovoleno Jovovi není dovoleno volovi, kde bude naprosto exaktně dokázáno, že Západ je Jova a Rusák vůl a důkaz méněcennosti Rusáka bude spočívat na skutečnosti, že Západ důsledně všechny národy považuje za sobě rovný, kdežto u Rusa je tomu naopak.

            2. Sice OT, ale k jasánkovi Železnému: fascinuje mne např. jeho obsese Ludvíkem Svobodou. Přitom kdyby tenhle všeználek použil zbytky svého alkoholem poničeného mozku, tak by na hrob gen. Svobody nosil denně kytky. Protože nebýt Svobody, tak se dnes Kubík Železný jmenuje Jákob Eisenkraft a místo předvádění se v ČT by někde v Kujbyševu provozoval zastavárnu :-)))

              PS. Aby nedošlo k nedorozumění, nikde tu neadoruji soudruha Svobodu.

              1. Zas to nepřeháněj. Přínos 1. čs armádního sboru k porážce Německa byl nevelký a přínos generála Zradílka ještě menší. I on měl v Rusku své nadřízené. Třeba jistého brigádního generála Píku, který čs. vojenskou jednotku v SSSR prosadil, zformoval a velel.

                1. Můj příspěvek byl o tom, že díky Svobodovi (a smozřejmě Píkovi) do ČSR přitáhnul z Ruska Fedor Eisenkraft, děd dnešního veřejnoprávního kašpara. Tudíž by se Jakob Eisenkraft mohl zbavit své obsese Svobodou…

                  1. Oprava: Teodor Eisenkraft.

                  2. Aha. Sorry. Já měl za to, že je to ta typická písnička, že bez /doplň jméno/ bysme dnes mluvili německy/byli na Sibiři/vyletěli komínem.

          3. A co se na to podivat tak, ze opolcenci bojuji proti nasilneho a nezakonneho prevratu z unoru 2014?

    2. Takhle… Minsky dohody byly urcite podepsany pod samopalama Nemcu a Francouzu, protoze Zelenskyj (a nejen on) se nechal slyset, ze je samozrejme jasny, ze Kijev je plnit nebude, protoze by to znamenalo rozpad Ukrajiny a celkove nejsou pro Kijev vyhodny. To urcite vedeli uz pri podpisu, takze byli nechutne donuceni.

      Podobne je jasny, ze volby na Krymu byly pod samopalama, tentokrat Ruskejma, protoze pri 90% ucasti volicu je evidentni, ze na tom Krymu musely bejt aspon dve mega nevoznacenejch Rusaku, aby na kazdyho volice miril aspon jeden sapik.

      To nasili tam proste vsude je, to se nevokeca.

  4. Njn. slavné trauma z roku 1968 předávané z otce na syna. Kdy otec dostal v 69. VUMLem po kebuli nebo se načuchal slzného plynu. Respektive ve skutečnosti se jen motal o dvě ulice dál v bezpečné vzdálenosti a obuchem přes hlavu dostal jeho kamarád. Případně seděl strachy zesraný doma a povídal mu to kamarád jeho kamaráda. To mu ovšem nebrání mít z toho celoživatní „trauma válečného veterána“.

    A co se týče historické paměti Rusa, tak tam bych si dovolil připomenout „České legionáře“ kteřížto jsou typickým přípladem dokonalého přepisování historie a obracení historických faktů naruby.
    Předně mi není jasné co dělaly jakési paramilitantní jednotky zatím ještě neexistujícího státu tisíce kilometrů na východ v zemi do které jim politicky nic nebylo. (zlí jazykové a proruští trollové tvrdí že dělali špinavou práci pro Britské impérium, za což se nám později odvděčili mnichovskou zradou)

    Tedy z hlediska rusáka jsou čeští legionáři zhruba na úrovni současných trestných praporů Ajdar a Azov. Jen tehdy dělali poněkud míň zvěrstev na civilistech. Jinak kradli co kde mohli, a co nemohli ukrást, to aspoň zničili. Mezitím „hrdinně“ bojovali těžkými zbraněmi proti ubohým hrstkám místní „domobrany“ a partyzánům s převážně ručními zbraněmi. Bo většina bojeschopných mužů byla stále ještě na frontě, nebo měli potíže se dostat domů. Jakmile se však začali vracet z fronty, tak hrdinní legionáři začali zdrhat jak krysy na východ i s tím co nakradli. Protože jim bylo jasné, že by taky mohli čeli skutečné armádě, a to by nedopadlo dobře. Od té doby se tam taky traduje ruské označení občanů vznikajícího československa jako „čechosobaki“. za to vděčíme právě legionářům.

    A jak říkal Masaryk, na bludech a mýtech nelze budovat národní identitu. Přičemž sám takové mýty, včetně těch o legionářích, intenzivně tvořil a dokrmoval. A to je vážně nebezpečné budovat národní hrdost na lžích.

    1. Se divím, že jste zapomněl na naše zásluhy při vyzbrojování Wehrmachtu :-)

      1. Tak tady mi, přiznám se, poněkud uniká souvislost. On ty legionáře nikdo po pohrůžkou odvlečení do koncentrákun nenutil „jít na rusa“ , na rozdíl od těch co byli nuceně nasazení v německých muničkách.
        Teda, já kdybych věděl že montuju bomby co jdou na západní frontu, tak bych je asi montoval velmi precizně, ať si ti šmejdi Britští a Francouzští užijou, za tu Mnichovskou zradu :-P

        Ostatně, to bylo cílem Mnichovské zrady, vyzbrojit a vystrojit Wehrmacht na české náklady, aby mohl táhnout „na rusa“. Proto nás britové a francouzi takto darovali Hitlerovi na stříbrném podnose. Protože potřebovali aby táhl na Rusko a dokázal to, co se předtím nepovedlo Napoleonovi. Jenže on s nimi pak pěkně vyběhl.

        1. To je takový oblíbený ruský spin. Opět cituji „ruského Kissingera“ prof. Karaganova:

          A přesto česká vláda posílá na Ukrajinu zbraně, což mně připomnělo historický fakt, že české země byly jedním z hlavních výrobců zbraní pro nacistické Německo.

          Zjevně jsme prostě hajzlové, no.

          1. Myslim, ze poslat do jakekoli zeme, kde je obcanska valka, munici, proste hajzlovina je. Pomoci se da i jinak. Nikdo u nas nezaruci, kam ty granaty budou litat, eventualne, kam ‚zmizi‘.

          2. On s./pan professor nějak opomněl zmínit, že nebýt benzínu a nafty ze SSSR neměl by WM jak vést svůj BK na Západě, ba ani Luftwaffe co lít do svých létadel a vést tak The Battle of Britain .. :-)

            1. WH. Ne WM. Wehrmacht – Heer. Pak bylo ještě WL. Wehrmacht – Luftwaffe. Wehrmacht nebyla pozemní armáda, ale celé ozbrojené síly. Ty se dále dělily na poznámky vojsko (Heer), letectvo (Luftwaffe) a tak.

  5. Geopolitická analýza JUDr. Štefana Harabína: https://www.infovojna.sk/prehravac/dopoludnie-na-infovojne-s-adrianom-1722022 zhruba 88. minutě.

    Zde totéž na youtube.

    1. Zaujimavy jav v ceskych diskusiach je, ked niekto vytiahne to cervene komunisticke prasa klamarske a nejaky nazor od tejto komunistickej svine predklada do diskusie medzi ludi. Take hovado bez charakteru a chrbtice by jeden na Slovensku hladal s baterkou. Babis ako odbornik na hospodarstvo, spravodlivost uz nestaci?

      1. To sice zajímavý jev jest, avšak ještě zajímavější jest, že nikdo další v československém mediálním prostoru není schopen přijít s věrohodnou analýzou nastalé situace. Potom musíme vzít zavděk komunistickým prasetem.

      2. Takych hovad bezcharakternych mame na Slovensku viac nez dost, 79 hajzlov sa predviedlo nedavno.

  6. Klidek, zapadni media jen Bidena spatne pochopila, invaze ma ve skutecnosti nastat 20. unora:

    https://www.politico.com/newsletters/national-security-daily/2022/02/16/feb-16-was-always-a-distraction-00009532

    No, psali to v novinach, tak to bude pravda…

    1. To je ten typickej ruskej bordel s kalendarem.

      1. Díky!
        Na tohle jsem úplně zapomněl…

      2. „a tím úplně zmátli ztuchlý režim…“

  7. Nerozumim temto hram, jen si pamatuju podobny reci v bolsevickym tisku v 80tych. Hordy imperialistu cekaji na nasich lidovedemokratickych hranicich..blabla bla… Problem je, ze american se roztahuje jak ropna skvrna na oceanu. Mel by vzit ty svy G.I.Joes a tahnout s nima domu do USA. Nejsme tu zvedavy na amiky, na rusy a ani na nikoho dalsiho. Pokud ma Ukrajina vnitrni problem-a zatim je to jen jejich vnitrni problem-ma si ho resit sama. Taky k domacim hadkam nevolame sousedy a uz vubec ne nekoho z vedlejsi vesnice. American je zmrd,co leze prepadavat cizi staty jen proto, ze tretina HDP USA je zpusobena zbrojnim prumyslem a kdyz nebude valka, chcipnou tam hladem. Pasak koz je vypraskal z Afghanistanu, muslim na velbloudu je vypraskal z Iraku a jinde uz to moc rozbit nejde. Vubwc jim nejde o mir a nebo o rusky suroviny. Jde jim o vymlaceni vlastni munice, aby mohli vyrabet dalsi, protoze jinak budou chcipat hladem. BLM nebo Green Politics jim tech 30 milionu lidi neuzivej, bez penez nebudou mit aspon na zdani reseni opiatovy krize a boj s drogovyma kartelama, takze tam vznikne obcanska valka. Takze jejich zasahovani do vnitrni politiky jinych zemi ma zcela vnitropoliticky duvody..

    1. Jasne, ale nekde uprostred USA chce treba pan ucitel dostat v prosinci svuj sek, ze. A on samozrejme nechce, aby se nekde valcilo a pokud mozno uz vubec ne kousek od jeho baraku. On prece jen chce delat svoji praci, dostat za ni zaplaceno a vzit svoje deti do zabavniho parku. On prece jen u voleb voli toho pana, co rika, ze se Amerika bude mit dobre. A ten pan to urcite nejak zaridi. A ten ucitel neudelal prece nic spatnyho, vsak ma volebni pravo… atd…atp…

      1. To souhlasim. Pan ucitel ne,nicmene kvuli jeho seku nemusi bejt rozbito nekolik zemi na druhy strane planety. Ono k ty implozi v USA stejne dojde. Otazka je, jak moc to bude bolet a kdy to bude. Jednoduse jim v jejich nafoukanosti nedoslo, ze uz nejsou takova velmoc jako v dobe rozpadu USSR, kdy Cina a Indie jeste byly rozvojove zeme a Evropa nebyla tolik sjednocena. Ono k urcity implozi dojde i v Rusku, az umre Putin, ale muj nazor je, ze on je jen medialni hvezda a oprate drzi nejaka particka co se nezakeca. Ostatne stejne jako Hitler v Nemecku. Pan ucitel by se mel modlit, aby to nebolelo moc, protoze ten strejda, kteryho on volil tomuhle cirkusu rozhodne nesefuje…

        1. Kdyz ono mi to prijde jako takove to ‚kdybych ja toho zlodeje, co mi ukradl to auto, chytil, tak bych…‘. Proste a jednoduse – blahobyt naroda se vlastnima rukama vybudovat neda. U par jednotlivcu snad, ale plosne ne, protoze vetsina je lina a blba. Tak co s tim? Pokud se stat omezi na domaci zdroje, tak holt to tam vypada treba jako v tom Rusku. S okolim se obchoduje, ale nejaka drzava… tezko. Mistni sibbri si nastavi svoje systemy, takove staty ve state, ale vsechno se to mota uvnitr vlastni hranice. Takovej system moc lidi nelaka, ze by se tam hrnuli bydlet.

          No a pak mame druhej system, USA. Zdroje se vyziraji vsude mozne po planete, ale tim se financuje pomerne solidni zivotni uroven pro ty, kteri aspon nejak na systemu participuji. Diky zdrojum padaji drobty od huby tem bohatym i na ulici pro ty chudsi. A drobtu je vic, nez v rusku, protoze do toho proste tece zvenku. Tam chce zit kdekdo. A pokud nekdo neco bud umi, nebo ma, tak tam muze celkem dobre zit.

          Kazdej ten system je nejak nastavenej. Ten prvni zotrocuje vlastni lidi, ten druhej zotrocuje cizi. Beznymu BFU je u prdele, kde se zdroje berou. Ten pan ucitel se muze bat krachu sveho systemu asi tak, jako my se treba muzeme bat, ze prijde totalni sucho. Proste ta pravdepodobnost je, nelze ji poprit. A jednou to zcela jiste prijde. A ma cenu se tim zabyvat?

          1. Akorát že USA takhle prosperovaly i v době, kdy žádné „zdroje zvenku“ nebraly, takže tím to dost zjevně nebude.

            To, co jsi popsal, je jen hotfix marxistické teorie, kterým zoufalí komunisti zkoušeli ospravedlnit, že Marx se spletl v úplně všech svých predikcích.

            Teorie o imperialismu alias „americký dělník se má dobře jen proto, že vykořisťuje afrického dělníka, nikoli protože kapitalismus generuje vyšší životní úroveň“.

            1. Tak jasne, pokud produkty nekdo chce, jako treba Windows, tak je to neco jineho. Ale v soucasnosti USA nemaji moc co zajimaveho napriklad Evrope nabidnout. Kdyby meli, rozhodne by jim to pomohlo.

              Kdyz naopak se podivam, jak vzqetala Anglie za doby sve slavy, tak budovanim domaciho prumyslu to rozhodne nebylo.

              Ostatne, za zpochybnovani vyroku ‚kapital je nezaplacena cast delnikovy mzdy‘ jsem dostal napomenuti uz na gymplu od samotneho soudruha reditele. To, ze jeho slovni prujem o zlem Batovi, ktery nechtel prodat zmetkovite boty svym zamestnancum, jsem zazdil vypravenim, jak v Barumu moje babicka musela palit duse do kol, co byly na export, ale mely spatny potisk a lidi z fabriky si je nesmeli koupit, tady uz rozmazavat nebudu :-). Sral mne, lanaril na vojenskou fuckultu, taxem rebeloval…

              1. Intel? Apple? HPE? Dell? Boeing? Jeansy?

                Na to, že EU exportuje do USA podstatně více, než USA do EU – i kvůli EU regulacím, které USA neumí a nechtějí splnit – mi úplně nepřijde, že by si Evropani kupovali americké zboží pod namířenými děly koloniálních lodí.

                1. Na druhou stranu ale, vyroky nejakeho senily, ze necha zavrit soukromej ecropskej projekt jedny trubky, na ktere nema zadnej vlastnickej podil, je na urovni 17. stoleti, nemyslis?

                  1. To máš tak – když německá vláda otevřeně netorpédovala americké sankce proti Rusku, ale tváří se že s nimi formálně souhlasí a jen fakticky je ignoruje, byla jen otázka času, kdy kosa narazí na kámen.

                    A protože Německo exportuje do USA výrazně více, než USA do Německa, a protože německá vláda se převalí na záda a roztáhne nohy před každým potenciálním kšeftem – nejvíce před Čínou a Ruskem, ale když VW zatlačí tak i před USA…

                    1. Ano, duvod to je, ale omluva ne. A specialne nase vlada je dosrana jak z Nemcu, tak z Amiku. To, ze jsme hovno uprostred Evropy jeste neznamena, ze musime kazdymu lizat koule. Pro Amiky jsme jen pole pro prujezd mezi Normandii a Ukrajinou. A Nemci nas potrebujou, protoze jejich imigracni plan na zachraneni duchodoveho systemu ma dost vazny trhliny. Zejmena diky nim je kazdej kilak dopravy kurva drahej, takze my jsme pro ne urcite levnejsi, nez treba Rumuni, kteri take nechteji makat za par ojro.

                    2. Opravdu ti přijde… Přiměřené si stěžovat, že pokud formálně souhlasíš s něčím, co se ti nelíbí, ale v reálu na to kašleš, další smluvní strana si začne vynucovat, abys nekašlal na to, s čím jsi formálně souhlasil?

                      Mně se také hrubě nelíbí zneužívání obchodu k trestání politických prohřešků, protože to je prostě svinstvo (neplatí pro položky dvojího užití, protože jen blb prodává zbraně svému protivníku). Nicméně zase lepší sankce než válka, ne?

    2. V roce 2019 vykázal veškerý zbrojní průmysl USA zisky 929 miliard USD.

      V roce 2019 bylo HDP USA 21433 miliard USD.

      Zbrojní průmysl USA tedy představuje 4% HDP USA, nikoli 33% HDP USA.

      Nenechte se ale rušit ve svém zápalu.

      1. Pockej, ale zisk a HDP je nebe a klavir.

        1. Máš pravdu. A navíc jsem to vůbec nemusel počítat, hned v dalším odstavci píší černé na bílém, že Aerospace&Defense představoval v roce 2018 celkem 1,80 HDP (a z toho 2/3 připadají na subdodavatele).

          1. Otazkou je, jestli se to da spocitat taky proexportne. Domaci HDP je jedna vec, ale export zbrani muze byt vec jina. Sice U.S. zakladny po svete jsou ‚domaci‘, ale spotrebovany material je de facto export. Tim chci rict, ze treba CR ma s U.S. import minimalni, ale pokud koupime treba U.S. vrtulniky, tak je to docela ranec. Podobne to muze byt i v jinych zemich.

            Pak se nam, z naseho pohledu, muze snadno jevit, ze zbrane cini velky podil na HDP, ktery mame v ramci import/export.

            Ale to je jen moje spekulace.

            Jinak je blbost si myslet, ze HDP USA v ramci vnitrniho trhu stoji na zbrojnim prumyslu. To je kravina primo nebeska.

            1. Celkový roční objem ZO ČR je cca 6500 mld Kč, z toho import zhruba 3400 mld.
              Těch 14 Viper/Venom vrtulníků za cca 15 mld tedy změní číslo importu o celé půlprocento … :-)

              1. Resime USA:

                https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/about-deloitte/cesko_a_usa_-_digitalni_dan_-_leden_2020.pdf

                Pokud to ctu dobre, tak se obchodni bilance CZ-USA mota okolo 15 mld rocne. Tam ty vertaljoty udelaji celkem dost, ne?

                1. A ještě víc procent udělá, když prodáme do Burkina Faso vagón korálků a zrcátek. To je zase argumentace, todleto.

                  1. Sem se snazil priblizit, proc prumernej BFU rika, ze zbrane delaji v obchodu s USA velkej podil.

  8. Rusky letecky priemysel za poslednych 30 rokov. V oblasti vojenskeho a civilneho letectva nic nove, ziadny pokrok, ziadna novinka. Len prerabaju zastarale sovietske haraburdy, uplne neschopny cokolvek nove vymysliet, nieto este postavit. Za 30 rokov niesu schopny postavit jedno slusne civilne dopravne lietadlo, ktore by si dobrovolne niekto doma kupil. V krajine, kde niesu poriadne cesty ani zeleznice a vsade je daleko. Nic, tma, bieda. Tak sa ako debili postavia do radu s puskami a budu ozrati vyrevovat a spominat na sovietsky zvaz. nech radsej hrabu suroviny zo zeme a vymienaju za pouzitelne veci aby mali aspon co jest.

    1. Za to Slovensko – to je jine kafe. Bude mit 2letiste s nemodernejsim americkem srotem. :) Blbecku.

      1. Ved Slovensko ma predsa mig-29, najmodernejsie sovietske lietadlo, sme uplne neporazitelny.

        1. A Slovensko chce nekdo porazet?

    2. JoeS 18.2.2022 v 21:33

      Aby mali co jesť…
      Veď majú a ešte im aj dosť ostáva a predávajú iným.
      Trebárs obilie.
      Možno aj sú takí biedni, ako píšete.
      Možno už ich tie sankcie celkom dokaličili, ale nikto si toho nevšimol.
      Neviem iba, prečo na tie drevené tanky aj Američania pozerajú ako na skutočné.

      1. vyrobit jedlo vie kazda krajina, aj v afrike, ale vyrobit lietadlo by malo byt pre jadrovu velmoc co chce rozsirovat svoj vplyv bez problemu. vozit sa v boeingoch a airbusoch vie kazdy. tak kde urobili sovietski sudruhovia chybu? co za tych 20 rokov pod mudrym vedenim vseveduceho putina dokazali? ze uz z tej zeme, co na nej ziju vyrobit dost jedla aby sa najedli? no boze!? aleluja, klanajme sa, uz maju co zrat. Velmoc sa zrodila

        1. Tady vidis, jak jsou Slovaci uplne blbi, ze se Rusa bojej a chteji, aby je chranil Amik tuplem krome NATO. Vzdyt ten Rus nema ani poradne letadlo.

          1. No vlastně nemá, alespoň v těch počtech ..
            Těch pár kousků pro přehlídky nad Krásnoj plóščadí na pořádný letecký válčení moc není .. :-)

            1. No prave. A tohohle se Slovaci bojej tak moc.

        2. JoeS 18.2.2022 v 23:01

          No, pravdu nemáte. Vyrobiť jedlo na vývoz až také jednoduché nie je, najmä v tej vašej Afrike. V tuzemskej tlači sa objavilo varovanie, že následkom ruskej invázie na Ukrajinu bude obmedzený vývoz obilia do Afriky, kde celé národy zomrů od hladu.
          Ináč: Najväčšími exportérmi obilia sú EU, Rusko, Canada, USA.

          Citujem z vašich príspevkou:
          – Len prerabaju zastarale sovietske haraburdy, uplne neschopny cokolvek nove vymysliet, nieto este postavit.
          -kde urobili sovietski sudruhovia chybu? co za tych 20 rokov pod mudrym vedenim vseveduceho putina dokazali?(sic!)

          Keď zohľadním aj:„aleluja, klanajme sa, uz maju co zrat. Velmoc sa zrodila (sic!)“, zistím, že ste obyčajný troll, alebo trúba. Nuž, stáva sa.

        3. No tak mi mudrlant povedz kolko krajin dokaze postavit jadrovu elektraren? Zo zbrani sa obyvatelia nenajedia.

    3. Rusko to ma tezky, prosincova inflace 2021 dosahla 7,5 procenta. Slovensko ve stejnem mesici 5,6 procenta. A to je ten rozdil, proc Slovaci maji penize na ruske obilniny?

      1. Nic nikdy z Ruska dobre neprislo, konecne po rokoch vseveducnosti dokazu vyrobit dost obilia, tak to nam ukazali. to nam vytmavili, to uz je to vitazstvo? to uz je ono? co bude nasledovat? rusky traktor? ruska limuzina pre Putina ktora nebude mat nemecky motor? ruske lietadlo co nebude mat kanadsky motor? poorie nova nadzvukova strela pole? odvezie nova nadzvukova strela ludi za pracou lebo cesty budu v jari z blata? co v tom Rusku za 20 rokov pod Putim nove a dobre vymysleli? co?

        1. To je fakt, taky si myslim, ze Adu vyhanet nemeli. Koneckoncu od Slovaku, kteri s nim vylozene pekli, bych ani necekal nic jineho, nez prohlaseni, ze z Ruska nikdy nic dobreho neprislo. To je prokazany fakt, Rus jim rozbil fasisticky stat. To nasere.

          1. Rus Slovákům jejich fašistický stát rozhodně nerozbil.

            1. Tiso udajne byl zarytej fasoun, ne jen nacek.

              1. To je poněkud neslučitelné. Podle fašismu je součástí národa každý, kdo sdílí jeho kulturu a historii – kdežto podle nacismu je součástí národa jen ten, kdo má tu správnou rasu.

                1. Ja jsem Tisa moc nestudoval, tak nechci placat picoviny. Ale pamatuju se, ze jsem byl na jedne debate s jednim slovenskym historikem, nekdy po revoluci a ten vypravel, ze Tiso byl zarytej fasoun. Pritom Slovensky stat byl postavenej, pokud se nemylim, na nacistickem modelu.

                  1. Tiso byl klerofašoun.

                    1. Hezky moderni mavatko do soucasnych pruvodu.

                2. Nikoliv nezbytně. Ono těch definic národa, podob fašismu a rasových teorií je celá řada a je v tom dost guláš. Ono i samotné pojetí rasy je dost fluidní a mnohem pestřejší než to učebnicové europoidní/mongoloidní/negroidní. V podstatě se pod to dá schovat skoro cokoliv.

                  1. Jo, ale tohle s národem = kýmkoli se sdílenou kulturou, ať je to Ital nebo Žid, byla oficiální definice z Mussoliniho „Doktríny fašismu“. Těžko najít něco, co by definice fašismu svou autoritou přebilo.

        2. Nic dobrého? Namátkou – vrtulník (Sikorski), rovnice pro rakety do vesmíru (Ciolkovski), tabulka prvků (Mendělejev)…

          Já vás chápu, občas také vykřikuji, že z Německa nikdy nepřišlo nic dobrého, jen komunismus, neomarxismus, nacismus, Zelení a hegeliánství. Ale i Němci krom toho vynalezli oba druhy motorů s vnitřním spalováním a Lilienthal udělal obrovské průlomy v aerodynamice.

          1. … a německý fekálporno taky, ovšem.

            1. No! Aspon clovek nemusi jen cucet na spital v ruzofce :-)

          2. Sikorski byl ovšem Polák a vrtulník vynašel v USA. Walter Nowotny byl taky občan ČSR, ale za české stíhací eso bych si ho označit nedovolil.
            Mendělejev byl se svou tabulkou první, ale troufnu si říct, že nakonec si těch vztahů někdo všimnout musel.

            1. I když uznávám, s tím Sikorskim je to národnostně poněkud komplikovaný. Nicméně vzhledem k tomu, že se narodil v Kyjevě, tak můžeme podle vzoru Chruščova a Brežněva* říct, že Igor byl Ukrajinec :)

              *Oba byli sice etničtí Rusové, ale čeští rusohulové z nich dělají Ukrajince.

          3. BTW, s tím marxismem/komunismem bych byl na tvým místě dost opatrnej. I když pominu, že před rokem 1871 žádný Německo neexistovalo, tak Marx sám byl asi takovej Němec jako Franz Kafka nebo Bertík Einsteinů.

            1. To je oblíbený mýtus nácků, ale je to tak moc zavádějící, až je to nepravda. Marxův táta byl konvertita ke křesťanství, a ačkoli je bontonem tvrdit že to bylo jen kariéristické formální, z dopisů plyne opak.

              Marx samotný pak byl za mlada přesvědčený křesťan – ovšem na gymnáziu se dal na satanismus a to ho přes Bakunina a Hesse dovedlo ke komunismu.

              Takže „židovský“ byl pouze pokud člověk z iracionálních důvodů považuje za žida každého, o kom se to usmyslí herediologicky.

          4. Samozrejme existuju uspechy a objavy ruskych ludi, su predsa rovnaki ako ini. problem vidim v tom, ze po nich dupu primitivi bojujuci o moc a nadvladu za kazdu cenu. aj slavny korolov skoncil v gulagu s polamanou sankou, stacila tvrdsia rana o mohlo byt po nom. osudy inych sikovnych ludi, ktorych sami rusaci vyzabijali sa aj tak nedozvieme. verim tomu, ze to v Rusku stale pokracuje. stale su ochotni znicit cloveku zivot, karieru a buducnost za nazor. Ak takto duducnost co i len jedneho z piatich tak uz je to 20 percentne zaostavanie.

        3. kdyby ti tam nepostavili Bohunice a Mochovce, ty čuráku, tak si tam doteď budeš svítit petrolejkou, a ne si vozit prdele v českejch tramvajích a vlacích (který ve své době taky byly desetiletí za zbytkem světa, když by zas jinej trotl chtěl adorovat sqělý český těžký strojírenství za minulýho režimu); takže bych vo tom, jak nic dobrýho nepřišlo, radši mlčel hubu :D

          ostatně se ukazuje, jak jste tam teď i s vašima západníma a jižníma soudruhama skvělí, když za víc jak dekádu nedokážete ty zbývající dva bloky v Mochovcích dostavět, víc říkat netřeba

          1. To mas mozno pravdu. ale o zaostalosti Ruska to nic nehovori. to je argument proti slovensku. co to je odpoved? projetky a technologie ruskeho priemyslu tu vymenuj a pouc ma, to ze budes kydat na slovakov, americanov alebo poliakov ma znizit latku aby ju rus dokazal prekonat?

            1. já myslim, že diskuse s něčím takovým je naprostá ztráta časi, máš svoje „jasno“ a zbytek budeš ignorovat a blekotat kraviny

              1. Ser na nej. To bude nejakej mladej cucak.

                Hele, beru treba Mrcasika, ze ma jinej nazor nez ja, ale aspon nemele kraviny. Tady Dzous si poprvy v zivote cucnul borovicky a uz sa mu nad hlavou blyska.

                1. Sysop 19.2.2022 v 18:54

                  Tak.

                2. vobčas teda Mrcas taky ustřelí na pěkný kraviny, i dyž celková úroveň je docela slušná, to zas jo

                  1. To ja taky. Jsme jen lidi.

            2. Tak nám pověz, kdo všechno umí postavit teda dneska jadernou elektrárnu na klíč. To je třeba jeden z benchmarků úrovně ekonomiky a průmyslu. Taky proto ty firmy spočítáš na jedné ruce.

              1. Dodal bych eště teda ve zhruba stanoveným čase, a ne se zpožděním dekádu a víc (Flamanville 3 mimochodem byl započatej jako demonstrační blok, a doteď neběží – bude spuštěnej – esli vůbec – jako úplně poslední, SNAD v roce 2023, po pouhejch 16 letech a za pětinásobnou cenu). Areva u toho stihla zbankrotovat a sanovanej Westinghouse, co zbankrotoval mj. na výstavbě Vogtle 3 a 4, zrovna teď oznámil zpoždění o dalšího půl roku.

                Země, který jsou schopný elektrárnu vystřelit na klíč bez zaváhání, jsou dneska právě dvě: Rusko a Čína.

                Všichni ostatní jsou někde mezi dlouhým jednáním a plánováním, aby se vůbec dokončily návrhy, domluvilo kde co včetně financování atd., a vlhkým snem (sestupně: Japonsko, Korea, Francie, Stády, Kanada).

                Plovoucí jaderný reaktory má jako jediný Rusko, a k tomu rozbudovanou flotilu atomovejch ledoborců, aby udržely severomořskou cestu splavnou celej rok (každoročně dochází k navyšování objemu zboží a plány jsou na jeho zněkolikanásobení), pro zásobování surovinama a zbožím z dálnýho východu. (potenciálně to může pak vyjít levnějš ai z Japonska a západního pobřeží Stádů)

                Výrazně se modernizuje Magistrála i Bajkal-Amur, opět pro zásobování surovinama na západ a rovněž jako trazit zboží od rejží, rovněž se objem přepravy výrazně zvyšuje a má znásobit. Ať mi taky ukáže, kdo něco takovýho provozuje, když sou to takoví zavostalí křováci :D

                1. Ve ctvrtek na jedne porade jsem se skoro tri hodiny handrkoval s majitelem, generalem a vedoucim vyroby. Nemohli porad pochopit, proc jeden nas svycarskej zakaznik se na nas vysral a koupil jeden senzor od Cinana. Pritom v kvalite nebyl zasadni rozdil. Rozdil ale byl v tom, ze Cinan dal cenu tak, jak byla, kdezto my jsme si k tomu pripocitali naklady na certifikaty RoHS, REACH, POPs a dalsi a dalsi, ktere jsou sice v EU posvatne, ale Svycar na ne sere zvysoka, protoze ty svoje vyrobky dodava na asijskej trh, kde nikoho zadny certifikaty nezajimaji. Nemci porad nechapali, proc muze byt takovy zlo delat uplne zbytecny papiry.

                  S tema elektrarnama je to dost podobny. Rusak ma treba dobrej vyrobek, ale papiry k tomu jen ty nejnutnejsi, zbytek vysvetli Voloda na telefonu. Naopak WH doda uplne vsechny papiry, 3D simulace, udelaji se spousty diskusi, relokuji se nejaky prezentace i na dovolenou v Tichomori, ale ve finale vsechno trva sto let a firma mezitim stihne dvakrat zkrachovat.

                  Idealni by bylo najit kompromis. Vyhazet nesmyslne zbytecny lejstra, ktery stejne nezaruci, ze to nevybuchne. A napak vyzadovat to, co je fakt potreba pisemne, kdyby Voloda ten telefon nebral.

                  1. Ve zdravotnictví je to naprosto stejný. Práci, kterou dřív zvládly 1-2 sestry se sanitárkou, dělá 5 lidí – píšou a píšou a razítkujou… Papíry, které nezajímají doktory ani pacienty, ale akreditační komise. Pak nemá být nedostatek lidí.

                    1. Sranda pak je, ze outsourcujeme praci mimo EU, kde tenhle Papierkram zatim nemaji.

                    2. A to je nápad…
                      Pacienty odešleme dobytčími letadly na východ a tady budeme jen úřadovat.

                    3. …a rodiny pak bude o konecnem reseni pacienta informovat pisemne nejakej risskej urad szandardnim formularem. Gejts s Chorosem by plnili vize depopulace.

                  2. Každej dodavatel dodává jenom ty papíry, který si vyžádá zákazník, resp. dozorovej úřad. Tady dobrý.

                    Průser Westinghousu s Toshibou, mj., byl, že furt jenom vymejšleli, namejšleli, milion variant pro milion zemí, to pálilo stovky milionů dolarů a v té vopíčené atmosféře si nevobjednal nikdo nic. Mimo rejží, ale ty to chcou mít hodně ve vlastních pazourách, s co nejvíc vlastníma dodavatelama a tam se jede na plán, takže stavby frčí. Prakticky všechny, i to EPRko (esli to teda náhodou už nebyla ta opmimalizovaná verze) tam eště Areva postavila celkem rychle a běží. Než si konečně někdo mimo čajnu někdo vobjednal, tak snad zapomněli, že by to taky měli umět postavit, a průser na světě – průtahy, zdražení atd. Akorát že ve Stádech měli zákazníci tak dobře postavený smlouvy, že todle všechno nechali slíznou Westinghouse, a ten na to samozřejmě neměl :D

          2. Tak zase treba povedat, keby to sudruh Miklos nepredal makaronom, ale CEZ, tak by Mochovce 3/4 uz boli v prevadzke.. ale ked rozhodovali uplatky a provizie a nie technicke hladiska (makaroni videli atomovu elektraren ci reaktor iba na obrazku.. a ich nekompetentnost a bordel len tomu pomohla).

            Jeden z najvacsich a najdolezitejsich dodavatelov v Mochovciach je vasa (teda uz ruska) SKODA JS (reaktor a hw okolo neho), potom Areva/Framatome ci ako sa teraz prave volaju (riadenie a bezpecnostne systemy).

            1. Hej taliani tomu tam vobec nepomohli… Podla mna odlievali prachy cez talianske firmy domov. No a dat dostavbu atomovky niekomu, kto ju ani neprevadzkuje je podla mna chujovina hodna nasho Ivanka Miklosa a jeho kamratov z Mensy.

    4. Suchoj Superjet 100 podle vás neexistuje?

      1. Suchoj Superjet existuje a lieta, sice uz nelieta v Mexiku ani v Belgicku. Ani kanadske motory a americka avionika nepomohli. Ruske polostatne aerolinky to nakupuju povinne na prikaz z Kremla.
        Takze mame lietadlo postavene pomocou zapadnych technologii zo zapadnych komponentov a nechcu to ani rusaci, je to nekvalitne, nespolahlive, problematicke na udrzbu. Peniaze na vyvoj sa nikdy nevratia. takze to bude este nejaky cas drzane pri zivote povinnymi objednavkami z Ruska a potom sa zacnu liat peniaze do nejakeho ineho politickeho projektu. A pritom taka blbost ako lietadlo a neviedia to postavit a predat. este aj Brazilia s Kanadou to dokazu. Cina to za chvilu bude vediet tiez. len to Rusko nestastne nie.
        Il 112 ako dlho ocakavana nahrada an26 stale v nedohladne. asi najmodernejsie ruske lietadlo je teraz prastara an2 s turbopropom za Ceska.

        1. Ty na com ficis? AN2 s turbopropom si postavili sami Rusi s ich motorom, cesi dodnes neboli schopni zobchodovat TurboFinista ktoreho dostali na tacke hotoveho aj so zastavbou ceskeho motora. Tych par co sa vyrobilo na Slovensku lieta na madarskych znackach lebo to nemalo EASA papiere.
          Pozri sa aky je problem dnes vyrobit dopravne lietadlo, dokazu to dve velke firmy a zopar mensich ktore ale vyrabaju mensie lietadla. Rusi to nemaju sancu dohnat, totiz nemaju kde predat hotovy vyrobok ani keby bol sebelepsi.
          A Boeing dojebal Max na celej ciare a cela afera krasne ukazala, ze vlastne na svete su iba dve certifikacne autority ktore su schopne certifikaciu zvladnut, aj ked FAA to uz tiez nestiha a vdaka tomu sa to cele posralo presunutim casti roboty na Boeing.

    5. https://thecoalhub.com/russian-government-approves-second-stage-of-bam-and-tsr-expansion.html

      za poslední desetiletí se na hlavních železničních trasách odvedl ohromnej kus práce, propustnost se zněkolikanásobila a objem přepravenýho zboží i osob setrvale roste

      taky nasazují svoje vlastní moderní kolomotívy, 4E5K, jednu chvílu nejvýkonnější elektrická kolomotíva, s výkonem necelejch 18 tisíc koní, to je prd, to bude lepší ty desítky milionů tun uhlí tahat půl století starejma vraždama, jako tady, žejo :D

      1. No tak si zober ze moderny Vectron ma koli sprevodovaniu pri rozbehu mensiu taznu silu ako par 121 tiek… Stoji majland a ked je mokro ma problem s trakciou. Ano je to usporne, moderne, krasny kus techniky, pre firu uplne iny level ale tahat s tym nakladiaky po nasej infrastrukture? Pozeram obcas videa zo zeleznice a nie je vsetko zlato co sa blisti. Neviem ako v CR ale napriklad v Polsku je max dlzka vlaku 600m, na to fakt nepotrebujes 12MW lokomotivu.
        Su tam ine podmienky, aj v USA mas vlaky s desiatimi strojmi v kilometrovych dlzkach a sialenych hmotnostiach ale tiez nie vsade na vsetkych tratiach. Vsetko chce svoje.
        Mimochodom tie 50rocne stroje myslim uplne zabije ETCS, to uz nikto prerabat nebude.

        1. semancko:
          „50rocne stroje myslim uplne zabije ETCS“
          – – –
          V tomto čase je hloupý nápad zavádět ETCS tímto způsobem, jak se to dělá. V ČR nás to ještě bude hodně mrzet.
          Řežem si pod sebou větev.

          1. No ano ale zabranis tomu? Sme v EU riti zastrceni tak, ze uz vobec nepouzivame mozgy… vlastne teda.

            1. semancko:
              Nezabráním, stejně jako mnoha dalším svinstvům.
              V referendu jsem hlasoval proti vstupu do EU.

              Ty mašiny by potřebovaly rekonstrukci – na to nejsou prachy.
              Ale dotované (a předražené) ETCS se do nich nacpe.

              Taky čekám drážní průser, až někde bude nehoda a naivní veřejnost se bude ptát, proč někdo nestopnul vlak přes rádio…

              1. Clovece prekvapil si ma, ja by som povedal, ze ETCS do toho uz nikto rvat nebude, to sa nemoze vyplatit. Iba keby na to niekto vymyslel nejaku kapitolu z EU fondov a tomu neverim, Siemens sa postara aby mal kseft.
                Ale nehovorim, ze nemas pravdu moze to tak pokojne dopadnut.

                1. semancko:
                  Cpe se do 362, který by zasloužily spíš upgrade silových a regulačních obvodů, 12 megaKč/kus. Ty se vyráběly od 2. poloviny 80 let.
                  Starší mašiny ETCS nedostanou, čímž nebudou smět ani na Praha – Cheb a jiné důležitější tratě.

                  1. Starší mašiny ETCS nedostanou, čímž nebudou smět ani na Praha – Cheb a jiné důležitější tratě.
                    A pošlou se tam, kam dávno patří…do hutí.

                    Dokud má ČR peníze na slevy pro důchodce, tak je peněz dostatek…

                  2. U nás jezdí nějaké starší mašiny než 362? Laminátky i Banány jsou, co tak koukám z oken, už většinou zrekonstruované (pokud se rekonstrukce neomezila jen na LED světla)

                    1. U nás jezdí nějaké starší mašiny než 362?
                      Je otázka, jak se dívat na 371/372.

                      V provozu jsem také zahlédl 130…

                    2. Jo, spoustu těch krámů si nakoupily soukromý firmy (těžaři uhlí mj.) a vozí si tím svoje vlaky. Dneska už skoro všechno po rekonstrukci samozřejmě. Kupovat si cokoli (vč. přepravních služeb) od drah je šílenství :D

                      Každopádně prakticky všechno, co tady vzniklo, bylo v době uvedení někde na technologickým chvostu. V Británii lítaly od roku 1961 Class 55 s Delticama o maximálním výkonu 2500 kW (v 80. letech jezdily 180-200), tady byl vrcholem nákladní 775 co měl o 1000 kW (!) míň.

                    3. Řada 150 na technologickém chvostu?
                      Asynchron na technologickém chvostu?
                      Laminátka na technologickém chvostu?

                      Výkon není všechno. Britové měli velmi málo elektrifikace, tak museli mít supervýkoné diesely.

                    4. Jan Mrcasik
                      22.2.2022 v 0:31

                      a to jezdilo všechno v roce 1961?

                    5. V roce 1961 u nás pořád jezdily 2000kW Albatrosy.

                      Ale roku 1965 už přišla Laminátka – což byl technologicky podstatně větší kumšt, než narvat do dlouhé mašiny velký dieselový motor. Laminátka byla první lokomotiva na světě z takových materiálů – co je proti tomu Deltic!

                    6. V roce 1961 u nás pořád jezdily 2000kW Albatrosy.
                      Což je dost děsivé, když si člověk vezme, že v 60. letech začínal Šinkanzen.

                      Podobně teď pod desítkách let odmítání železniční dědci zjistili, že bys se hodilo VRT. ICE jezdí už 30 let.

                    7. Jan Mrcasik
                      22.2.2022 v 0:48

                      Deltic je proti tomu neco, co bylo technologicky skvělý a jediná škoda, že nedošlo k dalšímu rozvoji. S dnešníma materiálama by turbokompaudní Delticy vozily pět kilometrů dlouhý vlaky a strkaly do kapsy všechny ostatní druhy pohonů, včetně plynovejch turbín (mimochodem netuším, esli někdo jinej, než rusáci, má eště v dnešní době turbínovou kolomotívu? to víš, so tou zavostalí dřeváci, jak se furt dozvídáme).

                      Na nějaký hovninátky vodpovím Class 86, od roku 1965, výkon 2685, resp. 3013 kW a rychlost kolem 160-170 kmh^-1. Výkon tě už dál moc nezajímá od 5000 kW nahoru, do té doby neudělá rychlík, ale plečku, co si na rychlík spíš hraje, zejména s maximálkou 110, jakej má právě že řada 230. Británie měla elektrický kolomotívy už ve 40. letech, akorát válka jaksi odložila elektrifikaci tratí (vo čemž tady soudruzi zjistili, že to bez toho nejde, po několika pětiletkách, během kterejch zemi uvrhli do technologické bídy a zpoždění tak dekádu, kterýho sme se už nikdy nezbavili;).

                      Obé mimochodem strčily do kapsy švýcarský Ae 4/7, co už na konci 20. let nabídly 2300 kW a 100 km/h, na tu dobu pecka, a jezdily skoro 70 let.

                      Zajímavý věci se tu dělaly naposled ve 30. letech, co to převzali komouši, šlo to celý do piče. Občas eště (zpravidla navzdory systému) někdo dokázal vyvinout něco zajímavýho, řada toho se nikdy nedostala do produkce (třeba ten prototypovej kombajn, nebo testovací turbínová kolomotíva).

                    8. Koukám, že hraješ takovou tu karetní hru „Trumfy“ – akorát pořád vynášíš jen výkon, výkon, výkon, nic jiného. Vlastně občas maximálku.

                      Výkon fakt není etalon technologie. Zvětšovat motor a hmotnost (101 tun Deltic oproti 85 československým) umí každý blbec.

                      Postavit jako první na světě kastli ze zcela nového materiálu je technologie.
                      Postavit jako první na světě lokomotivu na zcela nový druh elektromotorů je technologie.
                      Postavit svou první vícesystémovou lokomotivu je technologie.

                      Mimochodem, řada 350 byla konstruovaná na 160 km/h, až na to že v praxi to byla pěkná hračka k ničemu, protože trať dovolovala maximálně 120. Stejně tak pětikilometrové vlaky jsou tu k ničemu. Vážně není známka nekompetence nestavět nepoužitelné Černokněžníkovy lokomotivy.

                      Co se turbínových vlaků týče, USA je měly v 50. letech a zrušily, jako asi každý kdo si tehdy hrál s turbínami. Mít se zpožděním 70 let turbínovou lokomotivu a se zpožděním 60 let raketu na jaderný pohon vážně není známka „pokroku“.

                    9. Výkon není všechno
                      Když máte na síti maximálku 120 km/h a přes stanice 100 km/h, tak to opravdu není.

        2. To je výkonnostní vrchol na vozbu uhlí z dolů kolem magistrály a bajkal-amurky, těch 80 milionů tun ročně z každýho dolu holt něco vodtahat musí. Jinak tydle nový řady jsou snad ve dvou tuctech variant, včetně osobní vozby.

          Nicméně pokud chceš zem někam dostat, začneš od základní infrastruktury, což je těžba dostatečnýho množství surovin pro zajištění všech důležitejch potřeb, na což je furt primárně používaný uhlí. Jenom tady čuráci všechno vypnou a mají dojem, že si blahobyt zaplatí tištěním peněz a všechno se asi na zavolání zjeví ze vzduchu.

  9. Kazdy co v rusku ukradne nejaky peniaz uteka ho schovat na ten upadajuci zapad, uteka nakupit domy a vily na tom zapade. Deticky sovietske do tych upadajucich zapadnych skol davaju za drahe peniaze studovat. Zadky si v nemeckych autach vozia, cyperske, spanielske, anglicke, maltske pasy si vybavuju. nie bieloruske a azerbajdzanske. ale fuj zapadne. az musel car Putin pohrozit nehodnym bojarom, ze dajaky dolarik treba aj v rusku nechat.
    ale aspon tie hodnoty ruske este tam ostavaju, alkoholizmus, rozvodovost, aids a pravoslavie.

    1. A ted si predstav, ze takovi Nemci maji doma furu veci cinskych. Od tech rudych komunistu. Nekoupi si vrtacku z USA. Koupi si Bosche montovanyho nekde u sikmacu. I tu blbou sneznou frezu si nekoupi nemeckou, ale nejakou cinskou.

      No a stran te viry, tam jsme na tom mnohem lepe, nez Rusove, my pro jistotu neverime skoro v nic. Cesi i Slovaci suverenne vedou v Evrope jako neverici.

      1. Sysop: to je zaprvé dobře, že tu nemáme organizovanou víru zas tak silnou. Za druhé to není zas tak pravda, in covid we trust:-) A za chvíli budem věřit v grýndýl, veganství a kdejakou další úchylku, o to bych se nebál:-) Nebo spíš :-( Ona ta víra se nikam neztratila, lidi jsou pořád stejně blbí všude, takže si vždycky něco najdou, aby mohli patřit ke stádu. Jen u nás je to trochu víc dynamické.

    2. Az na to pravoslavie su to aj slovenske hodnoty.. a k tomu by som pridal este ojebavanie a ukradnutie co sa da.. vladou parlamentom pocnuc.

    3. Myslis tak ako Nemecko taktne naznacilo svojim firmam, ze zdanovat sa ma doma a nie v okolitych statoch ako CR kde su nizsie dane a kreativne zdanujeme zisky tam? Takze z roka na rok matka vyhnala ceny za ktore dodavala ceskej dcere, vlastnenej firmou registrovanou v Luxemburgu aby jej zrazila zisk a tento pekne a poslusne zdanila v DE. Zly zly Putin vladne aj v Nemecku.
      Kto robil vo velkom korporate vie o com pisem.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2025